2015-12-08, 21:10
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Men ifall de velat censurera det hade väl SVT inte pratat vitt och brett om grodan? Och inte faen tror du att de jagat bort klippet på YT och på VHSerna hemma i folks källare?
Du hittar Pippis "negerkung" på tio sek om du googlar tex, samma med "japaner, japaner, japaner".
Så lägg ner snacket om censur.

Oj, det där har jag missat. Här kan vi ju hitta lösningen, när självaste SVT pratar om citatet.
Kan du länka till de SVT-utlåtandena?

//Brute
Citera
2015-12-08, 21:10
Medlem
ponnylover99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kiss
Jag har nåt svagt minne att AH kommenterade en match för nåt förmodligen afrikanskt lag där vänsterbacken/högerbacken hade ljus ansiktsbehåring, förmodligen också ljust hår, men har svårt att minnas. Han gjorde en skitmatch och drog också på sig en straff genom hands har jag för mig. Vilken spelare är det? Det kan vara i den matchen han sa det där om avbytarbänken

Det måste väl ändå vara Portugal-Frankrike EM 2000?

Vad sa han exakt?
Citera
2015-12-08, 21:13
Medlem
Citat:
Jag har nåt svagt minne att AH kommenterade en match för nåt förmodligen afrikanskt lag där vänsterbacken/högerbacken hade ljus ansiktsbehåring, förmodligen också ljust hår, men har svårt att minnas. Han gjorde en skitmatch och drog också på sig en straff genom hands har jag för mig. Vilken spelare är det? Det kan vara i den matchen han sa det där om avbytarbänken
Abel Xavier?
Citera
2015-12-08, 21:14
Medlem
Denna har säkert varit uppe.

Denna tråd har blivit en AB artikel

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle21899973.ab
Citera
2015-12-08, 21:19
Medlem
TheBunks avatar
Vem var det som tipsade Lasse Anrell om citatet? Vem det än är så måste det ha varit en rolig grej att Anrell tog med den i tidningen. Personen borde ha nämnt det för andra, oavsett om han hört det på TV eller hittat på det. Eller har Anrell fabricerat citatet själv? Ahh, blir ju frustrerad om vi inte får något closure. The truth is out there.
Citera
2015-12-08, 21:23
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Kul tråd, väldigt intressant. Ni tror inte att det kan ha blivit missförstånd från VM-krönikan 1982?

Det var när VM blev utvidgat från 16 till 24 lag och första gången ett afrikanskt lag var med (tror jag?) och han säger då inför matchen Peru - Kamerun: "Och vi börjar med att titta på Kamerun, som var en färgklick ur fler än en synpunkt"

Han syftar då på deras våghalsiga spel, danser vid mål och att de också är färgade. Vad tror ni? Kan det ha blandats ihop med detta.

Här är linken till krönikan:

https://vimeo.com/58035972

Börja titta vid 10.50, han säger det vid 11.05.

Det är ju väldigt likt och minst lika lustigt enligt mig.

Den mest troliga teorin kring det hela jag läst i denna fantastiska tråd! Ett klassiskt fall av förvrängning av orden i någon slags efterkonstruktion helt enkelt.
Citera
2015-12-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Denna har säkert varit uppe.

Denna tråd har blivit en AB artikel

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle21899973.ab

Läser man kommentarerna är det många som påstår att det är Bosse Hansson som sagt de bevingade orden och inte Arne.
Citera
2015-12-08, 21:33
Medlem
Herr Kisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Börjar det yras om Portugal i EM 2000 så är det ju fullkomligt absurt!! För det är väl inte Abel Xavier du tänker på?
Ja han ja. Spelade inte han för kamerun 1994?
Citera
2015-12-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ja han ja. Spelade inte han för kamerun 1994?

det här var nog trådens bästa teori.
Citera
2015-12-08, 21:40
Medlem
Uttalandet är kanske från 2003 års FIFA Confederations Cup? Kamerun var deltagare och mötte Brasilien, Turkiet samt USA.
Citera
2015-12-08, 21:41
Medlem
Intressant inlägg från 2003. Det kanske är så citaten blir till. Folk kryddar till uttalanden för att göra dem mer intressanta.

--------------

""Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

"Martin Dahlin är en färgklick för laget"

Båda citaten är gjorda av den bäste av dom alla: Bo Hansson ""

http://www.sporthoj.com/forum/showth...688&viewfull=1

---- ---------
Dokumeterat citat:

"Vi börjar med att titta på Camerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt"
Arne Hegerfors 1982

11:00
https://vimeo.com/58035972
Senast redigerad av avec 2015-12-08 kl. 21:48.
Citera
2015-12-08, 21:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnestP.Worrell
Uttalandet är kanske från 2003 års FIFA Confederations Cup? Kamerun var deltagare och mötte Brasilien, Turkiet samt USA.

Kanske, fast det nämns i media första gången 1995.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in