2016-03-15, 12:57
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Jag är besviken, du känner till den biologiska skillnaden mellan livmodern och yttersta huden på penis.

Bara ett exempel. Ja, livmodern är en bigger deal, men ändå. Fett onödigt med ett sånt ingrepp på små barn för en ganska liten risk.
Citera
2016-03-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Bara ett exempel. Ja, livmodern är en bigger deal, men ändå. Fett onödigt med ett sånt ingrepp på små barn för en ganska liten risk.

Det är inte så mycket en bigger deal som en annan ballpark, det handlar om en vedertagen sedvänja som verkar funka fullt acceptabelt, kontra att operera bort förutsättningen för mänsklighetens överlevnad.

Det är alltså inte din (extremt dåliga) dikotomi vi behöver ta ställning till, utan det är huruvida det är totalt sett bättre att göra det här ingreppet proaktivt och generellt, kontra att göra det för 10% senare, när det är en bigger deal (eventuellt under narkos) givet att dessa 10% tar sina ytterst känsliga problem till doktorn till att börja med.

Skulle det vara en rent ideologisk fråga så är den enkel, klart man inte ska skära av en bit av en nyfödd, men jag ser att det finns ett pragmatiskt case vilket faktiskt är det enda jag säger. Jag säger inte att det är ett bra case, men det är ett case.
Citera
2016-03-15, 13:05
Medlem
Gertrud1s avatar
OnT
från somaliska kvinnoföreningen

Citat:
Tradition
Många äldre kvinnor och självlärda barnmorskor bidrar till att kvinnlig könsstympning fortfarande utförs på flickor och unga kvinnor. De är starkt traditionsbundna och ser som sin uppgift att se till att gamla sedvänjor följs. Det sociala trycket på modern är stort och hon kan därför välja att könsstympa sina döttrar trots att hon inte vill det. Mödrarna ser det också som ett sätt att säkra sina döttrars framtid eftersom oomskurna flickor inte är eftertraktade på äktenskapsmarknaden. Det är viktigt att förstå den starka mytbildning som omger kvinnlig könsstympning. Som beskrivits ovan tror en del att klitoris är en manlig rest som måste tas bort för att flickan skall bli kvinna. Det finns också föreställningar om att klitoris kan fortsätta växa och bli stor som en manslem. Klitoris anses också bland vissa befolkningsgrupper kunna skada och rent av döda barnet vid förlossningen.
Döttrars identifikation med sina mödrar är en djupgående process. För att kunna få en kvinnlig identitet är det nödvändigt för den lilla flickan att bli lik sin mamma. Undersökningar har visat att den kvinnliga könsidentiteten verkar vara så fast sammanbunden med förändringarna av de yttre könsdelarna, orsakade av stympningen, att det är svårt för kvinnan att föreställa sig att detta inte skulle vara en nödvändig del av kvinnligheten.

Ja man får kräkkänslor när man läser om hur det går till

Men alla säger ju samma sak, att det är kvinnor som sätter den här pressen.

Jag säger att det är detsamma med intimkirurgi. Det är bara killar som bara sett porrtjejerr och som är lite osäkra i sin sexualitet som har åsikter, resten är bara lyckliga att där är en fitta överhuvudtaget.

Så nej det är kvinnor som förtrycker kvinnor.
Av förklarliga skäl konkurrerar kvinnor, på samma sätt som män konkurrerar sinsemellan.
Men män tävlar genom prestation, att bättra sig själva, och här inser jag vad detta handlar om.
Könskirurgi handlar om att öka sitt värde på marknaden.
Problemet är att det inte är marknaden som kräver eller uppmuntrar det, utan det sitter i kvinnors uppfuckade huvuden.

Och kvinnors huvuden är inte uppfuckade av män eller patriarkatet utan av marknadskrafterna.
I det jag citerar först så blir det tydligt - kvinnor vill vara lika sina mödrar - i brist på mödrar så vill man vara lik rockidoler och porraktriser.

Problemet är att det finns få vettiga kvinnliga förebilder, och skulle de poppa upp så är genast andra kvinnor där och trycker ned dem. Kvinnor som är vuxna måste sluta sätta sitt eget ego före sina döttrar. De flesta djurarter gör sina djur flygfärdiga, det är också en mors uppgift med sin dotter, inte att leta bekräftelse från män.

Vill man förändra världen så skall man sluta bekräfta flickor för att de är söta, och bekräfta flickor när de presterar. Likaså måste man sluta låta småflickor styra över familjen och kräva motprestationer. Inte tillåta att de manipulerar sig till det de vill ha, utan att man lär dem kommunicerar rakt och tydligt. Samt ge dem en vettig självkänsla.

Då kan de "bekräfta" sig själva (fan - det där gjorde jag bra) och är inte ett rö för vinden för andras uppmärksamhet och gillande och bekräftelse. Det är helt skevt när kvinnor skapar sig en identitet som kvinna via sin kropp och via sin fitta.

Men det verkar som det traditionellt kvinnliga, och de egenskaper hos kvinnor som verkligen är bra, och närande för barnet och mänskligheten i stort föraktas av kvinnor. De verkar inte vilja vara kvinnor?
Citera
2016-03-15, 13:06
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Fördel med omskärelse? Jag kan inte se någon. Iofs har det väl gjorts studier på att HIV ska vara mindre smittsamt med omskurna penisar, men det känns knappast som ett bra argument.
Med tanke på att HIV är fan så mycket vanligare i Afrika än i Norden så ställer jag mig skeptiskt till det påståendet.

Propaganda kallas det för.
Citera
2016-03-15, 13:08
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Jag säger inte att det är ett bra case, men det är ett case.

Det är det.
Citera
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det är inte så mycket en bigger deal som en annan ballpark, det handlar om en vedertagen sedvänja som verkar funka fullt acceptabelt, kontra att operera bort förutsättningen för mänsklighetens överlevnad.

Det är alltså inte din (extremt dåliga) dikotomi vi behöver ta ställning till, utan det är huruvida det är totalt sett bättre att göra det här ingreppet proaktivt och generellt, kontra att göra det för 10% senare, när det är en bigger deal (eventuellt under narkos) givet att dessa 10% tar sina ytterst känsliga problem till doktorn till att börja med.

Skulle det vara en rent ideologisk fråga så är den enkel, klart man inte ska skära av en bit av en nyfödd, men jag ser att det finns ett pragmatiskt case vilket faktiskt är det enda jag säger. Jag säger inte att det är ett bra case, men det är ett case.

Nu har jag ingen förhud, men har förläst mig på samlevnadsrådspalter både vad det gäller relationer och sex och samlevnad.

Och vad jag förstått där så går den att successivt töja ut på egen hand, vilket många män verkat göra också? Jag har tom läst om det här.

Är jag felinformerad?
Citera
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Mm samtidigt som det finns studiet på att det förstör sexlivet för män också som blivit omskurna.

Somsagt är det helt okej att omskära småpojkar så ser jag inte problemet i att omskära småflickor...

Men båda bör totalförbjudas enda gång en omskärelse är okej är om personen valt det själv eller i medicinskt syfte.
Det är en jäkla skillnad på att något KAN ha negativa konsekvenser - och att själva syftet är att förstöra något.

Det går inte att jämställa könsstympning med manlig omskärelse ...

Med det sagt är jag emot båda - men att likställa ingreppen är visar bara på stor okunskap.
Citera
2016-03-15, 13:10
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Med tanke på att HIV är fan så mycket vanligare i Afrika än i Norden så ställer jag mig skeptiskt till det påståendet.

Borde kanske tillägga att det argumentet inte är något jag sett göras i Sverige, utan som nån sorts motivering för den amerikanska praktiken. Det och "det är renare". Båda argumenten är rejält svajiga dock.
Citera
2016-03-15, 13:10
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Verkligen fullt acceptabelt du... tycker du det är lika acceptabelt att rabbiner stoppar de nyfödda pojkarnas blodiga kukar i sina munnar också?

Nej det skall vara totalt jävla förbud mot all form av könsstympning. Som sagt är du vuxen och väljer det själv eller om du behöver det i medicinskt syfte är en jäkla skillnad.
Citera
2016-03-15, 13:11
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Det är en jäkla skillnad på att något KAN ha negativa konsekvenser - och att själva syftet är att förstöra något.

Det går inte att jämställa könsstympning med manlig omskärelse ...

Med det sagt är jag emot båda - men att likställa ingreppen är visar bara på stor okunskap.

Vad är manlig omskärelse om inte könsstympning

Jo micro man kan likställa båda med varandra men jag förstår dig som kvinna och manshatare att det inte är samma sak.
Citera
2016-03-15, 13:14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Vad är manlig omskärelse om inte könsstympning

Jo micro man kan likställa båda med varandra men jag förstår dig som kvinna och manshatare att det inte är samma sak.
Det är just omskärelse, det tar inte bort ollonet ...

Jag förstår att du som kvinnohatare jämställer skinnfliken med hela kvinnans kön ...
Citera
2016-03-15, 13:15
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Åh så fint man avvisar det man inte vill tro på, så praktiskt.

Demonismormis!
Citat:
Manlig omskärelse rekommenderas av Världshälsoorganisationen som en av flera preventiva åtgärder mot heterosexuell spridning av HIV.

Rekommendationen grundas på randomiserade studier, som visat att manlig omskärelse halverar risken för HIV-smitta från kvinna till man.

Citat:
Biverkningar. Till skillnad från kvinnlig könsstympning, som har förödande konsekvenser för kvinnors hälsa och sexua*litet, ger manlig omskärelse sällan upphov till allvarliga biverkningar om den utförs av utbildad personal under hygieniska förhållanden. Allvarliga biverkningar är dock vanliga efter traditionell manlig omskärelse i tonåren [19]. Varje år rapporteras om dödsfall i efterförloppet till traditionell omskärelse av unga män i Sydafrika. Initiationsriterna kan också innehålla våldsam och kränkande behandling av de unga männen [16]. En experimentell studie av snabbutbildade traditionella omskärare i Sydafrika visade hög komplikationsfrekvens, och studien stoppades i förtid [19].

Tiden efter traditionell manlig omskärelse bland vuxna män i vissa befolkningsgrupper i södra Afrika kan också vara förenad med sexuellt risktagande, inkluderande sexuellt våld eller tvång. Att ändra den symboliska betydelsen av rituell manlig omskärelse i sådana områden kräver kontextuell kunskap och samarbete med lokala företrädare för traditionell medicin. Ökad acceptans för sjukvårdsbaserad manlig omskärelse i stället för traditionell omskärelse kan potentiellt reducera dessa negativa aspekter och minska HIV-transmissionen.

http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=15400

Mao så är det lättare att våldta om man är omskuren.
En del av Jihad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in