2015-12-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Att det nu har uppdagats att det i själva verket kan röra sig om en ren myt är roligare än citatet i sig.

Jag hör ju hegerfors röst framför mig:

"Aaa och det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk "
Citera
2015-12-03, 17:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Sveriges Väg till brons var gjord av TV3 och jag har för mig att SVT röster inte fick användas. Jag minns Tommy Engstrand som röst till den videon.

Citat:
Jag har dock inget minne av att jag läste citatet av anrell.

Citat:

Sorry, men nu när vi konstaterat att ens minnen väldigt gärna spelar en spratt, är det kanske inte så intressant att du fortsätter att dela med dig av dina.
Citera
2015-12-03, 17:49
Medlem
mediekratis avatar
Jag tror absolut inte att detta endast skulle vara en myt. Varför skulle Arne hitta på detta, och varför skulle så många säga sig ha hört det? Jag är säker på att jag sett ett klipp på youtube flera år sedan som så många andra säger sig ha sett. Det står som ett klassiskt citat på flera hemsidor redan år 1997, och internet före den tiden var ju som bekant ganska långt ifrån hur vi har upplevt det på 2000-talet.

MEN jag välkomnar såklart denna Flashbackutredning och jag önskar att jag hade lite bandade svenskkommenterade matcher hemma så hade jag kunnat vara till hjälp. Om någon har matchen och vill ladda upp den någonstans kollar jag gärna igenom.
Citera
2015-12-03, 17:57
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Jag tror absolut inte att detta endast skulle vara en myt. Varför skulle Arne hitta på detta, och varför skulle så många säga sig ha hört det? Jag är säker på att jag sett ett klipp på youtube flera år sedan som så många andra säger sig ha sett. Det står som ett klassiskt citat på flera hemsidor redan år 1997, och internet före den tiden var ju som bekant ganska långt ifrån hur vi har upplevt det på 2000-talet.
Arne har inte hittat på detta, hans minne har svikit honom och folk har övertygat honom att han yttrade citatet. Han har fått höra detta så länge att han har börjat tro på det själv.
Oavsett vad du tycker så har vi redan bevisat att Arne har fabricerade minnen gällande citatet.

Du, inklusive andra i tråden, är också "säkra" på att ni har sett ett klipp på Youtube. Men det finns inte ens inaktiva/döda länkar till klippet i något forum överhuvudtaget. Klippet har aldrig funnits på Youtube, folk har letat efter det sedan 2000-talet, men ingen har hittat det.
Ditt minne sviker dig igen.
Citera
2015-12-03, 17:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Funderar på o skriva till kameruns fotbollsförbund för o se hur dom ser på uttalandet o dess äkthet.

Ngn eller ngr spelare bör ju hört talas om detta isåfall.
Citera
2015-12-03, 17:59
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:

Det kan ju faktiskt vara så enkelt som att du minns när Arne har sagt det. Kanske inte riktigt i den matchen som han påstås ha yttrat de berömda orden. Arne har ju vid ett flertal tillfällen citerat sig själv.

Att Arne har sagt de kända orden råder inga tvivel om, det är bara tillfället han nämnde dem för första gången vi inte är helt säkra på...
Citera
2015-12-03, 18:01
Medlem
ArneIIIs avatar
Skulle vara intressant att få reda på ursprunget till myten. Tror inte Anrell suttit och hittat på allt på måfå utan säker delgett något som även han trott varit sant.

Kan ju ha varit en tidning som skrev något om mörker och Kamerun eller att man under VM-sändningen dagen efter gick igenom föregående dagens matcher och sa något i still med att det såg mörkt ut för Kamerun igår. Sedan rullar det på, likt viskleken och förvanskas snabbt.

Om någon presenterar en bra och referens-underbyggt etymologisk förklaring vore det guld värt. Hört läst något om Bo Hansson och Nigeria i tråden??

Känna som om det är en tidsfråga innan någon journalist som läst tråden själv besöker KB och ser matchen och basunerar ut att han har årets scoop.
Citera
2015-12-03, 18:02
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Att Arne har sagt de kända orden råder inga tvivel om, det är bara tillfället han nämnde dem för första gången vi inte är helt säkra på...
Nej, du har fel. Fram med bevisen eller så är dina påståenden bara tomma ord.
Citera
2015-12-03, 18:05
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Känna som om det är en tidsfråga innan någon journalist som läst tråden själv besöker KB och ser matchen och basunerar ut att han har årets scoop.
Precis, för en sak är säker - Flashback kommer inte få cred för upptäckten.
Citera
2015-12-03, 18:07
Medlem
Det är inte första gången Hegerfors skarvar när han minns tillbaka:

http://kulturarbete.blogspot.se/2009...a-fenomen.html
Citera
2015-12-03, 18:11
Medlem
ojvamysigts avatar
Men vad håller ni på med nu? Hävdar att det är bevisat att något som faktiskt har skett på riktigt är en myt, enbart baserat på att en flashbackare sett några få minuter av matchen utan att höra meningen? Herregud!
Citera
2015-12-03, 18:12
Medlem
pederastens avatar
Det är nog ingen idé att höra av sig till Lasse Anrell och be om eventuella källor, floskeltoppen var ett humorinslag och inte någon journalistik med källkritik och liknande.
Jag mailade flera gånger till honom och fick flera olika citat jag hade samlat på mig under åren publicerade på hans listor.
Vid ett antal av dessa så fick han inte mer info av mig än vad som hade sagts och vem som hade sagt det.
Citaten hamnade ändå på listan om han tyckte de var tillräckligt roliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in