Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Bra inlägg. Det där är ju mer åt det nationalekonomiska hållet och där kan jag utan problem medge att jag har dålig koll. Min analytiska kompetens ligger i första hand på det lite mer jordnära planet snarare än på makroekonomisk nivå.
En fråga således; Angående Finland, Hornet och valutasäkringar kan avsaknaden av valutasäkringar möjligtvis ha att göra med att den finska marken vid undertecknandet av kontraktet inte var flytande men senare blev det, precis som i Sverige där kronan blev flytande 1992? När marken släpptes flytande (efter att kontraktet skrivits på) ska den exempelvis omedelbart ha tappat 13 procent i värde.
Här ska då tas i beaktande att marken redan tappade 12 procent i värde året innan i en devalvering. Jag tycker det känns lite märkligt att staten inte valutasäkrade affären om det nu var möjligt då avsett den tidens finansmarknadsmöjligheter samt instabiliteten i det ekonomiska systemet. Det där med att Finland spelade lotto tycker jag känns lite osannolikt, det är trots allt grå tråkiga, pragmatiska Finland vi pratar om, inte Uganda.
Då uppstår även frågan, skulle Saab ha valutasäkrat en försäljning (i kronor?) av Gripen till Finland 1992 och vad skulle det ekonomiska utfallet ha blivit avsett att även kronan attackerades av juden George Soros med flera och slutligen släpptes flytande?
Bra och intressanta frågor, som någon som kan mer om den nordiska bankkrisen och Finlands flygplansköp 1992 än jag kan gärna får svara på.
Att Finland "spelade lotto" kan bero på att valutasäkringar trots allt kostar lite pengar. Studier finns som visar på att valutorna över en period om flera decennier svänger mer eller mindre jämnt mot varandra, så det man tappar på gungorna tar man igen på karusellerna. Alltså, den som alltid valutasäkrar får i genomsnitt betala lite mer, oavsett vilken valuta man mäter i, än den som inte gör det. Å andra sidan får man ju också ett mervärde i form av trygghet. Det är egentligen precis som en brandförsäkring, eller ett bundet bolån. Den som har en försäkring får i genomsnitt betala mer än den som inte har det, också när man räknar med risken för att huset brinner ner. Men i utbyte är man skyddad mot mycket stora och oväntade kostnader.
PS. En sak kan jag tillägga. Om marken omedelbart dök 13 % mot dollarn var det inprisat av marknadens aktörer. Och ingen skulle då gått med på att valutasäkra kontraktet till något annat än mot en 13 % nedskriven kurs. Nu visste de ju inte att marken skulle ner just 13 %, men kanske de gått med på att säkra den på en kurs som var 10 eller 15 % lägre än den fasta kursen.