Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Har inte föräldrarna i Somalia någon egen vilja menar du?
Båda dessa företeelser handlar om socialt tryck i ett samhälle av olika grad och med olika resultat.
Det finns inget socialt tryck på någon intimkirurgi för kvinnor i Sverige - det är rent BS att hävda det. Tvärtom skulle jag säga -- säg till någon att du snyggat till muttan så kommer de uppfatta dig som fixerad.
I Somalia finns inte utrymme för fria val såsom i Sverige - nej. Hur kan du ens komma på tanken att försöka likställa de val vi kan göra med de icke-val som råder i Somalia och liknande samhällen.
Att inte stympa sin flicka där är ungefär som om du hugger av armarna på ditt barn här .. för att flickan skall accepteras och ha någon framtid så kräver samhället att hon stympas.
Helt sjukt att ens försöka jämställa kvinnors fåfänga i väst med det tvångsnormer som råder i samhällen likt Somalia.
Du bör dessutom ta del av detta:
Citat:
Vad är det då männen undrar över? Jo, de flesta av dem är ogifta och från redan gifta vänner har de hört hur ont kvinnorna har och hur dåligt "samlivet" blir på grund av könsstympningen.
– Ja, den unga generationen, inte minst män, är utan tvekan de som kan bidra till att få slut på denna tradition. De som mest försvarar könsstympningen är äldre kvinnor med låg utbildning, trots, eller kanske just för att de själva utsatts för den, konstaterar Anab Farah Ahmed som driver sjukhuset och som själv är barnmorska.
En av dem som kommit till rådgivningen just den här dagen är Milgo Abdullahi. Hon är 40 år, har tre söner och berättar hur mycket hon själv led av den könsstympning hon genomgick.
– Ja, jag kommer ihåg det, jag var nog åtta-nio år gammal och det gjorde så ont! Efteråt låg jag ned en hel månad, berättar hon.
Men trots detta så skulle Milgo Abdullahi inte tveka ett ögonblick om att könsstympa sina döttrar – om hon hade fått några. Det är, förklarar hon, en del av vår tradition. Nu visar det sig också varför hon kommit hit idag: hennes mål är att övertyga rådgivarna om att sluta propagera mot FGM.
http://www.sida.se/Svenska/Har-arbet...ing-i-somalia/