2015-12-04, 00:44
Medlem
14ccKemiskts avatar
Har följt tråden från start, otroligt fascinerande historia. Lurkat ett tag men kände att jag vill bidra också.

Jag tänkte att det bästa var väl att gå direkt till källan så jag ringde och pratade med Lasse Anrell. Han var supertrevlig och pratade gärna om detta. Han hade redan hört talas om den här tråden men bara läst några sidor av den.

Han berättade att "citatet" hade följt honom genom åren från många håll. Bland annat hade han varit på någon stå-upptillställning där några mörkhyade stå-uppkomiker retade honom och försökte få honom att förklara varför citatet var roligt. Han vägrade förstås.

Lasse var såklart inte heller sen med att säga att Arne Hegerfors själv hade "bekräftat" citatet vid flera tillfällen när folk pratat med honom om det. Men han var helt öppen med att Arnes "minne" av det hela kunde vara en efterkonstruktion.

Jag frågade honom om hur han fick tag i citatet och han erkände villigt att det kom som läsartips via mail. Jag undrade om han hade fått tipset via enbart en källa eller om det var flera. På detta svarade han lite svävande och sa något i stil med att det först kom ett tips och sedan flera. Vad han menade med "sedan" var lite oklart, men det lät mest som att det var efter att han publicerat "citatet".

Lasse verkade själv aldrig ha ifrågasatt eller sökt efter varifrån citatet skulle kommit. Jag berättade vilka matcher som fanns som teorier här i tråden och vi pratade lite om Roger Milla och Kamerun i allmänhet.

Ingen hjälp från Lasse med andra ord, men det var kul att prata med honom om detta. Han var klart nyfiken på ifall någon (här) skulle lyckas gräva fram citatet. Jag lovade att återkoppla om det dök upp någonting.
Citera
2015-12-04, 00:48
Medlem
Ngts avatar
^

Känns spikat nu. Sjukt att du vågade ringa och prata med självaste Mr Anrell - hade själv blivit starstruck!

Men om det vekligen har varit flera personer tidigare som anmärkt på att citatet verkade fingerat varför har det inte uppdagats tidigare ? Har det verkligen krävts ett fb-gräv?
Citera
2015-12-04, 00:49
Bannlyst
När ska admin/mod ranka den här tråden till femstjärnigt?
Citera
2015-12-04, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ngt
^

Känns spikat nu. Sjukt att du vågade ringa och prata med självaste Mr Anrell - hade själv blivit starstruck!

Men om det vekligen har varit flera personer tidigare som anmärkt på att citatet verkade fingerat varför har det inte uppdagats tidigare ? Har det verkligen krävts ett fb-gräv?
Därför alla har antingen blivit hjärntvättade eller levt i en massillusion. Sjukt som fan det här.
Citera
2015-12-04, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Har följt tråden från start, otroligt fascinerande historia. Lurkat ett tag men kände att jag vill bidra också.

Jag tänkte att det bästa var väl att gå direkt till källan så jag ringde och pratade med Lasse Anrell. Han var supertrevlig och pratade gärna om detta. Han hade redan hört talas om den här tråden men bara läst några sidor av den.

Han berättade att "citatet" hade följt honom genom åren från många håll. Bland annat hade han varit på någon stå-upptillställning där några mörkhyade stå-uppkomiker retade honom och försökte få honom att förklara varför citatet var roligt. Han vägrade förstås.

Lasse var såklart inte heller sen med att säga att Arne Hegerfors själv hade "bekräftat" citatet vid flera tillfällen när folk pratat med honom om det. Men han var helt öppen med att Arnes "minne" av det hela kunde vara en efterkonstruktion.

Jag frågade honom om hur han fick tag i citatet och han erkände villigt att det kom som läsartips via mail. Jag undrade om han hade fått tipset via enbart en källa eller om det var flera. På detta svarade han lite svävande och sa något i stil med att det först kom ett tips och sedan flera. Vad han menade med "sedan" var lite oklart, men det lät mest som att det var efter att han publicerat "citatet".

Lasse verkade själv aldrig ha ifrågasatt eller sökt efter varifrån citatet skulle kommit. Jag berättade vilka matcher som fanns som teorier här i tråden och vi pratade lite om Roger Milla och Kamerun i allmänhet.

Ingen hjälp från Lasse med andra ord, men det var kul att prata med honom om detta. Han var klart nyfiken på ifall någon (här) skulle lyckas gräva fram citatet. Jag lovade att återkoppla om det dök upp någonting.
Kung! Tack för att du drog ditt strå till stacken
Citera
2015-12-04, 00:55
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Oavsett vad, så är det ju med 99% säkerhet att det rör sig om en myt.

Nja, ta det lugnt nu med 99%. Hade Glorkas kunnat hinta om hur pass mycket Hegerfors rycktes med under de 18 minuter som Kamerun hade ledningen, samt hur hans tonfall lät från minut 83 till avblåsning, så hade vi lättare kunnat ana vartåt det barkar. Ansåg Arne att Kamerun under de 18 minuterna ångade på så rejält att semifinalen låg i fickan, samt att luften gick ur dem i en handvändning & allt plötsligt var kört sedan?

Egentligen var det ju England som sett till deras favoritskap faktiskt befann sig i ett tungt läge då förlängningen startade. Arne kan dock möjligen ha dragits med så pass mycket i känslan av att "nu kommer England ta det här" att han fäller kommentaren.

Ett problem är kanske att just den sekvens då bänken filmas som väl verkar mest aktuell, faktiskt inte visar avbytare utan snarare ledarstab. Just ordet "avbytarbänk" ligger inte riktigt rätt i munnen där.
Citera
2015-12-04, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ngt
^

Det har ifrågasatts lite då och då, men att det aldrig tagit fart. Exempelvis i denna tråden (FB) Arne Hegerfors Groda frågas det efter en länk till ett klipp med citatet, men tråden bara dör då klippet inte hittas. Jag valde en annan approach för trådstarten som var mer provocerade genom att från början kalla det för en myt.
Citera
2015-12-04, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt

om Arne nu någonsin har sagt detta, så borde det sagts vid ett ovanligt tillfälle. Var det ens VM? Är det en efterkommentering av en sänding?
Citera
2015-12-04, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Det har ifrågasatts lite då och då, men att det aldrig tagit fart. Exempelvis i denna tråden (FB) Arne Hegerfors Groda frågas det efter en länk till ett klipp med citatet, men tråden bara dör då klippet inte hittas. Jag valde en annan approach för trådstarten som var mer provocerade genom att från början kalla det för en myt.
Du skapade en mycket bra tråd. Blev lite chockad att du kallade det en myt då konsensus var som sådan att citatet verkligen yttrats av Arne. Skapade själv en liknande tråd här för tre-fyra år sedan där jag var rak på sak och krävde klipp. En person sa att det kan ha varit med i sportspegelns 25/50 åriga jubileum som tydligen sändes 2011 eller något.
Citera
2015-12-04, 01:02
Bannlyst
Om man bortser från aktuella brott eller aktuella händelser, har det någonsin hänt att en tråd med en vanlig fråga på flashback får 900 svar efter 4-5 dagar?
Citera
2015-12-04, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Om man bortser från aktuella brott eller aktuella händelser, har det någonsin hänt att en tråd med en vanlig fråga på flashback får 900 svar efter 4-5 dagar?

inte en sportråd iaf
Citera
2015-12-04, 01:08
Medlem
beejay5s avatar
Om Anrell fick ett tips från en källa som hävdade att citatet kom från Sverige - Kamerun 1994 så lutar det ju än mer åt att det är ett påhitt från källan. Dock är det konstigt att källan inte klämde till med något bättre då Hegerfors inte ens kommenterade matchen. Eller var det Anrell själv som lade till att det var just den matchen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in