2016-06-19, 15:04
Medlem
Skulle inte gissa att hon får föräldrapenning. Man får typ 480 dagar per barn och har man ensam vårdnad får man alla dessa själv. Om delad får man välja hur man vill fördela alla dagar utom 60 eller 90 (beroende på när barnet är fött) som är vigda åt varje förälder. Det yngre barnet är nog äldre än så och alltså lär dagarna vara slut då hon mest troligt tagit 7 dagar i veckan. Ett annat krav för att man ska få ta ut föräldrapenning är dessutom att man har tagit hand om sitt barn den dagen. Eftersom barnen går på förskola kan hon alltså inte få föräldrapenning för dem då.
Citera
2016-06-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
1573 för två barn!? Det är ju typ ingenting! Jobbigt.

--

Jag tror som någon skrev att hon har en praktikplats, sådan där jobbträning. Alternativt inte jobbar här alls.

Vi snackar trots allt om en person som lägger till sitt eget nummer och sms:ar sig själv som en annan, skriver kontrakt och undertecknar i påhittade personers namn. Jag undrar om hon ens spenderar så mycket som hon säger. Hon har inte 7-10 000 i fickpengar, det har ingen som lever "ett vanligt svenssonliv".
Hon har aldrig varit en "jäkla hemmafru" som köpt dyra saker dag ut och dag in, hon har varit en arbetslös bedragerska som ljugit om att hon varit både förlovad och gift och under den tiden snott andra människors pengar.

Ändå är detta hennes uppfattning idag:
För första gången på länge så känner jag att jag inte skäms för att leva ett vanligt svenssonliv om det så innebär att jag ”endast” har 7-10.000 i fickpengar varje månad efter att hyra etc är betalt.

Min pengarbild har varit HELT skev. Jag har haft NOLL respekt för pengar. Jag har levt ett jäkligt bra men ytligt liv. Jag har gjort ALLT jag vill göra. Men idag så bryr jag mig inte om det ytliga livet för jag vill inte tillbaka dit. Jag vill inte vara en jäkla hemmafru som städar samma ”spot” dag ut och dag in och köper dyra saker.

Jag VILL leva ett vanligt svenssonliv där jag jobbar och kommer hem till mina barn som är friska och glada – som de alltid är och har varit!
22 maj, 2016: Kriminaliteten tar över ditt liv och blir ett beroende
http://unvis.it/catrinhedlund.com/20...-ett-beroende/
Det finns tusen exempel på att det hon skriver i bloggen är lögn. Jag tror knappast det kommer upphöra, utan att vi helt enkelt får acceptera att vi inte har en aning om vad sanningen är utifrån vad hon själv skriver. Alla dessa gånger som hon varit på stranden med vänner, men ändå är ensam på alla bilder. Detta från en kvinna som gör världens konflikt av att ett barn råkat hamna i bild? Hade hon några vänner hade de absolut fastnat på bild, om inte annat av misstag.

Vi kan använda bloggen som avstamp för att hitta andra uppgifter, men på det stora hela finns det ingen anledning att tro på den.

Underhållstödet är 1573kr per barn. Om inte hon kommit överrens med (eller övertalat) fäderna om att barnens utgifter är dyrare än så. Beloppet 1573kr/mån och barn är bara ett minimibelopp.
Citera
2016-06-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Underhållsstödet är 1573kr/barn.

Moderaterna sänkte förskoleavgiften, som Max är den 780kr/månad. Innan var den 500kr mer.

Jag tror hon sitter i ekonomisk knipa just nu och kommer hitta på nåt fuffens snart.

Grattis då, jag betalar drygt 1500kr
Citera
2016-06-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Underhållsstödet är 1573kr/barn.

Moderaterna sänkte förskoleavgiften, som Max är den 780kr/månad. Innan var den 500kr mer.

Jag tror hon sitter i ekonomisk knipa just nu och kommer hitta på nåt fuffens snart.

Klart det blir ngt fuffens, hon kan inget annat.

En, inte allt för vild gissning är att hon använder sitt "nya" bankkonto till det.

Hennes krångel med tidigare bankkonto är nog så enkelt som att antingen kronofogden tagit pengarna direkt från hennes gamla konto. Det gör de utan förvarning. Har man över förbehållsbeloppet så tar de pengarna. Eller så är bankkontot beslagtaget iom ny utredning. Bevis, kanske? Banken kan, även de, avsluta konton om de används i brottsligt syfte. Vilket CH ju gjort. Iom dom så är det ju "ställt utom rimlig tvivel".

För mig tycks det som CH far runt som en "skållad råtta" och försöker släcka bränder. För varje problem hon löser dyker det upp två nya.

Gäller det KF så tar de snart reda på nya bankkonton. Dock tror jag CH tycker hon är oerhört smart som bara startar nytt konto.
Citera
2016-06-19, 17:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calippo-lover
Underhållstödet är 1573kr per barn. Om inte hon kommit överrens med (eller övertalat) fäderna om att barnens utgifter är dyrare än så. Beloppet 1573kr/mån och barn är bara ett minimibelopp.

Nej, det är inte ett minimibelopp.
Citera
2016-06-19, 17:36
Medlem
Fleschs avatar
Citat:
Idag ska jag klippa mig (toppa) och sen ska Kevin köpa ett spel till sitt PS för sin veckopeng. Lekland var även något som stod på schemat men vi skippar nog det, eller ja beroende på dagens mood på kidsen…

Med PS antar jag att hon menar PlayStation. Är inte tv-spel ganska dyra, minst någon hundralapp? Vad är normal veckopeng för en femåring, typ 20 kr?
Citera
2016-06-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, det är inte ett minimibelopp.

Du har rätt, det är inte ett minimibelopp. Beloppet skall ibland vara högre än så!

"Vid en separation ska föräldrarna gemensamt komma överens om den summa som ska gälla som underhållsbidrag. En vanlig missuppfattning är att underhållsbidrag och underhållsstöd är samma sak, vilket har lett till att många tror att underhållet till barn ska motsvara underhållsstödsbeloppet, 1 573 kronor per månad. Underhållsstödet ska inte vara normerande för vilket underhållsbidrag som barnet har rätt till.

Det är föräldrarna som gemensamt ska komma överens om en summa och den ska baseras på barnets verkliga kostnader och vilken betalningsförmåga respektive förälder har. Det är föräldrarna som har huvudansvaret för sitt barns försörjning och det är barnets bästa som ska stå i fokus."

https://www.forsakringskassan.se/pri...n_1_april_2016
Senast redigerad av Calippo-lover 2016-06-19 kl. 18:19.
Citera
2016-06-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calippo-lover
Du har rätt, det är inte ett minimibelopp. Beloppet skall ibland vara högre än så!

"Vid en separation ska föräldrarna gemensamt komma överens om den summa som ska gälla som underhållsbidrag. En vanlig missuppfattning är att underhållsbidrag och underhållsstöd är samma sak, vilket har lett till att många tror att underhållet till barn ska motsvara underhållsstödsbeloppet, 1 573 kronor per månad. Underhållsstödet ska inte vara normerande för vilket underhållsbidrag som barnet har rätt till.

Det är föräldrarna som gemensamt ska komma överens om en summa och den ska baseras på barnets verkliga kostnader och vilken betalningsförmåga respektive förälder har. Det är föräldrarna som har huvudansvaret för sitt barns försörjning och det är barnets bästa som ska stå i fokus."

Alla jag någonsin har hört talas om pratar om dom 1573:- som dom ska betala/få varje månad.

Det är nog få föräldrar som "kommer överens" om mer, för jag känner en del höginkomsttagare som har separerat.
Citera
2016-06-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flesch
Med PS antar jag att hon menar PlayStation. Är inte tv-spel ganska dyra, minst någon hundralapp? Vad är normal veckopeng för en femåring, typ 20 kr?

Normalt vore väl 20:- men CH skrev för inte så länge sedan att K1 får 50:- i veckan och att hon tänkt höja med 10:- för varje år. Lite väl mycket kan jag tycka.

Hej förresten. Har följt tråden sen start, är väldigt "tacksam" för all info hittils. Som någon tidigare skrev "denna tråd är som en bok, varje dag vaknar jag upp till ett nytt kapitel".
Citera
2016-06-19, 18:32
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flesch

Ps4 hittar du nog inga värda spel som är nya för under 500igen .

Dock skulle fittan garanterat skrivit ps4 om det va en sådan maskin.

Jäkla äckligt leende på den äldsta rasföroreningen, riktigt riktigt dåliga gener på den där. Afrikan vs whitetrashbedrageraka ärligt talat....avkomman verkar ha lika krokig rygg som sin morsa kolla hållningen på båda
Citera
2016-06-19, 18:41
Medlem
vonDunajewskans avatar
SKVALLER/HÖRSÄGEN

Jag har litet att skriva från någon som vill vara anonym, låt oss kalla personen RO. Det här är uppgifter vi inte har bekräftade, så jag tänker kalla det för skvaller/hörsägen tills någon kan bekräfta.

Citat:
RO: Ekonomin hos mamma AH:s förskolor i Gnesta är under någon form av granskning. Mamma AH:s beteende är också litet underligt. Hon är sällan på arbetsplatsen utan använder sin flextid. Det kan gå månader mellan att hon syns till och hennes humör är då inte det bästa.

--

Sedan vill jag bara tacka för uppgifter/skvaller/tips som trillar in i via DM, men också be om ursäkt för att jag inte postar dem tillräckligt snabbt. Det är också roligt att se att tråden letat sig ut bortom sin "vanliga" flashbackpublik. Den som vill höra av sig skall inte tveka inför att slänga iväg ett DM!
Citera
2016-06-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Alla jag någonsin har hört talas om pratar om dom 1573:- som dom ska betala/få varje månad.

Det är nog få föräldrar som "kommer överens" om mer, för jag känner en del höginkomsttagare som har separerat.

Så här fungerar det:

Underhållsstöd betalas ut av FK. Det innebär att den som mottar stödet aldrig får mindre än 1 573 kr/barn. Dock är det inte säkert att den som betalar, betalar just 1 573 kr. Där kommer en inkomstprövning till stånd. Har den som ska betala väldigt låg eller ingen inkomst så betalar de mindre. Allt regleras via FK och inget annat.

Föräldrar har fritt val att göra överenskommelser om hur underhållsbidrag ska se ut, utan att blanda in FK. Dock är det väl mest normalt att ta hjälp från FK om den underhållsskyldige föräldern inte kan betala, ens 1 573 kr.

Det är en vanlig vanföreställning att de underhållsskyldiga tror att 1 573 kr är det, de max behöver betala. Dock är högre betalningar en privat uppgörelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in