2011-05-22, 13:36
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Nu vet jag inte var du spelar i vårt avlånga land. Men tyvärr är majoriteten av greenerna ofta nästintill omottagliga för spinnwedgar. Visst kan du få stopp på dem men först efter två eller tre studsar. När det kommer till tekniken så brukar jag säga, vikt på vänsterfot, stark höger och vänster hand svinga back och sätt handlederna (svinga endast bak axlar/armar, låt kroppen vara still), rotera igenom slaget med kroppen utan att använda handlederna. Målet borde vara att bollen har en relativt låg bollbana.

Med det fetmarkerade, menar du då alltså att man vrider in händerna så att de överlappar varandra mer än vanligt?

Spelar på västkusten/bästkusten så greenerna är ok, men klart de tagit stryk i vinter. De är ju inte som i augusti om man säger så, så det kanske kan spela en del roll.

Tack för tipsen, ska testa idag och se om det märks någon skillnad!
Senast redigerad av Cheiros 2011-05-22 kl. 13:39.
Citera
2011-05-22, 16:29
Medlem
Gör det! Ja spelar med på västkusten och grenerna är ganska hårda för mig och inte så mycket gräs. Men visst går det att bita dem men backspinn kan man glömma
Citera
2011-05-22, 16:34
Medlem
Vad anser ni här om att sänka sig på 9 hål? När bör man börja med att sänka sig på 18 istället? Vet att det är under 11,5 eller liknande man inte får sänka sig på 9 hål men ändå..
Citera
2011-05-22, 17:03
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Vad anser ni här om att sänka sig på 9 hål? När bör man börja med att sänka sig på 18 istället? Vet att det är under 11,5 eller liknande man inte får sänka sig på 9 hål men ändå..

Vad är syftet med att sänka sig tycker du?
Citera
2011-05-22, 17:05
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:

Jag förstår till viss del att en del personer sänker sig på 9 hål men för egen del har jag alltid sänkt mig på rundor som omfattar 18 hål. Det kanske bara är jag men det känns mer "riktigt" då jag sänkt mig på 18-hålsrundor.
Citera
2011-05-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Vad är syftet med att sänka sig tycker du?

Är ju en viss skillnad att sänka sig på 18 och 9, det jag menade..
Citera
2011-05-22, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Jag förstår till viss del att en del personer sänker sig på 9 hål men för egen del har jag alltid sänkt mig på rundor som omfattar 18 hål. Det kanske bara är jag men det känns mer "riktigt" då jag sänkt mig på 18-hålsrundor.

Håller med, själv sänker jag mig på 9 om jag har haft en ganska jämn nivå. Tycker inte det är någon ide om man tex får 21 poäng första 9 o sedan 5 poäng. Däremot 21 och 15 kanske.
Citera
2011-05-22, 17:28
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Med det fetmarkerade, menar du då alltså att man vrider in händerna så att de överlappar varandra mer än vanligt?

Spelar på västkusten/bästkusten så greenerna är ok, men klart de tagit stryk i vinter. De är ju inte som i augusti om man säger så, så det kanske kan spela en del roll.

Tack för tipsen, ska testa idag och se om det märks någon skillnad!

Stark höger hand = högervriden, överdrev nog när jag bad dig ha stark vänsterhand, håll den normal och det bör lösa sig helt okej

Att sänka sig på 9 hål är ju som att hävda att man vunnit en hockey match när man leder efter två perioder. Jag förstår inte att man fortfarande får sänka sig på 9 hål.
Citera
2011-05-22, 17:51
Medlem
Citat:
Stark höger hand = högervriden, överdrev nog när jag bad dig ha stark vänsterhand, håll den normal och det bör lösa sig helt okej

Att sänka sig på 9 hål är ju som att hävda att man vunnit en hockey match när man leder efter två perioder. Jag förstår inte att man fortfarande får sänka sig på 9 hål.

Håller med, märkligt. Dock så är det ju bra att när man har 11,5 och mindre så måste man sänka sig på 18, men borde vara så oavsett hcp.
Citera
2011-05-22, 18:10
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Håller med, själv sänker jag mig på 9 om jag har haft en ganska jämn nivå. Tycker inte det är någon ide om man tex får 21 poäng första 9 o sedan 5 poäng. Däremot 21 och 15 kanske.

Du menar att man kan spela 18 hål men välja att sänka sig på nio om t ex de första nio var bra och resterande nio dåliga? Det har jag aldrig hört talas om att man kan och det låter ohederligt. Den största förloraren är du, särskilt om du inte orkar hålla fokus över 18 hål.
Citera
2011-05-22, 18:19
Medlem
Cheiross avatar
Citat:

Har varit och slagit lite nu och försökt tänka på alla tips samt försöker undvika att leka grävskopa med klubban, och det går mycket bättre! Renare bollträff och betydligt mer stopp i bollen än tidigare. Inte någon backspin men det kan ju bero på greenerna som tidigare nämnts. Klar förbättring alltså, tack för alla tips! Hade dock velat slå lite mer men så överraskades man av regn och åska
Citera
2011-05-22, 18:23
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Du menar att man kan spela 18 hål men välja att sänka sig på nio om t ex de första nio var bra och resterande nio dåliga? Det har jag aldrig hört talas om att man kan och det låter ohederligt. Den största förloraren är du, särskilt om du inte orkar hålla fokus över 18 hål.

Visst är det bara att låtsas som att man bara spelade nio hål och på så vis sänka sig eftersom man var ett par poäng bättre än HCP där. Men som du säger, fruktansvärt oärligt mot dig själv och andra och den största utmaningen med golfen är ju att orka alla 18 med samma fokus.

Personligen skrattar jag alltid inombords när jag spelar tävling med folk som har mellan 6 och 4,5 och bevisligen har sänkt sig på hemmaklubben och det blir någorlunda suspekt när personerna skjuter upp emot 100 på tävling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in