2015-12-09, 22:34
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Svårt att hinna med att läsa ikapp allt i tråden så ursäktar mig om det redan finns en logisk förklaring, varför ligger allt fokus på mästerskapen 90 och 94? Kamerun var ju, för att använda Arnes egna ord, en färgklick redan i VM -82. Arne jobbade ju då på SVT, kommenterade han några matcher under mästerskapet?

Tror 1982 inte fått samma uppmärksamhet eftersom alla vittnesmål som åkt in påvisar att de hörde det sägas i TV i VM 1990 eller 1994. Några är ju helt hundra på att de har hört det, men flera av dessa säger att de var för unga 1982 för att det ska vara rätt år.

Men okej, ska det motbevisas till närmare 100% bör ju även Kameruns tre matcher mot Peru, Italien och Polen i VM 1982 kontrolleras.
Citera
2015-12-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Haha, bara en sån sak borde ju fått varningsklockorna att ringa för längesen men sen är jag efterklok också. Har inte sett denna, men är det en DVD där hans felsägningar och dylikt är med eller är det bara olika klipp med tabbar som han kommenterar? Om det förstnämnda så är det ju konstigt att hans mest kända citat inte finns med.

Det är bara massa klipp Arne kommenterar, Iaf DVD1. DVD 2 har jag inte sett.
Citera
2015-12-09, 22:36
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Flera orsaker:
1) Citatet publicerades första gången 1994
2) Citatet har påståtts vara från VM 1994 (där Arne aldrig kommenterade Kamerun, så sa han det då måste det ha varit i paussnack eller liknande)
3) Arne själv påstår sig ha sagt det i matchen England-Kamerun i VM 1990 (men det gjorde han inte)
4) Hur många som helst har varit "säkra" på att han sa det i VM 1994, oftast nämns Sverige-Kamerun trots att Arne som sagt inte kommenterade en enda match med Kamerun 1994.

Logiska orsaker för att sätta huvudfokus på 90-94 men knappast tillräckligt starka för att utesluta -82?
Citera
2015-12-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Logiska orsaker för att sätta huvudfokus på 90-94 men knappast tillräckligt starka för att utesluta -82?

Vilka av Kameruns matcher visades ens 1982? TV bevakningen måste väl ha varit helt annan på den tiden?
Citera
2015-12-09, 22:41
Medlem
enligt arne själv i en intervju från 2012 var det kamerun-england i vm90 efter två missade straffar.
Eftersom den matchen har setts av någon här kan vi avfärda det som en myt
snyggt jobbat boys
Citera
2015-12-09, 22:45
Medlem
Godhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
enligt arne själv i en intervju från 2012 var det kamerun-england i vm90 efter två missade straffar.
Eftersom den matchen har setts av någon här kan vi avfärda det som en myt
snyggt jobbat boys
Nähä, ok. Då är vi med.
Läs åtminstone delar av tråden innan du postar.
Citera
2015-12-09, 22:46
Medlem
nimrod666s avatar
Citat:
Tror 1982 inte fått samma uppmärksamhet eftersom alla vittnesmål som åkt in påvisar att de hörde det sägas i TV i VM 1990 eller 1994. Några är ju helt hundra på att de har hört det, men flera av dessa säger att de var för unga 1982 för att det ska vara rätt år.

Men okej, ska det motbevisas till närmare 100% bör ju även Kameruns tre matcher mot Peru, Italien och Polen i VM 1982 kontrolleras.
Ponera att det sades i Italien-Kamerunmatchen 1982 så är det inte omöjligt att det smugits med i VM-studions lagpresentation av Kamerun under VM 1990 eller 1994, eller kanske bägge. Snurrigt värre.

Snart får SVT sätta in Jens Lind på det här för en grundlig undersökning.
Citera
2015-12-09, 22:47
Medlem
AnotherStrangers avatar
Nån mer än jag som försöker hitta Sveriges väg till brons! där citatet som på så många andra ställen påstås vara med? Nu lär det förstås inte vara det, men iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av avec
Vilka av Kameruns matcher visades ens 1982? TV bevakningen måste väl ha varit helt annan på den tiden?
Inga träffar på SMDB men kan ju stå som "VM i fotboll" eller liknande. Men faktum kvarstår, alla dessa "minnen" från VM 1994 gör ju att primärfokus måste ligga på det.
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-09 kl. 22:54.
Citera
2015-12-09, 22:49
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Känner mig bara mer och mer säker på att Italien - Nigeria matchen VM 1994 är den mest troliga.

Och bra jobbat Glorkas.

Ett riktigt långskott. Att Arne förväxlat Nigeria och Kamerun är väl inte omöjligt, men really? I så fall borde väl folk komma ihåg det som när Arne sa det där om Kameruns mörka avbytarbänk fast om fel lag. Det skulle ju innebära en groda x2. Alla vittnen till citatet säger att Kamerun spelade. Ett annat problem som det medför är att det blir svårt att avgöra exakt vart man ska avgränsa urvalet av kandidatmatcher? Om vi helt plötsligt ska kolla andra nationers matcher så har vi snart flera års undersökningsarbete framför oss. Kanske liten överdrift, men du hajar min poäng.

Tycker i första hand 1982 bör uteslutas medan den här tråden fortfarande är het.
Citera
2015-12-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ett riktigt långskott. Att Arne förväxlat Nigeria och Kamerun är väl inte omöjligt, men really? I så fall borde väl folk komma ihåg det som när Arne sa det där om Kameruns mörka avbytarbänk fast om fel lag. Det skulle ju innebära en groda x2. Alla vittnen till citatet säger att Kamerun spelade. Ett annat problem som det medför är att det blir svårt att avgöra exakt vart man ska avgränsa urvalet av kandidatmatcher? Om vi helt plötsligt ska kolla andra nationers matcher så har vi snart flera års undersökningsarbete framför oss. Kanske liten överdrift, men du hajar min poäng.

Tycker i första hand 1982 bör uteslutas medan den här tråden fortfarande är het.
Ja, instämmer. Att utesluta Kamerun borde vara prio 1. Men vilka matcher visades ens?
Citera
2015-12-09, 22:56
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ett riktigt långskott. Att Arne förväxlat Nigeria och Kamerun är väl inte omöjligt, men really?
Nja snarare skulle det ju vara uppgiftslämnaren som förväxlat, och därmed fuckat upp hela svenska folkets minnen av detta.
Citera
2015-12-09, 22:58
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Nån mer än jag som försöker hitta Sveriges väg till brons! där citatet som på så många andra ställen påstås vara med?

Kan till 99% säkerhet dementera att citatet förekommer där. Måste ha sett den minst 20 gånger genom åren och jag har aldrig hört det där eller någon annanstans för den delen. Har filmen kvar på VHS men ingen VHS-spelare. Skulle denna video bli föremål för starkare misstanke framöver så lovar jag dock att fixa fram en spelare så jag kan motbevisa det till 100%!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in