2012-01-07, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag är ju inte rätt person att bedöma. Ha, ha. Men vilken fin bollträff du har...

Tackar, har fått höra att jag är en riktig "ballstriker" flera gånger

Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Enkelt. Du svingar åt fel håll!
Sen behöver du lite mer paus på toppen för att konkurera med de tunga grabbarna som Vijay Singh, Steve Elkington och mig själv.

Det såg bra ut. Kingen får utvärdera.

Kan lova att man fått höra den där några gånger Helt rätt, får vänta på dödsdomen av honom.
Citera
2012-01-07, 10:46
Medlem
Citat:

Idén till ett starkt grepp fick jag här ifrån: http://www.youtube.com/watch?v=Gg8hSHfi1oI

Det funkar med ett starkt grepp så länge jag är så avslappnad som möjligt i armar, axlar och inte håller för hårt i klubban. Om jag spänner mig av någon anledning i en stressad situation och griper för hårt i klubban, så hookar jag slagen.

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
´
Jag vet inte vad ni andra tycker men denna teorin tycker jag är lite konstig. Möjligen har han en helt annan svingteori än mig men release utav klubban diskuteras inte alls mer än "early release" i ett svagt grepp. När han visar sitt starka grepp och hur det kommer att vara square så stämmer det ju men vad jag ser är att i hans version så finns det då ingen release, hade releasen kommit hade han skickat bollen med en härlig hook.

Nej jag tror säkert du har hittat ett sätt att svinga som funkar för dig. Jag tycker däremot det hade varit roligt att se det för att ge dig några tips. Det verkar t.ex. som att du tappar en hävstång i det hela som borde resultera i en liten längdförlust bland annat.

Jag håller inte heller med i den här teorin. Som du säger bygger hans idé på ingen release och så liten handledsrörelse som möjligt.

För mig blir det mer tankar på tappad kontroll, längd och känsla.

Jag skulle inte rekommendera denna filosofi. Men sen är golf väldigt individuellt och det passar säkert någon. det viktiga är att man tror på det man gör.
Citera
2012-01-07, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Då kan jag börja

http://www.youtube.com/watch?v=pzS-j...KB85l2F2q96Cw9

Några synpunkter? Början på säsongen 2011 så det ser lite annorlunda ut nu men det där var den nyaste jag kunde hitta på den här datorn.

Ser bra ut, men jag hade velat se en bild i spelriktningen också.

Det känns nästan som att du står lite öppet med axlarna, vilket kanske inte är optimalt. Dock så skulle man gärna vilja se detta i en annan vinkel för att få det lite mer bekräftat.

Sen skulle jag nog säga mer axelvridning i uppsvingen.
Citera
2012-01-07, 11:21
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Då kan jag börja

http://www.youtube.com/watch?v=pzS-j...KB85l2F2q96Cw9

Några synpunkter? Början på säsongen 2011 så det ser lite annorlunda ut nu men det där var den nyaste jag kunde hitta på den här datorn.

Usch, lägga upp svingar där det bara är en sving i hela sekvensen, mitt playfinger får ju jätteont!

Skämtåsido så det jag kan se (och tycka) från den vinkeln är väl först och främst att det är en bra sving. Grunden är bra och som sägs så har du ju en bra och ren bollträff. Dels får jag gå in på Hawk-Eyes teori om att du vrider lite dåligt upp i baksvingen (inte lika dåligt som en annan dock ) men jag gissar att det har med fysisk förmåga att göra?

Det jag är mer förvånad över är att du inte verkar ha någon som helst dropp i svingen? Jag hoppas nästan på att det är något som du jobbar på/jobbat på under säsongen 2011, du missar massvis med kraft och driv i bollen när du inte använder dig utav den hävstången eller fjädern som jag kallar det. Dessutom kommer det att sänka din bollbana lite grann också. Tyvärr har jag inga verktyg att rita med för tillfället annars hade jag gjort det på din video. Men du påminner faktiskt lite grann om mig själv

http://www.youtube.com/watch?v=KZimy_vVXKM
Så fort nedsvingen börjar så ser du hur TW faktiskt "sjunker ihop" eller vad vi ska kalla det och laddar det mesta han har i kroppen för att få ut i klubban och till slut bollen. Det är precis det jag efterlyser.

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk-Eye
Jag håller inte heller med i den här teorin. Som du säger bygger hans idé på ingen release och så liten handledsrörelse som möjligt.

Jag skulle inte rekommendera denna filosofi. Men sen är golf väldigt individuellt och det passar säkert någon. det viktiga är att man tror på det man gör.

Du har ju väldigt rätt i den delen, vilket gör sporten fan så mycket svårare
Citera
2012-01-07, 12:46
Medlem
SteakSauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Kul, hårdträning nu isommar då antar jag?
Vad ligger du på i handikapp just nu?

Haha jadå , satsar du själv?
Ligger på 9.2 men inte sänkt mig sen typ början av november.
Citera
2012-01-07, 12:53
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteakSauce
Haha jadå , satsar du själv?
Ligger på 9.2 men inte sänkt mig sen typ början av november.

Japp, börjat träna väldigt mycket.
Fick dock grönt kort nu i sep så inte hunnit få in så mycket speltid.

Skulle vara kul att kvala in till nordea men då vill jag ha ett par rundor under par innan isf.

Får se hur det går.
Citera
2012-01-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawk-Eye
Ser bra ut, men jag hade velat se en bild i spelriktningen också.

Det känns nästan som att du står lite öppet med axlarna, vilket kanske inte är optimalt. Dock så skulle man gärna vilja se detta i en annan vinkel för att få det lite mer bekräftat.

Sen skulle jag nog säga mer axelvridning i uppsvingen.

Här kommer en film DTL

http://www.youtube.com/watch?v=hkWd5...KB85l2F2q96Cw9

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Usch, lägga upp svingar där det bara är en sving i hela sekvensen, mitt playfinger får ju jätteont!

Skämtåsido så det jag kan se (och tycka) från den vinkeln är väl först och främst att det är en bra sving. Grunden är bra och som sägs så har du ju en bra och ren bollträff. Dels får jag gå in på Hawk-Eyes teori om att du vrider lite dåligt upp i baksvingen (inte lika dåligt som en annan dock ) men jag gissar att det har med fysisk förmåga att göra?

Det jag är mer förvånad över är att du inte verkar ha någon som helst dropp i svingen? Jag hoppas nästan på att det är något som du jobbar på/jobbat på under säsongen 2011, du missar massvis med kraft och driv i bollen när du inte använder dig utav den hävstången eller fjädern som jag kallar det. Dessutom kommer det att sänka din bollbana lite grann också. Tyvärr har jag inga verktyg att rita med för tillfället annars hade jag gjort det på din video. Men du påminner faktiskt lite grann om mig själv

http://www.youtube.com/watch?v=KZimy_vVXKM
Så fort nedsvingen börjar så ser du hur TW faktiskt "sjunker ihop" eller vad vi ska kalla det och laddar det mesta han har i kroppen för att få ut i klubban och till slut bollen. Det är precis det jag efterlyser.

Angående fysiken så kan jag erkänna att jag är lite efter på stretchningen, har dock börjat lite mer med det nu under vintern. Vore bra att få mer axelrotation så jag kan vara lite mer stilla i benen.

Angående droppen så är det faktiskt inget jag tänkt på eller fått höra av någon tränare. Kan fråga honom på måndag vad han tycker om det.

Ska ta med kameran till nästa träning också så man kan komma med lite mer aktuella svingfilmer.
Citera
2012-01-07, 13:31
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Här kommer en film DTL

Angående fysiken så kan jag erkänna att jag är lite efter på stretchningen, har dock börjat lite mer med det nu under vintern. Vore bra att få mer axelrotation så jag kan vara lite mer stilla i benen.

Angående droppen så är det faktiskt inget jag tänkt på eller fått höra av någon tränare. Kan fråga honom på måndag vad han tycker om det.

Ska ta med kameran till nästa träning också så man kan komma med lite mer aktuella svingfilmer.

Den kanske kan hjälpa dig lite på vägen: http://www.youtube.com/watch?v=-TUFP0bhHV8
Citera
2012-01-07, 14:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Här kommer en film DTL

Ur fysiken så tror jag att det är seperationen mellan över- och underkropp som behöver åtgärdas lite mer. Syns på din DTL sving ännu mer att höfterna inte riktigt har fått komma/kan komma igenom till den punkten som hade föredragits, du har ju en okej rörelse där men den hade du nog tjänat på att förbättra.

Droppen eller "Head Drop" som många kallar det är jättevanligt speciellt bland proffsspelare för att använda kroppen lite som en fjäder och driva kraften framåt och mot bollen. Wayne DeFrancesco gör en del jävligt bra filmer om det, en youtube kanal som InTheBack länkar till här under. Och visar på hur användbart det är. Tyvärr har det länge varit ansett som ett "fel" att göra och TW var en av de tidiga som fick stryk för det även om går att se tillbaks så långt som till Ben Hogans tid.

Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Den kanske kan hjälpa dig lite på vägen: http://www.youtube.com/watch?v=-TUFP0bhHV8

Wayne D. är ju hur bra som helst och det finns mycket att plocka upp där rent teoretiskt. Däremot skulle jag vilja hävda att det är lite småfarligt att försöka "härma" proffsgolfarna rakt av utan en instruktör att jobba med.
Citera
2012-01-07, 14:24
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Hawk-Eye skrev

Jag skall nog ta och lätta upp greppet till tre knogar, så att jag inte fastnar i någon dålig vana.

Jag tror att det starka greppet hjälper mig till att hålla vänsterarmen sträckt och att låta bli och flippa med handlederna också.

Vad är viktigast, är det att kunna göra en bra release eller ha en bra höftrotation?

Jag håller på att träna höftrotation framför hallspegeln. Dom säger att högerhöften skall ha passerat vänsterhöften när svingen är klar. Ha, ha. Jag kommer att bli ett vrak.
Citera
2012-01-07, 14:30
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Treamz skrev

Vad för slags stretching tränar du?
Citera
2012-01-07, 14:42
Medlem
Citat:
Jag skall nog ta och lätta upp greppet till tre knogar, så att jag inte fastnar i någon dålig vana.

Jag tror att det starka greppet hjälper mig till att hålla vänsterarmen sträckt och att låta bli och flippa med handlederna också.

Vad är viktigast, är det att kunna göra en bra release eller ha en bra höftrotation?

Jag håller på att träna höftrotation framför hallspegeln. Dom säger att högerhöften skall ha passerat vänsterhöften när svingen är klar. Ha, ha. Jag kommer att bli ett vrak.

Det är nog klokt att lätta på greppet lite

Vad som är viktigast är nog svårt att svara på. Man kan väl sammanfatta det så att det är viktigt att synka alla dessa saker ^^

Det viktiga med höftrörelsen är att man vrider höften och inte "glider" med höften. Hoppas du förstår. En bra svingtanke jag har med höften är att det nästan ska kännas som att den är stilla i uppsvingen "den kommer rotera iaf så länge du har en axelvridning" men inte förmycket. sen att få undan höften i nersvingen. Kanske blivit lite luddigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in