Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Tror jag inte alls. Jag har vänner med handicap ner mot 10, som jag
betraktar som hobbygolfare, som spelar med bladklubbor. Jag ser det inte som omöjligt att jag byter till bladklubbor när jag är nere i de handicapregionerna. Många ser det nog som en utmaning att kunna hantera bladjärn på ett bra sätt. Dessutom är det ju lite status att kunna spela bra med sådana klubbor. Skulle kännas töntigt att som handicap 10-spelare komma med järnklubbor tjocka som hybridklubbor
En handicap 10 spelare kan absolut spela med bladklubbor som du säger och det förväntas också att en hcp 10 spelare har en bra bollträff.
Konstigt nog har jag spelat med en hel del hcp 10 spelare som inte har speciellt ren bollträff och man börjar ju undra hur de kan vara nere på hcp 10.
Det är rätt så svårt att komma ner till hcp 10 utan rena bollträffar, oavsett om man har järnklubbor med cavitiyback eller inte så är de inte så pass förlåtande att ett rent skitslag blir ett bra slag, det är inga klubbor.
Jag spelar själv med rena blad (järn2 - SW) och kan hantera dessa bra men det händer ju att jag missar och då får jag ofta bättre missar än de som har förlåtande klubbor. Det kan hända att jag får en topp och det känns inte alls bra men bollen sticker ändå iväg och jag får fram den bra. Det positiva med bladklubbor är att man får respons på sina slag, en topp är en topp och det är ett dåligt slag, man vet om det när man träffar dåligt och känner de förjävliga vibrationerna i händerna. en förlåtande klubba ger ingen respons för fem öre så man vet inte hur man har träffat bollen.
Duffa gör jag i pricnip aldrig, men jag tar ju torv efter att jag träffat bollen men detta är ju naturligt, dock så skär bladklubbor igenom gräset betydligt bättre än klubbor med tjock sula, när det handlar om ruff och otrevliga lägen, en rescue går ju liksom att spela från fairway, sen då? Visst den går att spela utanför fairway men man kan inte komma under bollen då sulan är så förbannat jävla bred.
Jag har alltid använt blad från det att jag började spela till idag då jag ligger på scratch. En nybörjare rekommenderas ju aldrig att spela med blad men har man en bra och korrekt sving, dvs att man kan svinga rent och har en bra bollträff vilket även höghandicappare kan ha så ser jag inget fel i det. Golf kräver trots allt bra bollträff för att man ska fortsätta spela. Dessutom träffar man rent med blad så är den känslan som en jävla orgasm (ok lite sarkasm) men det är riktigt jävla skönt, en känsla man inte får med några andra klubbor. Ett enda fint slag kan göra drivkraften till golfen så jävla underbar.