2016-03-15, 11:25
Medlem
Någon i tråden nämnde faraonsk könstympning.

I skolan lyfts alltid Egypten fram som avundsvärt för pyramider, farao&co, glorifiering.
Med genustänk bör det viktiga vara att informera om exempelvis faraonsk könstympning.
Könstympning bör rimligtvis haft/ha större påverkan på regionen än pyramiderna.

Exempelvis är min son i tron att Egypten är ett bra land, människorna där fantastiska.
Och här bakbinds jag
--Egypten är ett djävla skitland, säger jag tyst
Och jag ser hur det skär i honom, att jag kan säga så.
Men jag kan inte säga mer än så, för han är bara nio år.

När hans halv-egyptiska överklasskompis är med får jag ett litet läge.
--Jag använder inte bilbälte, i Egypten gör man inte det, säger han.
--När man är i min bil så använder man bilbälte, jag tänker inte låta dig komma farande som en projektil och döda nån.
--I Egypten använder man faktiskt aldrig bilbälte.
--Använder man inte bilbälte är man dum i huvudet.
Och i det läget vet jag att det sås ett frö som kan växa till hat.
Så jag anstränger mig, startar och låter bilen sakta, sakta rulla när han sitter där utan.
Sen tvärbromsar jag.
--Men va faan håller hon på med, känner jag andra bilisters berättigade och energikrävande tankar.
Citera
2016-03-15, 12:10
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Mm samtidigt som det finns studiet på att det förstör sexlivet för män också som blivit omskurna.

Somsagt är det helt okej att omskära småpojkar så ser jag inte problemet i att omskära småflickor...

Men båda bör totalförbjudas enda gång en omskärelse är okej är om personen valt det själv eller i medicinskt syfte.

Kan du börja lyssna på vad jag SÄGER och sluta tolka in en massa skit jag aldrig sagt?
I hela tråden har jag sagt att omskärelse som inte har medicinska orsaker är vansinne. Oavsett vilket kön man utför det på. I detta ingår den sort man utför på småpojkar som inte är gamla nog att ens börja kunna TÄNKA på att ha en åsikt om huruvida det är rätt beslut för dem.

Se även denna tråd där jag uttryckt samma åsikt. (FB) Tjejer: spelar det någon roll om killen är omskuren eller ej?
Senast redigerad av demonmormor 2016-03-15 kl. 12:19.
Citera
2016-03-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Kan du börja lyssna på vad jag SÄGER och sluta tolka in en massa skit jag aldrig sagt?
I hela tråden har jag sagt att omskärelse som inte har medicinska orsaker är vansinne. Oavsett vilket kön man utför det på. I detta ingår den sort man utför på småpojkar som inte är gamla nog att ens börja kunna TÄNKA på att ha en åsikt om huruvida det är rätt beslut för dem.

Se även denna tråd där jag uttryckt samma åsikt. (FB) Tjejer: spelar det någon roll om killen är omskuren eller ej?

Jag håller i huvudsak med er båda om de medicinska skälen och åldern, men tänkte flika in att medicinska ingrepp kan göras proaktivt, vaccination t.ex.

För mig är det inte helt otänkbart att det finns en uppsida till att generellt omskära pojkar för att ingen ska få en skev uppväxt (m.a.p. sexuellt uppvaknande etc.) till följd av ex.vis phimosis.

Men den uppsidan bygger på att det är få negativa effekter av ingreppet och att lidandet i själva utförandet är i samma storleksordning som smärtan i vaccinationer.
Citera
2016-03-15, 12:28
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Så varför dra upp det som ett argument för att motverka aids? Jävla pulver.

Jag svarade dig helt enkelt att det finns studier som visar att omskärningar medför problem i sexlivet för män som blivit det.
Senast redigerad av nousernameneeded 2016-03-15 kl. 12:32.
Citera
2016-03-15, 12:32
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Jag håller i huvudsak med er båda om de medicinska skälen och åldern, men tänkte flika in att medicinska ingrepp kan göras proaktivt, vaccination t.ex.

För mig är det inte helt otänkbart att det finns en uppsida till att generellt omskära pojkar för att ingen ska få en skev uppväxt (m.a.p. sexuellt uppvaknande etc.) till följd av ex.vis phimosis.

Men den uppsidan bygger på att det är få negativa effekter av ingreppet och att lidandet i själva utförandet är i samma storleksordning som smärtan i vaccinationer.

Är det så vanligt dock? En snabb googling säger att 10% av alla 7-åringar drabbas. Det är en ganska liten andel, ändå, för att börja göra kirurgiska ingrepp på barn som inte kan ge sitt samtycke till ingreppet "utifall att".
Citera
2016-03-15, 12:33
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Så varför dra upp det som ett argument för att motverka aids? Jävla pulver.

Jag svarade dig helt enkelt att det finns studier som visar att omskärningar medför problem i sexlivet för män som blivit det.

För att det efterfrågades ev. fördelar och det var det ENDA jag kunde komma på. Och det är knappt något att komma på när det handlar om ett ingrepp som i övrigt är totalt onödigt och tar bort en massa goa nervändar för männen. Ser du? Vi är på samma lag här.
Citera
2016-03-15, 12:35
Medlem
Citat:
Är det så vanligt dock? En snabb googling säger att 10% av alla 7-åringar drabbas. Det är en ganska liten andel, ändå, för att börja göra kirurgiska ingrepp på barn som inte kan ge sitt samtycke till ingreppet "utifall att".

Det är en risk/reward-bedömning som jag inte kan göra, men som jag inte finner fullkomligt orimlig att jag skulle förkasta den rakt av.
Citera
2016-03-15, 12:38
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Det är en risk/reward-bedömning som jag inte kan göra, men som jag inte finner fullkomligt orimlig att jag skulle förkasta den rakt av.

För att jämföra: 10% av alla kvinnor med mens drabbas av endometrios. Något som är förbannat smärtsamt och kan drabba på en hel radda sätt. Ska man börja operera bort livmödrarna på kvinnor för det? Bara utifall att?
Citera
2016-03-15, 12:42
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
För att det efterfrågades ev. fördelar och det var det ENDA jag kunde komma på. Och det är knappt något att komma på när det handlar om ett ingrepp som i övrigt är totalt onödigt och tar bort en massa goa nervändar för männen. Ser du? Vi är på samma lag här.

Jaså är vi det

Som sagt det finns bara 2st legitima skäl jag kommer på som är godtagbart för omskärelse och det är egenvilja eller medicinskt.
Citera
2016-03-15, 12:45
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Jaså är vi det

Som sagt det finns bara 2st legitima skäl jag kommer på som är godtagbart för omskärelse och det är egenvilja eller medicinskt.

Ja, jag kan inte säga till vad vuxna människor väljer att göra med sina kroppar. MEN, det är trist att det finns människor som känner att de inte duger estetiskt under bältet och jag önskar att de slapp känna så.
Citera
2016-03-15, 12:49
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ja, jag kan inte säga till vad vuxna människor väljer att göra med sina kroppar. MEN, det är trist att det finns människor som känner att de inte duger estetiskt under bältet och jag önskar att de slapp känna så.

Precis vad vuxna individer väljer att göra är upp till dem, men barn skall icke utsättas varken pojkar eller flickor.
Citera
2016-03-15, 12:52
Medlem
Citat:
För att jämföra: 10% av alla kvinnor med mens drabbas av endometrios. Något som är förbannat smärtsamt och kan drabba på en hel radda sätt. Ska man börja operera bort livmödrarna på kvinnor för det? Bara utifall att?

Jag är besviken, du känner till den biologiska skillnaden mellan livmodern och yttersta huden på penis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in