Citat:
Ursprungligen postat av
R00kie
Behöver eran hjälp! Jag vill ha tips på hur man ska hålla ihop en hel runda. Blir så trött på att leverera par, par och par. För att sedan göra dubbel bogeys och värre. Har en stor tävling på gång. Vore kul och höra vad ni gör för att klara av leverera i 18 hål.
De två första sakerna är ganska självklara - flås och energi!
Har du inte konditionen att orka gå 18 hål och hålla dig någorlunda klar i huvudet så är det nästan kört för dig innan det börjat. Förutsatt att du faktiskt orkar så handlar det även om att hålla energinnivån i kroppen jämn och utan några "peakar". När jag spelade som mest var det mycket långsamma kolhydrater och vatten hela tiden. Dagar jag spelade 36 hål gjorde jag mig redo med en Red Bull och Snickers för att smälla i mig runt hål 14 andra varvet - blodsockret skjuter i höjden och man orkar stå ut de sista hålen även om kroppen är trött.
Rent psykologiskt är det ju en helt annan femma och som du säger finns det ju jobbigare och lättare delar på en runda. För vissa är det början, för andra är det slutet. Första steget för mig är att alltid göra en mycket ärlig spelplan - vart kan du göra birdies (undvik ordet ska/kommer inte eller andra ord som håller ganska negativ laddning och krav) vart är de svåraste hålen (inte enligt indx. på banan utan dig själv) där det kan vara okej med en bogey istället för ett par?
Missar händer alla - beroende på nivå kan det naturligtvis vara olika saker. Det viktiga är att du inte låter hjärnan rusa iväg, håll dig till din spelplan och din rutin inför varje slag trots att du precis gjorde en dubbel. Alldeles för många ser rundan som "förstörd" efter ett hål eller två som inte går bra.