2016-01-20, 02:35
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Sa karln sitter har o ljuger nationen rakt i ansiktet?

Han sager sjalv att det ska ha yttrats i samband med att Kamerun i princip skulle haft avancemanget fardigt, men sedan dragit pa sig tva onodiga straffar. Det ska mer exakt ha sagts efter Gary Lineker satte sin straff och en deppbild dok upp pa kameruns avbytarbank.

Men det ar ju javla markligt att de finns folk i traden som har matchen inspelad och nyligen kollar och sager att detta aldrig sades.

Men varfor sitter Arne dar i radio och ljuger safall?
Citera
2016-01-20, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SallyBalls

Han sager sjalv att det ska ha yttrats i samband med att Kamerun i princip skulle haft avancemanget fardigt, men sedan dragit pa sig tva onodiga straffar. Det ska mer exakt ha sagts efter Gary Lineker satte sin straff och en deppbild dok upp pa kameruns avbytarbank.

Men det ar ju javla markligt att de finns folk i traden som har matchen inspelad och nyligen kollar och sager att detta aldrig sades.

Någon har ju berättat den historien för honom. Sedan har han inget intresse av att kolla om det stämmer.
Citera
2016-01-20, 09:32
Medlem
Neonights avatar
Som nämnt tidigare i tråden ett antal gånger:

Ett sånt här känt klipp skulle gå att hitta på någon timma i SVT-arkivet etc. Allt sparas och katalogiseras och är nog tämligen enkelsökt om man vill hitta det. Random researcher skulle lätt hitta det.
Citera
2016-01-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Som nämnt tidigare i tråden ett antal gånger:

Ett sånt här känt klipp skulle gå att hitta på någon timma i SVT-arkivet etc. Allt sparas och katalogiseras och är nog tämligen enkelsökt om man vill hitta det. Random researcher skulle lätt hitta det.

Stammer, ar nog en myt detta uttalande. Speciellt da han i klippet ovan specifikt forklarat exakt nar han ska ha sagt det, efter straff nr 2.
Citera
2016-01-21, 17:05
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallyBalls

Han står nog inte och ljuger utan jag skulle snarare tippa på att han själv tror på citatet (på samma sätt som många här i tråden har varit 100% säkra på att de hört det). Det går många år, han blir ständigt påmind och då skapas det nog lätt ett fabricerat minne.
Citera
2016-01-21, 23:38
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Fler tidningsartiklar.

“Nu är frågan om orden verkligen har uttalats i svensk tv. Allt har ställts på sin spets när en medlem på forumet Flashback i slutet av november efterfrågade ett tv-klipp där den berömda meningen uttalas.

Engagemanget var snabbt stort och många var överens om att de hört Hegerfors säga orden. Men några hållbarare bevis än minnen kunde ingen presentera."
https://www.sportamore.se/magazine/s...romda-citatet/

"För efter en dryg månad har i över 2 000 inlägg på den där forumtråden diskussionens vågor gått höga, om än inte så stormande höga som i många andra trådar på samma forum, och teorier har stötts och blötts, gamla dvd:er och videoband har plockats fram och tittats igenom, över tjugo år gamla fotbollsmatcher, i vissa fall matcher där Kamerun inte ens spelar, har undersökts med närmast pedantisk noggrannhet."
http://www.vf.se/kronikor/vad-har-vi-sagt-egentligen
Kul. Konstigt dock att det inte blivit ännu fler artiklar och uppmärksamhet över detta än det blivit. Det är ju ändå sport-Sveriges kanske mest berömda citat och så visar det sig vara en myt.
Citera
2016-01-26, 13:44
Medlem
fyratretres avatar
Tog mig friheten att nominera tråden till årets Flashbacktråd. Jag hoppas att detta är okej då jag själv var typ först med att hävda ha hört citatet.

Men jag likt många andra har erkänt sig besegrade. Är mest förbluffad över att fenomenet överhuvudtaget existerar!

(FB) FLASHBACK AWARDS 2016 - nomineringar till Årets bästa Flashbacktråd

Se till att rösta sen när det är omröstning
Citera
2016-01-26, 17:44
Medlem
VonObens avatar
Personligen ändrar den här tråden ingenting för min del, jag vet att jag har hört en variant av det. Exakt när och hur kanske kan jag leva utan att veta. Det var tydligen inte just Arne och just Kamerun just det VMet.

(Nu har jag inte kollat om alla VM-matcher -90 eller -94 är kollade än. Men i den händelse dom är det.)

Om andra tror eller inte spelar mindre roll för min egen övertygelse inför mig själv.
Citera
2016-01-26, 19:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Personligen ändrar den här tråden ingenting för min del, jag vet att jag har hört en variant av det. Exakt när och hur kanske kan jag leva utan att veta. Det var tydligen inte just Arne och just Kamerun just det VMet.

(Nu har jag inte kollat om alla VM-matcher -90 eller -94 är kollade än. Men i den händelse dom är det.)

Om andra tror eller inte spelar mindre roll för min egen övertygelse inför mig själv.

Ok, men kan du inte tänka en stund på följande:

det har varit åtskilliga i tråden som - precis som du - har varit övertygade att de hört just det citatet under en fotbollsmatch. Fast det har varit många bud om vilken match, vilken turnering och t o m vilken kommentator. Alla har varit övertygade, men några av ovanstående måste ju ha fel. Det har ju inte sagts i alla matcher folk har varit säkra det sades.

Alltså har många fel minnesbilder, det är alltså möjligt att ha tvärsäkert minne fast som ändå är fel. Varför kan det inte hända just dig?
Citera
2016-01-26, 23:04
Medlem
Eftersom Stefan Holm har skrivit om citatet på sin krönika, så tweetade jag han om han kan fråga SVT. För det är väl enda chansen nu.
Citera
2016-01-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben

Jag är med dig. Jag har hört det live själv sen får andra tro som de vill. Inget är avgjort för min del ännu.
Citera
2016-01-27, 00:26
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast det har varit många bud om vilken match, vilken turnering och t o m vilken kommentator. Alla har varit övertygade, men några av ovanstående måste ju ha fel. Det har ju inte sagts i alla matcher folk har varit säkra det sades.

Alltså har många fel minnesbilder, det är alltså möjligt att ha tvärsäkert minne fast som ändå är fel. Varför kan det inte hända just dig?

Delvis för att jag inte är säker på (har ingen aning) om vilken kommentator, eller vilken match eller vilken turnering. Även om jag resonerade mig fram till att det borde vara VM -90, vilket inte verkar hålla. Det enda jag varit säker på i många år är att det är något med återgivandet av citatet som är fel, även om jag inte minns vad det är som är fel.

Plus att jag ogillar fotboll.

Men tills någon hittar ursprunget så är det bara något som kommer beröra mig. Jag menar inte att sprida evangeliet om mörkret på Kameruns avbytarbänk som en sanning för någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in