Citat:
Ursprungligen postat av
Sasha08
Vi pratar om helt olika saker nu, vart i mina inlägg pratar jag om kirurgi med anknytning till medicinsk orsak (pratar nu i kvinnofrågan) ? Jag pratar om estetiskkirurgi finns inte en enda plastikklinik i sverige (etablerade) som erbjuder konstruktioner av mödomshinnor. Så jag förstår inte hur din kommentar är relevant i frågan estetiskkirurgi och könsstympning
Jag menar att jag inte tror att det är vanligt med estetisk fitt-kirurgi så som jag uppfattar den även om det skulle förefalla så i statistiken och ur kirurgernas mun.
Förra året gick jag till en privat plastikmottagning för att ta bort några födelsemärken, sånt som vårdis förr gjorde, och studsade inför listan med sjuka grejer dom erbjöd sig att göra med fittan ens.
Bor i Stockholm kan tilläggas eftersom det antogs vara vanligare här.
Sen har jag rågarvat åt detta tillsammans med andra kvinnor och nån man.
Att dessa ställen inte också skulle konstruera mödomshinnor för att tjäna sig en hacka finner jag högst osannolikt, i journalen skrivs nåt annat om man är rädd för granskning.
Nån av dom sjuka grejerna på listan betydde kanske t.o.m. det, också.
Ofta när p-piller skrivits ut till kvinnor har man skrivit att kvinnan led av pms eftersom det var tabubelagt att erkänna att man hade sex/inte ville bli gravid.
Jag antar att det inte görs längre, i alla fall inte gällande svenska kvinnor, tror inte det finns tabu mot p-piller längre bland oss.
Men det gjorde det då.
Man kan inte säga att det är otroligt att fittkirurgi av religiösa skäl och för att flickan ska få ett högre försäljningsvärde kommer att vara lika accepterat om 10 år som p-piller är idag.
För drygt ett år sen visste jag inte ens att det finns mer än en moské i Sverige.
Mottagningen gjorde också självklart kirurgi med anknytning till medicinsk orsak utan att patienten passerat vanlig sjukvård och fått intyg på att ingrepp borde göras då många patienter antagligen ser det som lönlöst.
Ex: Är jag verkligen orolig för ett födelsemärke vet jag att det tar för lång tid, jag spelar med livet, om jag ska till vårdis först.
Och det troligaste är att dom säger att sånt gör man inte längre, och då har jag ju bara ödslat tid och pengar.
Ett annat exempel är att förr fick man hjälp av sjukvården om ens ögonlock hängde så mycket att dom begränsade ens syn, ett tillstånd som också medförde mycket huvudvärk eftersom patienten omedvetet spärrade upp ögonen hela tiden, ett problem som också blir värre med åldern.
Det finns det inte heller pengar till längre utom i extremfall då ögonlocket med marginal hänger ner framför långa ögonfransar.
Såna patienter går direkt till plastik och bokförs således också som såna.
Själv har jag inga sviter efter mina förlossningar men om jag inte skulle kunna skratta eller hosta utan att det kom nån droppe urin så skulle jag tveklöst fixa det.
Ett sånt ställe skulle utan tvekan registrera det som estetisk fittkirurgi, landstinget också eftersom det skulle bli för dyrt om alla som lider av det skulle få det fixat.