2012-02-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoron
Nej, inte nonsens. Så vitt jag mins så nämns det i flygvapennytt och jag laddade till och med ner artikeln så jag har den någonstans, förhoppningsvis. Om det nu var ljudbangarna i sig som ledde till att dom ställde om 'gasen' ska jag låta var osagt, men jag vet att flygvapnet fick klagomål av bönder etc under den första tiden och att det föranledde flygvapnet att kontrollera om det stämde som bönderna, etc, påstod. 'Supercruise' som ett begrepp fanns inte på den tiden som jag vet utan kom till senare.

Eftersom Gripen inte på någotvis kan ta sig igenom ljudvallen utan tänd ebk
förstår jag inte ditt "ställde om gasen" tänk. Ebk har ett "eget" läge på gasreglaget

Att kunna hålla sig över ljudhastighet med endast grundmotor är ingen nyhet,
exempelvis så klarade Concord detta . Fanns även en hel del militära kärror
som klarade detta galant. Att man på senare år gett det ett eget namn gör
inte egenskapen till någon nyhet.

Och att sedan säga att Gripen C/D klara det är ju en halvlögn, eftersom
den enbart kan göra detta under vissa förhållanden.
Citera
2012-02-25, 17:45
Medlem
Ja, då ser det ut som om vi ser olika på det, eller använder olika källor? Jag har inte skrivit så mycket om Gripen på senare år, så det jag har ligger på någon 'back-up DVD' någonstans. Jag sökte i laptopen efter pdf:en (flygvapensnytt), men hittade den inte där. Men jag vet vad jag läste a2a och 'supercruise'. Att passera ljudvallen utan att vare sig mena, eller märka, det som jag förstod det. Att använda efterbränns kammaren är något helt annat än det som stod där. Tror den var från 2001 men är inte helt säker, det hela nämndes mest i förbigående, som kuriosa, inte som någon 'unplanned feature' som flygvapnet helt plötsligt ansåg sig behöva. När det gäller C/D så har jag det här citatet från SAAF.

According to the declaration of Magnus Olsson, the test pilot of Gripen DEMO-NG project:

"The JAS-39 C/D today could reach the speed of Mach 1.05 without A/B, but only during the cold season of Sweden. We anticipate that after replacing RM12 with F414G, the Gripen NG shall be able to supercruise with the speed of Mach 1.1 in standard aircombat configuration (Meteor BVR AAMs*4 + IRIS-T WVR AAMs*2) during the normal weather."
==

Sen, när det gällde omställning av 'gasen', så minns jag det som att man använde 'standard inställningar' enligt tidigare erfarenheter, men ställde ner densamma efter detta för att slippa ljudbangar. Möjligen stod detta i samma artikel, får se om jag kan hitta den senare, på resande fot för ögonblicket.
Senast redigerad av Yoron 2012-02-25 kl. 17:50. Anledning: lägga till..
Citera
2012-02-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ja, då ser det ut som om vi ser olika på det, eller använder olika källor? Jag har inte skrivit så mycket om Gripen på senare år, så det jag har ligger på någon 'back-up DVD' någonstans. Jag sökte i laptopen efter pdf:en (flygvapensnytt), men hittade den inte där. Men jag vet vad jag läste a2a och 'supercruise'. Att passera ljudvallen utan att vare sig mena, eller märka, det som jag förstod det. Att använda efterbränns kammaren är något helt annat än det som stod där. Tror den var från 2001 men är inte helt säker, det hela nämndes mest i förbigående, som kuriosa, inte som någon 'unplanned feature' som flygvapnet helt plötsligt ansåg sig behöva. När det gäller C/D så har jag det här citatet från SAAF.

According to the declaration of Magnus Olsson, the test pilot of Gripen DEMO-NG project:

"The JAS-39 C/D today could reach the speed of Mach 1.05 without A/B, but only during the cold season of Sweden. We anticipate that after replacing RM12 with F414G, the Gripen NG shall be able to supercruise with the speed of Mach 1.1 in standard aircombat configuration (Meteor BVR AAMs*4 + IRIS-T WVR AAMs*2) during the normal weather."
==

Sen, när det gällde omställning av 'gasen', så minns jag det som att man använde 'standard inställningar' enligt tidigare erfarenheter, men ställde ner densamma efter detta för att slippa ljudbangar. Möjligen stod detta i samma artikel, får se om jag kan hitta den senare, på resande fot för ögonblicket.

Du får nog hålla isär dina uppgifter lite eller läsa in dig vad som står .
Gripen C/D klara endast att hålla sig kvar precis ovanför Mach 1,0 vid speciella väder
och luftförhållanden (precis som Magnus Olsson återger ) men man måste först
passera med ebk på .

Dessutom med endast vingspetsrobot på samt sparsamt med med fotogen i tanken.

Därför ska man nog se det hela som ett plus i den ursprungliga aerodynamiska
utformningen, varken mer eller mindre.

När det sedan gäller ditt påstående om man ställt om gasen så är det rent nonsens,
regalget är indelat från 0-100 % grundmotor sedan kommer ett mellanläge därefter
ebk i ett antal steg.

Och fortfarande så klarar Gripen endast att passera ljudvallen med tänd ebk därav
faller hela din teori om gasreglage inställningar.
Citera
2012-02-25, 18:45
Medlem
Värst vad du var säker? Jobbar du på SAAB, eller är du flyg förare? Detta är ett direkt citat från flygvapennytt 2001. PDF:en finns som sagt ute, dock inte på min laptop längre.

"There was one interesting problem,” Colonel Eldh concludes with a smile. “Gripen is supersonic at all altitudes and can cruise supersonically with an external load including fuel tank, four AMRAAM and two sidewinder missiles without the need to engage the afterburner. “In the early days of operations, we
found some pilots inadvertently flying supersonic over populated areas. The problem was one of habit, as these pilots had their throttle settings as high as on the older-generation fighters that Gripen replaced."

För övrigt, vore trevligt att se källor för dina påståenden?
Citera
2012-02-25, 20:27
Medlem
Citat:
Värst vad du var säker? Jobbar du på SAAB, eller är du flyg förare? Detta är ett direkt citat från flygvapennytt 2001. PDF:en finns som sagt ute, dock inte på min laptop längre.

"There was one interesting problem,” Colonel Eldh concludes with a smile. “Gripen is supersonic at all altitudes and can cruise supersonically with an external load including fuel tank, four AMRAAM and two sidewinder missiles without the need to engage the afterburner. “In the early days of operations, we
found some pilots inadvertently flying supersonic over populated areas. The problem was one of habit, as these pilots had their throttle settings as high as on the older-generation fighters that Gripen replaced."

För övrigt, vore trevligt att se källor för dina påståenden?

Vad jag gör är ovidkommande i fråga.

Ditt senaste citat härör från flygningar med Gripen Demo , vilket har helt
andra förutsättningar än Gripen C/D .

Med Gripen NG har målet vart mer grundmotordrag ,mer bränsle och mer vapenlast
ökad förmåga med radar , vilket då kräver minst 20 % mer dragkraft .

Som det ser ut idag kommer man landa runt 26% mer dragkraft och 45-46 % mer
bränsle ,och tackvare att man då klara "riktig" supersonic kapacitet med "full last"
så blir även actiontid och radie så pass mycket högre att den mäter sig gott mot
övriga eurocanarder.

Medans Gripen C/D får nöja sig med att klara av supersonic vid kall och högluft
dvs vid en fin vinterdag och då endast med 50% flygbränsle och vingspetsrobotar
samt planflykt efter hjälp med ebk genom ljudvallen.
Citera
2012-02-25, 21:52
Medlem
Hmm?

"In 2007, a two-seat "New Technology Demonstrator" or "Gripen Demo" was ordered; it was presented on 23 April 2008." Från Saab_JAS_39_Gripen.

Citatet jag gav är från flygvapnetnytt 2001. Om du söker så är jag säker att du kan konfirmera detta. Prova..
Citera
2012-02-25, 22:23
Medlem
Citat:
Hmm?

"In 2007, a two-seat "New Technology Demonstrator" or "Gripen Demo" was ordered; it was presented on 23 April 2008." Från Saab_JAS_39_Gripen.

Citatet jag gav är från flygvapnetnytt 2001. Om du söker så är jag säker att du kan konfirmera detta. Prova..
Att gripen C/D skulle ha kapacitet att gå supersonic på "lågan" fullt lastad tillsammans med fulla "dunkar" utan EBK får nog härledas till hylla Acccde på bibblan, även kallat " modern fiktion, drömmar och skrönor från piloter"

Hahaha
Citera
2012-02-25, 22:35
Medlem
Citat:
Hmm?

Du har gett två olika citat ang Gripen C/D där det ena är ganska så nära sanningen
dvs under speciella förhållande kan C/D varianten hålla sig över supersonic hastighet
med lätt beväpning samt måttligt med bränsle.

Sedan kastar du in ännu ett där någon hävdar att man helt plötsligt kan göra detsamma
fullt lastad samt med en fälltank.

Du ser inte själv att det hela blir än mer tveksamt ?

Och om man sedan tidigare haft denna förmåga tycker du inte det är konstigt att
SAAB inte påtalat det tidigare, utan i samband med Gripen NG lyfter fram detta
som en kommande förmågelyft ?
Citera
2012-02-25, 22:54
Medlem
Låt oss säga så här. Jag laddade ner artikeln och läste den från http://www.gripen.com/NR/rdonlyres/FE463B06-8C9B-4A49-A382-999C6AF1E53B/0/gripen_news_2001_01.pdf. Om du testar den idag så kommer du till http://www.saabgroup.com/en/Air/Gripen-Fighter-System/ men längre än så fungerar den inte längre.

Däremot fungerade den när jag först länkade den t.ex i The SAAF Forum (South African Airforce.) Och om du klarar engelskan kan du se att 2009 fungerade den, och att andra läste PDF:en, samt fann det intressant. Det vore bra om jag hittade den sparade PDF:en som jag laddade ner då, men citatet är exakt och från samma PDF, flygvapennytt 2001..

Så anser du att flygvapennytt, SAAB, samt då också 'Colonel Eldh', gav fel information där? Då bör du ta den diskussionen med dom, inte med mig. När det gäller C/D presenterade jag ett annat citat, som säger något om vad vi kan förvänta oss senare. Jag ska försöka leta efter artikeln, jag är säker på att jag har sparat den på någon backup, men det blir senare..
Senast redigerad av Yoron 2012-02-25 kl. 22:57. Anledning: fixade..
Citera
2012-02-25, 23:15
Medlem
Citat:
Låt oss säga så här. Jag laddade ner artikeln och läste den från http://www.gripen.com/NR/rdonlyres/FE463B06-8C9B-4A49-A382-999C6AF1E53B/0/gripen_news_2001_01.pdf. Om du testar den idag så kommer du till http://www.saabgroup.com/en/Air/Gripen-Fighter-System/ men längre än så fungerar den inte längre.

Däremot fungerade den när jag först länkade den t.ex i The SAAF Forum (South African Airforce.) Och om du klarar engelskan kan du se att 2009 fungerade den, och att andra läste PDF:en, samt fann det intressant. Det vore bra om jag hittade den sparade PDF:en som jag laddade ner då, men citatet är exakt och från samma PDF, flygvapennytt 2001..

Så anser du att flygvapennytt, SAAB, samt då också 'Colonel Eldh', gav fel information där? Då bör du ta den diskussionen med dom, inte med mig. När det gäller C/D presenterade jag ett annat citat, som säger något om vad vi kan förvänta oss senare. Jag ska försöka leta efter artikeln, jag är säker på att jag har sparat den på någon backup, men det blir senare..

För att göra det lite mer översiktligt pdf:en från 2001 hänvisar alltså till Gripen A/B
vilket innebär att man hade ännu mindre resuser för att nå den effekt du
vill framlyfta.

Och bara för att någon från flygvapnet har sagt att man kan nå "supercrusie"
med full beväpning samt droptank så innebär det inte sanning , utan kan
kanske falla under "förvillande desinformation" (vilket verkar fungera ypperligt)

Sanningen är nog så som ff i ditt första citat nämde, dvs vid ett visst gynsamt förhållande
kan man nå dit men med knapp beväpning lagom lite bränsle samt perfekt luft
Citera
2012-02-25, 23:46
Medlem
Tja, man kan ju alltid 'idiot förklara' artikeln

Men som du säger, A/B är inte C/D, som i sin tur definitivt inte kommer att vara NG.
Själv finner jag det mycket troligt att artikeln var korrekt, men alltför 'frispråkig' för försvarets (senare) smak. Och om inte direkt citat stämmer, tagna av försvarets egna tidningar (Flygvapennytt. Flygstaben (utgivare): Sverige. Försvarsmakten. ) så?

Låt oss säga att jag ger dom en högre trovärdighets grad än allmänna åsikter på ett publikt forum. Och att jag citerar dom.
==

När det gäller C/D så kom den första versionen 2004 "Var den första C/D-modellen och hade bättre styrande datorer (avionikkärna) än tidigare version, bland annat färgskärmar. Den hade grundläggande funktioner och vissa jaktvapen." Se Så har Saab förbättrat Gripen C/D..

Så vad jag har pratat om, refererande till flygvapennytt 2001, är inte C/D ..
Senast redigerad av Yoron 2012-02-25 kl. 23:55. Anledning: tillrättaläggande..
Citera
2012-02-25, 23:56
Medlem
Citat:
Tja, man kan ju alltid 'idiot förklara' artikeln

Men som du säger, A/B är inte C/D, som i sin tur definitivt inte kommer att vara NG.
Själv finner jag det mycket troligt att artikeln var korrekt, men alltför 'frispråkig' för försvarets (senare) smak. Och om inte direkt citat stämmer, tagna av försvarets egna tidningar (Flygvapennytt. Flygstaben (utgivare): Sverige. Försvarsmakten. ) så?

Låt oss säga att jag ger dom en högre trovärdighets grad än allmänna åsikter på ett publikt forum. Och att jag citerar dom.
Fast nu klarar inte gripen A/B och C/D detta annat än under mycket speciella omständigheter, men vill du tro att det ändå är så så står det dig fritt. "frispråkig", nja snarare slirade piloten på sanningen, orsaken därvidlag är svår att gissa om.

Flygvapennytt var en trevlig tidning, men journalistiskt sett var det ju inte precis janes weekly eller airforces monthly vi pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in