Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Ok, tack för att du tar dig tid till oss som är noobs =)
Jag förstår att det är svårt att säga jag vill bara ha ett rimligt mål att sikta på då jag vet att det finns mer längd i de längre järnen att ta av. Det jag stör mig på är att jag aldrig kan få en fin bollbana med dessa järn. Det känns som att bollen dör innan den ens har hunnit stegras till en rimlig nivå. Bollbanan blir rätt patetisk att skåda.
Efter att ha kollat några videos, så tror jag nog att jag är litet rädd för att slå ner på bollen med dessa järn. Nån lirare påpekar att 22-23 grader på klubban är alldeles tillräckligt för att våga slå ner på bollen men att amatörer glömmer det och räds för att svinga gediget och ner på bollen =)
Tack igen!
Jag börjar nog förstå vad det är som du letar efter så att säga. Du vill slå dina långa järn precis som de korta. Det vill säga att man nästan trycker iväg dem
med en ganska låg utgångsvinkel som fortsätter stiga och till slut dör helt och hållet. Är jag då rätt ute? Det är nämligen det som brukar ge absolut mest längd.
Troligen slår du redan dina höga järn såhär medans de lägre av självklara anledningar är svåra att slå så då det kräver mycket mer kraft i svingen för att verkligen orka slå slaget helt ut. Det kan bli riktigt svårt att verkligen svinga igenom med en järn fyra eller järn trea likadant som du gör med t.ex. en järn sjua. Därför blir det gärna en mer "driver liknadne" sving när du slår de låga järnen och plockar bollen av marken utan att ta särskilt mycket torva. Då svävar bollen iväg med mindre kraft.
Om du tror att du har kraft och fart i svingen för att genomföra ordentliga slag med järn fyra och tre så är det dags att börja träna på det

Annars ska du nog allt vara nöjd med att kunna slå bollen rakt och bra med dem även om du kanske slår fem meter kortare än vad du skulle kunna.