Citat:
Ursprungligen postat av slurkie
Läste på Eksjö GK:s hemsida att om man är medlem i vissa "brevlådeklubbar" så måste man betala 200kr i extra greenfee. Verkar lovande i dessa tider när man kanske hellre skulle fokusera på att locka nya golfare och inte skrämma iväg de som redan spelar. Rätt eller fel?
Svår fråga.
http://www.smp.se/sport/smalandsk-strid-mot-brevladeklubbarna(626270).gm
Svarta listan är tydligen: AIK Golf, BJörklidens GK, Djurgårdens GK, Norderöns GK, Vikbolandets GK, Hofors GK, Huddinge Golf, Krokoms GK, Söderköpings GK.
Har även pratat lite med min hemmaklubb (i Stockholm) och det verkar som att även många av de större klubbarna här nu kommer att gå ihop om förhöjd greenfee för postorderklubbarna eftersom dessa dränerar de "riktiga" klubbarna på medlemmar, och någon måste ändå betala för banorna där ute. Klubbarna klarar sig oftast inte ekonomiskt på enbart greenfee-gäster (om klubbarna ska kunna hålla en hygglig nivå och standard). Dessutom är greenfee-gäster en rätt osäker inkomstkälla (dåligt väder, dåligt år för banskötarna osv osv).
Om du betalar 425 kr i medlemskap till en klubb utan egen bana så går 125 eller 150 kr av dessa till Svenska Golfförbundet. Resten av pengarna går bara rakt ner i fickan på ägaren till den klubben, utan att han bidrar med 5 öre till att hålla kvalitén på Sveriges banor uppe, matcha fram juniorer eller på annat sätt ta ansvar för golfens utveckling. Lite drygt kan man konstatera att det enda den klubbägaren behöver göra är att fundera på om han ska köpa en Ferrari eller en Lamborghini för pengarna. Tänk er själva. En av de där klubbarna vill nu komma upp i 25.000 medlemmar. Ta det x 300 kr -
you do the math....
Rätt eller fel? Jag har inget emot folk som är driftiga och tjänar pengar, tvärt om. Däremot så tycker jag att det i det här fallet går ut över helheten. Då är jag inte riktigt lika övertyga längre. Så för min del så tror jag nog att det känns som ett bra initiativ. Även om konsekvenserna är svåra att förutse. Vad tycker ni?