2016-06-19, 11:03
Medlem
husbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan

CH menar att hon inte går på soc heller. Förhoppningsvis ljuger hon om det. Förhoppningsvis från lilla mamma, för det rör sig närmare bestämt om ca 6500 som ser ut att saknas. Annars ligger det i farans riktning att hon får in pengar på annat vis. Vilket...?

Tänk på att K2 bara är 1,5-2 år och att hon har ensam vårdnad. Borde hon inte då ha massa föräldradagar att ta ut? Jag har ingen aning om vad en får ut för minimi-summa vid sånt (för det antar jag att hon får eftersom hon aldrig riktigt haft ett hederligt jobb) men det kanske någon annan vet?

Sen så kanske inte det räcker för att få det hela att gå ihop heller. Bara förskoleavgifterna är väl på nån tusenlapp styck? Nån som har koll på hur mycket det kostar också?

Och om jobbet hon har nu på tatueringsstudion är svart så kommer inte kronofogden heller kunna ta nåt av den.

Men annars så är jag helt säker på att hon senast i april i år precis innan rättegången sålde falska Kent-biljetter och fick säkert då en slant för det.

Nej jag märker att jag inte heller riktigt får hennes ekonomiska situation att gå runt.
Citera
2016-06-19, 11:48
Medlem
FrokenAstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husby
Tänk på att K2 bara är 1,5-2 år och att hon har ensam vårdnad. Borde hon inte då ha massa föräldradagar att ta ut? Jag har ingen aning om vad en får ut för minimi-summa vid sånt (för det antar jag att hon får eftersom hon aldrig riktigt haft ett hederligt jobb) men det kanske någon annan vet?

Sen så kanske inte det räcker för att få det hela att gå ihop heller. Bara förskoleavgifterna är väl på nån tusenlapp styck? Nån som har koll på hur mycket det kostar också?

Och om jobbet hon har nu på tatueringsstudion är svart så kommer inte kronofogden heller kunna ta nåt av den.

Men annars så är jag helt säker på att hon senast i april i år precis innan rättegången sålde falska Kent-biljetter och fick säkert då en slant för det.

Nej jag märker att jag inte heller riktigt får hennes ekonomiska situation att gå runt.

Fskavgift är typ 3 % av inkomsten för första barnet och 2 % av inkomsten för andra barnet. Sen om barnet bara går 15 timmar/veckan när barnet är över 3 så blir det avgiftsfritt för det räknas som allmän förskola om jag inte missminner mig.

Miniminivån på föräldrapenning ligger på ca 7500 kr/mån och då antar jag att summan är baserad på att en tar ut FP 7 av 7 dagar.
Senast redigerad av FrokenAsta 2016-06-19 kl. 12:16.
Citera
2016-06-19, 13:04
Medlem
husbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrokenAsta
Fskavgift är typ 3 % av inkomsten för första barnet och 2 % av inkomsten för andra barnet. Sen om barnet bara går 15 timmar/veckan när barnet är över 3 så blir det avgiftsfritt för det räknas som allmän förskola om jag inte missminner mig.

Miniminivån på föräldrapenning ligger på ca 7500 kr/mån och då antar jag att summan är baserad på att en tar ut FP 7 av 7 dagar.

Tack för svaret!
Har du koll på vad förskoleavgiften blir hos någon som har nolltaxerat? Alltså inte har någon inkomst alls?

Och vet du hur många dagar föräldrapenning som Catrin får ta ut? Får hon mer för att hon är ensamstående eller nåt sånt? Eller är det samma antal dagar alla föräldrar får?
Citera
2016-06-19, 13:16
Medlem
Citat:
Tack för svaret!
Har du koll på vad förskoleavgiften blir hos någon som har nolltaxerat? Alltså inte har någon inkomst alls?

Och vet du hur många dagar föräldrapenning som Catrin får ta ut? Får hon mer för att hon är ensamstående eller nåt sånt? Eller är det samma antal dagar alla föräldrar får?

Är du nollad går för det mesta soc in o pröjsar förskolan (viktigt att barnen går.) Stämmer också att äldsta gått gratis 15 timmar, kanske till och med 20 timmar, från han fyllde 3år. Men nu när förskoleklass börjar får hon betala fritids om han ska gå, vilket han måste om hon jobbar... Vet inte vad taxan för det är? Någon som känner sig manad kan väl ringa och fråga kommunen om det känns intressant.
Citera
2016-06-19, 13:19
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Ja,har hon bara barnbidragen,är det 2250,underhållsstöd/bidragsförskott är 2546 kronor för två barn om jag räknat rätt?
4796 är väl de pengar hon får för barnen då,och med den låga inkomsten så är hon ju berättigad till både socialbidrag och bostadsbidrag.
[...]
Tror hon fixat denna "praktikplats" själv hos en kompis som inte är så noga med arbetstider hit och dit,och han får så klart betalt för att Catrin är där.

Citat:
Ursprungligen postat av FrokenAsta

Miniminivån på föräldrapenning ligger på ca 7500 kr/mån och då tror jag det är förutsatt att en tar ut fp alla dagar i veckan. Och då tror jag att de 7500 kr är innan skatt.

Tack för jättebra info!

Jag tror att vi kan säga att CH absolut skulle ta ut så mycket av föräldrapenningen det går. Med bidrag på uppemot 12500 borde förskoleavgiften ligga på 250. Jag förutsätter att hon kommer över 15h/veckan. Föräldrapenningen efter skatt ligger då på ~5630. Plus barn- och underhållsbidrag på ~4800. Slarvigt uträknat kan CH få ~3700 i bostadsbidrag. Alltså sammanlagt 14200. Som ni ser avrundar jag uppåt till CH:s fördel.

Konsumentverket räknar inte direkt på att man handlar de dyraste grejorna i butiken, om vi säger så. CH-posten går säkert att banta ner ändå, jag tror inte att hon köper särskilt mycket nya kläder och om hon bara lallar omkring hemma och surfar på sitt wifi är det mycket möjligt att hon inte lägger 250 på sin mobil. Säg 1500 då.
7500 - Boendekostnader (hyra, försäkring, el/värme/vatten, internet osv)
3630 - Matkostnader (förutsätts att maten lagas hemma, utom barnens lunch vardagar)
2680 - Kostnader, barnen: allt från blöjor till kläder och försäkring
2030 (/1500)- CH:s kostnader: mobil, kläder, hygienprodukter, osv
Totalt: 15840(/15310)

14200-15310= -1110
Jag tippar på att lilla mamma står för flera av kostnaderna ovan. Budgeten ovan innehåller varken thaimat eller sparkcyklar och ligger ändå på minus. En tusenlapp kan en vanlig människa banta in, fast jag vet inte om CH vet hur man gör, jag tror inte hon kan konkretisera pengar i summor och poster i en budget. Så nej, oavsett hur mycket hon kan fynda kommer hon inte få ihop till de där utlandsresorna hon vill göra utan att addera några lik till garderoben.

För att höja ert helghumör kan jag ju poängtera det vi redan vet: De där 14200:-/mån är det vi som betalar.

--

Citat:
Ursprungligen postat av Calippo-lover
Nu spekulerar jag bara, typ jättevilda spekulationer!
Jag såg ett program på tv för inte så länge sedan som handlade om en tjej som inte ville ta studielån för att plugga (till jurist tror jag det var). Hon löste det ekonomiska genom att ha en Sugardaddy som räckte till henne 5000kr/mån plus lägenhet och bil. Tyvärr räckte inte pengarna ändå, så nu var hon på väg att skaffa en till....
Kanske kan detta ha varit en lösning på problemet?

Näe, sponsorskap är högst ovanligt i Sverige och inget du kan leva på om du inte har väldigt låga kostnader (som att du studerar) gissar jag. Det finns ingen ordentlig tradition av det i Sverige, så jag antar att man måste hänge sig åt sexarbete i så fall, och då blir det ännu dyrare för en sponsor. CH har inte de sociala skills som en sponsor skulle behöva heller och jag tror inte att sexarbete är en bra idé, hon verkar ju inte veta hur man skyddar sig. Då är man körd.

För höga kostnader, för låga inkomster. Om du skall vara heltidssponsor i Sverige blir du någon fjuttig budgetversion. Ingen blir gladare och du kan hellre ta bidrag, det är avsevärt lättare än att finna en sponsor som har råd. Varför man dessutom skulle söka sponsor är studielån är det billigaste lånet som det går att få i Sverige förbryllar mig. Om du är student och inte får det att gå ihop på 5000 i månaden plus bostad och bil är du dessutom knäpp.
Senast redigerad av vonDunajewskan 2016-06-19 kl. 13:24. Anledning: skrivfel
Citera
2016-06-19, 14:00
Medlem
Underhållsstödet är på 1 573 kr.

Har man ingen deklarerad inkomst betalar man ingen barnomsorgsavg i STHLM, iaf.

Det "jobbet" som CH har verkar vara ett "spel för galleriet".

Eftersom CH är både okunnig och totalt i avsaknad av sunt förnuft så tror hon/arbetsgivaren att jobbet ska garantera något inför kommande rättegång. Typ: - "Jag har ändrat mig... Yada.. Yada.. Yada".

OM det är så att arbetsgivaren inte är registrerad som arbetsgivare och betalar arbetsgivaravgift/betalar in CH skatt, så är det ett svartjobb och då är det ju synnerligen korkat att låta CH "glänsa" med bilder mm på bloggen.

Kan det vara så att CH och arbetsgivaren tror att "anställa" CH är en win/win situation? CH tycker jobbet "ser bra ut" inför Frivården och kommande rättegång och arbetsgivaren tror att "storbloggaren" kan öka på kundskaran. Mer kunder = mer pengar.

Aja... Vad vet jag? Tycker iaf oändligt synd om barnen.
Citera
2016-06-19, 14:20
Medlem
Om man har rätt till förbehållsbelopp hos kronofogden är beräkningen ganska enkel:

Vuxen: 4 679 kr
Barn under 7 år: 2 482 kr
Barn under 7 år: 2 482 kr
Tillkommer boendekostnad 7 500 kr (hittepå, för det här fallet)

Förbehållsbeloppet för CH är då: 17 143 kr.

Alla bidrag hon får räknas med i förbehållsbeloppet. Får hon 5 000 kr i bostadsbidrag tex så räknas det med i förbehållsbeloppet. Så allt, hur pengarna än kommer till henne så får hon bara behålla 17 143 kr.

Man kan begära att få behålla något för tex tandläkare, glasögon mm men det ansöker man då om med kostnadsförslag från vederbörande.
Citera
2016-06-19, 14:38
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Underhållsstödet är på 1 573 kr.

Har man ingen deklarerad inkomst betalar man ingen barnomsorgsavg i STHLM, iaf.

Det "jobbet" som CH har verkar vara ett "spel för galleriet".

Eftersom CH är både okunnig och totalt i avsaknad av sunt förnuft så tror hon/arbetsgivaren att jobbet ska garantera något inför kommande rättegång. Typ: - "Jag har ändrat mig... Yada.. Yada.. Yada".

1573 för två barn!? Det är ju typ ingenting! Jobbigt.

--

Jag tror som någon skrev att hon har en praktikplats, sådan där jobbträning. Alternativt inte jobbar här alls.

Vi snackar trots allt om en person som lägger till sitt eget nummer och sms:ar sig själv som en annan, skriver kontrakt och undertecknar i påhittade personers namn. Jag undrar om hon ens spenderar så mycket som hon säger. Hon har inte 7-10 000 i fickpengar, det har ingen som lever "ett vanligt svenssonliv".
Hon har aldrig varit en "jäkla hemmafru" som köpt dyra saker dag ut och dag in, hon har varit en arbetslös bedragerska som ljugit om att hon varit både förlovad och gift och under den tiden snott andra människors pengar.

Ändå är detta hennes uppfattning idag:
För första gången på länge så känner jag att jag inte skäms för att leva ett vanligt svenssonliv om det så innebär att jag ”endast” har 7-10.000 i fickpengar varje månad efter att hyra etc är betalt.

Min pengarbild har varit HELT skev. Jag har haft NOLL respekt för pengar. Jag har levt ett jäkligt bra men ytligt liv. Jag har gjort ALLT jag vill göra. Men idag så bryr jag mig inte om det ytliga livet för jag vill inte tillbaka dit. Jag vill inte vara en jäkla hemmafru som städar samma ”spot” dag ut och dag in och köper dyra saker.

Jag VILL leva ett vanligt svenssonliv där jag jobbar och kommer hem till mina barn som är friska och glada – som de alltid är och har varit!
22 maj, 2016: Kriminaliteten tar över ditt liv och blir ett beroende
http://unvis.it/catrinhedlund.com/20...-ett-beroende/
Det finns tusen exempel på att det hon skriver i bloggen är lögn. Jag tror knappast det kommer upphöra, utan att vi helt enkelt får acceptera att vi inte har en aning om vad sanningen är utifrån vad hon själv skriver. Alla dessa gånger som hon varit på stranden med vänner, men ändå är ensam på alla bilder. Detta från en kvinna som gör världens konflikt av att ett barn råkat hamna i bild? Hade hon några vänner hade de absolut fastnat på bild, om inte annat av misstag.

Vi kan använda bloggen som avstamp för att hitta andra uppgifter, men på det stora hela finns det ingen anledning att tro på den.
Citera
2016-06-19, 14:46
Medlem
FrokenAstas avatar
Citat:
Tack för svaret!

Samma antal dagar som alla andra, enda skillnaden är att hon ej har 60 dagar vigda till pappan. Det vill säga 480 dagar varav 390 av dem baserar på din sjukpenninggrundande inkomst. De övriga 90 dagarna är såna dagar där alla oavsett SGI får 180 kr/dag.
Citera
2016-06-19, 14:52
Medlem
FrokenAstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calippo-lover
Är du nollad går för det mesta soc in o pröjsar förskolan (viktigt att barnen går.) Stämmer också att äldsta gått gratis 15 timmar, kanske till och med 20 timmar, från han fyllde 3år. Men nu när förskoleklass börjar får hon betala fritids om han ska gå, vilket han måste om hon jobbar... Vet inte vad taxan för det är? Någon som känner sig manad kan väl ringa och fråga kommunen om det känns intressant.

Taxan för fritids är nästan densamma som förskola. Här är en länk till info om avgifter för fritidshem och fritidsklubb: http://www.sodertalje.se/Barn-Utbild...ritids/Avgift/.
Citera
2016-06-19, 14:58
Medlem
Ber om ursäkt... det är så klart per barn. Så totto: 3 146, i CHs fall, inget annat!

[/b]
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
1573 för två barn!? Det är ju typ ingenting! Jobbigt.

--

Jag tror som någon skrev att hon har en praktikplats, sådan där jobbträning. Alternativt inte jobbar här alls.

Vi snackar trots allt om en person som lägger till sitt eget nummer och sms:ar sig själv som en annan, skriver kontrakt och undertecknar i påhittade personers namn. Jag undrar om hon ens spenderar så mycket som hon säger. Hon har inte 7-10 000 i fickpengar, det har ingen som lever "ett vanligt svenssonliv".
Hon har aldrig varit en "jäkla hemmafru" som köpt dyra saker dag ut och dag in, hon har varit en arbetslös bedragerska som ljugit om att hon varit både förlovad och gift och under den tiden snott andra människors pengar.

Ändå är detta hennes uppfattning idag:
För första gången på länge så känner jag att jag inte skäms för att leva ett vanligt svenssonliv om det så innebär att jag ”endast” har 7-10.000 i fickpengar varje månad efter att hyra etc är betalt.

Min pengarbild har varit HELT skev. Jag har haft NOLL respekt för pengar. Jag har levt ett jäkligt bra men ytligt liv. Jag har gjort ALLT jag vill göra. Men idag så bryr jag mig inte om det ytliga livet för jag vill inte tillbaka dit. Jag vill inte vara en jäkla hemmafru som städar samma ”spot” dag ut och dag in och köper dyra saker.

Jag VILL leva ett vanligt svenssonliv där jag jobbar och kommer hem till mina barn som är friska och glada – som de alltid är och har varit!
22 maj, 2016: Kriminaliteten tar över ditt liv och blir ett beroende
http://unvis.it/catrinhedlund.com/20...-ett-beroende/
Det finns tusen exempel på att det hon skriver i bloggen är lögn. Jag tror knappast det kommer upphöra, utan att vi helt enkelt får acceptera att vi inte har en aning om vad sanningen är utifrån vad hon själv skriver. Alla dessa gånger som hon varit på stranden med vänner, men ändå är ensam på alla bilder. Detta från en kvinna som gör världens konflikt av att ett barn råkat hamna i bild? Hade hon några vänner hade de absolut fastnat på bild, om inte annat av misstag.

Vi kan använda bloggen som avstamp för att hitta andra uppgifter, men på det stora hela finns det ingen anledning att tro på den.
Citera
2016-06-19, 15:00
Medlem
Underhållsstödet är 1573kr/barn.

Moderaterna sänkte förskoleavgiften, som Max är den 780kr/månad. Innan var den 500kr mer.

Jag tror hon sitter i ekonomisk knipa just nu och kommer hitta på nåt fuffens snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in