Citat:
Jag tror att du borde läsa ordentligt vad Hansol säger.
Ursprungligen postat av Yoron
Hmm?
"In 2007, a two-seat "New Technology Demonstrator" or "Gripen Demo" was ordered; it was presented on 23 April 2008." Från Saab_JAS_39_Gripen.
Citatet jag gav är från flygvapnetnytt 2001. Om du söker så är jag säker att du kan konfirmera detta. Prova..
"In 2007, a two-seat "New Technology Demonstrator" or "Gripen Demo" was ordered; it was presented on 23 April 2008." Från Saab_JAS_39_Gripen.
Citatet jag gav är från flygvapnetnytt 2001. Om du söker så är jag säker att du kan konfirmera detta. Prova..
Att Gripen kan supercruisa med fälltank, Rb99 och vingspetsrobotar stämmer när vi pratar om NG. Med C/D är det inte fallet, även om den kan "sustain supersonic speeds without afterburner". Förutsättningen är dock hög höjd och en "clean" konfiguration.
Jag kan dock i artighetens namn komplettera dina tidigare inlägg med detaljer du missat.
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon#Accidents Eurofighter 2 st inkl förproduktion eller 1st i tjänst inklusive 1 död. 1 olycka/död per 100'000 flygtimmar.
Dessutom tror jag inte det finns något militärt plan med så få olyckor, relativt flygtimmar, som Gripen i världen.
Gripen är dock ett av världens säkraste flygplan med 0 omkomna i tre krascher på över 150'000 flygtimmar. 5 krascher totalt är dock Gripens facit.
Citat:
* On 20 September 1999, a JAS 39A Gripen (serial no 39-156[2]) from Airwing F 7 Såtenäs crashed into Lake Vänern during a dogfight exercise. After passing through the wake vortex of the other aircraft, the aircraft abruptly changed course, and the pilot, Capt. Rickard Mattsson,[2] got a highest-severity warning from the ground-collision warning system.
Dom vi har haft har mest haft att göra med att kalibrera elektroniken (flyg spaken) mot vad piloten förväntar sig när han ändrar pådrag etc.
* On 19 April 2007, a JAS 39C Gripen (serial no 39-259) from Airwing F 21 Luleå crashed at the Vidsel airfield in northern Sweden.[8] The pilot, Capt. Stefan Kaarle, was involuntarily ejected out of the aircraft in mid-air while approaching the airstrip in order to land.
Så anledningen till våra krascher har varit rekommendationer från varningssystemet (gäller även för långholmsincidenten). Dessa har i sin tur lett till att inga liv har gått till spillo då varningarna varit korrekta.
Det finns däremot en olycka som har med pådraget att göra men dessa 2 utgör majoriteten av de tre som drabbat Gripen i tjänst.
Över lag är dock Gripen fenomenalt. Svårupptäckt på radar och med extremt låg signatur i IR och UV-bandet tillsammans med liten visuell profil.
Citat:
Det här stycket är ganska felaktigt. I alla fall när vi pratar om X-bandet där F35 är överoptimerat. Pratar vi rakt uppifrån eller från andra "sämre" vinklar så kan Gripen i vissa fall vara marginellt mindre men F35 är inte många % större och gäller i en minoritet av situationer. Räknar vi i andra frekvensområden som VHF och UHF-bandet så är skillnaden till Gripens fördel då F35 är tjockare, men i inga vinklar är Gripen 25% av F35ans storlek.
Ursprungligen postat av Yoron på [url
http://www.defence.pk/forums/jf-17-thunder/61786-arguments-choosing-thunder-over-gripen-12.html]Gripen[/url] will, due to size only, give approximate 25% of the radar reflection of a F35 JSF. Our ASEA radar have the ability to 'see' stealthed aircrafts due to the 'electromagnetic holes' they will create in the air flying under stealth. We don't need to 'burn through' to do that, it will be 'passive mode', defining their position...
...Our new Gripen will see a F35 JSF coming at least as fast as it will be able to see a Gripen, and that is in good time before any need to shoot.
...Our new Gripen will see a F35 JSF coming at least as fast as it will be able to see a Gripen, and that is in good time before any need to shoot.
Jag har dock tidigare argumenterat för att passiva system som QWIP (UV och IR) har prestanda som börjar närma sig radar, utan belysning! Med bra sensorer kan man undvika fientlig radar och med passiva system så är det den svalaste som hittar ovetande fiender först. Och där har Gripen NG sin hemmaplan, C/D har inte tillräckligt omfattande IRST.
men som du säger, beroende på omständigheter.