Citat:
Ursprungligen postat av
filmfreak
Off topic vill jag även tillägga att, oavsett medicinsk diagnos, så finns det ändå en motsägelse i att debattera henne i denna tråd. Som flera har berört är det inte osannolikt att oavsett vad som skrivs så blir uppmärksamheten en belöning i hennes sinne snarare än en väckarklocka. Avsaknaden av uppmärksamet i någon form vore ett långt värre "straff" för henne än mycket annat.
Jag har också tänkt på det där, sedan slog det mig: Catrin kanske siktar på att bli ökänd när hon nu inte kan bli känd (till skillnad från Hjalmar Söderberg är hon förmodligen inte så intresserad av skillnaden heller), men det viktigaste är på något vis att hon blir
igenkänd.
Jag tänker mig något i den här stilen: hon rider på en våg av "berömmelse" från folk på internet och hon smackar förnöjt över att de korkade myndigheterna inte kan sätta dit henne. Hon eskalerar. Hon bedrar folk utan att bry sig om att alla vet. Who cares? Hon är känd nu så yolo för helvete.
Jag(/vi?) har redan tidigare konstaterat att flickebarnet inte är den ljusaste kritan i asken. Varje gång hon lyckas "komma undan" med att lura någon känner hon en slags vinst, som om hon gjort något genialt. Hon är för dum för att inse att hon faktiskt inte kommer undan hela tiden (jag menar, hon är ju en dömd brottsling, även om hon själv inte begriper det riktigt) och hon tänker oerhört kortsiktigt, ljuger sig ur för henne obekväma situationer i takt med att de uppstår.
Problemet med att hon eskalerar är att hon inte bara bedrar folk på pengar, hon bygger ett rätt stadigt case mot sig själv. Hon motbevisar att hon skulle ha den där låga återfallsrisken. Hon bekräftar att bara hårdare straff kan få henne att sluta, för hon kommer inte göra det själv. Hon misskrediterar sig, inget hon säger går att lita på.
Jag antar att jag försöker säga det som dramatiska Real Crime-serier säger om seriemördare: mördaren blir alltför självsäker, triumfatorisk, börjar göra fruktansvärda misstag...
Och när hon nu blir ökänd kommer hon också lättare bli igenkänd. Folk kommer att se till att ta henne på bar gärning oftare, färre kommer bli lurade. Om hon inte hade blivit omskriven hade hon kanske blivit ledsen i ögat -ja, men nu när hon blir det blir färre lurade. För mig är det en vinst.
Och ja, jag är den hopplösa optimisten.