2009-10-02, 13:12
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Det låter helt klart som att S2 är klubbor som kan passa dig som handen i handsken. Hoppas du blir nöjd med ett eventuellt köp!
Citera
2009-10-02, 15:14
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
M Men jag förstår vad du säger bladklubbor är snart ute ur leken helt för hobby-golfare.

Tror jag inte alls. Jag har vänner med handicap ner mot 10, som jag
betraktar som hobbygolfare, som spelar med bladklubbor. Jag ser det inte som omöjligt att jag byter till bladklubbor när jag är nere i de handicapregionerna. Många ser det nog som en utmaning att kunna hantera bladjärn på ett bra sätt. Dessutom är det ju lite status att kunna spela bra med sådana klubbor. Skulle kännas töntigt att som handicap 10-spelare komma med järnklubbor tjocka som hybridklubbor
Citera
2009-10-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Tror jag inte alls. Jag har vänner med handicap ner mot 10, som jag
betraktar som hobbygolfare, som spelar med bladklubbor. Jag ser det inte som omöjligt att jag byter till bladklubbor när jag är nere i de handicapregionerna. Många ser det nog som en utmaning att kunna hantera bladjärn på ett bra sätt. Dessutom är det ju lite status att kunna spela bra med sådana klubbor. Skulle kännas töntigt att som handicap 10-spelare komma med järnklubbor tjocka som hybridklubbor

En handicap 10 spelare kan absolut spela med bladklubbor som du säger och det förväntas också att en hcp 10 spelare har en bra bollträff.

Konstigt nog har jag spelat med en hel del hcp 10 spelare som inte har speciellt ren bollträff och man börjar ju undra hur de kan vara nere på hcp 10.

Det är rätt så svårt att komma ner till hcp 10 utan rena bollträffar, oavsett om man har järnklubbor med cavitiyback eller inte så är de inte så pass förlåtande att ett rent skitslag blir ett bra slag, det är inga klubbor.

Jag spelar själv med rena blad (järn2 - SW) och kan hantera dessa bra men det händer ju att jag missar och då får jag ofta bättre missar än de som har förlåtande klubbor. Det kan hända att jag får en topp och det känns inte alls bra men bollen sticker ändå iväg och jag får fram den bra. Det positiva med bladklubbor är att man får respons på sina slag, en topp är en topp och det är ett dåligt slag, man vet om det när man träffar dåligt och känner de förjävliga vibrationerna i händerna. en förlåtande klubba ger ingen respons för fem öre så man vet inte hur man har träffat bollen.

Duffa gör jag i pricnip aldrig, men jag tar ju torv efter att jag träffat bollen men detta är ju naturligt, dock så skär bladklubbor igenom gräset betydligt bättre än klubbor med tjock sula, när det handlar om ruff och otrevliga lägen, en rescue går ju liksom att spela från fairway, sen då? Visst den går att spela utanför fairway men man kan inte komma under bollen då sulan är så förbannat jävla bred.

Jag har alltid använt blad från det att jag började spela till idag då jag ligger på scratch. En nybörjare rekommenderas ju aldrig att spela med blad men har man en bra och korrekt sving, dvs att man kan svinga rent och har en bra bollträff vilket även höghandicappare kan ha så ser jag inget fel i det. Golf kräver trots allt bra bollträff för att man ska fortsätta spela. Dessutom träffar man rent med blad så är den känslan som en jävla orgasm (ok lite sarkasm) men det är riktigt jävla skönt, en känsla man inte får med några andra klubbor. Ett enda fint slag kan göra drivkraften till golfen så jävla underbar.
Citera
2009-10-02, 23:42
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Det tråkigaste nu med bladklubbor och vår teknologi är att bladklubbor inte är särskilt svårspelade alls, förvånansvärt lättspelade faktiskt. Visst är det positivt men lite av den respekt med att spela bladklubbor har försvunnit.

Så att säga att bladklubbor kommer dö ut är att ta i. För de med över 10 i handicap så hoppas jag att de gör det men inte för de från singel och neråt.
Citera
2009-10-02, 23:53
Medlem
Verbeeks avatar
Jag har 2 i hcp men tycker jag slår bollen för dåligt för att ha bladklubbor. Har Titleist 690.cb nu men ska nog byta till något mer lättspelat.
Citera
2009-10-03, 00:06
Medlem
Alltså bladklubbor är bladklubbor. Jag snackar ingen kombination här av cavityback och bladteknologi. När jag snackar bladklubbor snackar jag riktiga blad, exempelvis Nike Blades, Mizuno Mp33, Titleist 692, 690MB osv.

690CB är inga renodlade blad, det är en blandning av cavityback och blad. Det är inte lätta klubbor men inte heller helt rena blad.
Citera
2009-10-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Jag har 2 i hcp men tycker jag slår bollen för dåligt för att ha bladklubbor. Har Titleist 690.cb nu men ska nog byta till något mer lättspelat.

Iof är det ju aldrig fel att ha lite mer lättspelade klubbor än renodlade blad men känslan av att träffa rätt med renodlade blad är oöverträffad. 690CB är annars fina klubbor även om jag aldrig själv spelat med dem. Ägde 690Mb förut men bytte sedan till Maruman Blades. Skulle du byta till mer lättspelat tror jag ändå inte du skulle spela bättre, kansle lite mer förlåtande vid offcenter träffar men skit blir det ändå, dvs slag man inte är nöjd med och då spelar klubborna ingen roll.
Citera
2009-10-03, 11:24
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Har du 2 i handicap men anser att du har för dålig bollträff för att spela bladklubbor så låter det som att du har lite träning att göra. Det är mycket som försvinner med en bra bollträff.

Som Kavalen säger så är ju känslan av en bra träff i bladklubbor något otroligt när det kommer till full cavitybacks fan inte känns som att man träffar bollen.
Citera
2009-10-04, 22:28
Medlem
SweGeoBrowns avatar
Jag började spela i somras.. Har som mål att slå min far som ligger på 19 i handikapp redan i juni. Är det här ett orealistiskt mål? hur mycket träning / många rundor krävs? (Tilläggas bör att jag bor på ett ställe där man kan spela golf året runt)
Citera
2009-10-04, 22:35
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweGeoBrown
Jag började spela i somras.. Har som mål att slå min far som ligger på 19 i handikapp redan i juni. Är det här ett orealistiskt mål? hur mycket träning / många rundor krävs? (Tilläggas bör att jag bor på ett ställe där man kan spela golf året runt)

Det krävs 27 rundor, och det är ett totalt orealistiskt mål.

Seriöst, konstigare fråga får man leta efter länge Allt handlar ju om din bollkänsla, hur lätt du lär dig nya saker, hur ofta du tränar, hur BRA du tränar.

Såklart är det möjligt, men om du kan fixa det vet nog ingen här. Försöka kan du ju alltid, skiter det sig lär ju inte världen gå under
Citera
2009-10-04, 22:57
Medlem
SweGeoBrowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det krävs 27 rundor, och det är ett totalt orealistiskt mål.

Seriöst, konstigare fråga får man leta efter länge Allt handlar ju om din bollkänsla, hur lätt du lär dig nya saker, hur ofta du tränar, hur BRA du tränar.

Såklart är det möjligt, men om du kan fixa det vet nog ingen här. Försöka kan du ju alltid, skiter det sig lär ju inte världen gå under

Precis, ska ge det ett ärligt försök. Varför just 27 rundor? Mitt mål är alltså inte att sänka mig tills dess utan att bara spöa min far

Jag har rätt bra bollkänsla måste jag nog säga. Lirar basket och sysslat med både fotboll och tennis på förfestnivå. Jag tror mig kunna gå å slå en gång i veckan och kanske gå två rundor i månaden fram till marsmånad då jag givetvis måste öka dosen..

Detta är givetvis en ren hypotetisk fråga, men tips och dylikt vore uppskattat.
Citera
2009-10-04, 23:14
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweGeoBrown
Precis, ska ge det ett ärligt försök. Varför just 27 rundor?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in