Hej allihop. Jag har haft problem med att logga in, men nu är det dags att avslöja sanningen.
Jag har följt tråden med intresse, och redan när jag såg rubriken så blev jag glad. För detta uttalande är en myt, det har jag alltid vetat. Jag har sett varje möjlig VM-match sedan 1978 och detta om avbytarbänken har aldrig någonsin nämnts i svensk TV. 100% säker, och jag har bevis (i den mån det går).
Vi kan börja med VM 1982, där sades det inte, ingen av Kameruns VM-matcher visades på SVT. Det fanns bara 2 kanaler på den tiden, och Italien, Polen och Perus matcher bedömdes som viktigare. Dealbreakern var Polens 5-1 -vinst mot Peru, alla övriga matcher slutade oavgjort vilket gjorde att världsmästarna Italien gick vidare före Kamerun på fler gjorda mål.
Kamerun åkte ur som enda obesegrade lag i hela VM, vilket blev en snackis till 1990 när dom var med nästa gång.
1990 blev det en succé, och då var man väldigt nära att nå semin, men engelsmännen blev för svåra i kvarten. Det är också då som citatet lär ha yttrats. För egen del så trodde jag aldrig på det, men jag minns stämningarna tydligt och jag har inte haft nåt problem att imaginärt kunna placera in citatet, jag vet exakt när det skulle ha sagts, om det nu skulle ha sagts.
Jag minns själv desperationen när engelsmännen gick förbi i målprotokollet, då var det verkligen mörkt för kameruanerna, då var engelsmännen förbi för tid och evighet. Kamerun kunde inte resa sig, hur mycket dom än ville, det var kört.
England till semi, inget snack.
Mitt bevis för att det inte har hänt är eftersom jag inte minns det. Jag har sett alla möjliga VM-matcher sedan -78 och jag kände inte alls igen citatet när det dök upp i mitten av 90-talet hos Anrell. Jag minns väldigt tydligt att jag inte fick se Argentina-Ungern efter 22:00 för mina föräldrar 1978, och likaså minns jag väldigt väl tid och plats och att vi drack PB Folköl vid tillfället för England-Kamerun 1990.
Här kommer då mitt tyngsta bevis för att citatet aldrig yttrats, och det har med det svenska spelprogrammet 1994 att göra. Sverige skulle ju som bekant möta Kamerun i första matchen, och jag vill tro att det skulle bli mkt snack om detta citat innan matchen om det nu väl yppats.
Tänk er bara rubrikerna i AB och Expr om det verkligen sagts, hur skulle det sett ut innan avspark? Jo, ungefär följande:
AB
IKVÄLL BLIR DET
MÖRKT PÅ
KAMERUNS
AVBYTARBÄNK
EXPR
MÖRKT
PÅ
BÄNKEN IKVÄLL
Blomqvist: "Jag gör mål"
Såg det ut så? Svar nej, det fanns inget snack öht om Kameruns bänk innan matchen, det vi snackade om var om att vi hamnat i Dödens Grupp, vi hade hamnat med Brasilien, flerfaldiga vinnare, med Sovjet, Em-silver -88, och vi hade hamnat med Kamerun, poplaget från 1990 som var så nära att nå semifinalen då. Inte ett ord om nån avbytarbänk, nånstans.
Den enda som trodde på oss i öppningsmatchen, slagpåsarna från 1990 mot storlaget Kamerun, var vår eminente tränare Tommy Svensson.
När vi väl nått 2-2 var alla väldigt nöjda, inte minst Bosse Hansson som såg oss som rena strykgänget såväl 1990 som 1994.
Själv såg jag matchen på Eurosport, jag har inget emot dåliga kommentatorer men jag föredrar neutrala sådana.
Senast redigerad av Morebeer 2015-12-05 kl. 12:07.