Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-16, 22:35
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ni får väl helt enkelt reda ut vad som är tvång och vad som inte är det. Enligt vissa i tråden är även en kvinnas egna val påtvingat om det finns ett socialt tryck eller till och med om det finns skönhetsnormer.

Jag anser själv att vuxna människor är fullt kapabla att stå emot sociala tryck och normer och därmed ansvariga för sina egna beslut och får således ta konsekvenserna för dessa.
Klarar man inte av grupptryck så bör man enligt mig omyndigförklaras, för allas bästa.
Precis, då är ju bröstförstoring, bantning mm också påtvingat i många fall

Tvång i fall med könsstympning är när flickor som är barn tvingas med våld och hot, och blir fasthållna medan man skär av dem delar av könsorganet
Citera
2016-03-16, 23:40
Medlem
Nu har tom DNs ledare tagit upp Loan Sundman och Limhamnskyrkans skriverier på Twitter om könstympning och intimkirurgi.
Citera
2016-03-17, 15:11
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
Nu har tom DNs ledare tagit upp Loan Sundman och Limhamnskyrkans skriverier på Twitter om könstympning och intimkirurgi.

Kan du länka, hennes tweet (eller vad det heter) är inte längre öppen i alla fall.
Citera
2016-03-18, 10:09
Medlem
Tochtlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Grupptryck och samhällelig norm antagligen. Att bryta mot det kan ju också straffa sig.
Det finns inget grupptryck eller någon norm till att se ut som en porrstjärna i skrevet. Nästan inga kvinnor gör det ändå.
Citera
2016-03-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Vi pratar om helt olika saker nu, vart i mina inlägg pratar jag om kirurgi med anknytning till medicinsk orsak (pratar nu i kvinnofrågan) ? Jag pratar om estetiskkirurgi finns inte en enda plastikklinik i sverige (etablerade) som erbjuder konstruktioner av mödomshinnor. Så jag förstår inte hur din kommentar är relevant i frågan estetiskkirurgi och könsstympning
Jag menar att jag inte tror att det är vanligt med estetisk fitt-kirurgi så som jag uppfattar den även om det skulle förefalla så i statistiken och ur kirurgernas mun.
Förra året gick jag till en privat plastikmottagning för att ta bort några födelsemärken, sånt som vårdis förr gjorde, och studsade inför listan med sjuka grejer dom erbjöd sig att göra med fittan ens.
Bor i Stockholm kan tilläggas eftersom det antogs vara vanligare här.
Sen har jag rågarvat åt detta tillsammans med andra kvinnor och nån man.

Att dessa ställen inte också skulle konstruera mödomshinnor för att tjäna sig en hacka finner jag högst osannolikt, i journalen skrivs nåt annat om man är rädd för granskning.
Nån av dom sjuka grejerna på listan betydde kanske t.o.m. det, också.

Ofta när p-piller skrivits ut till kvinnor har man skrivit att kvinnan led av pms eftersom det var tabubelagt att erkänna att man hade sex/inte ville bli gravid.
Jag antar att det inte görs längre, i alla fall inte gällande svenska kvinnor, tror inte det finns tabu mot p-piller längre bland oss.
Men det gjorde det då.

Man kan inte säga att det är otroligt att fittkirurgi av religiösa skäl och för att flickan ska få ett högre försäljningsvärde kommer att vara lika accepterat om 10 år som p-piller är idag.
För drygt ett år sen visste jag inte ens att det finns mer än en moské i Sverige.

Mottagningen gjorde också självklart kirurgi med anknytning till medicinsk orsak utan att patienten passerat vanlig sjukvård och fått intyg på att ingrepp borde göras då många patienter antagligen ser det som lönlöst.

Ex: Är jag verkligen orolig för ett födelsemärke vet jag att det tar för lång tid, jag spelar med livet, om jag ska till vårdis först.
Och det troligaste är att dom säger att sånt gör man inte längre, och då har jag ju bara ödslat tid och pengar.

Ett annat exempel är att förr fick man hjälp av sjukvården om ens ögonlock hängde så mycket att dom begränsade ens syn, ett tillstånd som också medförde mycket huvudvärk eftersom patienten omedvetet spärrade upp ögonen hela tiden, ett problem som också blir värre med åldern.
Det finns det inte heller pengar till längre utom i extremfall då ögonlocket med marginal hänger ner framför långa ögonfransar.
Såna patienter går direkt till plastik och bokförs således också som såna.

Själv har jag inga sviter efter mina förlossningar men om jag inte skulle kunna skratta eller hosta utan att det kom nån droppe urin så skulle jag tveklöst fixa det.
Ett sånt ställe skulle utan tvekan registrera det som estetisk fittkirurgi, landstinget också eftersom det skulle bli för dyrt om alla som lider av det skulle få det fixat.
Citera
2016-03-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Sundmans försök att jämställa frivilliga ingrepp i ett fritt land som görs på vuxna kvinnor som dessutom betalar för det - med kvinnlig könsstympning är dock så sjuk så hon borde få tangentbordsförbud och munkavel för resten av livet.

Det är säkert stimulerande, och vällovligt, att använda sitt intellekt till att söka inkonsekventa förhållningssätt i syfte att få människor att använda samma måttstock när dåligheter jämförs mellan olika kulturer.
Denna idé hade dock hennes rimlighetscentrum ansvar för att tokstoppa före den manifesterade sig i kommunikation - där gick något riktigt riktigt snett.
Citera
2016-03-18, 19:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och så ser vi tydligt vem som säger vad ...

En jäkla skillnad.
Ser ingen skillnad. I ena fallet är det en närstående släkting, i det andra fallet är det (rädslan för) en presumtiv sexpartner (som i sin tur kanske skvallrar om hängande inre blygdläppar)...
Citera
2016-03-18, 21:04
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva88
Jag menar att jag inte tror att det är vanligt med estetisk fitt-kirurgi så som jag uppfattar den även om det skulle förefalla så i statistiken och ur kirurgernas mun.
Förra året gick jag till en privat plastikmottagning för att ta bort några födelsemärken, sånt som vårdis förr gjorde, och studsade inför listan med sjuka grejer dom erbjöd sig att göra med fittan ens.
Bor i Stockholm kan tilläggas eftersom det antogs vara vanligare här.
Sen har jag rågarvat åt detta tillsammans med andra kvinnor och nån man.

Att dessa ställen inte också skulle konstruera mödomshinnor för att tjäna sig en hacka finner jag högst osannolikt, i journalen skrivs nåt annat om man är rädd för granskning.
Nån av dom sjuka grejerna på listan betydde kanske t.o.m. det, också.

Ofta när p-piller skrivits ut till kvinnor har man skrivit att kvinnan led av pms eftersom det var tabubelagt att erkänna att man hade sex/inte ville bli gravid.
Jag antar att det inte görs längre, i alla fall inte gällande svenska kvinnor, tror inte det finns tabu mot p-piller längre bland oss.
Men det gjorde det då.

Man kan inte säga att det är otroligt att fittkirurgi av religiösa skäl och för att flickan ska få ett högre försäljningsvärde kommer att vara lika accepterat om 10 år som p-piller är idag.
För drygt ett år sen visste jag inte ens att det finns mer än en moské i Sverige.

Mottagningen gjorde också självklart kirurgi med anknytning till medicinsk orsak utan att patienten passerat vanlig sjukvård och fått intyg på att ingrepp borde göras då många patienter antagligen ser det som lönlöst.

Ex: Är jag verkligen orolig för ett födelsemärke vet jag att det tar för lång tid, jag spelar med livet, om jag ska till vårdis först.
Och det troligaste är att dom säger att sånt gör man inte längre, och då har jag ju bara ödslat tid och pengar.

Ett annat exempel är att förr fick man hjälp av sjukvården om ens ögonlock hängde så mycket att dom begränsade ens syn, ett tillstånd som också medförde mycket huvudvärk eftersom patienten omedvetet spärrade upp ögonen hela tiden, ett problem som också blir värre med åldern.
Det finns det inte heller pengar till längre utom i extremfall då ögonlocket med marginal hänger ner framför långa ögonfransar.
Såna patienter går direkt till plastik och bokförs således också som såna.

Själv har jag inga sviter efter mina förlossningar men om jag inte skulle kunna skratta eller hosta utan att det kom nån droppe urin så skulle jag tveklöst fixa det.
Ett sånt ställe skulle utan tvekan registrera det som estetisk fittkirurgi, landstinget också eftersom det skulle bli för dyrt om alla som lider av det skulle få det fixat.

Du är nog inte så insatt, strandkliniken gör flera estetiska intimoperationer i veckan, vi har även L&E, proforma, AK etc. Så du har fel.
Vanligast är minskning av blygdläppar, sedan fettsugning av venusberg och att tighta till.
Plastikkliniker har sekretess men med god insyn så görs inte konstruera mödomshinnor på de etablerade klinikerna, men visst kan det finnas någon skev kirurg som gör detta. En välkänd kirurg skulle inte göra det för att det är onödigt att ta sådan risk när det ingreppet inte ger mycket inkomst.

Personligen är jag inte emot estetisk intimkirurgi, hade jag haft långa blygdläppar hade jag direkt hoppat upp på operationsbordet eftersom jag tycker det är asfult, tack och lov behöver jag inte det

Men allt det har inget jämförbart med könsstympning då man utan operation skär loss delar av kön och syr ihop fittan!
Citera
2016-03-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Kan du länka, hennes tweet (eller vad det heter) är inte längre öppen i alla fall.

http://www.dn.se/ledare/signerat/eri...ata-oss-sjalva/
Citera
2017-07-10, 11:51
Medlem
Baileys86s avatar
Någon här som vet om det finns någon motsvarighet till att förminska blygdläpparna, alltså att man förstorar de inre blygdläpparna eller skapar nya om de är obefintliga? Har försökt hitta information om det på internet, men kan bara hitta information om förminskning av blygdläpparna. Kan tänka mig att det beror på att det helt enkelt inte går och/eller att det inte finns någon efterfrågan på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in