2016-03-15, 01:19
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ja sådär har man blivit lärd...

För det första så är en turnyr en kjol med en underkjol som är större bakåt.
Du har gott om plats att röra dig i en sådan klänning. Att kvinnor gick långsammare då berodde på värdighet, det ansågs länge i historein ovärdigt att flänga omkring. Man skulle röra sig med grace.

https://www.google.se/search?q=Histo...=isch&q=Turnyr

Det finns en massa folk som syr upp klänningar från den tiden 1880 för att de är så vackra, det också ett stort intresse för korsetter, och alla dessa koresttbärare är arga för det är skitsnack att det inte går att andas, tvärtom så är det skönt med en korsett, att slippa hålla upp ryggen själv.

jag har en själv

https://www.google.se/search?q=Histo...rsett+1800+tal

Om sedan kvinnor tävlar med varandra vem som kan snöras hårdast så är det deras problem, det är ingen man som drar i snörena utan kvinnans kammarjungfru på order av kvinnan

Fö så kör Kardashian korsett men på ett mer bissar sätt
Jag tror inte det är Kanye som kräver, inte heller hennes pappa eller Hollywood

Utan hennes behov av uppmärksamhet

http://www.expressen.se/noje/kim-kar...-midjetraning/

En gång för länge sedan sålde jag korsetter.....och min hållning drar fortfarande nytta av det då jag sprang omkring i en i en vecka. Men det är lite för tufft för moderna kvinnor.... FÖRTRYCK!
Citera
2016-03-15, 01:19
Medlem
Rodriguez89-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ja sådär har man blivit lärd...

För det första så är en turnyr en kjol med en underkjol som är större bakåt.
Du har gott om plats att röra dig i en sådan klänning. Att kvinnor gick långsammare då berodde på värdighet, det ansågs länge i historein ovärdigt att flänga omkring. Man skulle röra sig med grace.

https://www.google.se/search?q=Histo...=isch&q=Turnyr

Det finns en massa folk som syr upp klänningar från den tiden 1880 för att de är så vackra, det också ett stort intresse för korsetter, och alla dessa koresttbärare är arga för det är skitsnack att det inte går att andas, tvärtom så är det skönt med en korsett, att slippa hålla upp ryggen själv.

jag har en själv

https://www.google.se/search?q=Histo...rsett+1800+tal

Om sedan kvinnor tävlar med varandra vem som kan snöras hårdast så är det deras problem, det är ingen man som drar i snörena utan kvinnans kammarjungfru på order av kvinnan

Fö så kör Kardashian korsett men på ett mer bissar sätt
Jag tror inte det är Kanye som kräver, inte heller hennes pappa eller Hollywood

Utan hennes behov av uppmärksamhet

http://www.expressen.se/noje/kim-kar...-midjetraning/

Eftersom det är vi män som får skulden när idioter som Kardashian ägnar sig åt knäppa kroppsideal så ligger det i männens intresse att ha hårdare pli på våra kvinnor och se till att de ej ägnar sig åt sådana vansinnigheter som bisarra korsetter, silikonbröst eller fittoperationer.
Citera
2016-03-15, 06:47
Medlem
Sasha08s avatar
Ärligt talat borde denna kvinna bli utsparkad från gruppen, sedan anmäld för att ens säga något så dum, hur kan en vuxen och utbildad kvinna ens tänka tanken, skrämmer mig att sådana människor finns på poster som hennes, usch
Hon borde tvångs-se alla filmer som finns om ämnet innan hon gör så vidrigt ignoranta uttalanden
http://youtu.be/XwPD9Bl93Is
Citera
2016-03-15, 08:24
Medlem
vasaduellers avatar
Vad är poängen? De vill ju ändå inte knulla...
Citera
2016-03-15, 09:08
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Har inte föräldrarna i Somalia någon egen vilja menar du?
Båda dessa företeelser handlar om socialt tryck i ett samhälle av olika grad och med olika resultat.
Det finns inget socialt tryck på någon intimkirurgi för kvinnor i Sverige - det är rent BS att hävda det. Tvärtom skulle jag säga -- säg till någon att du snyggat till muttan så kommer de uppfatta dig som fixerad.

I Somalia finns inte utrymme för fria val såsom i Sverige - nej. Hur kan du ens komma på tanken att försöka likställa de val vi kan göra med de icke-val som råder i Somalia och liknande samhällen.
Att inte stympa sin flicka där är ungefär som om du hugger av armarna på ditt barn här .. för att flickan skall accepteras och ha någon framtid så kräver samhället att hon stympas.

Helt sjukt att ens försöka jämställa kvinnors fåfänga i väst med det tvångsnormer som råder i samhällen likt Somalia.

Du bör dessutom ta del av detta:

Citat:
Vad är det då männen undrar över? Jo, de flesta av dem är ogifta och från redan gifta vänner har de hört hur ont kvinnorna har och hur dåligt "samlivet" blir på grund av könsstympningen.

– Ja, den unga generationen, inte minst män, är utan tvekan de som kan bidra till att få slut på denna tradition. De som mest försvarar könsstympningen är äldre kvinnor med låg utbildning, trots, eller kanske just för att de själva utsatts för den, konstaterar Anab Farah Ahmed som driver sjukhuset och som själv är barnmorska.

En av dem som kommit till rådgivningen just den här dagen är Milgo Abdullahi. Hon är 40 år, har tre söner och berättar hur mycket hon själv led av den könsstympning hon genomgick.

– Ja, jag kommer ihåg det, jag var nog åtta-nio år gammal och det gjorde så ont! Efteråt låg jag ned en hel månad, berättar hon.
Men trots detta så skulle Milgo Abdullahi inte tveka ett ögonblick om att könsstympa sina döttrar – om hon hade fått några. Det är, förklarar hon, en del av vår tradition. Nu visar det sig också varför hon kommit hit idag: hennes mål är att övertyga rådgivarna om att sluta propagera mot FGM.
http://www.sida.se/Svenska/Har-arbet...ing-i-somalia/
Senast redigerad av micro113 2016-03-15 kl. 09:11.
Citera
2016-03-15, 09:37
Medlem
Jag läste mycket feminist-litteratur på 90-talet.
När det då talades om kvinnlig omskärelse hänvisade man till studier då man jämfört krigs- och krisdrabbade områden där de egna männen antingen dödats eller var frånvarande.

Man fann att kvinnor i Asien, exempelvis i Vietnamn, hur djävligt läget än var hade så oerhört mycket större driv och kraft att hålla samhället igång, ordna det allra nödvändigaste.
I Afrika däremot, i samhällen där kvinnor var omskurna, var den kraften i princip frånvarande.
Citera
2016-03-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Har lagt märke till hur många fler svenska kvinnor som säger att de föredrar en omskuren penis, när detta inte är kulturell praxis i Sverige, vilket troligtvis också knyter an till detta.
Citat:
Det här är inte människor jag umgås med, baserar detta på trådar på Flashback, trådar på Jodel osv.
Det här kan ju vara som det här att en liten högljudd grupp plötsligt fått för sig att kvinnor vill behandlas illa sexuellt, för att det är så många integrerade som skriver det, kan t.o.m. låtsas vara kvinnor.

Jag menar, en man som blivit omskuren kan ju inte göra det ogjort, så han lobbar för att så många män som möjligt ska vilja omskära sig.
Bland svenska män lär ju knappast det-är-lättare-att-hålla-rent-argumentet vara kraftfullt, dom har god kontakt med tvål och vatten.

Minns inte vad han hette, men den enda jag "känner" är tvillingbrodern som skadades vid omskärelse och därför sedan försöktes göras om till man, läste hans bok.

Så jag önskar veta om det faktiskt finns någon fördel för kvinnan och i vad denna fördel består.
Citera
2016-03-15, 10:28
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva88
Det här kan ju vara som det här att en liten högljudd grupp plötsligt fått för sig att kvinnor vill behandlas illa sexuellt, för att det är så många integrerade som skriver det, kan t.o.m. låtsas vara kvinnor.

Jag menar, en man som blivit omskuren kan ju inte göra det ogjort, så han lobbar för att så många män som möjligt ska vilja omskära sig.
Bland svenska män lär ju knappast det-är-lättare-att-hålla-rent-argumentet vara kraftfullt, dom har god kontakt med tvål och vatten.

Minns inte vad han hette, men den enda jag "känner" är tvillingbrodern som skadades vid omskärelse och därför sedan försöktes göras om till man, läste hans bok.

Så jag önskar veta om det faktiskt finns någon fördel för kvinnan och i vad denna fördel består.

Fördel med omskärelse? Jag kan inte se någon. Iofs har det väl gjorts studier på att HIV ska vara mindre smittsamt med omskurna penisar, men det känns knappast som ett bra argument.
Citera
2016-03-15, 10:38
Medlem
Jag tror det finns ett större socialt tryck på kvinnor inom vänsterkretsar att ha septum och tatueringar än vad det generellt finns ett socialt tryck på kvinnor att slöjda om fittan.

Men den ena gruppen ser den andra som en hjälplös fårskock, fastän det är de själva som bräker mest.
Citera
2016-03-15, 11:05
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-2
Eftersom det är vi män som får skulden när idioter som Kardashian ägnar sig åt knäppa kroppsideal så ligger det i männens intresse att ha hårdare pli på våra kvinnor och se till att de ej ägnar sig åt sådana vansinnigheter som bisarra korsetter, silikonbröst eller fittoperationer.
Ja Feminismen verkar vara ett enda skrik; ta hand om oss för vi klarar det inte själva. Vi kan inte ta ansvar. Vi kan inte göra egna val med våra kroppar, och våra liv.
Citera
2016-03-15, 11:09
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Jag tror det finns ett större socialt tryck på kvinnor inom vänsterkretsar att ha septum och tatueringar än vad det generellt finns ett socialt tryck på kvinnor att slöjda om fittan
Glöm inte orakade armhålor. Tjocka ögonbryn och ful lugg.

Helt klart kan de inte ta ansvar för sitt utseende

De behöver hjälp helt klart

Om man skall se till de män som har åsikter om det kvinnliga könet. Som ev kan 'pressa' kvinnor. Så verkar det vara rädda ytliga manliga fjortisar inne på sex och samlevnad.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-03-15 kl. 11:17.
Citera
2016-03-15, 11:16
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Fördel med omskärelse? Jag kan inte se någon. Iofs har det väl gjorts studier på att HIV ska vara mindre smittsamt med omskurna penisar, men det känns knappast som ett bra argument.

Mm samtidigt som det finns studiet på att det förstör sexlivet för män också som blivit omskurna.

Somsagt är det helt okej att omskära småpojkar så ser jag inte problemet i att omskära småflickor...

Men båda bör totalförbjudas enda gång en omskärelse är okej är om personen valt det själv eller i medicinskt syfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in