Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Jag är inte helt övertygad om konspirationsteorin att Dassault redan vann för ett halvår sedan. Det känns mer som en brasklappsmyt Saabfantaster börjar odla redan nu för att kunna skylla ratandet av Gripen på att Dassault vann på grund av mutor och av politiska skäl.
Jag inte helt uppdaterad gällande den brasilianska grundlagen eller specifikt om det finns någonting motsvarande lagen om offentlig upphandling även i Brasilien. Om inte annat så gissar jag att det finns sådan lagstiftning av korruptionsbekämpningsskäl såväl i Brasilien samt till viss del även i EU (se artikel 296 i EU-rätten om försvarsupphandling) och det finns garanterat i Frankrike. Skulle Dassault betala ut mutor eller på andra sätt agera otillbörligt skulle företaget få problem med den franska staten och skulle så inte ske skulle den franska staten få problem med EU. Jämför med Patria som utreds av den finska staten just nu.
Då har jag inte ens nämnt att den brasilianska presidenten knappast är en envåldshärskare utan har sagt att han tänker överlåta beslutet till det i Brasilien mäktiga försvarsrådet, som är en rådgivande församling i försvarsfrågor. Presidenten är förvisso sammankallande och ordförande i försvarsrådet, men i övrigt består detta förstås av tungviktare som representanter från flygvapnet, försvarsindustrin med mera. Om dessa nu föredrar Gripen kan presidenten inte gärna köra över rådet efter att han sagt att han tänker överlåta valet åt dem.
Såvida han inte gör en fuling och väljer precis före valet, skiter i om han inte blir omvald och lever lyxliv på franska rivieran efteråt med pengar från en hemlig sponsor vid namn monsigneur Rafael de Sault.

Översättning från Folha 2010-02-04 (Dagstidning i Brasilien)
In addition to having been in last place in the technical evaluation of the Brazilian Air Force, which will operate the new fighters at least the next 30 years,
the French Rafale from Dassault, was not considered the best in any of the seven final criteria.
The French jet was appointed as the worst option in these five criteria: technical, logistical, technological compensation / commercial, employment generation and price.
The winner, the Gripen NG was considered better in four requirements: technical, technology transfer, employment generation and price.
His biggest weakness is being exploited by political report prepared by Minister Nelson Jobim, was the factor "risk", since it is an evolution of the original Gripen, still in testing.
In the matter of provision of employment, the commission heard FAB Brazilian companies and defense estimates that the proposal from Saab could generate 22 thousand jobs, the Boeing 5000, and Dassault, 2500. Responsible for one of the external evaluations at the request of the FAB, the Company appointed the Swedish proposal to more stimulating to the domestic industry.
Att urvalet sedan inte är ett politiskt beslut , måste vara årets tankevurpa från dig (som enligt egen utsago är försvarsanalytiker)