2015-12-05, 08:44
Medlem
Det intressanta är ju att det borde ju vara lättare för de som är säkra på att citatet är sant, att bevisa detta, än för andra att bevisa att det inte finns.
Är ju bara att leta upp matchen, filma det på mobilen och lägga upp här.
Citera
2015-12-05, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Första gången jag såg klippet var i gymnasiet, runt 2006 när youtube fick sitt genombrott. Så visst har det funnits men man har väl gjort allt man kan för att deleta det från internet. Hegerfors har även sagt neger i morgonsoffan på tv4.
Hur känns det att vara säker på att ha sett något som aldrig existerat? Vad för andra sinnessjuka vanföreställningar lider du av?
Citera
2015-12-05, 09:10
Medlem
erikbes avatar
Det handlar i så fall om Englandsmatchen 1990 eftersom han pratar om två straffar

http://youtu.be/mb1fYInj7vc
Citera
2015-12-05, 09:12
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Jag är fotbollsnörd och har bra minne. Framför allt när det kommer till fotboll. Har hört storyn miljarder gånger men aldrig hört ett ev referat där Arne sagt så. Lutar åt myt om du frågar mig. Ska sätta mina bästa män på det dock.

Falskt tills motsatsen bevisats

Det är så jag skulle beskriva mig själv också. Bra minne och är väldigt uppmärksam när jag tittar på matcherna och Arne sa inte de där i England-Kamerun i alla fall eller i någon annan VM-match. Jag skulle i alla fall bli väldigt förvånad om jag missat det.

Sen de här med youtube som några få personer minns så kan det ju vara som nån har gjort i tråden att man tagit Arnes röst från nån sändning där han säger citatet som tittaren kommit på och sen har man klistrat in det tillsammans med en kamerunsk bänk. Det som talar emot det är som sagt att det inte finns några gamla länkar till det, så det är nog också bara falska minnen.

Och falska minnen är inga konstigheter. Det är som med politiker att dom kan upprepa felaktigheter och efter ett tag köper väljarna det. Det krävs inte mycket för att lura Svensson i stugorna.
Citera
2015-12-05, 09:41
Medlem
Svårt att hinna med att läsa allt när det kommer nya inlägg hela tiden.
Korrekt uppfattat att det hittills bara är Sverige Kamerun vm -94 som är helt avfärdad?
Vill trådstartaren lägga in en lista med avfärdade matcher allteftersom?
Nu har plötsligt kameruns matcher från vm82 poppat upp som gubben i lådan. Gör det att ta reda på vem som kommenterade dessa matcher?
Citera
2015-12-05, 10:42
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Svårt att hinna med att läsa allt när det kommer nya inlägg hela tiden.
Korrekt uppfattat att det hittills bara är Sverige Kamerun vm -94 som är helt avfärdad?
Vill trådstartaren lägga in en lista med avfärdade matcher allteftersom?
Nu har plötsligt kameruns matcher från vm82 poppat upp som gubben i lådan. Gör det att ta reda på vem som kommenterade dessa matcher?

Enligt http://smdb.kb.se/ kan jag inte hitta att SVT sände någon av Kameruns matcher. Hittar andra VM-matcher från 1982, som Italien - Peru och Italien - Polen. Italien spelade i samma grupp som Kamerun.
Citera
2015-12-05, 10:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk sa Arne under VM94.

Det sas av en Bulgarisk kommentator under bronsmatchen 1994.

Sjukt svagt inlägg. Hur vore det om du läste tråden innan du postar?
Citera
2015-12-05, 10:50
Medlem
erikbes avatar
Arne säger ju i klippet hos Morrongänget ovan att det var när dom tappat ledningen mot England i den underbara matchen 1990 efter att ha släppt in två straffmål. Har kollat med en samlare av matcher. Han säger att han aldrig hört det på riktigt men att han ska kolla runt om någon har matchen inspelad. Ingen som kan ta sig till KB?
Citera
2015-12-05, 11:13
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Jag var för liten för att följa VM 94 när det begav sig, men satt inte Svennis som bisittare i x antal VM-matcher 94?
Svennis var med redan VM90 och EM92.
Citera
2015-12-05, 11:16
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Arne säger ju i klippet hos Morrongänget ovan att det var när dom tappat ledningen mot England i den underbara matchen 1990 efter att ha släppt in två straffmål. Har kollat med en samlare av matcher. Han säger att han aldrig hört det på riktigt men att han ska kolla runt om någon har matchen inspelad. Ingen som kan ta sig till KB?
Alla som har möjlighet till KB eller universitetsbiblioteken i Göteborg, Lund, Uppsala, Umeå eller Linköping i helgen välkomnas.
Citera
2015-12-05, 11:59
Medlem
Hej allihop. Jag har haft problem med att logga in, men nu är det dags att avslöja sanningen.

Jag har följt tråden med intresse, och redan när jag såg rubriken så blev jag glad. För detta uttalande är en myt, det har jag alltid vetat. Jag har sett varje möjlig VM-match sedan 1978 och detta om avbytarbänken har aldrig någonsin nämnts i svensk TV. 100% säker, och jag har bevis (i den mån det går).

Vi kan börja med VM 1982, där sades det inte, ingen av Kameruns VM-matcher visades på SVT. Det fanns bara 2 kanaler på den tiden, och Italien, Polen och Perus matcher bedömdes som viktigare. Dealbreakern var Polens 5-1 -vinst mot Peru, alla övriga matcher slutade oavgjort vilket gjorde att världsmästarna Italien gick vidare före Kamerun på fler gjorda mål.

Kamerun åkte ur som enda obesegrade lag i hela VM, vilket blev en snackis till 1990 när dom var med nästa gång.

1990 blev det en succé, och då var man väldigt nära att nå semin, men engelsmännen blev för svåra i kvarten. Det är också då som citatet lär ha yttrats. För egen del så trodde jag aldrig på det, men jag minns stämningarna tydligt och jag har inte haft nåt problem att imaginärt kunna placera in citatet, jag vet exakt när det skulle ha sagts, om det nu skulle ha sagts.

Jag minns själv desperationen när engelsmännen gick förbi i målprotokollet, då var det verkligen mörkt för kameruanerna, då var engelsmännen förbi för tid och evighet. Kamerun kunde inte resa sig, hur mycket dom än ville, det var kört.

England till semi, inget snack.

Mitt bevis för att det inte har hänt är eftersom jag inte minns det. Jag har sett alla möjliga VM-matcher sedan -78 och jag kände inte alls igen citatet när det dök upp i mitten av 90-talet hos Anrell. Jag minns väldigt tydligt att jag inte fick se Argentina-Ungern efter 22:00 för mina föräldrar 1978, och likaså minns jag väldigt väl tid och plats och att vi drack PB Folköl vid tillfället för England-Kamerun 1990.

Här kommer då mitt tyngsta bevis för att citatet aldrig yttrats, och det har med det svenska spelprogrammet 1994 att göra. Sverige skulle ju som bekant möta Kamerun i första matchen, och jag vill tro att det skulle bli mkt snack om detta citat innan matchen om det nu väl yppats.

Tänk er bara rubrikerna i AB och Expr om det verkligen sagts, hur skulle det sett ut innan avspark? Jo, ungefär följande:

AB

IKVÄLL BLIR DET
MÖRKT PÅ
KAMERUNS
AVBYTARBÄNK

EXPR

MÖRKT

BÄNKEN IKVÄLL
Blomqvist: "Jag gör mål"

Såg det ut så? Svar nej, det fanns inget snack öht om Kameruns bänk innan matchen, det vi snackade om var om att vi hamnat i Dödens Grupp, vi hade hamnat med Brasilien, flerfaldiga vinnare, med Sovjet, Em-silver -88, och vi hade hamnat med Kamerun, poplaget från 1990 som var så nära att nå semifinalen då. Inte ett ord om nån avbytarbänk, nånstans.

Den enda som trodde på oss i öppningsmatchen, slagpåsarna från 1990 mot storlaget Kamerun, var vår eminente tränare Tommy Svensson.

När vi väl nått 2-2 var alla väldigt nöjda, inte minst Bosse Hansson som såg oss som rena strykgänget såväl 1990 som 1994.

Själv såg jag matchen på Eurosport, jag har inget emot dåliga kommentatorer men jag föredrar neutrala sådana.
Senast redigerad av Morebeer 2015-12-05 kl. 12:07.
Citera
2015-12-05, 12:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morebeer
Hej allihop. Jag har haft problem med att logga in, men nu är det dags att avslöja sanningen.

Jag har följt tråden med intresse, och redan när jag såg rubriken så blev jag glad. För detta uttalande är en myt, det har jag alltid vetat. Jag har sett varje möjlig VM-match sedan 1978 och detta om avbytarbänken har aldrig någonsin nämnts i svensk TV. 100% säker, och jag har bevis (i den mån det går).

Vi kan börja med VM 1982, där sades det inte, ingen av Kameruns VM-matcher visades på SVT. Det fanns bara 2 kanaler på den tiden, och Italien, Polen och Perus matcher bedömdes som viktigare. Dealbreakern var Polens 5-1 -vinst mot Peru, alla övriga matcher slutade oavgjort vilket gjorde att världsmästarna Italien gick vidare före Kamerun på fler gjorda mål.

Kamerun åkte ur som enda obesegrade lag i hela VM, vilket blev en snackis till 1990 när dom var med nästa gång.

1990 blev det en succé, och då var man väldigt nära att nå semin, men engelsmännen blev för svåra i kvarten. Det är också då som citatet lär ha yttrats. För egen del så trodde jag aldrig på det, men jag minns stämningarna tydligt och jag har inte haft nåt problem att imaginärt kunna placera in citatet, jag vet exakt när det skulle ha sagts, om det nu skulle ha sagts.

Jag minns själv desperationen när engelsmännen gick förbi i målprotokollet, då var det verkligen mörkt för kameruanerna, då var engelsmännen förbi för tid och evighet. Kamerun kunde inte resa sig, hur mycket dom än ville, det var kört.

England till semi, inget snack.

Mitt bevis för att det inte har hänt är eftersom jag inte minns det. Jag har sett alla möjliga VM-matcher sedan -78 och jag kände inte alls igen citatet när det dök upp i mitten av 90-talet hos Anrell. Jag minns väldigt tydligt att jag inte fick se Argentina-Ungern efter 22:00 för mina föräldrar 1978, och likaså minns jag väldigt väl tid och plats och att vi drack PB Folköl vid tillfället för England-Kamerun 1990.

Här kommer då mitt tyngsta bevis för att citatet aldrig yttrats, och det har med det svenska spelprogrammet 1994 att göra. Sverige skulle ju som bekant möta Kamerun i första matchen, och jag vill tro att det skulle bli mkt snack om detta citat innan matchen om det nu väl yppats.

Tänk er bara rubrikerna i AB och Expr om det verkligen sagts, hur skulle det sett ut innan avspark? Jo, ungefär följande:

AB

IKVÄLL BLIR DET
MÖRKT PÅ
KAMERUNS
AVBYTARBÄNK

EXPR

MÖRKT

KAMERUNS AVBYTARBÄNK

Såg det ut så? Svar nej, det fanns inget snack öht om Kameruns bänk innan matchen, det vi snackade om var om att vi hamnat i Dödens Grupp, vi hade hamnat med Brasilien, flerfaldiga vinnare, vi hade hamnat med Sovjet, Em-silver -88, och vi hade hamnat med Kamerun, poplaget från 1990 som var så nära att nå semifinalen då. Inte ett ord om nån avbytarbänk, nånstans.

Den enda som trodde på oss i öppninsmatchen, slagpåsarna från 1990 mot storlaget Kamerun, var vår eminente tränare Tommy Svensson.

När vi väl nått 2-2 var alla väldigt nöjda, inte minst Bosse Hansson som såg oss som rena strykgänget såväl 1990 som 1994.

Själv såg jag matchen på Eurosport, jag har inget emot dåliga kommentatorer men jag föredrar neutrala sådana.

Tack, men privata minnen har visat sig ha begränsat bevisvärde.

Dessutom behöver det påstådda uttalandet inte varit löpsedelmaterial. Det är inte rasistiskt, och var det verkligen inte 1990 eller 94.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in