2016-09-13, 20:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Hur menar du nu? Jag kanske missar något men är bollen på tee, uppeggad eller ej, och du gör en rörelse mot bollen, dvs tänkt som ett slag, så är den bollen därefter i spel.

Jag har inget emot om man tar en eller flera mulligans under en runda MEN att räkna den ronden som handicapgrundande, oavsett om det innebär sänkning eller höjning, är en no-no.
Japp. Man sätter den bollen i spel. Direkt därefter avslutar man den 18-hålsrundan och så peggar man upp en ny boll för att påbörja sin nästa runda med sitt första slag från första tee.
Citera
2016-09-13, 21:12
Medlem
Har spelat nästan ohälsosam mycket golf i sommar och sänkt mig från 10,6 till 6,8. Förra sommaren tog jag upp spelet igen efter tio års frånvaro och började om på 15,4.
Idag hade jag mitt livs hittils bästa runda då jag gick +2 (från gul tee) på Sölvesborgs GK. Fick även min livs första eagle efter många tappra försök

Har tagit oerhört stora steg på nästan alla plan och är närmast besatt av att bli bättre. Siktar på att ställa upp i nästa års klubbmästerskap och göra bra ifrån mig. Är dock rätt ensam i min strävan då jag bara har min pappa och min bror att spela med, och båda är betydligt mindre entusiastiska än jag. Vore kul om det fanns någon annan här i tråden med liknande handicap som skulle vilja bolla lite idéer?
Citera
2016-09-13, 21:19
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Japp. Man sätter den bollen i spel. Direkt därefter avslutar man den 18-hålsrundan och så peggar man upp en ny boll för att påbörja sin nästa runda med sitt första slag från första tee.

Jag hänger fortfarande inte med. Man kan väl inte spela två rundor samtidigt?
Citera
2016-09-13, 21:53
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Jag hänger fortfarande inte med. Man kan väl inte spela två rundor samtidigt?

Du avslutar din första runda men istället för att gå hem tar du ett varv runt klubbhuset och ångrar dig och börjar en ny runda. Samma sak
Citera
2016-09-13, 22:00
Medlem
Hand upp alla som sett en Mulligan på pga- eller Europatouren. Trams... Endera spelar du golf eller ett golfliknande spel, bestäm dig...
Citera
2016-09-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarmenBosse
Har spelat nästan ohälsosam mycket golf i sommar och sänkt mig från 10,6 till 6,8. Förra sommaren tog jag upp spelet igen efter tio års frånvaro och började om på 15,4.
Idag hade jag mitt livs hittils bästa runda då jag gick +2 (från gul tee) på Sölvesborgs GK. Fick även min livs första eagle efter många tappra försök

Har tagit oerhört stora steg på nästan alla plan och är närmast besatt av att bli bättre. Siktar på att ställa upp i nästa års klubbmästerskap och göra bra ifrån mig. Är dock rätt ensam i min strävan då jag bara har min pappa och min bror att spela med, och båda är betydligt mindre entusiastiska än jag. Vore kul om det fanns någon annan här i tråden med liknande handicap som skulle vilja bolla lite idéer?

Det är ju bara att boka in dig på antingen en två eller tre-boll. Folk brukar inte ha något emot att spela med andra spelare.
Citera
2016-09-13, 23:29
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Det är ju bara att boka in dig på antingen en två eller tre-boll. Folk brukar inte ha något emot att spela med andra spelare.
Jo, om det har för högt hcp. Fick en gubbe som nyss börjat spela i bollen förra veckan, som sinkade oss så mycket att vi inte hann gå klart p.g.a att det blev mörkt. Så lite koll kan den som dundrar in i bollen ha, är de andra på liknande nivå är det helt ok.
Citera
2016-09-14, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jo, om det har för högt hcp. Fick en gubbe som nyss börjat spela i bollen förra veckan, som sinkade oss så mycket att vi inte hann gå klart p.g.a att det blev mörkt. Så lite koll kan den som dundrar in i bollen ha, är de andra på liknande nivå är det helt ok.

Givetvis kollar man dom andras hcp när man väl bokar på golf.se. Personligen tar jag iså fall sådana som har liknande hcp eller högre än mig själv
Citera
2016-09-14, 08:44
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarmenBosse

Vet inte om du läst mina inlägg i tråden men jag är väl på ungefär samma nivå och tankesätt.

Var bor du? (Eller Sölvesborg är din hemmabana?)

Bolla idéer gör jag med glädje. Sms? Chattgrupp? Här?
Citera
2016-09-14, 14:09
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Du avslutar din första runda men istället för att gå hem tar du ett varv runt klubbhuset och ångrar dig och börjar en ny runda. Samma sak

Jo, det förstås men jag menar att man bara spelar en runda åt gången. Inte två samtidigt. Sedan förstår jag att man kan spela x rundor på ett dygn beroende på hur mycket man själv orkar.
Citera
2016-09-14, 15:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jo, det förstås men jag menar att man bara spelar en runda åt gången. Inte två samtidigt. Sedan förstår jag att man kan spela x rundor på ett dygn beroende på hur mycket man själv orkar.
Om dom första "rundorna" bara består av 1 slag så kan man orka väldigt många. Det är det han gör här. Misslyckas han med första utslaget så avbryter han den rundan och startar en ny direkt där han slår ut sitt första slag. Blir inte heller det slaget perfekt så avbryter han även dagens andra runda och så peggar han upp för att starta dagens tredje runda.
Citera
2016-09-14, 16:18
Medlem
persona.von.gratas avatar
Vad har ni för målsättning med er golf?
Kortsiktigt (inom 1 år)?
Långsiktigt (inom er livstid)?
Fystränar ni?
Hur många rundor blir det normalt per år?
Annat intressant?

Jag själv:
Är relativt ny,började förra året , men det går ganska bra.

Kortsiktigt vill jag bättra på närspelet och minska på "idiotmisstagen".
Drivern går bra men inte så långt. Bunkerspelet växlar mellan ok och ruskigt bra. Samma med puttningen.

Långsiktigt drömmer jag om "single HCP", men har nog inte riktigt den talangen.

Mina stora svagheter är närspelet och ojämnheten. Närspelet i mitt fall 10-100m. Ligger jag på 100m tex, kan det ibland/ofta ta 3 slag att komma på green!

Siktar på 18 HCP inom 1 år (HCP 25ish idag)

Funderar på att styrketräna för drivern och konditionsträna lite för uthålligheten.

Jag spelar på ärvda KingCobra klubbor och hittebollar.
Går jag under 20 HCP ska jag unna mig en custom fititng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in