Flashback bygger pepparkakshus!
2006-04-17, 09:32
Medlem
Hejsan!

Har spelat golf i ett par år men förra året tog jag ett uppehåll pga tidsbrist. Men iår tänkte jag ta upp golfandet igen lite smått. Jag har grönt kort men inte så många av mina kompisa så vi brukar mest spela på Pay and Play banor. Men tänkte att det skulle vara kul att kunna spela på nån av dom "riktiga" istan också om jag skulle vilja. Men då måste jag vara medlem i någon golfklubb. Vet att det finns vissa som är Distansmedlemar tex uppe i lappland och det är jätte billigt. Någon som har ett tips på nån klubb där man kan bli Distansmedlem till ett bra pris?

Har hittat ett på Söderköpings Golfklubb för 495kr. Är det billigt eller finns det billigare?
Citera
2006-04-17, 22:33
Medlem
Livingstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AS_14
Har hittat ett på Söderköpings Golfklubb för 495kr. Är det billigt eller finns det billigare?

Det tycker jag låter som ett mycket bra pris. De brevlådeklubbar jag stött på hittills har nog legat på strax under tusenlappen för medlemskap.
Citera
2006-04-18, 18:36
Medlem
bennyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackassTRE
Var hittar jag bästa simulator golfen i stockholm ?

Kanske här----> http://www.stockholmsgolfhall.se/
Easy Swing/Sthlms golfhall
Citera
2006-04-18, 19:47
Moderator
Gromguttens avatar
Användaren Mauser får en tillsägelse för trams. Synpunkter på det tas i PM.

/Mod
Citera
2006-04-28, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tribal
Ok, eftersom jag inte hittade någon golftråd så får jag göra ett försök!

Hur många spelar Golf på FB egentligen? Vad har du för klubbor? Vem är den bäste spelaren i världen? Ja frågorna är många, hoppas vi kan få lite svar =)

Jobbar själv på Bokskogens GK som förra året hade sveriges 6:e bästa golfbana, Bokskogens 'Gamla Banan'. Spelar lite själv men man pallar inte så ofta eftersom man jobbar med det 60 timmar i veckan på sommar, blir kaka på kaka.

Spelar på Maruman conductor Blades SW - J2, Titleist 975J 8,5 Stiff, Ping spoon 14,5 stålskaft, no name putter, handgjord skinnbag. Spelar på Eskilstuna GK banan börjar ta sig nu.

Finns ingen som mäter sig med en Tiger Woods på topp, svårare än så är det inte, han är lite upp och ner nuförtiden men det finns en enorm kapacitet och då. 2a måste ändå vara Mickelson, på senaste tiden vet jag ingen som spelat bättre, verkar dock som att Woods har annat att tänka på just nu då hans Far ligger på sjukhus och då blir det givetvis inga bra resultat.

Dock inget snack om att Woods är den störste genom tiderna, visst har Nicklaus fler majors men det är bara en tidsfråga innan dagen då Woods tar över tronen.
Citera
2006-05-07, 09:21
Medlem
Fadderrundor

Jag är nybörjare på golf, har bara spelat några P&P-rundor tills i år då jag börjat nybörjarutbildning på en golfklubb. Har teoriprov och uppspel nästa vecka. Nu till min fråga: Får man gå fadderrundor på vilken golfbana man vill?

På golfklubben där jag börjat har jag tecknat ett sk provmedlemskap för 1000 kronor som täcker utbildning och fadderrundor på banan t.om. två månader efter teori/uppspelsprovet. Han som håller i utbildningen säger att fadderrundorna måste spelas på just den golfbanan, men det säger han kanske bara för att man inte ska lockas att bli medlem någon annanstans om man går någon fadderrunda på en annan bana?

Jag har nämligen varit och pratat med personal på en annan golfklubb och där får man gå fadderrundor och betala 800 kr för det som sedan dras av på medlemsavgiften om man väljer att bli medlem där istället.

Dessa nämnda golfklubbar vill få så många medlemmar som möjligt, det är ju inget konstigt med det, men är det så att instruktören på den golfklubben jag går nybörjarutbildningen hos kan "tvinga" mig att gå alla fadderrundor där?
Citera
2006-05-07, 11:27
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik 82:a
Jag är nybörjare på golf, har bara spelat några P&P-rundor tills i år då jag börjat nybörjarutbildning på en golfklubb. Har teoriprov och uppspel nästa vecka. Nu till min fråga: Får man gå fadderrundor på vilken golfbana man vill?

På golfklubben där jag börjat har jag tecknat ett sk provmedlemskap för 1000 kronor som täcker utbildning och fadderrundor på banan t.om. två månader efter teori/uppspelsprovet. Han som håller i utbildningen säger att fadderrundorna måste spelas på just den golfbanan, men det säger han kanske bara för att man inte ska lockas att bli medlem någon annanstans om man går någon fadderrunda på en annan bana?

Jag har nämligen varit och pratat med personal på en annan golfklubb och där får man gå fadderrundor och betala 800 kr för det som sedan dras av på medlemsavgiften om man väljer att bli medlem där istället.

Dessa nämnda golfklubbar vill få så många medlemmar som möjligt, det är ju inget konstigt med det, men är det så att instruktören på den golfklubben jag går nybörjarutbildningen hos kan "tvinga" mig att gå alla fadderrundor där?

Utan att veta med säkerhet så skulle jag anta att du redan har betalat för dina fadderrundor i ditt utbildningspaket. Därav får du gå dina fadderrundor på "din" golfklubb utan kostnad. Om du vill gå på andra banor måste du betala för dig.

Din nuvarande golfklubb kan knappast hindra dig från att spela på andra banor.
Citera
2006-05-09, 04:30
Medlem
ReNus avatar
Spelade min första runda för året i helgen och det gick som jag trodde: Åt helvete.
Jag skyller på att banan var en av de svåraste jag någonsin spelat på (Jubilee Cours, St Andrews) och att jag var bakis som ett monster. Ruffen åt upp alla bollar som inte behagade att landa på den stenhårda fairwayen och bunkrarna dök upp varje gång man tänkte: "Det kan väl inte ligga en bunker där borta".

Men det var en underbar dag i solen och jag kände att golf faktiskt kan bli kul den här säsongen!
Ska köra Old Course i höst...
Men innan dess ska en jävla massa timmar på rangen få mig att se respektabel ut, för jag vill inte skämmas framför klubbhuset på första hålet...

.
Citera
2006-05-09, 11:01
Medlem
Solstolens avatar
Jag tog grönt kort för cirka 7-8 år sedan. Sen precis när jag blev klar med det slutade jag av någon anledning.

Kortet slarvade jag bort för något år sedan. Hur gör jag för att få tillbaka kortet? Jag borde väl inte behöva ta det igen.

Tänkte kanske att man skulle försöka ta sig tid att spela lite igen.
Citera
2006-05-09, 12:26
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstolen
Jag tog grönt kort för cirka 7-8 år sedan. Sen precis när jag blev klar med det slutade jag av någon anledning.

Kortet slarvade jag bort för något år sedan. Hur gör jag för att få tillbaka kortet? Jag borde väl inte behöva ta det igen.

Tänkte kanske att man skulle försöka ta sig tid att spela lite igen.

Ett knep är att prata med klubben som du var medlem i (eller åtminstone tog kortet hos). Det är inte otroligt att de har det noterat. Men du borde kanske ta fram teoriboken och läsa på innan du ger dig ut før att fräscha upp kunskaperna lite.
Citera
2006-05-09, 12:28
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReNu
Spelade min första runda för året i helgen och det gick som jag trodde: Åt helvete.
Jag skyller på att banan var en av de svåraste jag någonsin spelat på (Jubilee Cours, St Andrews) och att jag var bakis som ett monster. Ruffen åt upp alla bollar som inte behagade att landa på den stenhårda fairwayen och bunkrarna dök upp varje gång man tänkte: "Det kan väl inte ligga en bunker där borta".

Men det var en underbar dag i solen och jag kände att golf faktiskt kan bli kul den här säsongen!
Ska köra Old Course i höst...
Men innan dess ska en jävla massa timmar på rangen få mig att se respektabel ut, för jag vill inte skämmas framför klubbhuset på första hålet...

.

Lätt kaxig start på säsongen.

Vi andra nøjer oss med en halvrisig vintergreenbana eller en korthålare med utslagsramper och du bara bränner på med St Andrews. Impressive!
Citera
2006-05-09, 15:22
Medlem
ReNus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Lätt kaxig start på säsongen.

Vi andra nøjer oss med en halvrisig vintergreenbana eller en korthålare med utslagsramper och du bara bränner på med St Andrews. Impressive!
Jo, St Andrews är ju lite speciellt. "Home of Golf" och The Royal and Ancient Golf Club osv.
Men.
Jag tror faktiskt att jag egentligen inte är ett större fan av linksbanor, jag tröttnar ganska snabbt på att hålen nästan alltid spelas på samma sätt. Vad som räddar upplevelsen i St Andrews är att det är så oerhört vackert och att man vet att det finns 100 klassiska historier bakom varje bunker, tee och green.

Men om jag helt fick väla själv skulle jag alltid vilja spela på någon mysig svensk skogsbana med lite funktigare fairways och fullt av roliga små vattenhinder.
Men det kanske bara är för jag längtar som f-n till den svenska sommaren!

Hursomhelst så ska jag försöka ta lite bilder nästa gång jag lirar i St Andrews, om det finns någon som tycker det vore kul.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in