2015-12-09, 21:12
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Säkert ganska många.

Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Säkert en jävla massa

Detta är min gissning också! Men om alla andra citat skulle visa sig vara sanna, så ökar sannolikheten att Arne faktiskt sagt det. Eller om vi vänder på det, att hitta fler felaktigheter i Anrells bok bidrar till att busta myten.
Citera
2015-12-09, 21:19
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Eller om vi vänder på det, att hitta fler felaktigheter i Anrells bok bidrar till att busta myten.
Har skrivits om det tidigare, den är tydligen full av felaktigheter.
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-09 kl. 21:22.
Citera
2015-12-09, 21:23
Medlem
Ferry31s avatar
Varför har inte någon slagit hål på den här myten innan? Det är så mycket skumt med detta. Så otroligt underligt att det först sker något researcharbete 20 år efter genom att det blossar upp en flashbacktråd som ifrågasätter citatets existens. Är användarna Careless och Glorkas de första som rotar i det där arkivet på 20 år? Jag är fan osäker på det. Känns som att det finns personer som vet om sanningen, men varför har inte någon avslöjat det? Vad finns det för värde i att hålla citatet vid liv?
Senast redigerad av Ferry31 2015-12-09 kl. 21:27.
Citera
2015-12-09, 21:23
Medlem
Corwoods avatar
För en patetisk språkpolis som undertecknad måste något av det allra mest störande i denna soppa vara att Lasse Anrell kallar felsägningar för "floskler"...
Citera
2015-12-09, 21:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corwood
För en patetisk språkpolis som undertecknad måste något av det allra mest störande i denna soppa vara att Lasse Anrell kallar felsägningar för "floskler"...

Ååh, alltid tänkt på detta. Tack!
Citera
2015-12-09, 21:31
Medlem
Citat:
Varför har inte någon slagit hål på den här myten innan? Det är så mycket skumt med detta. Så otroligt underligt att det först sker något researcharbete 20 år efter genom att det blossar upp en flashbacktråd som ifrågasätter citatets existens. Är användarna Careless och Glorkas de första som rotar i det där arkivet på 20 år? Jag är fan osäker på det. Känns som att det finns personer som vet om sanningen, men varför har inte någon avslöjat det? Vad finns det för värde i att hålla citatet vid liv?

Eftersom citatet påstås ha förekommit i så många olika matcher har det ju knappt varit möjligt för en person att granska. Ingen har orkat.
Citera
2015-12-09, 21:31
Medlem
Glorkass avatar
Citat:

Troligtvis har folk letat efter citatet förut i olika sammanhang. Klipp-shower, bloopers, som sampling etc, men ingen av dessa har gjort nån stor grej av att de inte hittat klippet utan bara gått vidare. Om man lärt sig nåt av detta så är det att det är ganska jobbigt och tidskrävande att leta efter en sån här grej. En gammal match är lång och rätt tråkig att bara mala igenom. Men helt klart borde man anat oråd från början, det ÄR ett varnande tecken att ingen hittat klippet och lagt upp det på dessa 20 år. (Sen citatet blev känt hösten 94 alltså)
Citera
2015-12-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Tillbaka på KB igen, i sällskap av en kamrat den här gången.
Hittar samma dator som sist och har mer tid på mig den här gången. Har en lista med hotspots att beta av.
Först har jag svårt att logga in och hinner tänka att jag blivit spärrad för olovligt bruk, men det visade sig vara felskrivet användarnamn som var problemet. Puh.

Överst på önskelistan står Sportnytt dagen efter de hetaste matcherna. Arne jobbade ju för sporten och kan ju ha gjort sammandrag i Sportnytt tänker jag.
Swe-Kamerun 94 körs i rejält reportage, men ingen Arne i sikte. Inget citat heller utan fokus ligger på Sverige helt och hållet. Nitlott. Men hög nostalgi!

Så hittar vi Ett lovande klipp i listan, nämligen en sändning på natten efter Kamerun-Brasilien som ju ska ha sänts i trean. Klippet är döpt fotbolls-VM kommentator Arne H vilket låter än mer lovande!
Det är mycket riktigt rätt match men det är tyvärr Bo gentzel som kommenterar. Det pratas om att det är ett sammandrag men nog verkar det vara hela andra halvlek åtminstone!
Ser både 2-0 och 3-0 samt lite bänkbilder vid rigobert Songs utvisning före mål i minut 66. Inget citat.

Hittar Sportnytt dagen efter eng-kam 90. Artur ringart pratar i sammandrag, inget citat där.

Letar Sportnytt efter kam-rus 1-6, men hittar bara prat om Sveriges match mot Brasilien. Inget alls om kameruns match, har säkert betats av i VM-studion men det är svårare att hitta!

Går nu till träningsmatchen Sverige-Nigeria, 5 juni 1994. Känns korkat och långsökt men inte omöjligt! Ser alla Sveriges mål och slutsignalen samt gör sporadiska stopp vid bilder från avblåsningar. Linderborg kommenterar. Genomsökningen går till så att jag hoppar fram 1 minut åt gången, hinner inte se hela.
Känns kul att se uppladdningen inför ett VM som ingen visste skulle sluta i brons.

Nu föreslår min kamrat att vi ska ta Sovjet-Kamerun från VM 90. Betydelselös match för Kamerun men ändå en brakförlust med 4-0... Kan det ha sett mörkt ut på bänken? Jag låter mig övertalas.

Inser snart att SVT valde den andra matchen Rumänien-nånting. Men kanske det finns chans till sammandrag i paus?
Bingo!
I pausen hörs och syns Arne hegerfors rapport från kameruns match i Bari!
Kamerun spelar i gult, vilket kanske är ett dåligt tecken?
Inget citat i pausen, men man hör tydligt att Arne är i god lustigkurre-form! Kanske, kanske....
Efter Rumäniens match är det dags för Arne igen, att sammanfatta andra halvlek.
När man hör honom prata fattar man, att om nån sagt detta så är det han. Han har en lustig ton som de andra helt saknar, så enkelt är det.
Ser alltihop, inget citat. Ännu en avfärdad match och nu är tiden ute.

Myten får inte sin lösning den här gången heller.

Stort tack för granskningen och rapporteringen!

Så Kamerun - Sovjet VM90 sändes aldrig i SVT?

Rätt komiskt att folk påstår sig minnas en match som aldrig visats.
Senast redigerad av avec 2015-12-09 kl. 21:36.
Citera
2015-12-09, 21:55
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Väldigt enkelt svar. Citatet har växt & växt med tiden. Det var helt enkelt inte så himla utbrett på 90-talet medan ingen har undgått det under 2000-talet. Samtidigt har matcherna fallit mer & mer i glömska. Vilken match det var blir alltså väldigt dimmigt. Men det spelar så klart mindre roll ju mer utbrett citatet blir. Du fattar? Citatet blir starkare. Fotbollen svagare. Citatet äter upp fotbollen. Citatet är såklart sant. Det står utom all tvekan. Det har ju sagts av Hegerfors. Vem som däremot fick rött kort eller gjorde mål kan leda till debatt & måste undersökas. Citatet däremot behöver ju inte kollas upp. För det sades i någon match.

När sedan ingen tittar på alla 8 matcher på raken, så blir ju kontentan att den som ser en Kamerun-match konstaterar bara att det sades i någon annan match. Jag var ju bombsäker på att jag sett en speciell scen i Jönssonligan. Eftersom jag aldrig sett igenom alla filmerna på raken så har jag alltid trott att det sker i någon annan film. Så fortsätter resonemanget, år efter år.

Just kombinationen av att citatet är en så fullkomligt oviktig skitgrej som aldrig behöver undersökas & att citatet är så vederlagt att det inte behöver ifrågasättas. Det är alltså både en petitess & en vederlagd sanning. Det gör ju att ingen ens tänker tanken på att gå till botten med det.

Men det är såklart skumt att Hegerfors knappt kommenterar några Kamerun-matcher & den match han själv hänvisar till är så välkänd att massvis med människor måste ha sett den i efterhand. Dessutom påstår Anrell, som ju är källan till spridningen, att det var 1994!! Det är märkligt....
Citera
2015-12-09, 21:59
Medlem
AnotherStrangers avatar
Har någon kollat inför/efter samt paussnack till Sverige-Kamerun? Verkar ju bara vara själva halvlekarna med Bo Hansson som finns på YouTube?

Citat:
Ursprungligen postat av avec
Så Kamerun - Sovjet VM90 sändes aldrig i SVT?

Rätt komiskt att folk påstår sig minnas en match som aldrig visats.
Är det nånting den här tråden har lärt mig så är det att folks minnen, tom säkra och hundraprocentiga sådana, är ytterst opålitliga.
Citera
2015-12-09, 22:04
Medlem
Glorkass avatar
Hur går man nu vidare?
Som jag ser det finns tre möjligheter gällande källan:
1. Anrells källa är en lustigkurre som hittat på citatet själv. Detta är den lösning som jag tror mest på.

2. Anrell själv har hittat på det, väl medveten om att det blir svårt att bevisa detta. Här skulle en omfattande granskning av hans sportgroda-böcker vara en möjlig väg för Flashback. Hur många citat är äkta? 75%? 50? Hur var det nu med bulgariske kommentatorns sägning om Larsson & Limpar?

3. Anrells källa är virrig och har hört citatet i tv men uppenbarligen blandat ihop nån fakta. Matchen är fel, vad mer är fel?
Årtalet? Känns ändå som att vi borde röra oss i 90-94.
Kommentatorn? Här känns det för mig personligen som att det ska vara Arne! Efter att ha hört alla stela refererat side by side med Arnes ordvitsar och glada skämtlynne så känner jag starkt att om nån sagt detta, så är det han! Att ingen annan trätt fram och sagt "vänta nu, det var jag som sa det!" Pekar också i den riktningen.
Själva Laget? Här kan det faktiskt ha skett en förväxling tänker jag mig! Kamerun är visserligen en roligare sägning men med en virrig källa kan det ha förväxlats. Nigeria är en tänkbar kandidat här. En genomgång av Arnematcher med Nigeria i VM 94 känns rimlig. Vilka andra afrikanska lag kan man tänka sig? Egypten i VM 90? Algeriet i VM 86? Nja, nu är vi kanske för långt ute.

En grej man reagerar på när man kollar igenom gamla matcher så här är hur oerhört lite man filmade bänken förr. Vid mål är det nästan bara bilder på målskyttens reaktion, inte som idag när man alltid har en reaction cam på tränarn vid händelser under hela matchen, till och med i allsvenskan. Man filmade sällan bänken helt enkelt vilket också talar för myt. Fokus låg på matchen.

Ganska lätt ändå att förstå hur folk kan ha en minnesbild av detta. Jag vet själv att jag aldrig hört citatet live, men jag vet att när jag hörde det första gången - under 1995 på en klassfest av en kamrat som uppenbarligen läst Anrell då han på festen utöver Kamerunskämtet även drog bulgariengrejen - och när jag hörde citatet såg jag en bild av bänken framför mig. Grönklädda spelare, filmat rakt framifrån, alla svarta. Varje gång jag hört detta citat sen dess har jag sett samma bild i huvudet. Men jag har alltid vetat att bilden inte var från tv utan från min hjärna. Men givetvis anade jag inte att det hela var en myt förrän förra onsdagen.
Senast redigerad av Glorkas 2015-12-09 kl. 22:23.
Citera
2015-12-09, 22:10
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Lägg gärna till att jag inte kollat mellansnacket/studiosnacket, så att näste person som sitter på KB kan göra en snabb genomgång där.

Det finns inget mellansnack/studiosnack för den matchen då den inte direktsändes alls. Matchen spelades samtidigt som Sverige - Brasilien men visades direkt efteråt. Se https://youtu.be/uf6tz-K5La8?t=3249
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in