2010-02-05, 09:26
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Det är redan avgjort sedan minst 5-6 månader tillbaka. (Vilket har vart mitt tips lika länge)

Både Lula och Jobim har sagt att man vill ha ett totalt utbyte med Frankrike.
Tittar man på övriga industri/försvar uppgörelser så är det väl väldigt märkligt,
om man nu som sista länk i kedjan köper annat än Rafale.
När man sedan lägger på den politiska aspekten blir allt solklart (hållningen mot USA osv)
det finns inget annat val.

Att sedan FAB och Embraer vill något annat är en helt annan femma.

Att det nu drar ut på tiden innan man presenterar sitt val , är väl just att
få dessa två att sluta upp bakom valet av Rafale.

Håller helt med i det du skriver.

Carl Bildt nu när han ska dig nästa vecka kommer bl a att ha möte med Embraer. Så även om loppet är kört kan det vara ren skadeglädje att strö lite salt i Lulas sår genom att tagga upp FAB och Embraer igen.

Mvh
Citera
2010-02-05, 13:04
Medlem
Telefonsamtals avatar
Jag är inte helt övertygad om konspirationsteorin att Dassault redan vann för ett halvår sedan. Det känns mer som en brasklappsmyt Saabfantaster börjar odla redan nu för att kunna skylla ratandet av Gripen på att Dassault vann på grund av mutor och av politiska skäl.

Jag inte helt uppdaterad gällande den brasilianska grundlagen eller specifikt om det finns någonting motsvarande lagen om offentlig upphandling även i Brasilien. Om inte annat så gissar jag att det finns sådan lagstiftning av korruptionsbekämpningsskäl såväl i Brasilien samt till viss del även i EU (se artikel 296 i EU-rätten om försvarsupphandling) och det finns garanterat i Frankrike. Skulle Dassault betala ut mutor eller på andra sätt agera otillbörligt skulle företaget få problem med den franska staten och skulle så inte ske skulle den franska staten få problem med EU. Jämför med Patria som utreds av den finska staten just nu.

Då har jag inte ens nämnt att den brasilianska presidenten knappast är en envåldshärskare utan har sagt att han tänker överlåta beslutet till det i Brasilien mäktiga försvarsrådet, som är en rådgivande församling i försvarsfrågor. Presidenten är förvisso sammankallande och ordförande i försvarsrådet, men i övrigt består detta förstås av tungviktare som representanter från flygvapnet, försvarsindustrin med mera. Om dessa nu föredrar Gripen kan presidenten inte gärna köra över rådet efter att han sagt att han tänker överlåta valet åt dem.

Såvida han inte gör en fuling och väljer precis före valet, skiter i om han inte blir omvald och lever lyxliv på franska rivieran efteråt med pengar från en hemlig sponsor vid namn monsigneur Rafael de Sault.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2010-02-05 kl. 13:11.
Citera
2010-02-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Jag är inte helt övertygad om konspirationsteorin att Dassault redan vann för ett halvår sedan. Det känns mer som en brasklappsmyt Saabfantaster börjar odla redan nu för att kunna skylla ratandet av Gripen på att Dassault vann på grund av mutor och av politiska skäl.

Jag inte helt uppdaterad gällande den brasilianska grundlagen eller specifikt om det finns någonting motsvarande lagen om offentlig upphandling även i Brasilien. Om inte annat så gissar jag att det finns sådan lagstiftning av korruptionsbekämpningsskäl såväl i Brasilien samt till viss del även i EU (se artikel 296 i EU-rätten om försvarsupphandling) och det finns garanterat i Frankrike. Skulle Dassault betala ut mutor eller på andra sätt agera otillbörligt skulle företaget få problem med den franska staten och skulle så inte ske skulle den franska staten få problem med EU. Jämför med Patria som utreds av den finska staten just nu.

Då har jag inte ens nämnt att den brasilianska presidenten knappast är en envåldshärskare utan har sagt att han tänker överlåta beslutet till det i Brasilien mäktiga försvarsrådet, som är en rådgivande församling i försvarsfrågor. Presidenten är förvisso sammankallande och ordförande i försvarsrådet, men i övrigt består detta förstås av tungviktare som representanter från flygvapnet, försvarsindustrin med mera. Om dessa nu föredrar Gripen kan presidenten inte gärna köra över rådet efter att han sagt att han tänker överlåta valet åt dem.

Såvida han inte gör en fuling och väljer precis före valet, skiter i om han inte blir omvald och lever lyxliv på franska rivieran efteråt med pengar från en hemlig sponsor vid namn monsigneur Rafael de Sault.

Om du inte tror att jag sedan långt tidigare sagt mig tro att det skulle bli franskt i
Brasilien tycker jag du ska titta lite tidigare i denna tråd där jag och Krokodil diskuterade.

Varför skulle man starta en efterhandskonstruktion ?

Och var i mitt inlägg har jag nämt mutor ? Lägg inte ord i min mun tack.

Somvanligt mycket text och lite konstruktivt från dig. Lite synd.
Senast redigerad av Hansol 2010-02-05 kl. 14:05.
Citera
2010-02-05, 13:51
Medlem
Citat:
den brasilianska presidenten [...] har sagt att han tänker överlåta beslutet till det i Brasilien mäktiga försvarsrådet
I alla artiklar jag läst har Lula konsekvent framhållit att "till syvende och sist är beslutet mitt att fatta".

Citat:
Såvida han inte [...] blir omvald
Brasilien har term limits (mandatperiodgränser)
Citera
2010-02-05, 14:18
Medlem
Citat:

Översättning från Folha 2010-02-04 (Dagstidning i Brasilien)

In addition to having been in last place in the technical evaluation of the Brazilian Air Force, which will operate the new fighters at least the next 30 years, the French Rafale from Dassault, was not considered the best in any of the seven final criteria.
The French jet was appointed as the worst option in these five criteria: technical, logistical, technological compensation / commercial, employment generation and price.
The winner, the Gripen NG was considered better in four requirements: technical, technology transfer, employment generation and price.

His biggest weakness is being exploited by political report prepared by Minister Nelson Jobim, was the factor "risk", since it is an evolution of the original Gripen, still in testing.
In the matter of provision of employment, the commission heard FAB Brazilian companies and defense estimates that the proposal from Saab could generate 22 thousand jobs, the Boeing 5000, and Dassault, 2500. Responsible for one of the external evaluations at the request of the FAB, the Company appointed the Swedish proposal to more stimulating to the domestic industry.

Att urvalet sedan inte är ett politiskt beslut , måste vara årets tankevurpa från dig (som enligt egen utsago är försvarsanalytiker)
Senast redigerad av Hansol 2010-02-05 kl. 14:45.
Citera
2010-02-05, 16:52
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxx
I alla artiklar jag läst har Lula konsekvent framhållit att "till syvende och sist är beslutet mitt att fatta".

I alla artiklar jag har läst har han framhållit att han överlåter valet åt försvarsrådet. Dock går köpet inte igenom utan hans underskrift så det är det han menar. Han har möjligheten att blockera försvarsrådets val. Dock tolkar jag inte hans intentioner som sådana.

Citat:
Ursprungligen postat av joxxx
Brasilien har term limits (mandatperiodgränser)

Dessutom är han pensionsmogen ändå. Så risken att han gör en fuling och kör över försvarsrådet går inte att bortse från.

Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Att urvalet sedan inte är ett politiskt beslut , måste vara årets tankevurpa från dig (som enligt egen utsago är försvarsanalytiker)

Stringens, ordet du inte förstod tidigare, betyder logiskt följdriktig. Bläddra tillbaka lite i tråden så ser du vad jag skrivit angående politik och Brasiliens val. Ditt problem är att du har minne som en akvariefisk och inte klarar av att följa resonemang längre än inläggen du ser på sista sidan. Det är som att diskutera Ludwig Wittgensteins verk med en tioåring.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2010-02-05 kl. 17:27.
Citera
2010-02-05, 17:18
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Håller helt med i det du skriver.

Carl Bildt nu när han ska dig nästa vecka kommer bl a att ha möte med Embraer. Så även om loppet är kört kan det vara ren skadeglädje att strö lite salt i Lulas sår genom att tagga upp FAB och Embraer igen.

Mvh

Finns ju mer han kan diskutera med Embraer än ett brasilianskt val av Gripen.
Citera
2010-02-05, 23:36
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Citera
2010-02-05, 23:38
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Finns ju mer han kan diskutera med Embraer än ett brasilianskt val av Gripen.
Högeligen osannolikt att Bildt inte skulle beröra Gripenaffären...
Citera
2010-02-06, 10:05
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
USA överväger att sätta in kärnreaktorer i sin nya Zumwelt jagare och skriver att det lönar sig om oljepriset är högre än $75. Dessutom, och ännu viktigare, så blir man mindre beroende av naturresurser. Med de nya atomreaktorna behöver man inte göra en refueling efter halva tiden (vilket är enormt kostsamt och tidskrävande) utan reaktorerna varar hela livslängden.

Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil
Du tänker nog på CG(X) - dvs ersättaren till Ticonderoga-klassen.

DDG-1000 klassen har redan börjat att byggas, och får Gasturbiner av senaste generationen tillsammans med elektrisk framdrivning.
Man har nu bestämt sig för att endast bygga 3 st DDG-1000 Zumvalt ( ingen med Atomdrift), och att helt lägga ner CG(X) projektet.

Istället beställer man fler uppgraderade DDG-51 - 8 st extra som ska byggas under de närmsta 5 åren ( utöver de extra som redan beställts pga av förseningar och fördyringar av DDG-1000 Zumwalt).

USA planerar därför inte att bygga andra fartyg än Hangarfartyg och ubåtar med atomdrift.

http://www.militarytimes.com/static/projects/pages/2011shipbuilding.pdf
Citera
2010-02-06, 11:08
Medlem
cavedivers avatar
Det är många sidor att läsa och jag tror säkert detta varit uppe, MEN...

Hur många plan har sverige verkligen sålt? Hur mycket back går SAAB AS på JAS?
Citera
2010-02-06, 11:33
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavediver
Det är många sidor att läsa och jag tror säkert detta varit uppe, MEN...

Hur många plan har sverige verkligen sålt? Hur mycket back går SAAB AS på JAS?
204 st beställda flygplan av det Svenska flygvapnet, av dessa så har 40 st leasats/sålts till Ungern, Tjeckien och Thailand (14+14+6+6).

Sydafrika har beställt 26 st fabriksnya flygplan ( 28 från början, men omförhandlat till 26).

SAAB går knappast back, men du och jag och övriga skattebetalare är med och betalar ( inte minst när kunder som tex Thailand även får med materiel som vi tidigare varit med och betalat, som tex flygburen radar).
Senast redigerad av krokodil 2010-02-06 kl. 11:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in