2008-06-16, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Har du något bra tips på hur man vässar wedgarna? Mina har blivit ordentligt sløa i groovesen.

Man kan laser fräsa groovsen så domblir som nya. Jag vet att man kunde lämna in sin wedge i shopen på stockholms gk så skickade dom iväg wedgarna till "laser stället". Resultatet blev som nya. Själv har jag använt en dremel en gång och jag tyckte det blev mer riv i grejerna. Personligen skulle jag köpa nya wedgar när groovsen blir slitna
Citera
2008-06-16, 22:01
Medlem
Visar de särspelet av US-open på 8:an idag?

Ser det inte i tablån.
Citera
2008-06-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Har du något bra tips på hur man vässar wedgarna? Mina har blivit ordentligt sløa i groovesen.
Lämna in wedgarna till golfshopen på din klubb så fixar han nog det
Citera
2008-06-17, 19:34
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Lämna in wedgarna till golfshopen på din klubb så fixar han nog det

Uschlig verkstad där nu dessvärre. Men jag skall åtminstone kolla vad de kan gøra.
Citera
2008-06-17, 19:59
Medlem
JolietJakes avatar
kära golfvänner...

Jag har nu de senaste 2 veckorna haft problem med mitt spel. Det är så att jag med mina långa järn skär utslagen. Detta gäller även mina korta järn ibland, oftast inte. Jag är väl medveten om att det kan vara omöjligt att svara på såhär, men jag tänkte att eftersom det verkar finnas en hel del kompententa golfare här kan jag be om råd. Några enkla små tips att ta med mig till rangen nästa gång bara.
Jag har funderat seriöst på att ta en lektion hos min pro men har inte pengarna till det just nu.

Tack på förhand, JolietJake.
Citera
2008-06-17, 22:08
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JolietJake
Jag har nu de senaste 2 veckorna haft problem med mitt spel. Det är så att jag med mina långa järn skär utslagen. Detta gäller även mina korta järn ibland, oftast inte. Jag är väl medveten om att det kan vara omöjligt att svara på såhär, men jag tänkte att eftersom det verkar finnas en hel del kompententa golfare här kan jag be om råd. Några enkla små tips att ta med mig till rangen nästa gång bara.
Jag har funderat seriöst på att ta en lektion hos min pro men har inte pengarna till det just nu.

Jahaja. Den har man ju dessvärre varit utsatt før.

Jag är inget proffs (se på n00bfrågorna om wegdevässning ovan... ) men jag skulle køra två øvningar på rangen nästa gång (om du inte är helt nybørjare):

1. Slå med bara handleder (+ en liten kort baksving på några decimeter bara før att få rørelsen), detta leder till två saker:
- du kommer att bli øverraskad øver hur långt du slår utan større ansträngning
- du kommer att få en bättre bollträff och du kommer också att uppleva att du sannolikt slår en draw på bollen.

Øka swinglängen en smula successivt till att du är på kvartssving och fokusera på en mjuk rørelse och att behålla bollträffen med handlederna.

2. Førsøk (med 3/4 swing) att slå fade-draw-rakt-draw-fade-rakt-slice-pull-rakt på beställning, tänk hur du skall ändra greppet en smula (starkt - svagt). Øverdriv gärna.

Samla ihop allt med att fokusera på att faktiskt slå lätt fade och lätt draw så gott du kan, mecka inte med din uppställning eller hur du har bollen i stansen, det har ju funkat tidigare.

Det finns säkert andra och bättre tips, men dessa funkar på mig när bollträffen är "spridd".
Citera
2008-06-18, 17:33
Medlem
JolietJakes avatar
tack gutten...

Jag ska ta med mig dina tips imorgon till rangen. Kanske kan spara in den där 500 hundringen som en lektion hade kostat!
Det jag tycker är värst är att det tar så fruktansvärt lång tid att bygga upp bra självförtroende i sitt spel men går så satans fort att sabba. För min egen del så kan det räcka med ett par dåliga utslag för att jag ska tappa alla slag i bagen ner till puttern. Men jag antar att detta är charmen med det här spelet, man vet aldrig vad man kan förvänta sig av en rond!

Tack igen för tipsen/Jake
Citera
2008-06-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JolietJake

Du måste vara avslappnad i axlarna, men största felet är att du försöker driva på svingen på nervägen vilket gör att det blir helt fel. Med de korta järnen blir uppställningen över bollen ofta rätt direkt från början vilket gör att man känner sig komfortabel och automatiskt låter klubban gå igenom på nerväg och adressera bollen, utan att ta i på nerväg. Samma sak ska du gör amed de långa järnen, på nervägen ska du inte göra något annat än att låta klubban sköta sig själv. Dem flesta som försöker/tar i på nerväg stryper också hastigheten i svingen vilket gör att bollen går kortare än vad den annars skulle göra.

Som exempel för några dagar sedan såg jag två muskulösa killar som tog i för allt vad fanders heter, med hårt grepp om klubban och visst dem fick väl till en hyfsad svensson drive, men visst dem chockade när jag ställer upp håller löst i klubban och bara vevar till. Min klubbhastighet var betydligt bättre än deras och jag kom även längre, anledningen är enkel, dem gör helt enkelt fel när dem svingar. Håller man hårt i klubban eller grepper till hårdare då man påbörjat svingen stryper man hastigheten, det finns risk för både hook/slice beroende på hur öppet/stängt klubbhuvudet är osv.
Citera
2008-06-22, 18:57
Medlem
uberantonpantons avatar
Schyst bag

Någon som har tips på en schyst bärbag med mycket fack?
Gärna en ganska stor men ändå lätt. Ska passa bra med mina nya mp 57or, med andra ord ska det vara ett fint märke.
Citera
2008-06-22, 19:16
Medlem
Robert_Goatses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberantonpanton
Någon som har tips på en schyst bärbag med mycket fack?
Gärna en ganska stor men ändå lätt. Ska passa bra med mina nya mp 57or, med andra ord ska det vara ett fint märke.

Ogio eller Sun Mountain, 1200 - 2000
Citera
2008-06-24, 16:21
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Svår fråga.

http://www.smp.se/sport/smalandsk-st...rna(626270).gm

Svarta listan är tydligen: AIK Golf, BJörklidens GK, Djurgårdens GK, Norderöns GK, Vikbolandets GK, Hofors GK, Huddinge Golf, Krokoms GK, Söderköpings GK.

Har även pratat lite med min hemmaklubb (i Stockholm) och det verkar som att även många av de större klubbarna här nu kommer att gå ihop om förhöjd greenfee för postorderklubbarna eftersom dessa dränerar de "riktiga" klubbarna på medlemmar, och någon måste ändå betala för banorna där ute. Klubbarna klarar sig oftast inte ekonomiskt på enbart greenfee-gäster (om klubbarna ska kunna hålla en hygglig nivå och standard). Dessutom är greenfee-gäster en rätt osäker inkomstkälla (dåligt väder, dåligt år för banskötarna osv osv).

Om du betalar 425 kr i medlemskap till en klubb utan egen bana så går 125 eller 150 kr av dessa till Svenska Golfförbundet. Resten av pengarna går bara rakt ner i fickan på ägaren till den klubben, utan att han bidrar med 5 öre till att hålla kvalitén på Sveriges banor uppe, matcha fram juniorer eller på annat sätt ta ansvar för golfens utveckling. Lite drygt kan man konstatera att det enda den klubbägaren behöver göra är att fundera på om han ska köpa en Ferrari eller en Lamborghini för pengarna. Tänk er själva. En av de där klubbarna vill nu komma upp i 25.000 medlemmar. Ta det x 300 kr - you do the math....

Rätt eller fel? Jag har inget emot folk som är driftiga och tjänar pengar, tvärt om. Däremot så tycker jag att det i det här fallet går ut över helheten. Då är jag inte riktigt lika övertyga längre. Så för min del så tror jag nog att det känns som ett bra initiativ. Även om konsekvenserna är svåra att förutse. Vad tycker ni?

Nu har ett förslag (moteld) kommit från SGF:

http://www.golf.se/extra/news/?modul...nce=1&id=77152

Begränsat antal greenfee-medlemmar beroende på klubbens storlek.

Låter rätt ok för min del.
Citera
2008-06-24, 21:58
Medlem
Hur många slag på hålets par är det man lägger till om man streckar hålet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in