2012-02-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalman
Intressant att fransmännen kommer med sina Rafale, har Gripen och Rafale någonsin flugits mot varandra?
Vore kul att veta hur väl Gripen står sig mot de andra deltagarna.
Fast nu är det Gripen NG som Schweiz har för avsikt att köpa, och eftersom ingen brukare har någon Gripen NG i drift så borde svaret vara nej, ingen gripen NG har flugit mot Rafale. Däremot tror jag C/D versionen har flugit mot Rafale. Skillnaderna är inte så stora som dassault gör gällande, men tyvärr måste jag mot min patriotiska glöd medge att nog borde en Rafale vara snäppet vassare än Gripen C/D och i alla avseenden bättre än A/B-versionen.

Trots detta beror allt på ingångsvärdena i mötet, gripen är så mycket mer än bara de enskilda flygplanen, det är ett system. Systemet som sådant är mycket kapabelt.
Citera
2012-02-22, 20:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Det beror enligt min uppfattning på vilken källa det är man använder.
Aftonbladets faktaruta eller publikation från Jane's. Sålänge det inte handlar om en total "gamechanger" så går det enligt min uppfattning att göra kvalificerade gissningar baserat på sammanställning av öppen information

Är det ett genuint intresse eller gillar du bara att debattera så du kollar upp allt inför varje frågeställning? Du kanske rent av försörjer dig inom ämnet?

Egentligen är det korrekt som du säger. Debatten fpl 39 Gripen vs [Flygplansmodell] är i sig poänglös.
Mer intressant blir om man diskuterar systemet i sin helhet. Då blir det lite mer greppbart i mitt tycke.
Finns lite här

http://www.vikingroost.org/pdf/MMrapport__utg_2.pdf
Citera
2012-02-23, 08:59
Medlem
keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WiperTheMighty
Gripen CAS
http://www.youtube.com/watch?v=ts8PlXpBO50

Vad är det för markmålsrobot i videon?
Citera
2012-02-23, 16:59
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keaton
Vad är det för markmålsrobot i videon?

Det är en laserstyrd bomb som fälls, GBU-12.
http://en.wikipedia.org/wiki/GBU-12_Paveway_II

Det finns också en scen där det skjuts AKAN (27-mm Mauser BK)
http://en.wikipedia.org/wiki/Mauser_BK-27

Dessa vapensystem anses vara det mest lämpliga för CAS inom det svenska FV i dagsläget. Notera att GBU-12 även kan vara GBU-49.
Citera
2012-02-23, 23:43
Medlem
Zunars avatar
Vi verkar delta i "Cold Response 2012", vilket går av stapeln i Norge. Bland annat med 8-12 Gripar.

Och F-35 funkar bra? joråsåatt..

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Forband/Utbildningsforband/Norrbottens_regemente_I19/CR%2012/folder_cr12_webb.pdf
Citera
2012-02-24, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Bör tilläggas att ett flygplans högsta hastighet bara kan uppnås under vissa speciella förhållanden. Dessa innebär hög höjd, ingen last och (ofta) begränsad mängd bränsle. Maxhastigheten under stridsförhållanden är alltså avsevärt lägre, speciellt om flygplanet bär last (vilket det ju oftast gör).

Gripen kan inte heller "supercruisa", d v s flyga i överljudsfart utan att använda efterbrännkammare. Det gör att flygtiden i överljudsfart är extremt begränsad.

Sammanfattning: ta alla officiella "maxprestanda" med en stor nypa salt.
==

Fel..

Gripen har kunnat 'supercruisa' (utan efterbränns kammare, med a2a vapen) redan innan det namnet var uppfunnet. Det upptäckte man när folk ringde för att klaga över alla 'ljud bangar' som jag minns det.

Men dom riktiga prestanda är givetvis hemliga, även om somliga gissar ganska bra.
Senast redigerad av Yoron 2012-02-24 kl. 15:39. Anledning: hmm, lite till..
Citera
2012-02-25, 00:38
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoron
==

Fel..

Gripen har kunnat 'supercruisa' (utan efterbränns kammare, med a2a vapen) redan innan det namnet var uppfunnet. Det upptäckte man när folk ringde för att klaga över alla 'ljud bangar' som jag minns det.

Men dom riktiga prestanda är givetvis hemliga, även om somliga gissar ganska bra.
Man snackade om Gripens supercruise förmåga redan när A/B varianten var under utveckling vill jag minnas.
Sen vad man kan med tomma balkar och vad man kan med vapen under balkarna är väl en annan femma.
Citera
2012-02-25, 10:07
Medlem
Citat:
==

Fel..

Enligt uppgift från en drakenpilot jag känner mycket väl så kunde J35A supercruisa men om det var med jaktrobotar vill jag nog låta vara osagt, skedde vid en svag stigning utan ebk. Undrar om inte de senare versionerna blev tyngre och egenskapen försvann. Menar bara att begreppet säger inte så mycket, om man inte anger hur långt ett plan kan flyga på detta sättet och på vilken höjd. Ett mycket variabelt begrepp. Att göra det på låg höjd är mer cred än på hög höjd.
Citera
2012-02-25, 10:36
Medlem
Citat:
==

Fel..

Gripen C/D kan förvisso "supercruisa", men endast under vissa gynsamma förhållanden och
med nästintill obeväpnat tillstånd.

Eftersom "supercruisa" aldrig fanns med i "konstruktionsspecen" från början
får man kanske istället se det som att man överträffade ursprungliga mål och
den aerodynamiska utformningen överträffade förväntningarna.

Och att man skulle "upptäckt" det via klagåmål om ljudbangar från allmänheten
måste vara nonsens. Gripen är utrustad med fartmätare, så ff skulle nog vara
den första att märka att han passerat ljudvallen och hänger kvar där endast
med grundmotordrag. För att gå igenom ljudvallen på endast grundmotor är
helt omöjligt med nuvarande Gripen , förutom Gripen Demo dvs.
Senast redigerad av Hansol 2012-02-25 kl. 10:42.
Citera
2012-02-25, 11:00
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Enligt uppgift från en drakenpilot jag känner mycket väl så kunde J35A supercruisa men om det var med jaktrobotar vill jag nog låta vara osagt, skedde vid en svag stigning utan ebk. Undrar om inte de senare versionerna blev tyngre och egenskapen försvann. Menar bara att begreppet säger inte så mycket, om man inte anger hur långt ett plan kan flyga på detta sättet och på vilken höjd. Ett mycket variabelt begrepp. Att göra det på låg höjd är mer cred än på hög höjd.
JA35 är väl det snabbaste fpl. som FV haft.
Citera
2012-02-25, 11:12
Medlem
Svithjods avatar
felpost
Citera
2012-02-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Gripen C/D kan förvisso "supercruisa", men endast under vissa gynsamma förhållanden och
med nästintill obeväpnat tillstånd.

Eftersom "supercruisa" aldrig fanns med i "konstruktionsspecen" från början
får man kanske istället se det som att man överträffade ursprungliga mål och
den aerodynamiska utformningen överträffade förväntningarna.

Och att man skulle "upptäckt" det via klagåmål om ljudbangar från allmänheten
måste vara nonsens. Gripen är utrustad med fartmätare, så ff skulle nog vara
den första att märka att han passerat ljudvallen och hänger kvar där endast
med grundmotordrag. För att gå igenom ljudvallen på endast grundmotor är
helt omöjligt med nuvarande Gripen , förutom Gripen Demo dvs.

Nej, inte nonsens. Så vitt jag mins så nämns det i flygvapennytt och jag laddade till och med ner artikeln så jag har den någonstans, förhoppningsvis. Om det nu var ljudbangarna i sig som ledde till att dom ställde om 'gasen' ska jag låta var osagt, men jag vet att flygvapnet fick klagomål av bönder etc under den första tiden och att det föranledde flygvapnet att kontrollera om det stämde som bönderna, etc, påstod. 'Supercruise' som ett begrepp fanns inte på den tiden som jag vet utan kom till senare.
Senast redigerad av Yoron 2012-02-25 kl. 16:18. Anledning: felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in