Citat:
Ursprungligen postat av
N.Hamid
Jag har följt denna tråd länge utan att skriva något och det enda ovanliga som har hänt är att mängder av enformiga konton som gasligthar och ifrågasätter andra konton har dykt upp.
Exemplen verkar, i mitt fall åtminstone, vara upprepade försök att få svar på frågor som ställts tidigare i diskussionen. Hur kan du kalla det "gaslighting"? Oj nu blev det en fråga igen vad tråkigt.
Citat:
+ väldigt många fler ”men svara på min fråga” och liknande kommentarer som inte tillför något mer än att man försöker underminera andra kontons trovärdighet.
Det här är ju ett diskussionsforum. Här hålls diskussioner. Det är vanligt att diskussioner innehåller olika typer av frågor, följdfrågor med mera. Är man en deltagare förutsätts man nog på ett eller annat sätt vilja bidra till eller delta i sagda diskussion. Mer om vad en diskussion är nedan.
Citat:
Man öppnar inte flashback för att fylla i ett frågeformulär, då hade man nog istället valt att frivilligt anmäla sig till SIFO-undersökningar.
Nej, ofta gör man väl det för att föra en diskussion. Diskussioner förs ofta, men inte alltid, som en dialog. Redan Sokrates tyckte att en dialog var bättre om den innehöll frågor, se t ex den sokratiska metoden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sokratisk_metod
Att deltagare i diskussionen anser att det är OK att ställa frågor som man förväntar sig svar på beror alltså på att de följer en mångtusenårig filosofisk tradition, och har ingenting med gaslighting att göra. Även Haveristerna verkar ju följa i den traditionen, den dialog som nyss fördes med en användare på Flashback innehöll frågor men var också öppen för motfrågor och båda parter deltog frivilligt genom att både ställa frågor och besvara dem. En del som skrivit om det här har uppfattat den dialogen som uppriktig och kanske bra, delvis kanske just pga öppenheten för frågor.