2012-08-29, 15:27
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Även i sådan händelse så finns det mer av C/D än A/B , dvs skrapar du ihop allt av vad
FM innehar av Gripen så får du mest C/D när du räknat in alla.

Hm... C/D: 68, A/B: 66

Ingen större skillnad där, enligt flygvapnet då.

Totalt finns 134 flygplan i tjänst i det svenska flygvapnet:
Jas 39A: 54 st
Jas 39B: 12 st.
Jas 39C: 56 st.
Jas 39D: 12 st.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Flyg/Stridsflygplan-JAS-39-C/
Citera
2012-08-29, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hm... C/D: 68, A/B: 66

Ingen större skillnad där, enligt flygvapnet då.

Totalt finns 134 flygplan i tjänst i det svenska flygvapnet:
Jas 39A: 54 st
Jas 39B: 12 st.
Jas 39C: 56 st.
Jas 39D: 12 st.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Flyg/Stridsflygplan-JAS-39-C/

De siffrorna skulle jag ta med en STOR skopa salt ,ex finns inte en endaste B kärra att
uppvisa idag. Betänk att man har gjort ett antal A to C individer under årens lopp och
man är inte i mål där ännu.
Citera
2012-08-29, 15:32
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
De siffrorna skulle jag ta med en STOR skopa salt ,ex finns inte en endaste B kärra att
uppvisa idag. Betänk att man har gjort ett antal A to C individer under årens lopp och
man är inte i mål där ännu.

If you say so... Jag får annars förutsätta att FM har rätt i det de skriver, det känns troligast i valet av källa. Hansol eller FM... Hm...
Citera
2012-08-29, 15:34
Medlem
Citat:
If you say so... Jag får annars förutsätta att FM har rätt i det de skriver, det känns troligast i valet av källa. Hansol eller FM... Hm...

Absolut ska du göra det, har inget eget intresse av att övertyga dig.
Citera
2012-08-29, 16:26
Medlem
trickydicks avatar
Expressens Anna Dahlberg gillar inte JAS
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/ett-bottenlost-sloseri-med-skattepengar/
Citera
2012-08-29, 16:45
Medlem
Citat:

Kunde inte citera mitt tidigare inlägg , så därför kör vi en runda till

Citat:

Flygvapnet har i dag 110 stycken Jas 39 Gripen, uppger Marie Tisäter på försvarsmakten informationsstab.

33 stycken är ännu av A/B-standard, medan 77 är av C/D-standard. Av C/D-planen har 10 stycken hittills konverterats från A/B-klass.

Ytterligare 12 A/B-plan planeras att byggas om till C/D-plan.

2014 planeras landet ha 98 plan i flottan: 74 stycken C-plan och 24 stycken D-plan (den andra bokstaven innebär att planet kan bemannas av två personer).

Två plan har havererat.

12 plan ska skrotas och komponenterna ska användas som reservdelar, enligt Marie Tisäter.

Därtill kan du räkna bort 39-801 (alltså en av de tidigare B individerna) som idag är det som namnges som Gripen Demo
Senast redigerad av Hansol 2012-08-29 kl. 16:49.
Citera
2012-08-29, 16:53
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Kunde inte citera mitt tidigare inlägg , så därför kör vi en runda till

Därtill kan du räkna bort 39-801 (alltså en av de tidigare B individerna) som idag är det som namnges som Gripen Demo

Mycket intressant. Då får de förbanne mig ta och uppdatera sin hemsida. Sådana där slappa "kommunalfasoner" duger inte. Vad ska man då läsa härnäst, att vi har 300 operativa Stridsvagn 103?

OnT är detta en källa jag kan ta till mig. Tack!
Citera
2012-08-29, 16:59
Medlem
Citat:
Mycket intressant. Då får de förbanne mig ta och uppdatera sin hemsida. Sådana där slappa "kommunalfasoner" duger inte. Vad ska man då läsa härnäst, att vi har 300 operativa Stridsvagn 103?

OnT är detta en källa jag kan ta till mig. Tack!

Ja det finns mer fakta fel på den sidan. man hävdar fortfarande att man kan
beväpna C/D med Robot 75 . Mig veterligen har man inte konverterat dessa
för natopylonerna som sitter på C/D
Citera
2012-08-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Expressens Anna Dahlberg gillar inte JAS
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/ett-bottenlost-sloseri-med-skattepengar/

Jag är chockerad över att personer i media ogillar Gripen! Vart är världen på väg!

Noterar även att Dahlberg kör samma argumentationslinje som Svenska Freds

Citat:
Ursprungligen postat av Annika Dahlberg
Familjen Wallenberg är att gratulera. Den svenska demokratin förlorade på walkover.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenska Freds
Sverige skall inte ha ett miltärt försvar i syfte att göda familjen Wallenberg

Om vi istället skulle återvända till verkligheten och inte vara i dessa förvirrade mediahjärnor så är faktumet det att Sveriges välstånd till en stor del bygger på vapenindustrin. Jag förstår att många har svårt att acceptera detta eftersom folk tror att pacifism är något bra.

Hur kunde Sverige i mitten och slutet av 1800-talet helt plötsligt bli en industrination? Vi var ju bara fattiga obildade bönder.

Förutom att frihandelsavtalen vi slöt med omvärlden, borttagandet av skråväsendet och införandet av näringsfrihet, allmän moderniseringsprocess och demokratiseringsprocessen bidrog så förklarar det inte allt, för vart kom de tekniska kunnandet ifrån?

Någon måste vetat hur man byggde Göta Kanal, järnvägen, de nya industrierna etc. Vilka var det? Militäringenjörerna. Just det, kolla upp bakgrunden på ingenjörerna på den tiden så ser ni att de stora flertalet var skolade av militärmakten just för att säkerställa vapenteknisk och fortfikationsteknisk kompetens.

Oj då!

Och så har det fortsatt genom Sveriges moderna historia. Hur hade Linköping sett ut om inte SAAB fanns där? Hade den Tekniska högskolan funnits där?

Men vem behöver ha kunskap för att skriva en ledarartikel på Expressen.
Senast redigerad av mrpreben 2012-08-29 kl. 18:35.
Citera
2012-08-29, 18:44
Medlem
mernilios avatar
Arbetsmarknadspolitik och svensk vapenindustri har länge gått hand i hand. Det är synd, för svensk vapenutveckling är, från västerlänskt sett, den äldsta, och med det, mest komptenta.

Ni som håller till här, så kanske jag inte bör säga så mycket om den, per capita, enorma kompetens som finns inom den svenska vapenindustrin. Gangstervapen som Tec-9 eller varför inte gamla ksp-45. Åtminstone den sistnämnda är numera en raritet bland vapensamlare i USA. Eller Bofors senaste pansarskott. Jag har inte den militära beräkningen, men även den ska vara unik bland likvärdiga vapen

Tacka fan för vi inte får sälja nåt.. 22 plan till Swiss Army.. OJ! Hela 22 stycken... Vilken enorm siffra... ... Sen blir det väl några stycken till Sydafrika för att hedra Olof Palmes varma förbindelser med ANC..

Vi lever sannerligen i ett pajasland! Med alla duktiga ingenjörer inom Saab. Låt dom som framtiden redan har visat, börja utveckla drönare! USA har redan sådana, varför ska inte vi ha några?

Fler analytiker än jag vet att det är framtidens melodi.
Senast redigerad av mernilio 2012-08-29 kl. 19:01.
Citera
2012-08-29, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Eller varför inte ett parti SK60 ombyggda till lätt attack. Ett modernt flygvapen behöver inte ha stridsflyg när det finns skolflyg och robotluftvärn att möta mot främmande krigsmakters G5 jaktflyg. Stridsflyg är bara onödigt för försvarsmakter. Mer eller mindre hela världen och speciellt Sverige gör bort sig totalt när man köper in modernt stridsflyg.

Jag har aldrig nämnt att det var SK60 som skulle utföra uppdragen . De modeller jag pekat på var Saab-38 samt Saab A-20. A-20 km aldrig till bordet, det var den som skulle ha blivit alternativt till Viggen och Draken, men teoretiskt skulle den har varit lite mindre än Viggen men kraftfull. The Sky is the limit när det kommer till A-20. Billigare än Gripen.

38:an var i ett tidigt utvecklingsstadium och för den som är en kännare av just 38:an så var den ett projekt som SAAB drev tillsammans med Alenia Aermacchi. Den hade varit ett gott alternativ till Lansen som Attackflygplan men tyvärr lades projektet ned för svensk del. Idag har vi bara ett enda dyrt alternativ för attackflyg, och det är Gripen. 38-an, B3LA som den också kallades blev detta: AMX International AMX.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX

Beslutet att lägga ned projekten var en felbedömning. Man hänvisade till ekonomin men Gripen blev dyrare än så.

Snacket om "skolflygplan" är helt fel.
Senast redigerad av RyttarVM1990 2012-08-29 kl. 19:59.
Citera
2012-08-29, 22:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Sedan A/B tiden har man lämnat den analoga världen.

Enligt en uppgift så är delar av HUD-systemet och de digitala instrumenten/skärmarna också tillverkade av Revue Thommen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in