2015-12-01, 21:30
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kan det ha hänt i ett sammandrag i tex Sportspegeln, söker vi på fel ställe?
Bra poäng!
Tydligen ska Arne ha sagt det han kommer bli mest ihågkommen för är detta citatet, och detta sade han på Sportspegelns 50-årsjubileum. Källa, Arnes Wiki.
Då är det väl rimligt att tro att Sportspegeln borde ha självaste händelsen på film?

Men jag hittade inget 50-årsjubileum, togs bort runt 2011. Dock hittar man många citat av Arne om man googlar "Sportspegeln SVT Arne Hegerfors". Men ingen lycka där heller.

Målet nu är väl att bara hitta en inaktiverad länk till videoklippet, någonting som bekräftar att videon faktiskt har existerat på nätet en gång i tiden.
Citera
2015-12-01, 21:32
Medlem
Steff83s avatar
Min teori är att..som några varit inne på, att detta var ingen stor grej när det begav sig. Dvs i VM 1990..sen har det snappats upp i efterhand mer och mer av div. media, som säkert berott på att det var ett utbrett skämtande om det bland gemene man. Sen i och med att Sverige mötte just Kamerun 1994 så blandas det antagligen ihop..trots att Arne inte ens kommenterade matcher...Hjälper ju också till när inkompetenta mediafolk..typ Lasse Anrell, är slarviga och säger fel...Sen har ju fascinationen med citatet ökat med åren mer och mer när det tas upp..troligen i takt med samhällsklimatet. Så pass att den tydligen är censurerat i SVT numera..eller vad man ska tro egentligen. Men denna bakgrund är ju Arnes reaktion och redogörelse inte särskilt märklig.
Senast redigerad av Steff83 2015-12-01 kl. 21:39.
Citera
2015-12-01, 21:33
Medlem
Har för mig att det var i matchen Sverige - Kamerun första matchen i gruppspelet i VM '94. Satt uppe o kollade då och Sverige ledde i andra halvlek, matchen slutade 2-2. Men har för mig att det var den eminente kommentatorn Bosse Hansson då, därför är jag inte helt säker längre.
Citera
2015-12-01, 21:33
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Schysst! Men om man går dit och beställer filmen. Får man ta hem den eller ska du helt enkelt filma med en mobilkamera?

Man får inte ta med dig något så det blir att filma med mobilen. Problemet uppstår ju om det INTE sägs, då kommer mitt vittnesmål inte räcka för tråden. Men jag kommer ju att veta sanningen.
Citera
2015-12-01, 21:34
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
vart kan ja söka gamla tidningar?

KB och Universitetsbibliotek iaf.
Just KB verkar extra bra för de har en ny tjänst som heter Digitaliserade Dagstidningar.

Citat:
Mängden sökbara tidningssidor är drygt 10 miljoner. För att få en dagsfärsk siffra på antalet sidor, sök på *

Följande titlar finns i tjänsten:

Aftonbladet: 1830-
Dagens industri: 1983-
Dagens nyheter:1863-1992, 2013-
Expressen:1944-
Göteborgs aftonblad:1888-1918
Svenska dagbladet: 1884-

http://www.kb.se/samlingarna/tidningar-tidskrifter/
http://feedback.tidningar.kb.se/viewtopic.php?id=69
Senast redigerad av Greveling 2015-12-01 kl. 21:40.
Citera
2015-12-01, 21:35
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Visst har det visats på TV. Jag begär naturligtvis inte att någon här i tråden ska ta mitt ord för sanning, men jag har sett och hört det. Jag minns också att det inte var någon större grej efteråt, utan fnissades mest åt det, troligen på grund av att Internet inte var en grej på den tiden och folk var betydligt mindre lättkränkta då.

Jag kan inte säga att jag minns matchen som helhet, men jag minns hur glada kameruanerna var från 1-1 fram till straffen som gav 2-2. Jag minns också att det var en ganska ödesmättad stämning eftersom Kamerun hade gått så fantastiskt bra och varit så underhållande i turneringen (vilket det rapporterades massor om i media) och tappade ledningen mot ett starkt England. Jag minns också Arnes mening och nästan hans exakta tonfall. "Och det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Men återigen, jag begär inte att någon annan ska se det som den ultimata sanningen bara för att jag är helt säker själv. Jag hoppas att någon får fram hela matchen eller bara just det klippet så att det kan beläggas en gång för alla att det faktiskt hände.

Och som sagt, det var inte en så jävla big deal på den tiden, utan mest roligt.

Mycket bra sammanfattat. Jag håller med om alla detaljer. Ingen brydde sig om Arnes kommentar. Förutom avsaknaden av internet så bidrog matchens dramatik till att all fokus låg på det sportsliga. Det fanns inte orsak att göra en grej av en lustig kommentar i förbifarten. Många satt som på nålar när Arne fällde kommentaren. Denna match är en av de starkaste fotbollsminnena jag har. En annan är matchen Brasilien-Frankrike 1986.
Citera
2015-12-01, 21:39
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Har för mig att det var i matchen Sverige - Kamerun första matchen i gruppspelet i VM '94. Satt uppe o kollade då och Sverige ledde i andra halvlek, matchen slutade 2-2. Men har för mig att det var den eminente kommentatorn Bosse Hansson då, därför är jag inte helt säker längre.

Tvärtom var det Kamerun som ledde i andra halvlek och vi som kvitterade. Men du har rätt att Bo Hansson var kommentator..även om jag hade använt ordet gaggig snarare än eminent när det kommer till honom
Citera
2015-12-01, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Man får inte ta med dig något så det blir att filma med mobilen. Problemet uppstår ju om det INTE sägs, då kommer mitt vittnesmål inte räcka för tråden. Men jag kommer ju att veta sanningen.
Ok. Vore riktigt schysst om du kunde fixa detta. Tänk också på att du kan få miljontals visningar på youtube av ditt klipp.
Citera
2015-12-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Ok. Vore riktigt schysst om du kunde fixa detta. Tänk också på att du kan få miljontals visningar på youtube av ditt klipp.

I bästa fall, ja. Om citatet däremot inte finns med så blir det nog en av de tråkigaste filmerna på youtube: 120 minuter fotbollsmatch, inspelad med mobilkamera från en 25 år gammal VHS, namnet på klippet: "matchen där Arne Hegerfors inte säger "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk""
Citera
2015-12-01, 21:55
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas

Det är ju bara vid 6-7 minuter efter Englands 3-2 mål som Kameruns bänk visas..så i så fall kan du ju filma den sekvensen främst för att höra vad Arne säger, om han nu säger något alls just då. Han kanske säger något helt annat som blir en klassiker först nu. "Och här sitter en hope dystra negrer" eller "Fyra grabbar och en har tvättat sig" då tränaren ju var vit där på bänken. Nä men skämt och sido så vore det guld om någon kunde plocka fram detta. Skulle som många säger bli en jävla succe då det är citatet som alla pratat om i 20 år men som inte finns att beskåda.
Citera
2015-12-01, 21:55
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nej det är inte samma sak att placera en händelse tidsmässigt fel som att förvränga den. Jag har tex. en ganska bra minnesbild av Englands chans i 121:a minuten. Ett inlägg som studsar lite märkligt framför mål. Men jag mindes inte alls att det var i absolut sista sekvensen av matchen.
Det är svårt att tidsplacera minnen.

Men att gå emot strömmen borde påverka ens förmåga att nappa på andras påståenden. Mitt minne sviker allt för ofta men nu handlar det om att jag inte alls följer med i strömningar. Jag ser ner på folk som hakar på trender. Det är ändå möjligt att jag kunnat vilseledas men det känns inte som min grej att göra det. Jag känner mig själv ganska väl.
Grejen är den att varken du eller jag väljer vilka minnen som förvrängs eller inte.
Har man sett på Vetenskapens Värld så vet man att i princip alla våra minnen förvränga lite grand varje gång vi tänker tillbaka på en händelse.

Du kan inte välja, genom att "gå emot strömmen", om dina minnen ska förvrängas eller ej. Det är bara så människan fungerar.
Citat:
Men ingen har matchen som helhet heller på vhs och kan intyga att det inte sagts. Att källorna är inkonsekventa har som sagt att göra med att tidsaspekten är svår. Man måste ha något tydligt att relatera till. Vissa har relaterat till det speciella matchförloppet som logiskt också motiverar att en sådan kommentar skulle kunna fällas. Andra är väldigt Sverigefixerade och tycker att det borde vara Sverige - Kamerun, fastän den matchen saknade dramatik som skulle föranleda ett sådant uttalande.
Jo, men man kan tänka sig att i alla fall Expressen, Nyheter24 och forskaren Gustaf Scott försöker göra sin research och inte skriva VM 1994 utan en snabb Googlesökning först.
Anledningen att alla källor säger olika kanske faktiskt beror på att ingen egentligen har sett klippet då Arne säger den välkända grodan?
Citat:
Jo det är förvisso så en myt fungerar. Men vad beträffar Arne, så är det ordvitsen som han blir uppmärksam på senare. Han är helt med på att han sagt det, och varför han sagt det. Han säger också att han sagt samma om en Schweizisk bänk. Tidigare i intervjun säger han att han går helt upp i det han gör, glömmer tid och rum. Man kan tro att det är först när han av någon orsak reflekterar över det sen som han erinrar sig detaljer. Så säger han också att många citat av honom är konstruerade, men om detta säger han inte det. Arne kan förstås minnas fel, men skall man dra någon slutsats av denna intervju så stöder det uppfattningen att han faktiskt uttalat kommentaren.
Sekunden då Arne själv sade detta lade han inte någon vikt vid det.
Det är som när du snackar med dina arbetskamrater på lunchen, du försöker inte komma ihåg deras respons eller din kommentar ordagrant.

Faktum är att du glömmer bort egentligen allt ointressant och kommer bara ihåg nyckelorden och händelserna den dagen.
Resten skapas av din egna fantasi, på samma sätt som någon har fyllt i Arnes minnesluckor med: "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Men egentligen kanske han bara sade: "Det ser uppgivet ut på Kameruns avbytarbänk".

Det är omöjligt för Arne att komma ihåg om det var ordet "mörkt" eller ordet "uppgivet" som han använde under matchen, men eftersom alla andra säger att det var ordet "mörkt" så börjar han själv tro på det.
Citera
2015-12-01, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
I bästa fall, ja. Om citatet däremot inte finns med så blir det nog en av de tråkigaste filmerna på youtube: 120 minuter fotbollsmatch, inspelad med mobilkamera från en 25 år gammal VHS, namnet på klippet: "matchen där Arne Hegerfors inte säger "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk""
Men vi vet ju med säkerhet att arne sade det där efter englands andra straff i 105e minuten. Han får väl spola dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in