2015-12-04, 01:08
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
om Arne nu någonsin har sagt detta, så borde det sagts vid ett ovanligt tillfälle. Var det ens VM? Är det en efterkommentering av en sänding?

Lasse Anrell var också lite inne på den frågeställningen. Kunde det ha sagts i Sportnytt eller i någon annat efterreferat?

Jag kunde bara svara att det fanns på att-kollalistan.
Citera
2015-12-04, 01:08
Medlem
finns det inget torrent arkiv med gamla VM matcher? (SVT)
Citera
2015-12-04, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Lasse Anrell var också lite inne på den frågeställningen. Kunde det ha sagts i Sportnytt eller i någon annat efterreferat?

Jag kunde bara svara att det fanns på att-kollalistan.

Kamerun har ju vart med i OS, men dom deltog inte 1988 eller 1992. Dom har vart med i Fifa Confederations cup också, dock första gången 2001.
Citera
2015-12-04, 01:11
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beejay5
Om Anrell fick ett tips från en källa som hävdade att citatet kom från Sverige - Kamerun 1994 så lutar det ju än mer åt att det är ett påhitt från källan. Dock är det konstigt att källan inte klämde till med något bättre då Hegerfors inte ens kommenterade matchen. Eller var det Anrell själv som lade till att det var just den matchen?

Källan kan ju kommit ihåg både lag och kommentator fel.

Personligen tycker jag inte att myten är bustad ifall citatet hittas men med annan kommentator och annat lag än Kamerun.

Det vore ju kul om det hittades nånting.
Citera
2015-12-04, 01:14
Medlem
lustiga är ju att farsan kom ihåg citatet, och han läste inte aftonbladet på 90 talet. (köpte alltid expressen)
Citera
2015-12-04, 01:20
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ngt
^

Känns spikat nu. Sjukt att du vågade ringa och prata med självaste Mr Anrell - hade själv blivit starstruck!

Men om det vekligen har varit flera personer tidigare som anmärkt på att citatet verkade fingerat varför har det inte uppdagats tidigare ? Har det verkligen krävts ett fb-gräv?

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Nja, ta det lugnt nu med 99%. Hade Glorkas kunnat hinta om hur pass mycket Hegerfors rycktes med under de 18 minuter som Kamerun hade ledningen, samt hur hans tonfall lät från minut 83 till avblåsning, så hade vi lättare kunnat ana vartåt det barkar. Ansåg Arne att Kamerun under de 18 minuterna ångade på så rejält att semifinalen låg i fickan, samt att luften gick ur dem i en handvändning & allt plötsligt var kört sedan?

Egentligen var det ju England som sett till deras favoritskap faktiskt befann sig i ett tungt läge då förlängningen startade. Arne kan dock möjligen ha dragits med så pass mycket i känslan av att "nu kommer England ta det här" att han fäller kommentaren.

Ett problem är kanske att just den sekvens då bänken filmas som väl verkar mest aktuell, faktiskt inte visar avbytare utan snarare ledarstab. Just ordet "avbytarbänk" ligger inte riktigt rätt i munnen där.

Japp, det finns mycket fotboll kvar för Glorkas och andra att titta på innan vi kan säga något lite mer säkert.

Jag tillhör nog tvivlarna, ifall citatet funnits så hade det nog spridits ut för länge sedan.

Citatet i sig självt antyder ju dock att Kamerun (eller Nigeria) möjligen har ont om bra spelare på bänken, kanske pga skador. Så man behöver inte nödvändigtvis ligga under i matchen.
Citera
2015-12-04, 01:25
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Har följt tråden från start, otroligt fascinerande historia. Lurkat ett tag men kände att jag vill bidra också.

Jag tänkte att det bästa var väl att gå direkt till källan så jag ringde och pratade med Lasse Anrell. Han var supertrevlig och pratade gärna om detta. Han hade redan hört talas om den här tråden men bara läst några sidor av den.

Han berättade att "citatet" hade följt honom genom åren från många håll. Bland annat hade han varit på någon stå-upptillställning där några mörkhyade stå-uppkomiker retade honom och försökte få honom att förklara varför citatet var roligt. Han vägrade förstås.

Lasse var såklart inte heller sen med att säga att Arne Hegerfors själv hade "bekräftat" citatet vid flera tillfällen när folk pratat med honom om det. Men han var helt öppen med att Arnes "minne" av det hela kunde vara en efterkonstruktion.

Jag frågade honom om hur han fick tag i citatet och han erkände villigt att det kom som läsartips via mail. Jag undrade om han hade fått tipset via enbart en källa eller om det var flera. På detta svarade han lite svävande och sa något i stil med att det först kom ett tips och sedan flera. Vad han menade med "sedan" var lite oklart, men det lät mest som att det var efter att han publicerat "citatet".

Lasse verkade själv aldrig ha ifrågasatt eller sökt efter varifrån citatet skulle kommit. Jag berättade vilka matcher som fanns som teorier här i tråden och vi pratade lite om Roger Milla och Kamerun i allmänhet.

Ingen hjälp från Lasse med andra ord, men det var kul att prata med honom om detta. Han var klart nyfiken på ifall någon (här) skulle lyckas gräva fram citatet. Jag lovade att återkoppla om det dök upp någonting.
Vilken jävla hjälte du är! Riktigt kul att du ringde upp Anrell.

Detta måste vara en pinsam historia för Lasse Anrell. Han har ju till och med utsett citatet till "tidernas värsta sportgroda."

Nu måste han bara ut i media och pudla och be om ursäkt till alla som tagit illa upp av kommentaren och till Arne Hegerfors som behövt stå ut med att förknippas med den i över 20 år.
Citera
2015-12-04, 01:28
Medlem
beejay5s avatar
Citat:

Personligen tycker jag inte att myten är bustad ifall citatet hittas men med annan kommentator och annat lag än Kamerun.

Det vore ju kul om det hittades nånting.

Hoppas också citatet är äkta. Men Anrell publicerade väl detta 1995 (om jag inte minns fel) vilket är ett år efter själva matchen. Källan borde rimligtvis veta om det var för ett år sedan eller fem år sedan.
Citera
2015-12-04, 01:28
Medlem
Är det nån som vet vem som kommenterade Brasilien mot kamerun 1994?
Citera
2015-12-04, 01:31
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Fel lag? Gud förbjude att det var Nigeria-Argentina som ju är en gigantisk Hegerfors-klassiker.

"-Oj, oj, oj Bosse. Det här har inte börjat bra." säger han väl när domare Karlsson varnar fel nigerian.

Men det är såklart inte den matchen. Den kan vi med 100% säkerhet räkna bort. Det hade garanterat uppmärksammats!!
Citera
2015-12-04, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Är det nån som vet vem som kommenterade Brasilien mot kamerun 1994?
Bosse Hansson tydligen.
Citera
2015-12-04, 01:34
Bannlyst
Tror själv citatet är en bluff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in