2012-04-30, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trojt
okej flashbackers, rate my swing.

http://youtu.be/Qc3Uf27GCGM

Givetvis slås en driver.
Lite flack baksving. Klubban i baksving pekar lite snett tycker jag men jag vet inte riktigt vad det har för betydelse. Men proffsen har alltid rak och jag har märkt på mig själv att det kan vara något man lätt glömmer bort att hålla koll på.

Också starten på baksvingen ser dålig ut. Främst baksvingen du behöver jobba med. Tänka på starkt grepp och bra release. Höfterna fick du med bra.

Svagt grepp? Slicar du bollen eller hur känns det..

Rory Mcilroy Driver sving vision som jämförelse för dig själv. Såg väl helt ok ut svårt att se nått med den kvalitén

http://www.youtube.com/watch?v=8Sg-enFn6L0
Senast redigerad av W-Zink 2012-04-30 kl. 19:03.
Citera
2012-05-01, 12:55
Medlem
trojts avatar
tack W-zink för din kritik.
Min egna analys av svingen låter ungefär likadant. Har en tendens att lyfta ut klubban när jag startar baksvingen. Det flacka har jag jobbat fram eftersom jag har en tendens att slå ned på bollen väldigt mycket, så att jag ska svepa iväg den med höfterna på ett bättre vis.
Och ja, när jag missar bollen så slicar jag. Om jag inte säger för mig själv att jag inte alls får slica, då pullar jag den istället. (slaget på filmen är en fade)
Citera
2012-05-01, 20:32
Medlem
Har en fråga som är något pinsam, men dock 100% seriös.

Varje gång jag går 18-hål när det är någorlunda varmt eller fuktigt ute drabbas jag av rövskav från helvetet. Alltså att skinkorna gnider mot varandra och friktionen orsakar skavsår vilket kan jämföras med en rejäl rugburn. Har frågat mina golfvänner om de råkar ut för samma sak men ingen känner igen det alls.

Är det bara jag som drabbas av detta?
Någon som har några bra tips för att slippa detta sanslöst irriterande fenomen?

En fotnot: Jag har inte rakat mig mellan skinkorna, och den naturliga hårbeklädnaden är normal/lätt.

Citera
2012-05-01, 20:43
Medlem
Jckssns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazmur

Varje gång jag går 18-hål när det är någorlunda varmt eller fuktigt ute drabbas jag av rövskav från helvetet. Alltså att skinkorna gnider mot varandra och friktionen orsakar skavsår vilket kan jämföras med en rejäl rugburn. Har frågat mina golfvänner om de råkar ut för samma sak men ingen känner igen det alls.

En fotnot: Jag har inte rakat mig mellan skinkorna, och den naturliga hårbeklädnaden är normal/lätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Infanterield
Det är inte speciellt ovanligt, fick det själv när jag fjällvandrade en vecka.
Försvarets hudsalva hjälper när skadan väl är skedd, om du googlar lite så hittar du lite tips som kan användas i förebyggande syfte.
Exempelvis http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66375

Hoppas det hjälper.
Citera
2012-05-01, 20:56
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazmur

Bra kalsonger hjälper.
En sån här att ha med i bagen är aldrig en dålig ide:

http://lifestyleblogs.se/madeleines/..._138384703.jpg
Citera
2012-05-01, 22:59
Medlem
Kroppspuder ska genast inhandlas. Känns lite stökigt att behöva använda, men får det stopp på eländet är jag mer än nöjd

Tackar också för tipset om försvarets hudsalva.
Citera
2012-05-01, 23:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
. Men proffsen har alltid rak och jag har märkt på mig själv att det kan vara något man lätt glömmer bort att hålla url]

Det kan vara en av de konstigaste analyserna jag hört på ett tag. Du har rätt i mycket men att dels jämföra spelare med proffs är ingen bra ide och de flesta proffs ligger inte alls parallellt med mållinjen på toppen av baksvingen.

Citat:
tack W-zink för din kritik.
Min egna analys av svingen låter ungefär likadant. Har en tendens att lyfta ut klubban när jag startar baksvingen. Det flacka har jag jobbat fram eftersom jag har en tendens att slå ned på bollen väldigt mycket, så att jag ska svepa iväg den med höfterna på ett bättre vis.
Och ja, när jag missar bollen så slicar jag. Om jag inte säger för mig själv att jag inte alls får slica, då pullar jag den istället. (slaget på filmen är en fade)

Wzink har en del poäng. H-hand ser svag ut vilket kan bidra till slicen. Vad i mina ögon skulle hjälpa dig mest med att få kontroll på svingspåret är uppställningen och ändringen av den. Flytta dig närmre bollen! Böj mer på dina knän. Och låt kroppen jobba istället för armarna.

För att ge en mer ingående analys behövs lite bättre Kalle, fler svingar och mer info om dig å dina mål HCP och liknande.
Citera
2012-05-02, 09:07
Medlem
Hej.

Jag ska köpa nytt golfset i sommar, jag har runt 5 i hcp men jag vill ha några "lättspelade" klubbor och med ett bra pris. Jag behöver behöver även förlänga mina klubbor och 1,5 tum up osv.

Någon som vet var man kan fixa detta för ett hyggligt pris? runt 5-6 tusen hade ja tänkt..

tacksam för svar.
Citera
2012-05-02, 11:39
Medlem
Citat:
okej flashbackers, rate my swing.

http://youtu.be/Qc3Uf27GCGM

Givetvis slås en driver.
Ser inte ut som fötterna och axlarna är parallella. Ser lite ut som du ställer upp för draw.
I baksvingen ska väl kroppen fortsätta att vara parallell mot målet men du visar upp höfterna för kameramannen.
Senast redigerad av kusseburt 2012-05-02 kl. 11:50.
Citera
2012-05-02, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det kan vara en av de konstigaste analyserna jag hört på ett tag. Du har rätt i mycket men att dels jämföra spelare med proffs är ingen bra ide och de flesta proffs ligger inte alls parallellt med mållinjen på toppen av baksvingen.
Ja håller med dig. Det kanske är resultat av ett eventuellt svagt grepp som visar sig även i toppen av baksvingen.

Som sagt jag vet inte om det har någon betydelse har undrat över det på min egen sving också
Senast redigerad av W-Zink 2012-05-02 kl. 19:24.
Citera
2012-05-05, 00:35
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Ja håller med dig. Det kanske är resultat av ett eventuellt svagt grepp som visar sig även i toppen av baksvingen.

Som sagt jag vet inte om det har någon betydelse har undrat över det på min egen sving också

Klubban på toppen och dennes vara eller inte vara paralell grundar sig ju olika beroende på vilken svingteori man följer. Den kan t.ex vara paralell med svingplan ibland och andra vill ha den med mållinje vilket är något helt annat. Faktum är ju att det går att rädda en konstig topposition på nedsvingen så att lägga för mycket fokus på den delen kan vara tufft.

Samtidigt ska jag säga att det finns många spelare som kan få hjälp av det.
Citera
2012-05-05, 00:42
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retyol
Hej.

Jag ska köpa nytt golfset i sommar, jag har runt 5 i hcp men jag vill ha några "lättspelade" klubbor och med ett bra pris. Jag behöver behöver även förlänga mina klubbor och 1,5 tum up osv.

Någon som vet var man kan fixa detta för ett hyggligt pris? runt 5-6 tusen hade ja tänkt..

tacksam för svar.

Gå till din pro.

Cobra, Wilson och TaylorMade har bra klubbor runt det priset och att få de förlängda etc ska inte vara några problem!

Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
Ser inte ut som fötterna och axlarna är parallella. Ser lite ut som du ställer upp för draw.
I baksvingen ska väl kroppen fortsätta att vara parallell mot målet men du visar upp höfterna för kameramannen.

Intressant analys. Det du säger om uppställningen hade stämt med de gamla bollflyktslagarna och om allt annat varit neutralt. Det enda som förstör den delen är egentligen greppet.

Vad gäller kroppen och baksvingen så har du rätt, men tyvärr i en drömvärld. En fastlåsning av höfterna skulle troligen lösa lite skruvproblem pch bollträff men kosta mycket längd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in