Ja, då ser det ut som om vi ser olika på det, eller använder olika källor? Jag har inte skrivit så mycket om Gripen på senare år, så det jag har ligger på någon 'back-up DVD' någonstans. Jag sökte i laptopen efter pdf:en (flygvapensnytt), men hittade den inte där. Men jag vet vad jag läste

a2a och 'supercruise'. Att passera ljudvallen utan att vare sig mena, eller märka, det som jag förstod det. Att använda efterbränns kammaren är något helt annat än det som stod där. Tror den var från 2001 men är inte helt säker, det hela nämndes mest i förbigående, som kuriosa, inte som någon 'unplanned feature' som flygvapnet helt plötsligt ansåg sig behöva. När det gäller C/D så har jag det här citatet från SAAF.
According to the declaration of Magnus Olsson, the test pilot of Gripen DEMO-NG project:
"The JAS-39 C/D today could reach the speed of Mach 1.05 without A/B, but only during the cold season of Sweden. We anticipate that after replacing RM12 with F414G, the Gripen NG shall be able to supercruise with the speed of Mach 1.1 in standard aircombat configuration (Meteor BVR AAMs*4 + IRIS-T WVR AAMs*2) during the normal weather."
==
Sen, när det gällde omställning av 'gasen', så minns jag det som att man använde 'standard inställningar' enligt tidigare erfarenheter, men ställde ner densamma efter detta för att slippa ljudbangar. Möjligen stod detta i samma artikel, får se om jag kan hitta den senare, på resande fot för ögonblicket.