2015-12-03, 18:33
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Jag har inga jävla bevis förutom att jag såg matchen och hörde det med egna öron. Hur ska jag kunna bevisa en sån grej för någon annan utan att ha matchen i min ägo eller att den finns på nätet? Jag har inga bevis för det mina kollegor sa vid eftermiddagsfikat heller, men det betyder då rakt inte att de inte sa just de sakerna.
Så ditt bevis är samma som Arnes och många andra flashbackares - minnet.
Men grattis, vi vet redan att minnet inte går att lite på i detta avseende. Flashbackare efter flashbackare har varit stensäkra på att de hörde citatet 94 i en match mellen Sverige och Kamerun, men när vi visar dem klippet så ser man att Arne inte ens kommenterade matchen.

Arne tror själv att han sade detta efter 3-2 målet, men nu har vi bevisat att detta heller inte stämmer.
Ert minne är inte en säker källa, speciellt när det är 25 år gammalt.
Kom med konkreta bevis eller så är dina påstående bara tomma ord.
Citat:
Bevisbördan är er, inte tvärtom.
Fel, det är ni som påstår att citatet existerar, därför är det er uppgift att bevisa det.

Om jag påstår att det bor en dinosaurie i mitt vardagsrum så är det upp till mig att bevisa detta, bevisbördan ligger inte på de som inte tror på mig.
Citera
2015-12-03, 18:35
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Hundratusentals svenskar såg matchen och hörde Arnes ord. Tio flashbackare hävdar att det aldrig skett, huvuddelen av dessa är dessutom för unga för att ha sett matchen. Ändå är det flashbackarna som har rätt? Logiken är svindlande!
Det finns miljarder muslimer som tror på Allah, betyder det att Gud finns?
Citera
2015-12-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Det finns miljarder muslimer som tror på Allah, betyder det att Gud finns?
Jfr mitt tidigare inlägg. Det är den som ska omkullkasta en etablerad sanning som bör åläggas bevisbördan, dvs i detta fallet den som påstår att det inte hänt.
Citera
2015-12-03, 18:38
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Snälla, läs tråden.
Klippet har länkats hundra gånger i tråden och vi har dementerat det hur många gånger som helst.
I klippet ser vi hur Arne säger någonting som inte stämmer, så är det bara. Klippet bevisar ingenting.

Som sagt, läs tråden, det finns inga bevis.

Jag har följt tråden sedan start.

Är du helt allvarlig?

Jag ger dig en länk till ett klipp, jag ger dig t.om. tidsangivelsen där Arne tydligt säger "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Det kan teoretisk vara den absolut första gången Arne säger den meningen, men han säger den.

Så ett påstående om att Arne aldrig har sagt de orden är fel. Klippet jag länkade till bevisar det.

Huruvida Arnes historia bakom citatet är sann eller inte är desto svårare att reda ut.
Citera
2015-12-03, 18:38
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Eftersom det är en etablerad sanning som man försöker omkullkasta bör nog ändå bevisbördan åligga den som påstår att den inte hänt.
Nej.
För många är det en etablerad sanning att Gud existerar, men det betyder inte att det är upp till ateisterna att motbevisa Guds existens.
Det är de troendes uppgift att bevisa Gud, annars är det bara tomma ord.

De som påstår sig ha hört citatet måste också bevisa att det stämmer, annars är det bara tomma ord.
Citera
2015-12-03, 18:40
Medlem
Ipissonus avatar
Citat:
Jo, men det är Flashback som faktiskt har gått till botten med detta och konstaterat att detta antagligen är en myt och att media samt Arne själv inte går att lite på i detta avseende.

Haha så några tomtar på det öppna diskussionsforumet Flashback påpekar att ett "kul" citat från en sportkommentator eventuellt kan vara påhittat (något som påpekats på andra forum och på nätet tidigare)...Pulitzer nalkas tänker jag.
Citera
2015-12-03, 18:40
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Jfr mitt tidigare inlägg. Det är den som ska omkullkasta en etablerad sanning som bör åläggas bevisbördan, dvs i detta fallet den som påstår att det inte hänt.
Nej, inte när det kommer till vetenskap. Detta är ingen jävla rättegång, det handlar om vad som är sant och falskt.
90% av jordens befolkning tror på en Gud, det är en väletablerad sanning. Men bevisbördan ligger fortfarande hos de religiösa, inte ateisterna.
Citera
2015-12-03, 18:43
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Enkelt att bevisa att Arne inte sa det under varken Sverige-Kamerun eller England-Kamerun som är de två alternativ folk påstår vara en etablerad sanning. Upp till andra att bevisa att så skedde (vilket är omöjligt så klart)
Citera
2015-12-03, 18:44
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Hundratusentals svenskar såg matchen och hörde Arnes ord. Tio flashbackare hävdar att det aldrig skett, huvuddelen av dessa är dessutom för unga för att ha sett matchen. Ändå är det flashbackarna som har rätt? Logiken är svindlande!

Jag nödgas konstatera att du har ett allt för flyktigt förhållande till sanningen. Beklagligt.
Citera
2015-12-03, 18:44
Medlem
fyratretres avatar
Jag var tredje person in i tråden som trodde sig ha sett/hört citatet på video. Har följt tråden med enormt intresse och jag börjar närma mig den punkten att jag får göra en liten pudel...

Citat:
Ursprungligen postat av fyratretre
Pröva VM-krönikan från 90. Vet att jag har sett referatet in action nån gång.

Jävligt anmärkningsvärt. Har till och med pratat med far min som följde fotbollen rätt seriöst som jag gör nu och han är helt förbluffad. Vi är nu båda inne på att detta mysterium är ett enda stort påhitt. Min far , som är närmre 70 år, har även han gått igenom gamla vhs-inspelningar men inte hittat något.

Årets Flashbacktråd oavsett vad. Konspirationerna haglar!
Citera
2015-12-03, 18:45
Medlem
Ser på Sverige-Kamerun. Bosse klagar på Ravelli som vanligt. Vid 1-1 målet för Kamerun. "Ravelli gjorde ju inte någon övermänsklig insats direkt" .

Åter till topic.
Citera
2015-12-03, 18:48
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Jag har följt tråden sedan start.

Är du helt allvarlig?

Jag ger dig en länk till ett klipp, jag ger dig t.om. tidsangivelsen där Arne tydligt säger "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Det kan teoretisk vara den absolut första gången Arne säger den meningen, men han säger den.

Så ett påstående om att Arne aldrig har sagt de orden är fel. Klippet jag länkade till bevisar det.

Huruvida Arnes historia bakom citatet är sann eller inte är desto svårare att reda ut.

Vem i tråden påstår att han aldrig har sagt det i efterhand?
Som sagt, klippet har länkats hur många gånger som helst, vad är din poäng, varför länkar du det igen?
Vi försöker hitta bevis för att han sade det i en riktig match på 90-talet. Vi försöker hitta bevis för att han är den första som yttrade citatet.
Hittills finns inga konkreta bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in