Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-19, 17:28
  #1
Medlem
Dr-Bombays avatar
Hur snabbt är egentligen ett Gripen? Har hört lite olika uppgifter, allt från mach 1,8 (military photos), mach 2 (wikipedia) samt nära till mach 2.

Tack för svar!
Citera
2005-11-19, 17:44
  #2
Medlem
Toppfarten är Mach 2. För mer info och källa, kolla länken.

http://www.airshow.mil.se/article.ph...ount=1&id=7984
Citera
2005-11-19, 21:40
  #3
Medlem
Cypresss avatar
Kan för övrigt berätta att lägsta hastigheten en Gripen kan flyga i är i 90 Km/h, vilket jag har bevittnat. Detta var på en flyguppvisning på Såtenäs, år 2005. Flygplanet använde dem två mindre och främmre vingarna otroligt mycket vid den här manövern.
Citera
2005-11-20, 15:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cypress
Kan för övrigt berätta att lägsta hastigheten en Gripen kan flyga i är i 90 Km/h, vilket jag har bevittnat. Detta var på en flyguppvisning på Såtenäs, år 2005. Flygplanet använde dem två mindre och främmre vingarna otroligt mycket vid den här manövern.


Såg det på F-17 förra året. Riktigt häftigt. De filmade framvingarna o visade på en stor duk, o jävlar va de jobba som sagt.
Citera
2005-11-20, 16:33
  #5
Medlem
skinner5000s avatar
Tophastigheten är över mac 2 och den exakta toppfarten är superhemlig.
Citera
2005-11-20, 16:35
  #6
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cypress
Kan för övrigt berätta att lägsta hastigheten en Gripen kan flyga i är i 90 Km/h, vilket jag har bevittnat. Detta var på en flyguppvisning på Såtenäs, år 2005. Flygplanet använde dem två mindre och främmre vingarna otroligt mycket vid den här manövern.

Ah, fan vad häftigt! Såg en liknande uppvisning med viggen, fast då var det 180 km/h som gällde har jag för mig
Citera
2005-11-20, 18:48
  #7
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cypress
Kan för övrigt berätta att lägsta hastigheten en Gripen kan flyga i är i 90 Km/h, vilket jag har bevittnat. Detta var på en flyguppvisning på Såtenäs, år 2005. Flygplanet använde dem två mindre och främmre vingarna otroligt mycket vid den här manövern.

Stolta medlemmar av intresseklubben kan ju anteckna att jag också va där.

Och ja, va rätt imponerande
Citera
2005-11-20, 19:23
  #8
Medlem
Cypresss avatar
För det första så skrev jag fel, 180 gäller!

Vilka var där och i vilket syfte? Det var ju som bekant regementets dag då och många anhöriga var där. Inte nog emd det så var det även några idiotiska småbarn i uniform från diverse frivilligorganisationer.
Citera
2005-11-20, 20:25
  #9
Medlem
180 som lägsta hastighet? Negativt 80 Km/h
Citera
2005-11-20, 20:51
  #10
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bör tilläggas att ett flygplans högsta hastighet bara kan uppnås under vissa speciella förhållanden. Dessa innebär hög höjd, ingen last och (ofta) begränsad mängd bränsle. Maxhastigheten under stridsförhållanden är alltså avsevärt lägre, speciellt om flygplanet bär last (vilket det ju oftast gör).

Gripen kan inte heller "supercruisa", d v s flyga i överljudsfart utan att använda efterbrännkammare. Det gör att flygtiden i överljudsfart är extremt begränsad.

Sammanfattning: ta alla officiella "maxprestanda" med en stor nypa salt. :)
Citera
2005-11-20, 21:10
  #11
Medlem
Dubbelpost sorry
Citera
2005-11-20, 21:24
  #12
Medlem
Möjligen intressant i sammanhanget är att Viggen klarar en saftig hastighet (mach 1,5+) vid havsnivå, vilket Gripen inte klarar. Tacka dubbelströmsmotorn för det, men det kostar soppa såklart.

Den exakta toppfarten är av akademisk betydelse, då man når högre hastighet ju högre man går, och gamla 35:an kunde skotta på rätt bra på höjd den med. Däremot inte flyga i 80 km/h...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback