Citat:
Ursprungligen postat av JolietJake
Jag har nu de senaste 2 veckorna haft problem med mitt spel. Det är så att jag med mina långa järn skär utslagen. Detta gäller även mina korta järn ibland, oftast inte. Jag är väl medveten om att det kan vara omöjligt att svara på såhär, men jag tänkte att eftersom det verkar finnas en hel del kompententa golfare här kan jag be om råd. Några enkla små tips att ta med mig till rangen nästa gång bara.
Jag har funderat seriöst på att ta en lektion hos min pro men har inte pengarna till det just nu.
Tack på förhand, JolietJake.
Jahaja. Den har man ju dessvärre varit utsatt før.
Jag är inget proffs (se på n00bfrågorna om wegdevässning ovan...

) men jag skulle køra två øvningar på rangen nästa gång (om du inte är helt nybørjare):
1. Slå med bara handleder (+ en liten kort baksving på några decimeter bara før att få rørelsen), detta leder till två saker:
- du kommer att bli øverraskad øver hur långt du slår utan større ansträngning
- du kommer att få en bättre bollträff och du kommer också att uppleva att du sannolikt slår en draw på bollen.
Øka swinglängen en smula successivt till att du är på kvartssving och fokusera på en mjuk rørelse och att behålla bollträffen med handlederna.
2. Førsøk (med 3/4 swing) att slå fade-draw-rakt-draw-fade-rakt-slice-pull-rakt på beställning, tänk hur du skall ändra greppet en smula (starkt - svagt). Øverdriv gärna.
Samla ihop allt med att fokusera på att faktiskt slå lätt fade och lätt draw så gott du kan, mecka inte med din uppställning eller hur du har bollen i stansen, det har ju funkat tidigare.
Det finns säkert andra och bättre tips, men dessa funkar på mig när bollträffen är "spridd".