Flashback bygger pepparkakshus!
2008-05-16, 21:02
Medlem
Straffavgift för vissa medlemmar i "brevlådeklubbar"!!!

Läste på Eksjö GK:s hemsida att om man är medlem i vissa "brevlådeklubbar" så måste man betala 200kr i extra greenfee. Verkar lovande i dessa tider när man kanske hellre skulle fokusera på att locka nya golfare och inte skrämma iväg de som redan spelar. Rätt eller fel?
Citera
2008-05-17, 10:52
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svalle
Spelade min andra runda i onsdags, det blev en sväng på Kungälv- Kode (medlem på Hulta GK)
Lyckades gå runt på par (72) och sänkte mitt HCP till 3,9

Imponerande. Grattis!

Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten

Tror aldrig jag har hørt om någon med så lågt hcp som spelat Callaway och inte varit dam så det är nog dags att byta.

Vad spelar du med då?

Själv kör jag med Callaways Fusions järn (+ 5w och 3w) som jag tycker är grymt sköna. Dyra som f*n var dom i alla fall... Fast jag har iofs bara drygt 20 i hcp (är bara inne på tredje året som golfare nu, började sent) - så jag har fortfarande svårt att kanske kunna uppskatta den där riktiga skillnaden mellan klubba och klubba?

Har även en Cleveland wedge (56 grader)
Odyssey 2-ball putter
och Nike SQ Sumo driver (stiff, 10,5 grader)
Citera
2008-05-17, 11:16
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurkie
Läste på Eksjö GK:s hemsida att om man är medlem i vissa "brevlådeklubbar" så måste man betala 200kr i extra greenfee. Verkar lovande i dessa tider när man kanske hellre skulle fokusera på att locka nya golfare och inte skrämma iväg de som redan spelar. Rätt eller fel?

Svår fråga.

http://www.smp.se/sport/smalandsk-strid-mot-brevladeklubbarna(626270).gm

Svarta listan är tydligen: AIK Golf, BJörklidens GK, Djurgårdens GK, Norderöns GK, Vikbolandets GK, Hofors GK, Huddinge Golf, Krokoms GK, Söderköpings GK.

Har även pratat lite med min hemmaklubb (i Stockholm) och det verkar som att även många av de större klubbarna här nu kommer att gå ihop om förhöjd greenfee för postorderklubbarna eftersom dessa dränerar de "riktiga" klubbarna på medlemmar, och någon måste ändå betala för banorna där ute. Klubbarna klarar sig oftast inte ekonomiskt på enbart greenfee-gäster (om klubbarna ska kunna hålla en hygglig nivå och standard). Dessutom är greenfee-gäster en rätt osäker inkomstkälla (dåligt väder, dåligt år för banskötarna osv osv).

Om du betalar 425 kr i medlemskap till en klubb utan egen bana så går 125 eller 150 kr av dessa till Svenska Golfförbundet. Resten av pengarna går bara rakt ner i fickan på ägaren till den klubben, utan att han bidrar med 5 öre till att hålla kvalitén på Sveriges banor uppe, matcha fram juniorer eller på annat sätt ta ansvar för golfens utveckling. Lite drygt kan man konstatera att det enda den klubbägaren behöver göra är att fundera på om han ska köpa en Ferrari eller en Lamborghini för pengarna. Tänk er själva. En av de där klubbarna vill nu komma upp i 25.000 medlemmar. Ta det x 300 kr - you do the math....

Rätt eller fel? Jag har inget emot folk som är driftiga och tjänar pengar, tvärt om. Däremot så tycker jag att det i det här fallet går ut över helheten. Då är jag inte riktigt lika övertyga längre. Så för min del så tror jag nog att det känns som ett bra initiativ. Även om konsekvenserna är svåra att förutse. Vad tycker ni?
Senast redigerad av Ace Ventura 2008-05-17 kl. 11:20.
Citera
2008-05-17, 13:32
Medlem
Möppens avatar
Någon som lirar med Titleist AP1? Nöjda eller missnöjda?
Står i valet o kvalet om jag ska beställa AP1 eller en billigare variant från Cobra som jag hade liknande resultat med på custom fittingen...
Någon som kan lägga ett klokt ord om hur man ska välja...?
Citera
2008-05-19, 09:54
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G***g****n

Tror aldrig jag har hørt om någon med så lågt hcp som spelat Callaway och inte varit dam så det är nog dags att byta.

Eftersom jag tidigare indirekt blev mer eller mindre kallad för "damspelare" av en ej namngiven skribent här (men han är moderator) så vill jag bara påpeka att jag i helgen såg det senaste numret av GolfPunk och enligt dessa så är Callaway X de i särklass vanligaste järnklubborna bland de svenska tourspelarna (herrarna). Så det så!
Citera
2008-05-19, 10:16
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Eftersom jag tidigare indirekt blev mer eller mindre kallad för "damspelare" av en ej namngiven skribent här (men han är moderator) så vill jag bara påpeka att jag i helgen såg det senaste numret av GolfPunk och enligt dessa så är Callaway X de i särklass vanligaste järnklubborna bland de svenska tourspelarna (herrarna). Så det så!

Också bekräftar du min tes med att "läsa" golfpunk...

Spelade årets førsta runda i går, efter jul och nyårsgolfen i Florida, skrämmande sent men jag gick på eget handikapp. Svårt med greenerna och avstånden men med lite flyt så...
Citera
2008-05-21, 10:37
Medlem
halloj

Jag har maxfli australian blade 4-pw grymt sköna klubbor ..har titleist d2 9,5grader me ust proforce skaft och även en titleist spoon å titleist hybrid båda har gröna aldila skaft:Pwedgarna så har jag 52,56 och 60 ..56 å 60 gradern är spinmilled...Har ben hogan Bettinardi som putter också den grymt skön:P

Ligger på en +2,0 i hcp å har spelat golf sen jag föddes ungefär:P
Citera
2008-06-08, 12:43
Medlem
Ace Venturas avatar
Golf.se - En av Sveriges uslaste sajter?

Mitt liv är just nu fyllt av I-landsproblem. Ett av dessa är golf.se.

Vem i helvete gör den sajten? Och hur kan dessa nötter öht få förtroendet att fortsätta driva sajten!? Snacka om att det måste vara svågerpolitik inblandat för ute i affärslivet skulle den där webmakaren inte överleva en dag! Sämre sajt får man verkligen leta efter. Den har ALDRIG fungerat som den ska. Dessutom bjuder den på ett uruselt gränssnitt, är helt opedagogisk och rent ut sagt skitful (med undantag för förstasidan).

Det som dock stinker mest är ändå det viktigaste med hela sajten - det att sköta sitt handicap och boka starttider och båda dessa funktioner fungerar så uselt dåligt att hälften vore nog! (Dels rent praktiskt för att det t.ex. oftast inte går att boka någon annan än sig själv, dels funktionella saker som hanteringen av sökningar, favoritbanor etc). Skit rent ut sagt.

Vore intressant att höra vad ni andra tycker.
Citera
2008-06-10, 14:50
Medlem
JolietJakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Det som dock stinker mest är ändå det viktigaste med hela sajten - det att sköta sitt handicap och boka starttider och båda dessa funktioner fungerar så uselt dåligt att hälften vore nog! (Dels rent praktiskt för att det t.ex. oftast inte går att boka någon annan än sig själv, dels funktionella saker som hanteringen av sökningar, favoritbanor etc). Skit rent ut sagt.

Vore intressant att höra vad ni andra tycker.

Jag håller stenhårt med dig där. Jag hatar den jävla sidan. Om jag inte missminner mig helt så har den funkat felfritt max 2 ggr för mig i år. Det är skandal att de inte kan få den att flyta normalt.
Citera
2008-06-13, 09:19
Moderator
Gromguttens avatar
Extremt sen säsongstart i Gutteland, men søndags klarade jag 18-hålspremiären, 85 slag på hemmabanan utan uppvärmning. Detta føljdes upp av stormspel på Kristiansands GK Bjaavann i måndags, som under helgen varit arena før norska touren och var mycket tufft uppsatt, trots detta klarade jag 83 som med mina tilldelade 10 slag gav netto 73. Bilen parkerades efter 5,5 timmars kørning 2 minuter føre tee-off... I onsdags blev det Jæren GKs vindpinade 9-hålare (mycket bra bana *tipsar*) som trots en trippel och en dubbel gav netto 35 i kulingen.

Vad är detta? Jag har alltid startat säsongen tidigt, värmt upp ordentligt och førberett mig så bra jag kunnat. Nu slafsar jag ut på banan, spelar avslappnat och scorar ganska ok med tanke på. Men det kanske är kravløsheten som ger resultatet eller att jag inte behøvt spela "kundgolf" ännu...

Bådar gott gør det i allafall.
Citera
2008-06-13, 09:21
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
halloj

Jag har maxfli australian blade 4-pw grymt sköna klubbor ..har titleist d2 9,5grader me ust proforce skaft och även en titleist spoon å titleist hybrid båda har gröna aldila skaft:Pwedgarna så har jag 52,56 och 60 ..56 å 60 gradern är spinmilled...Har ben hogan Bettinardi som putter också den grymt skön:P

Ligger på en +2,0 i hcp å har spelat golf sen jag föddes ungefär:P

Har du något bra tips på hur man vässar wedgarna? Mina har blivit ordentligt sløa i groovesen.
Citera
2008-06-13, 16:29
Medlem
didde719s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
något bra tips på hur man vässar wedgarna? Mina har blivit ordentligt sløa i groovesen.
Om man är lite oseriös kan man ju bara ta en kniv lr skruvmejsel och sen dra i groovesen vet att jag gjorde det på mina gammla:P det blir lite bättre iaf... Annars får man nog lämna in dom till någon golfverkstad, är rätt så säker på att Domry fixar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in