Underbart att se Matgeek skjuta sig själv i foten något så gigantiskt. Detta är lika lågt som Nordea-reklamen han gjorde för några år sedan.
På hans senaste video kommenterade någon:
Citat:
Förlåt för att vi tjatar, när ska du adressera förra videon?
Matgeek svarar:
Citat:
1. vilka är ”vi”?
2. finns inget att adressera. Jag gjorde en video jag tyckte var kul om en produkt jag inte trodde skulle vara så bra men som jag numera använder dagligen.
3. jag fick betalt för att göra videon av tillverkaren vilket jag är tydlig med
4. folk såg det som en reklamfilm - vilket det ju ÄR - och blev helt tokiga. Majoriteten av dem är konton som ditt som jag tror är ganska unga. De skapar en form av spansk inkvisition där de tycker jag ska brinna på ett kors för att jag inte följt deras lite skeva syn på hur saker ska funka. Då är det ingen idé att hålla på och besvara kommentarer hela tiden pga folk har redan bestämt sig.
5. mina tittare är fria att gilla en video eller inte gilla den. Men när man ser en sån här sak som ett skäl att inleda nån form av korståg tänker jag att så hade man aldrig reagerat över ett TV-program där de inte ens berättar att det förekommer produktplacering (jo, vänta, det är ett litet ”P” som syns tre sekunder i början...) men eftersom det är YouTube och det är så tacksamt att få skrika ur sig anonymt tar folk det som en chans att hata lite.
Ok om man inte gillar den, men det får finnas nån rim och reson också.
Som vanligt är han spydig och vägrar inse/erkänna att det finns något anmärkningsbart med det han håller på med.
Det skulle vara intressant att se hur dessa sponsringskontrakt för "influencers" ser ut. Är det en fast summa oavsett hur videon presterar? De på Dyson kan knappast vara nöjda med att videon har dubbelt så många dislikes som likes och att kommentarerna är 90% negativa
Istället för att bli defensiv och försöka ursäkta spektaklet borde Matgeek dra lärdom av detta. Inse att du inte kan behandla dina tittare hur som helst. Det är skillnad på dig och ett TV-program för när folk tröttnar på din skit så finns det hundratusentals andra kanaler att titta på. Visa lite ödmjukhet och respekt för dina tittare istället för att klaga på att folk kommenterar anonymt. För i slutändan är det DU som har ett ansvar gentemot dina tittare, inte tvärtom.