2012-01-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Vad för slags stretching tränar du?

Vanliga separationsövningar, t.ex. ta en sopkvast och sätt dig på en stol, lås fast benen i stolen så du inaktiverar underkroppen sedan roterar du bara med överkroppen som en vanlig golfsving

En riktigt skön övning jag alltid kör efter rundan för att sträcka ut ryggsidorna är att du tar en golfklubba och ställer ned kanske 1m framför dig som du sedan lutar dig över. Svårt att förklara men hittade ingen bild, lättast om du googlar själv tror jag
Citera
2012-01-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ur fysiken så tror jag att det är seperationen mellan över- och underkropp som behöver åtgärdas lite mer. Syns på din DTL sving ännu mer att höfterna inte riktigt har fått komma/kan komma igenom till den punkten som hade föredragits, du har ju en okej rörelse där men den hade du nog tjänat på att förbättra.

Droppen eller "Head Drop" som många kallar det är jättevanligt speciellt bland proffsspelare för att använda kroppen lite som en fjäder och driva kraften framåt och mot bollen. Wayne DeFrancesco gör en del jävligt bra filmer om det, en youtube kanal som InTheBack länkar till här under. Och visar på hur användbart det är. Tyvärr har det länge varit ansett som ett "fel" att göra och TW var en av de tidiga som fick stryk för det även om går att se tillbaks så långt som till Ben Hogans tid.

Wayne D. är ju hur bra som helst och det finns mycket att plocka upp där rent teoretiskt. Däremot skulle jag vilja hävda att det är lite småfarligt att försöka "härma" proffsgolfarna rakt av utan en instruktör att jobba med.

Jag vet inte om den här droppen strider lite mot min filosofi, jag tänker i banorna att desto mindre kroppsdelar som rör sig desto mindre måste vara timeat på exakt rätt tidpunkt för att det ska bli ett bra slag. Det är klart att man inte bara kan stå och svinga armarna för att alltid slå rakt men du förstår hur jag tänker.
Citera
2012-01-07, 14:45
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Jag skall nog ta och lätta upp greppet till tre knogar, så att jag inte fastnar i någon dålig vana.

Jag tror att det starka greppet hjälper mig till att hålla vänsterarmen sträckt och att låta bli och flippa med handlederna också.

Vad är viktigast, är det att kunna göra en bra release eller ha en bra höftrotation?

Jag håller på att träna höftrotation framför hallspegeln. Dom säger att högerhöften skall ha passerat vänsterhöften när svingen är klar. Ha, ha. Jag kommer att bli ett vrak.

Release är enligt min tycke en viktigare del för att klubban ska gå tillbaks till square eller så gott som. Det är även viktigt när du vill börja forma bollen. Jag hade faktiskt vela se dig slå en kontrollerad fade med det greppet och den release du har för tillfället

Få koll på releasen först och sen kan du jobba med höftrotationen, mytpi.com hade jag tipsat om för exempel på bra och givande övningar.

Perosnligen är jag stelare än någonsin och jag har upplevt "båda sidor" så att säga vilket är anledninge till att jag förespråkar att få fart på rörligheten. Och jag vet hur jävla tråkigt det är att göra, vilket är en av mina personligt svaga sidor.
Citera
2012-01-07, 15:56
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Jag vet inte om den här droppen strider lite mot min filosofi, jag tänker i banorna att desto mindre kroppsdelar som rör sig desto mindre måste vara timeat på exakt rätt tidpunkt för att det ska bli ett bra slag. Det är klart att man inte bara kan stå och svinga armarna för att alltid slå rakt men du förstår hur jag tänker.

Jag fattar helt klart vad du tänker och jag har själv varit där så jag köper det. Det tog mig själv ett bra tag att lyckas få en liten drop, den är inte särskilt stor alls men det tog bra med tid att nå. Samtidigt känns det nu jättenaturligt för min del. Jag vet inte om det är lilka mycket en timing fråga som en teknikfråga i mitt tycke.
Citera
2012-01-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Jag fattar helt klart vad du tänker och jag har själv varit där så jag köper det. Det tog mig själv ett bra tag att lyckas få en liten drop, den är inte särskilt stor alls men det tog bra med tid att nå. Samtidigt känns det nu jättenaturligt för min del. Jag vet inte om det är lilka mycket en timing fråga som en teknikfråga i mitt tycke.

Vad fick du ut av den här lilla droppen du har pillat in i din sving? Du skrev lite om lägre bollbana samt lite mer längd? Snackar vi 5m per klubba eller mer? Tappade du kontroll eller tvärtom? Jag får bara känslan av att kontrollen kan bli lidande. För min egen del känner jag att min prio är kontroll före längd eftersom jag slår tillräckligt långt för att spela alla Sveriges banor från backtee.
Citera
2012-01-07, 16:59
Medlem
SteakSauces avatar
Ute idag igen haha blev en ojämn 79 (3 birdies och 2 dubbel bogey i rak ( ) 6 bogeys och resten par) fan vad man längtar efter en varm och torr sommardag haha
Citera
2012-01-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteakSauce
Ute idag igen haha blev en ojämn 79 (3 birdies och 2 dubbel bogey i rak ( ) 6 bogeys och resten par) fan vad man längtar efter en varm och torr sommardag haha

Brb, ska bara hämta röda bollar och snöskor så kan jag också spela en runda!
Citera
2012-01-07, 17:15
Medlem
SteakSauces avatar
Citat:
Brb, ska bara hämta röda bollar och snöskor så kan jag också spela en runda!

Haha illa.. får hoppas för din skull att det blir en tidig vår då!

Någon som kan rekommendera en fin "skogsbana" i Skåne?
Citera
2012-01-07, 17:42
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Hawk-Eye skrev

Det är nog klokt att lätta på greppet lite

Vad som är viktigast är nog svårt att svara på. Man kan väl sammanfatta det så att det är viktigt att synka alla dessa saker ^^

Det viktiga med höftrörelsen är att man vrider höften och inte "glider" med höften. Hoppas du förstår. En bra svingtanke jag har med höften är att det nästan ska kännas som att den är stilla i uppsvingen "den kommer rotera iaf så länge du har en axelvridning" men inte förmycket. sen att få undan höften i nersvingen. Kanske blivit lite luddigt.

Jo, jag har haft lite svårt med det. Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara, men jag har glidit på något sätt med höften eller hela baken mot målet i baksvingen. Svingen blir ju väldigt kraftlös då, man har liksom inget motstånd att vrida upp sig mot.

Om du inte vrider så mycket på höften i baksvingen. Startar du svingen då med att "bumpa" vänsterhöften framåt?
Citera
2012-01-07, 17:45
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Vad fick du ut av den här lilla droppen du har pillat in i din sving? Du skrev lite om lägre bollbana samt lite mer längd? Snackar vi 5m per klubba eller mer? Tappade du kontroll eller tvärtom? Jag får bara känslan av att kontrollen kan bli lidande. För min egen del känner jag att min prio är kontroll före längd eftersom jag slår tillräckligt långt för att spela alla Sveriges banor från backtee.

Som alla svingändringar så kommer det garanterat att göra det lite okontrollerat i början. Personligen hade jag en ökad bollhastighet som ett resultat och 7-10 meter på klubborna, dvs järnklubbor 9 och uppåt. Och visst var det lite vilt i början men för mig var det värt det i längden. Tyvärr har jag inte haft möjligheten att mäta upp det hela i Trackman eller liknande mojäng men att min bollbana blev lägre är det inget snack om, vilket också är en av anledningarna till längdökningen.

Nu känner jag när jag fått droppen under kontroll att den var mycket givande och den sker knappt utan någon direkt tanke. Gentemot tidigare skulle jag nog säga att jag har en liknande kontroll på slagen men en bättre kontroll på hur kroppen rör sig, vilket var väldigt viktigt för mig.

Naturligtvis är det väldigt olika från person till person och om du nu slår tillräckligt långt så är det ju inget måste då det finns lite enklare och "lättare" ändringar att göra som kan generera en liknande förändring. Vad jag menar med det är väl fysiken först och främst. Men hade jag börjat jobba med dig från den sving du har nu så hade jag försökt att få in en dropp i det hela. Man får ju aldrig vara nöjd i den här sporten som du vet
Citera
2012-01-07, 17:51
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Jo, jag har haft lite svårt med det. Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara, men jag har glidit på något sätt med höften eller hela baken mot målet i baksvingen. Svingen blir ju väldigt kraftlös då, man har liksom inget motstånd att vrida upp sig mot.

Om du inte vrider så mycket på höften i baksvingen. Startar du svingen då med att "bumpa" vänsterhöften framåt?

Jag brukar försöka lära ut tanken av att vänsterhöften ska gå runt och inte framåt. Även om du låser höften helt i baksvingen så ska den inte gå längre framåt än vad den startar så att säga. Ett jäkligt bra sätt att träna detta på är att ta en pinne eller ett gammalt skaft och köra ner i marken framför din vänstra höft (förutsatt att du är högerlirare) eller någon/några centimeter framför. Sedan svingar du och ska då klara av att slå fulla svingar utan att nudda den där pinnen.

Mösigt svar men jag har inte så mycket tid
Citera
2012-01-07, 17:53
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Treamz skrev
Vanliga separationsövningar, t.ex. ta en sopkvast och sätt dig på en stol, lås fast benen i stolen så du inaktiverar underkroppen sedan roterar du bara med överkroppen som en vanlig golfsving

Tack! Jag skall prova.

Citat:
En riktigt skön övning jag alltid kör efter rundan för att sträcka ut ryggsidorna är att du tar en golfklubba och ställer ned kanske 1m framför dig som du sedan lutar dig över. Svårt att förklara men hittade ingen bild, lättast om du googlar själv tror jag

Lite som när Jimenez värmer upp då. Han är ju så skön.

http://www.youtube.com/watch?v=6PuO3y1DopM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in