2012-01-09, 14:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drivern
Är golfen en folksport ?Den frågan har varit uppe på tapeten i bra många år!

Vissa anser än idag att golfen är en så kallad "snobb sport" Javisst, en del av det gamla golfgardet tycker att golfen ska förbli så och att man inte ska tillåta nya medlemmar från de "lägre klasserna" på golfklubbarna!?

Men som tur är det bara en liten skara som har den inställningen.Okej det är trångt på landets golfklubbar och det kostar att driva dem och det i sin tur leder till höga medlemsavgifter och gör det svårt för en barnfamilj att låta en eller flera familjemedlemmar börja spela golf. Om vi nu ska kalla golfen "folksport" då är det väl dags att landets alla kommuner drar sitt strå till stacken och hjälper golfklubbarna med ekonomiskt stöd så att klubbarna kan sänka sina golfutbildnings och medlemsavgifter så de får råd att ta in mer medlemmar,ungdomar fram för allt. I hela Sverige finns inte en enda kommunal golfbana och har inte kommunen råd att hjälpa golfklubbarna,bygg några kommunala golfbanor,det skulle väl också skapa nya jobb tillfällen!? Golf kan vem som helst lära sig spela,oavsett kropps byggnad, handikappad,med ett ben,ålder och hålla på att utöva sporten till man är minst 60 år!

Men lilla vän, vad mummlar du om? Det mesta du skriver om stämmer inte och många kommuner hjälper golfklubbar på olika sätt, men visst finns det inga kommunala klubbar men det behövs inte. Det är verkligen inte trångt på de flesta klubbarna pch det var länge sen golfen sågs som en snobbsport.

Jag ska ge ett ordentligt svar ikväll när jag slutat jobba pch tillgång till en riktig dator.
Citera
2012-01-09, 16:03
Medlem
Citat:

Golf räknas inte som någon snobbsport nu för tiden. Sedan det där med höga medlemsavgifter? Jag vet inte vilken klubb du är med i men på min hemmaklubb kostar det i alla fall inte mer att vara medlem än vad det skulle kosta för mig att spela t.ex. innebandy.

Återigen, ingen aning om systemet på din hemmaklubb men om jag inte är helt ute och cyklar har vi familjeerbjudanden på våran. Hur mycket eller om vi får något bidrag från kommunen har jag ingen koll på så det kan jag inte uttala mig om. Däremot får vi aktivitetsstöd till juniorerna.

Sedan förstår jag inte vad du menar med trångt? Det finns gott om plats på alla de golfbanor jag besök i vårt avlånga land.

Du får gärna berätta ditt syfte med det där inlägget men för mig verkar det som du legat under en sten de senaste 25 åren.
Citera
2012-01-09, 17:14
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:

Vissa anser än idag att golfen är en så kallad "snobb sport" Javisst, en del av det gamla golfgardet tycker att golfen ska förbli så och att man inte ska tillåta nya medlemmar från de "lägre klasserna" på golfklubbarna!?

Men som tur är det bara en liten skara som har den inställningen.Okej det är trångt på landets golfklubbar och det kostar att driva dem och det i sin tur leder till höga medlemsavgifter och gör det svårt för en barnfamilj att låta en eller flera familjemedlemmar börja spela golf. Om vi nu ska kalla golfen "folksport" då är det väl dags att landets alla kommuner drar sitt strå till stacken och hjälper golfklubbarna med ekonomiskt stöd så att klubbarna kan sänka sina golfutbildnings och medlemsavgifter så de får råd att ta in mer medlemmar,ungdomar fram för allt. I hela Sverige finns inte en enda kommunal golfbana och har inte kommunen råd att hjälpa golfklubbarna,bygg några kommunala golfbanor,det skulle väl också skapa nya jobb tillfällen!? Golf kan vem som helst lära sig spela,oavsett kropps byggnad, handikappad,med ett ben,ålder och hålla på att utöva sporten till man är minst 60 år!

Det enda som gör golfen till en snobbsport är att många utövare klär sig som Ian Poulter.
Hade inte alla (läs; många) sett ut som att de ville ha en bagge i häcken så hade det nog sett annorlunda ut.

Det är absolut inte dyrt!
Mitt förra järnset hade jag i tio år, kunde fan haft det i tio till om jag så velat.
Men visst, ett stort medlemslån hade jag inte klarat.

Jag tänker fan spela golf tills jag dör och jag planerar att leva en bra bit förbi 60...

Vet inte ifall jag "besvarade" någonting i ditt inlägg egentligen men ni vet kanske vid det här laget att min specialitet är att skriva totalt irrelevanta skitinlägg!

Sorry boyoz. Keep it up!
Citera
2012-01-09, 17:31
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag älskar hur Ian Poulter klär sig på banan

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Varför ska man vara som alla andra?

Personligen tycker jag att det är lite av ett måste att försöka se proper ut när man kommer till banan.
En shysst Pikè och ett par snygga byxor räcker långt.

Och att golfen skulle vara nån typ av "snobbsport"..?
Nja, inte nu längre...men det finns alltid undantag där man ser folk som spenderat tusentals kronor på klubbor, elvagn, senaste kläder från J.Lindberg och kan fortfarande inte trycka iväg en Drive längre än till Röd tee
Citera
2012-01-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Varför ska man vara som alla andra?

Personligen tycker jag att det är lite av ett måste att försöka se proper ut när man kommer till banan.
En shysst Pikè och ett par snygga byxor räcker långt.

Och att golfen skulle vara nån typ av "snobbsport"..?
Nja, inte nu längre...men det finns alltid undantag där man ser folk som spenderat tusentals kronor på klubbor, elvagn, senaste kläder från J.Lindberg och kan fortfarande inte trycka iväg en Drive längre än till Röd tee

Helt klart ska man klä sig snyggt på golfbanan. Dock gillar jag inte det här med jeansförbud och pikétvång som vissa klubbar har men det drabbar inte mig.

Personen du nämner i slutet är nog den jag stör mig mest på eller Herr 65+ som tror sig vara bäst i världen och säger åt alla ungdomar att det ska vara lika tyst som i ett bibliotek på golfbanan.
Citera
2012-01-09, 17:54
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Helt klart ska man klä sig snyggt på golfbanan. Dock gillar jag inte det här med jeansförbud och pikétvång som vissa klubbar har men det drabbar inte mig.

Personen du nämner i slutet är nog den jag stör mig mest på eller Herr 65+ som tror sig vara bäst i världen och säger åt alla ungdomar att det ska vara lika tyst som i ett bibliotek på golfbanan.

Det finns i stort sätt oändliga stereotyper på golfbanan som kanske dom flesta här inne stött på:

* Den stressade
Måste förbi exakt alla bollar till varje pris, och vrålar gärna ut detta så det ekar bland tallarna.
- ÖKAAAA!!!!!!!!!!!!

* Den långsamme
Det ska letas boll på exakt alla 18 hål...och på varje green ser man dom stå och räkna på fingrarna hur många slag dom hade. Det är då man bara vill vråla:
- Strecka och gå vidare ditt jävla stolpskott!!!!!

* Klubbens ensamspelare
Den här persontypen finns nog på dom flesta klubbar runt om i vårt avlånga land.
Ingen, och då menar jag verkligen ingen vill spela tillsammans med människan, han är alltid där ensam, tränar själv, "känner alla" och är mest bara i vägen.

* Herr och Fru golfare
Visst har dom lika rätt som oss "dödliga" att lira...men att se herren i äktenskapet försöka slå sin drive 235 meter, men kommer då bara 17 meter förbi Röd tee bara för att - Jamen dom andra kan ju...blir mest bara komiskt och sorgligt.
Och han skulle nog hellre dö än att gå från Röd tillsammans med sin hustru, vilket skulle göra deras runda betydligt trevligare, och alla andras rundor mera följsam.

* Viktigpettern
Jag har absolut inget emot att man ska och bör till 100% förlja reglerna som finns, för dom finns liksom där av en anledning, men när man slår sin mulligan från 1:an och här i baksvingen:
- Hur går det på ranchen grabbar?
...då vill man bara gå fram och svinga en J7 rätt på adamsäpplet och dra en:
- Tack bara bra...och själv?
Citera
2012-01-09, 19:12
Medlem
Citat:
Det finns i stort sätt oändliga stereotyper på golfbanan som kanske dom flesta här inne stött på:

* Den stressade
Måste förbi exakt alla bollar till varje pris, och vrålar gärna ut detta så det ekar bland tallarna.
- ÖKAAAA!!!!!!!!!!!!

* Den långsamme
Det ska letas boll på exakt alla 18 hål...och på varje green ser man dom stå och räkna på fingrarna hur många slag dom hade. Det är då man bara vill vråla:
- Strecka och gå vidare ditt jävla stolpskott!!!!!

* Klubbens ensamspelare
Den här persontypen finns nog på dom flesta klubbar runt om i vårt avlånga land.
Ingen, och då menar jag verkligen ingen vill spela tillsammans med människan, han är alltid där ensam, tränar själv, "känner alla" och är mest bara i vägen.

* Herr och Fru golfare
Visst har dom lika rätt som oss "dödliga" att lira...men att se herren i äktenskapet försöka slå sin drive 235 meter, men kommer då bara 17 meter förbi Röd tee bara för att - Jamen dom andra kan ju...blir mest bara komiskt och sorgligt.
Och han skulle nog hellre dö än att gå från Röd tillsammans med sin hustru, vilket skulle göra deras runda betydligt trevligare, och alla andras rundor mera följsam.

* Viktigpettern
Jag har absolut inget emot att man ska och bör till 100% förlja reglerna som finns, för dom finns liksom där av en anledning, men när man slår sin mulligan från 1:an och här i baksvingen:
- Hur går det på ranchen grabbar?
...då vill man bara gå fram och svinga en J7 rätt på adamsäpplet och dra en:
- Tack bara bra...och själv?

Haha, du har så rätt. Jag spelar en hel del ensam och har stött på ett väldigt irriterande problem: Medelålders damer som är för stolta för att släppa igenom. Jag frågade min kompis mamma om just det här och hon uttalade sig såhär: "Går man ut ensam får man skylla sig själv att man får vänta". Det idiotiska jag har hört på länge, ibland händer det att jag bokar en tid, går och käkar lunch och sedan när jag står på 1a tee är jag ensam. Då ska jag alltså ha mindre rätt att spela i min takt?

(Markerade min favorit)
Citera
2012-01-09, 20:05
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz

Hur kan du vilja spela golf i Jeans, det är ju hur obekvämt som helst ju Ett par riktigt goa kostymbyxor eller ett par GG eller JL är ju fan som att gå klädd i pyjamas

Citat:

Själv är det John Dalys Loudmouth collection jag använder när jag vill sticka ut lite grann på klubben. Brukar få både de enas och andras blickar efter mig och många härliga kommentarer
Citera
2012-01-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Hur kan du vilja spela golf i Jeans, det är ju hur obekvämt som helst ju Ett par riktigt goa kostymbyxor eller ett par GG eller JL är ju fan som att gå klädd i pyjamas

Själv är det John Dalys Loudmouth collection jag använder när jag vill sticka ut lite grann på klubben. Brukar få både de enas och andras blickar efter mig och många härliga kommentarer

Nu misstog du mig, jag spelar aldrig i jeans men jag tycker det är tråkigt att det ska vara något slags förbud mot jeans på banan. En del kanske bara vill dra en snabb 9a efter jobbet och inte orkar byta om eller liknande. Personligen så älskar jag shorts bara vädret tillåter det. Kan informera om att det syns på brännan när säsongen är över
Citera
2012-01-10, 09:09
Medlem
Folksporten golf

En sak som jag tycker att både media,sponsorer ska lägga ner mer intresse på är Damgolfen!
Damgolfen tillhör väl också folksporten golf?

Jag följde Solheim cup 2011 och media bevakningen var under all kritik både i dagspressen och i kvällspressen när Europa vann över USA!

Det är samma sak med Viasat Golf kanalen som bara visar gamla tävlingar från LPGA Touren och Europa touren och kanske ibland visar en större tävling som just Solheim Cup!

Damgolf kan man också hålla på att utöva tills man blir 65- 70 år eller!?

Före juluppehållet 2011 på DamTouren, så tog sig 10 av våra svenska damgolfproffs vidare efter att "katten"gått och det är väl mer än vad herrarna lyckats med på Europa,PGA touren någonsin?
Citera
2012-01-10, 09:41
Medlem
Damgolfen är inte lika rolig att titta på.
Viasat golf är beroende av tittarsiffror, därav visas det inte så mkt damgolf.
Citera
2012-01-10, 14:05
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
LukeDangerfield skrev

Det är absolut inte dyrt!
Mitt förra järnset hade jag i tio år, kunde fan haft det i tio till om jag så velat.
Men visst, ett stort medlemslån hade jag inte klarat.

Nja. Skall man spela lite greenfee så kan det lätt dra iväg. På banorna runt den håla som jag bor i kostar greenfee typ 500-900. Jag tycker det är lite dyrt faktiskt.

Citat:
Treamz skrev
Haha, du har så rätt. Jag spelar en hel del ensam och har stött på ett väldigt irriterande problem: Medelålders damer som är för stolta för att släppa igenom. Jag frågade min kompis mamma om just det här och hon uttalade sig såhär: "Går man ut ensam får man skylla sig själv att man får vänta". Det idiotiska jag har hört på länge, ibland händer det att jag bokar en tid, går och käkar lunch och sedan när jag står på 1a tee är jag ensam. Då ska jag alltså ha mindre rätt att spela i min takt?

(Markerade min favorit)

Det är väl någon av en "gammal tradition" inom golfen att ensamspelare ses som rättslösa och mer eller mindre pestsmittade?

Jag har gett mig som nyårslöfte att jag skall spela minst 4 rundor i veckan i år, under säsong, och jag kommer definitivt att få spela en del ensam. Greenfee på den klubben jag är med ligger på typ 600, det är ju inte helt lätt alltid att motivera polare att betala det för en golfrunda.

Apropå släppa igenom. http://www.youtube.com/watch?v=ejkuUJx7BBc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in