2015-12-03, 19:15
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Som sagt, detta är det riktiga citatet:

"Och vi börjar med att titta på Kamerun, som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
- Arne Hegerfors, Kamerun - Peru, VM 1982

Närmare än så kommer vi inte en "mörk avbytarbänk".
Är det bara jag som inte förstår, men försöker Arne avsiktligen skämta om Kamerunarnas hudfärg eller refererar han bara till deras spel?
Känns nästan konstigt om Arne själv inte räknande ut att detta citatet kommer att misstolkas.
Citera
2015-12-03, 19:15
Medlem
Kafferastens avatar
Räcker det egentligen inte med det Arne själv säger? Han säger att någon uppmärksam tittare långt senare har "kommit på det". Smaka på det igen..någon har kommit på detta enligt Arne. Snarare hittat på..

https://youtu.be/RV0FMy1X-mc?t=1022
Citera
2015-12-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Ja, och från detta har det rullat på.
Och Kamerun var det "exotiska" inslaget i VM 1990 och 1994. För svenssons var det första riktiga bekantskapen med afrikansk fotboll och i Lasermannen-tider var det nog många som fick de tankarna när kameran panorerade förbi bänken. Och sen när citatet blir välkänt några år senare så tror "alla" att man hört det, när man själv bara tänkt tanken eller fällt nån kommentar om kameruns bänk till tvkompisen bredvid.

Avd: vi är alla smygrasister.
Senast redigerad av VLCD 2015-12-03 kl. 19:20.
Citera
2015-12-03, 19:20
Medlem
Ingen som frågat SVT om man kan få hela matchen från -90 på DVD?
Vad jag förstår så har ingen i tråden sett hela den matchen än?
Citera
2015-12-03, 19:22
Medlem
Som jag var inne på tidigare så har antagligen Hegerfors sagt något i stil med "nu ser det mörkt ut" under en match med ett afrikanskt lag inblandat. Det där med avbytarbänken kan ha tillkommit som en efterhandskonstruktion.

Jag har svårt att tro att det här är en renodlad myt. Arne måste åtminstone ha sagt ordet "mörkt" under en match med ett afrikansk lag på planen!
Citera
2015-12-03, 19:23
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
Som jag var inne på tidigare så har antagligen Hegerfors sagt något i stil med "nu ser det mörkt ut" under en match med ett afrikanskt lag inblandat. Det där med avbytarbänken kan ha tillkommit som en efterhandskonstruktion.

Jag har svårt att tro att det här är en renodlad myt. Arne måste åtminstone ha sagt ordet "mörkt" under en match med ett afrikansk lag på planen!
Nej, men däremot har han kallat Kamerun en "färgklick."
Citera
2015-12-03, 19:28
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evolution82
Ingen som frågat SVT om man kan få hela matchen från -90 på DVD?
Vad jag förstår så har ingen i tråden sett hela den matchen än?
Den är upphovsskyddad. Man kan tydligen bara se den på KB eller möjligtvis om du fråga SVT väldigt, väldigt snällt.
Citera
2015-12-03, 19:32
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Är det bara jag som inte förstår, men försöker Arne avsiktligen skämta om Kamerunarnas hudfärg eller refererar han bara till deras spel?
Känns nästan konstigt om Arne själv inte räknande ut att detta citatet kommer att misstolkas.

Han refererar dels till deras spel men också deras hudfärg, detta var första gången ett afrikanskt lag i VM. Så det var väl extra exotiskt. Kommer ihåg att jag reagerade som fan på detta 2010 när de visade alla krönikor dagen innan första matchen. Tyckte det var konstigt att han sagt två liknande citat om Kameruns spelares utseende. Men nu börjar det klarna upp. Är numera ganska övertygad om att det är detta citatet som utvecklats.
Citera
2015-12-03, 19:44
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Han refererar dels till deras spel men också deras hudfärg, detta var första gången ett afrikanskt lag i VM. Så det var väl extra exotiskt.

Ska man vara petnoga så fanns ett afrikanskt lag (Egypten) redan i VM 1934. Det första svarta afrikanska landslaget i ett VM-slutspel var Zaire (1974).
Citera
2015-12-03, 19:46
Avstängd
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Den är upphovsskyddad. Man kan tydligen bara se den på KB eller möjligtvis om du fråga SVT väldigt, väldigt snällt.

Eller biblioteken i Lund och Uppsala, de sparar också allt. Linköping, Umeå eller Göteborg kan ha den, de får allt skickat till sig men avgör själva vad de anser vara viktigt att behålla.
Detta gäller alltså universitetsbibliotek. Kallas Pliktexemplar, kolla Wiki.
Citera
2015-12-03, 19:54
Medlem
Jag kan i alla fall säga att citatet inte har nåt att göra med VM 1982- då satt jag inte och såg på sport alls. Och jag är 100 % på att jag såg matchen live när citatet fälldes. Det kan jag ta gift på.
Citera
2015-12-03, 19:55
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Ska man vara petnoga så fanns ett afrikanskt lag (Egypten) redan i VM 1934. Det första svarta afrikanska landslaget i ett VM-slutspel var Zaire (1974).

Okej, ja jag var lite osäker på det påståendet. Tack för rättelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in