2009-11-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Ja något måste ju Saab få göra för att hålla sig sysselsatta, och en kraftig och dyr ombyggnad av flygplanskroppen låter ju som ett sätt

Varför måste man "kraftigt" bygga om skrovet om man enbart vill byta från RM12 till GE414 ?
Citera
2009-11-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Helt korrekt.
Att DC-9, B 727 och B 737 senare även fått militära användningsområden (med andra betecningar, förstås) förändrar inte det faktum att JT8D togs fram för den civila marknade.

Till sist en fråga: Delar GE och P&W på tillverkningen av vissa militära motorer?

När det gäller motorvalet till JSF är man bittra fiender, P&W som står för F-135 motorn gör allt för att inte GE/RR ska få in en fot med sin F-136 motor.

Men nu verkar det som Senaten i USA inte vågar gå mot endast ett motorval ,utan har satsat en rejäl slant även i F-136
Citera
2009-11-27, 21:39
Bannlyst
Det här kanske blir en "utbrytartråd" men hur stolt är vi svenskar över att ha ett eget stridsplanflygplan? och hur skräckinjagande är det inför fienden? Är ju knappast så att mycket info om JAS läckt ut till diverse länder...
Citera
2009-11-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saibot
Det här kanske blir en "utbrytartråd" men hur stolt är vi svenskar över att ha ett eget stridsplanflygplan? och hur skräckinjagande är det inför fienden? Är ju knappast så att mycket info om JAS läckt ut till diverse länder...

Vad menar du med att det inte läckt ut något ?

Med tanke på att Gripen saluförs över stort antal länder så vet nog många ganska så mycket om produkten.
Citera
2009-11-27, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Vad menar du med att det inte läckt ut något ?

Med tanke på att Gripen saluförs över stort antal länder så vet nog många ganska så mycket om produkten.
HAHA! jag viker mig av skratt. Vadå sålts till ett stort antal länder.
du, jag och din mamma har betalat det planet.
Citera
2009-11-27, 21:57
Medlem
Citat:

Nu är är ju iofs sålt och saluförts två helt olika ord ?

Du och jag plus många andra till i detta land är med och betalar på det mesta som är betalt via skattsedeln, det ingår i medborgarplikten
Senast redigerad av Hansol 2009-11-27 kl. 22:06.
Citera
2009-11-28, 00:00
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
När det gäller motorvalet till JSF är man bittra fiender, P&W som står för F-135 motorn gör allt för att inte GE/RR ska få in en fot med sin F-136 motor.

Men nu verkar det som Senaten i USA inte vågar gå mot endast ett motorval ,utan har satsat en rejäl slant även i F-136

Aah, Ok, då är jag med i matchen.
Skiljer det mycket rent tekniskt mellan 135 och 136?
Då tänker jag inte bara på dragkraft och så. Utan mer på servicetillgänglighet, driftsäkerhet och liknande. Står någon av motorerna ut gentemot den andra?
Citera
2009-11-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Aah, Ok, då är jag med i matchen.
Skiljer det mycket rent tekniskt mellan 135 och 136?
Då tänker jag inte bara på dragkraft och så. Utan mer på servicetillgänglighet, driftsäkerhet och liknande. Står någon av motorerna ut gentemot den andra?

Båda dessa motorer är ju nykonstruerade för JSF:en så att kunna uttala sig om driftsäkerhet är nog ganska så svårt.

Men redan nu har man haft motorstörningar i båda projekten, samt att i F-135.ans fall så har man produktionsproblem , tidigare fick man kassera nästan 50% av ingående motordetaljer.

Det var i detta skedet som man inte vågade välja bort F-136 som Pentagon så hårt har tryckt på bara för att inte låta hela projektet skena mer i kostnad.

Det vara efter detta som Senaten sköt till pengar för att fortsätta F-136 som backup.

Även F-136 har nyligen haft haveri på sin provmotor när den kördes i bänk.

När det gäller servicetillgänglighet så är det nog hårt styrt , allt för att timkostnadsutaget så lågt som det bara går.

Länkar till motorerna:
F135
F136
Senast redigerad av Hansol 2009-11-28 kl. 01:03.
Citera
2009-11-28, 02:00
Bannlyst
Citat:
Nu är är ju iofs sålt och saluförts två helt olika ord ?

Du och jag plus många andra till i detta land är med och betalar på det mesta som är betalt via skattsedeln, det ingår i medborgarplikten
det är fan ingen plikt att betala skatt i Sverige. Och vad du fått "medborgarplikt" ifrån vet jag inte.
Citera
2009-11-28, 05:16
Medlem
cpapas avatar
Citat:

Visserligen öser staten pengar över Saab, men hur mycket skatt + kompetens får staten för de pengarna? Jag ser gärna ett räkneexempel ...
Citera
2009-11-28, 10:27
Medlem
Citat:
det är fan ingen plikt att betala skatt i Sverige. Och vad du fått "medborgarplikt" ifrån vet jag inte.

Sluta trolla istället och håll dig till ämnet
Citera
2009-11-28, 10:40
Medlem
Vilka möjligheter har Gripen i Malaysia?

Har Malaysia försvarssamarbete med Thailand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in