2010-07-18, 15:06
Medlem
BBCs sändning från The Open Championship, http://95.211.123.80:61001

Klistra in i VLC.

Ledarbollen slår precis ut.
Citera
2010-07-18, 16:20
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Ok, tack för att du tar dig tid till oss som är noobs =)

Jag förstår att det är svårt att säga jag vill bara ha ett rimligt mål att sikta på då jag vet att det finns mer längd i de längre järnen att ta av. Det jag stör mig på är att jag aldrig kan få en fin bollbana med dessa järn. Det känns som att bollen dör innan den ens har hunnit stegras till en rimlig nivå. Bollbanan blir rätt patetisk att skåda.

Efter att ha kollat några videos, så tror jag nog att jag är litet rädd för att slå ner på bollen med dessa järn. Nån lirare påpekar att 22-23 grader på klubban är alldeles tillräckligt för att våga slå ner på bollen men att amatörer glömmer det och räds för att svinga gediget och ner på bollen =)

Tack igen!

Jag börjar nog förstå vad det är som du letar efter så att säga. Du vill slå dina långa järn precis som de korta. Det vill säga att man nästan trycker iväg dem
med en ganska låg utgångsvinkel som fortsätter stiga och till slut dör helt och hållet. Är jag då rätt ute? Det är nämligen det som brukar ge absolut mest längd.

Troligen slår du redan dina höga järn såhär medans de lägre av självklara anledningar är svåra att slå så då det kräver mycket mer kraft i svingen för att verkligen orka slå slaget helt ut. Det kan bli riktigt svårt att verkligen svinga igenom med en järn fyra eller järn trea likadant som du gör med t.ex. en järn sjua. Därför blir det gärna en mer "driver liknadne" sving när du slår de låga järnen och plockar bollen av marken utan att ta särskilt mycket torva. Då svävar bollen iväg med mindre kraft.

Om du tror att du har kraft och fart i svingen för att genomföra ordentliga slag med järn fyra och tre så är det dags att börja träna på det Annars ska du nog allt vara nöjd med att kunna slå bollen rakt och bra med dem även om du kanske slår fem meter kortare än vad du skulle kunna.
Citera
2010-07-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Jag börjar nog förstå vad det är som du letar efter så att säga. Du vill slå dina långa järn precis som de korta. Det vill säga att man nästan trycker iväg dem
med en ganska låg utgångsvinkel som fortsätter stiga och till slut dör helt och hållet. Är jag då rätt ute? Det är nämligen det som brukar ge absolut mest längd.

Troligen slår du redan dina höga järn såhär medans de lägre av självklara anledningar är svåra att slå så då det kräver mycket mer kraft i svingen för att verkligen orka slå slaget helt ut. Det kan bli riktigt svårt att verkligen svinga igenom med en järn fyra eller järn trea likadant som du gör med t.ex. en järn sjua. Därför blir det gärna en mer "driver liknadne" sving när du slår de låga järnen och plockar bollen av marken utan att ta särskilt mycket torva. Då svävar bollen iväg med mindre kraft.

Om du tror att du har kraft och fart i svingen för att genomföra ordentliga slag med järn fyra och tre så är det dags att börja träna på det Annars ska du nog allt vara nöjd med att kunna slå bollen rakt och bra med dem även om du kanske slår fem meter kortare än vad du skulle kunna.

Jepp, du satte nog orden precis där! Jag har liksom inbillat mig att bara för att klubban är längre så ska jag slå den mer som en drive, och då kommer jag aldrig ner på bollen och får ingen fin bollbana.

Och visst kan man vara nöjd med att slå som jag gör, då det räcker alldeles utmärkt på en svensk standardbana som är under 6000 meter, men man vill ju utvecklas =)

Jag har förutsättningarna i svingen för att kunna slå bra längre järn efter dina råd så det är som du sa bara att pröva sig fram med en aggressivare sving. Tack igen!
Citera
2010-07-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Du har helt rätt även om ditt sätt kan ta lite mer tid

.

Haha den tiden var det helt klart värt
Citera
2010-07-18, 20:23
Medlem
Dr_Dollars avatar
Lite lätt intetsägande avslutningsrunda skulle jag vilja påstå...det hände lixom inget?
När Casey gjorde sin (trippel?!)...kändes det som att det var spiken i kistan.

Vad han tänkte och gjorde på sitt 3:e slag kan jag inte riktigt begripa...killen var 50 meter fel???

Och Stenson bara vägrade slå med sin Drive?

Nu ser vi fram emot Scandinavien på Bro Hof!
Citera
2010-07-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Lite lätt intetsägande avslutningsrunda skulle jag vilja påstå...det hände lixom inget?
När Casey gjorde sin (trippel?!)...kändes det som att det var spiken i kistan.

Vad han tänkte och gjorde på sitt 3:e slag kan jag inte riktigt begripa...killen var 50 meter fel???

Och Stenson bara vägrade slå med sin Drive?

Nu ser vi fram emot Scandinavien på Bro Hof!

Slår man så långt som Stenson gör med spoon behöver man ju inte prompt slå Driver på en bana där längden inte är den primära svårigheten.
Citera
2010-07-19, 18:13
Medlem
Ksprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Slår man så långt som Stenson gör med spoon behöver man ju inte prompt slå Driver på en bana där längden inte är den primära svårigheten.

Speciellt när det blåser så pass mycket så har man bättre kontroll på bollen samt att den oftast inte flyger lika högt som med drivern och vinden påverkar då mindre.
Citera
2010-07-19, 20:35
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kspr
Speciellt när det blåser så pass mycket så har man bättre kontroll på bollen samt att den oftast inte flyger lika högt som med drivern och vinden påverkar då mindre.

Det argumentet köper jag absolut...men;
När det finns Par 4-hål man kan driva, och Henrik gör det INTE med sin Spoon...är det då inte läge att gambla lite?
Citera
2010-07-19, 21:51
Medlem
Ksprs avatar
Citat:
Det argumentet köper jag absolut...men;
När det finns Par 4-hål man kan driva, och Henrik gör det INTE med sin Spoon...är det då inte läge att gambla lite?

Ja om man vill vinna så måste man ju gambla lite, fast han kanske hellre gjorde ett säkert par än att riskera bogeys.
Citera
2010-07-19, 21:58
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vem blir förste svensk att ta en Major ?
Citera
2010-07-19, 22:02
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vem blir förste svensk att ta en Major ?

Det står mellan Henrik Stenson och Robert Karlsson..och 75 - 25 till Henriks fördel känns det som
Citera
2010-07-19, 22:09
Medlem
Citat:
Det står mellan Henrik Stenson och Robert Karlsson..och 75 - 25 till Henriks fördel känns det som

Tror faktiskt inte att ngn av dem som spelar aktivt på tourerna just nu kommer få en major på ett bra tag. Kommer bli någon yngre förmåga som spelar t.ex på nordea touren lr ngt liknande. Men vem vet jag inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in