2019-06-03, 11:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Gripen E har loggat 110 flygtimmar, men jag är osäker på om det syftar till ett motsv. serieproduktionsplan eller en testplattform och huruvida den senare skulle vara mogen för tester. Som jag har förstått det bör det röra sig om det första, men vad fan vet jag egentligen.

Det finns i dag tre färdiga serieproduktionsplan 39-8, 39-9 och 39-10. Dessa är i serieutförande och inga testplattformer, även om de har testutrustning tillfälligt monterat. Utöver dessa finns det två testkärror som är konverterade C och D-kärror där man blandat annat har monterat in den nya avioniken och C-kärran har vad jag förstår nästan allt från E utom de större tankarna.

Det finns just nu ingen information om när 39-11 och 39-12 blir färdiga, men de är under montering nu.
Citera
2019-06-03, 12:29
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns i dag tre färdiga serieproduktionsplan 39-8, 39-9 och 39-10. Dessa är i serieutförande och inga testplattformer, även om de har testutrustning tillfälligt monterat. Utöver dessa finns det två testkärror som är konverterade C och D-kärror där man blandat annat har monterat in den nya avioniken och C-kärran har vad jag förstår nästan allt från E utom de större tankarna.

Det finns just nu ingen information om när 39-11 och 39-12 blir färdiga, men de är under montering nu.
Tänkte på 'nästan allt', man kan inte blinga upp en C-kärra genom att puffa in en 414.a va?

Privata öppna funderingar:
Förövrigt förstås inte, att allt ska ta sån lång tid i salen..
Lite av jultomtens verkstad aktion vore önskvärd!
Kan man inte öka tempot lite..tänk om Putin gjorde något ännu mera dumt.
I det här tempot får man aldrig se en julgran med E.
Senast redigerad av DragonOnWall8 2019-06-03 kl. 12:31.
Citera
2019-06-03, 16:15
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Att inte förnya avtalet betyder att man skrotar det. Ingen har påstått att det kommer ske inom leasingperioden.

Det kommer hursomhelst att bli extremt dyrt och vi ska vara glada att det finns nyhetssidor som inte censurerar detta.

Nej, att skrota ett avtal betyder att man uppsäger det eller att man häver det. Jag skulle gissa att avtalet innehåller en option att förlänga avtalet. Om hyraren inte tar den optionen i bruk, kan man inte säga att avtalet skrotas.

Att leasa stridsflygplan var ju från början en rätt extraordinarie åtgärd. Med en period på bara 10 år tar man risken att man får ett antal plan tillbaka efter 10 år. Nu kan den risken realiseras och FMV sitter med 14 st. 10 år gamla stridsplan. De har runt 20 år brukstid kvar om man ser på hur länge stridsplan normalt används. Eftersom Sverige har beställt 60 Gripen E, och beslutat ha kvar både C och D, finns ingen brist på C plan.

Supporten för planen finns ju hos tillverkaren, men inte inom det svenska flygvapnet. Inte heller räcker de svenska piloterna till för dessa plan, om de skulle tillföras svenska flygvapnet.

Ska de säljas billigt till nåt u-land eller blir de lagrade i nån grotta blir väl frågan.
Citera
2019-06-03, 16:20
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Tänkte på 'nästan allt', man kan inte blinga upp en C-kärra genom att puffa in en 414.a va?

E är en helt annan modell än C/D med annat, större skrov.

Så är det ju inte bara att lägga 14 plan till i den existerande flottan. Det behövs underhållspersonal, piloter, ledningspersonal etc. Att utbilda en stridspilot tar närmare 10 år.
Citera
2019-06-03, 19:23
Medlem
adam7s avatar
Hm..

Citat:
Avtalet som ingicks med början 2006, sträckte sig över en period på tolv år, vilket senare förlängdes till 2026.

Så planen har knappa 20 år på nacken om det blir stopp 2026. Det skulle betyda att kvarvarande livsläng är rätt liten och att bygga kapacitet för dessa plan inte ser värst intressant ut.

Detta gäller alltså 12 C och 2 D. D-versionerna kan brukas som utbildningsplatformer, men de 12 ensitsarna passar inte riktigt in.
Citera
2019-06-03, 20:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

provflygplan 39-6 är tydligen ursprungligen en A som fått 414-motorn mm. Den har i stort sett alla komponenter från E-versionen. 39-7 (den tvåsitsiga) tror jag har kvar rm12an men är i övrigt ombyggt ungefär som 39-6
Citera
2019-06-04, 08:02
Medlem
Citat:

GKN f.d volvo aero har utarbetat ett trimningsprogram som gör F404 betydligt starkare.

https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-vill-bygga-super-jas-6422644
Senast redigerad av kroppskultur 2019-06-04 kl. 08:05.
Citera
2019-06-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
GKN f.d volvo aero har utarbetat ett trimningsprogram som gör F404 betydligt starkare.

https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-vill-bygga-super-jas-6422644
Det är ca 8 år gammal information. Den här saken har diskuterats betydligt tidigare i tråden. Har inte JAS 39C fått delar av den förbättrade motorversionen 2014? Så att uppgradera alla. Eller åtminstone sätta in den förbättrade motorn i de beställda 10+4 st ska inte vara något problem. Sedan får man ju se det kostnadsmässigt också till begagnade plan. Då vi snart får 39E.

Sedan kan det vara ett bra erbjudande om de 10+2 leasade får trimmad motor.
Senast redigerad av slurppen 2019-06-04 kl. 12:03.
Citera
2019-06-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det är ca 8 år gammal information. Den här saken har diskuterats betydligt tidigare i tråden. Har inte JAS 39C fått delar av den förbättrade motorversionen 2014? Så att uppgradera alla. Eller åtminstone sätta in den förbättrade motorn i de beställda 10+4 st ska inte vara något problem. Sedan får man ju se det kostnadsmässigt också till begagnade plan. Då vi snart får 39E.

Sedan kan det vara ett bra erbjudande om de 10+2 leasade får trimmad motor.
Jag vet att det är gammalt, jag var med i den diskussionen, mig veterligen har inte 39C fått nya delar men det vore bra.
Har du info att dela?
Citera
2019-06-05, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jag vet att det är gammalt, jag var med i den diskussionen, mig veterligen har inte 39C fått nya delar men det vore bra.
Har du info att dela?
Nej förutom att RM12 ständigt har uppgraderats så någon förbättring har väl gjorts mot 39 A och B. Om det nu stämmer att vi även ska bygga 10 nya JAS 39C och 4 st JAS 39D. Så skulle det väl inte vara fel att sätta in RM12+ i dessa för att se vad förändringen innebär. Dessa blir ju de sista nya 39 C/D versionen.

Om man lyssnar på andra så ser de ingen lösning med en chipstrimmad RM12 istället för F414-400 till JAS 39E av flera skäl. Då motorn ursprungligen är starkare och kan även sedan uppgraderas när så behövs. Även att GE har en stor del i spelet är också avgörande och vi och andra behöver komponenter från dem oavsett motor till JAS modellerna.

Vem vet, länderna som har 39C kanske blir intresserade av motoruppgradering de också. Ungerns 12 plan är väl Nato anpassade och bör väl erbjudas till länder som kan vara intresserade av dem. Istället för en genomgång och ändra dem igen till Sverige standard.
Citera
2019-06-05, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Nej förutom att RM12 ständigt har uppgraderats så någon förbättring har väl gjorts mot 39 A och B. Om det nu stämmer att vi även ska bygga 10 nya JAS 39C och 4 st JAS 39D. Så skulle det väl inte vara fel att sätta in RM12+ i dessa för att se vad förändringen innebär. Dessa blir ju de sista nya 39 C/D versionen.

Om man lyssnar på andra så ser de ingen lösning med en chipstrimmad RM12 istället för F414-400 till JAS 39E av flera skäl. Då motorn ursprungligen är starkare och kan även sedan uppgraderas när så behövs. Även att GE har en stor del i spelet är också avgörande och vi och andra behöver komponenter från dem oavsett motor till JAS modellerna.

Vem vet, länderna som har 39C kanske blir intresserade av motoruppgradering de också. Ungerns 12 plan är väl Nato anpassade och bör väl erbjudas till länder som kan vara intresserade av dem. Istället för en genomgång och ändra dem igen till Sverige standard.

F414 är i stort sett en trimmad F404, fördelen är att man redan har F404.
Citera
2019-06-06, 16:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Du har fel. Otroligt fel. Nästan som om du skulle vara lite dum.

Du skall inte uttala dig om något du inte har något som helst aning om.

Dock stämmer inte beteckningen på de två sista provplanen, dessa prover kommer att ske på serieplan (som får en annan beteckning och numrering) och proven avser inte tekniska komponenter i planen, utan div system (vapen etc).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in