2015-12-03, 22:57
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Du är medveten om att Bosse Hansson kommenterade både Kamerun-Ryssland och Kamerun-Brasilien?

Japp! Är medveten om det, så redan där är det svajigt. Det bygger på att det i sådana fall har blivit fel på vem som säger citatet men att själva citatet är intakt. Dessutom känns det på nåt vis nära till hands med Bosse pga hans senare grodor i samma ämne....
Senast redigerad av Glorkas 2015-12-03 kl. 23:00.
Citera
2015-12-03, 22:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Fast nu har ju tråden utvecklats till att bli en duell mellan de som påstår att citatet är sant vs falskt.

Det hade ju lika gärna kunnat vara en dust mellan de som hävdar olika matcher. Vissa är ju bergsäkra på än den ena än den andra matchen. Låt oss förutsätta att citatet är sant istället då. Att den biten är självklar. Vi säger att det är vederlagt & sant....och så får dusten istället stå mellan dem som hävdar olika matcher.

Det har hela tiden gällt huruvida citatet är sant eller inte och skall givetvis fortsätta så. Jag hör till dem som trodde det är sant och nu tror jag motvilligt att det inte är sant. Men märkväl, jag sitter fortfarande och tror. Jag misstror inte Glorkas men rent objektivt har vi inte tillräckligt. Vi har inte ens hela matchen, den match som är av första prioritet. Hur vet vi ens att inspelningen Glorkas såg är autentisk?
Glorkas har dragit sitt strå till stacken och jag misstror honom inte som sagt. Men vi har långt ifrån material så det räcker till fällande dom för att tala juridiktermer.
Senast redigerad av Patrik2108 2015-12-03 kl. 23:00.
Citera
2015-12-03, 23:00
Medlem
Fast om någon vill bevisa Glorkas fel så är det jättelätt, det är bara att själv gå dit och titta på matchen och då spela in när citatet sägs.

Så det är helt onödigt att ifrågasätta honom när man lätt kan bevisa det istället.
Citera
2015-12-03, 23:02
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducedo
Stivali har en god poäng och jag funderade på samma sak tidigare. Vi måste få fram någon form av definition på vad som ska bevisas. Räcker det med att England - Kamerun kontrolleras eller flyttas citatet till VM 94? Är det Arne som sagt det eller var det kanske Bosse? Var det verkligen VM eller var det kanske en träningsmatch? Etc. Redan i tråden har vi sett förklaringar såsom "det var kanske en annan match" och "jag minns inte riktigt vem som kommenterade".

Japp, min poäng är att drivkraften till att kolla igenom matcher hänger mycket på vem som bevisbördan ligger på.

Det var ett kul initiativ av TS att skapa tråden. Så här i efterhand borde han dock kanske gått tillväga på annat sätt. Han skulle i trådstarten stenhårt påstått att citatet fälldes av Chris Härenstam på Eurosport i en kvalmatch till VM 1994 mot Zimbabwe! På så sätt hade diskussionen istället handlat om vilken match det var & folk som bergsäkert påstår något skulle fått bevisbördan på sig. Nu blev diskussionen väldigt vag.
Citera
2015-12-03, 23:11
Medlem
Utifrån vad som framkommit i tråden så är det bra mycket mer sannolikt att citatet aldrig yttrats än att det har det, vilket lägger bevisbördan på den som påstår att så skett.
Citera
2015-12-03, 23:14
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Utifrån vad som framkommit i tråden så är det bra mycket mer sannolikt att citatet aldrig yttrats än att det har det, vilket lägger bevisbördan på den som påstår att så skett.

Bevisbörda? Detta är ingen rättegång, detta är viktigare än så.
Citera
2015-12-03, 23:18
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c

De flesta som var så stensäkra på att när det var han sa det men blivit överbevisade och har försvunnit från tråden. Nu är det bara vi som egentligen inte bryr oss om vem som har rätt eller fel kvar och endast vill veta sanningen för att det är riktigt roligt. Så detta kommer nog lösas.

Om någon kan säga med säkerhet att matcherna finns i Göteborg kan jag ta mig dit i januari/februari för att se samtliga matcher. Men det kommer säkert luskas fram innan dess.
Citera
2015-12-03, 23:21
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Du är medveten om att Bosse Hansson kommenterade både Kamerun-Ryssland och Kamerun-Brasilien?

Jo, men om det visar sig att det faktiskt är Bosse Hansson som säger det så visar det ju att Hegerfors felaktigt tillskrivits citatet. Då är det ju klarlagt att det är en myt.
Citera
2015-12-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Japp, min poäng är att drivkraften till att kolla igenom matcher hänger mycket på vem som bevisbördan ligger på.

Det var ett kul initiativ av TS att skapa tråden. Så här i efterhand borde han dock kanske gått tillväga på annat sätt. Han skulle i trådstarten stenhårt påstått att citatet fälldes av Chris Härenstam på Eurosport i en kvalmatch till VM 1994 mot Zimbabwe! På så sätt hade diskussionen istället handlat om vilken match det var & folk som bergsäkert påstår något skulle fått bevisbördan på sig. Nu blev diskussionen väldigt vag.

Folk som bergsäkert påstår att det ägt rum i en viss match har väl fortfarande egentligen bevisbördan på sig, men oftast verkar de tycka att deras minne eller intervjuerna med Arne är bevis nog och lämnar över granskningen till någon annan.

Jag satt faktiskt och funderade över hur jag skulle formulera frågan när jag gjorde trådstarten. Jag funderade faktiskt så mycket att jag skapade användarnamnet ArneHegerfors redan 2010 just för att starta denna tråd, men sen blev det av någon anledning aldrig av att jag skapade tråden förrän nu. Titt som tätt har jag letat efter citatet på youtube, utan resultat.

Jag funderade ett tag på att återskapa klippet, men placera det i fel match. Exempelvis så skulle jag kunnat ta ljudet från en intervju där Arne säger "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" och sedan kombinera det med en videosekvens från VM 2002 (där Kamerun för övrigt hade lite lustiga matchtröjor) och hävda att citatet kom därifrån.
Citera
2015-12-03, 23:25
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Jo, men om det visar sig att det faktiskt är Bosse Hansson som säger det så visar det ju att Hegerfors felaktigt tillskrivits citatet. Då är det ju klarlagt att det är en myt.

Precis. Det känns mer troligt att den ultra-rasistiske Bosse "inte en svarting till" sa det än den lite mer "oskyldige rasisten" Arne.
Citera
2015-12-03, 23:29
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Bevisbörda? Detta är ingen rättegång, detta är viktigare än så.

Football myths, bloody hell!
Citera
2015-12-04, 00:01
Medlem
BarryHeros avatar
Oavsett vad, så är det ju med 99% säkerhet att det rör sig om en myt.

Men säg att det skulle visa sig att det är Bosse Hansson som säger det i träningsmatchen Sverige - Nigeria 1994, är det då inte längre någon myt?

"Det ser mörkt ut på Nigerias avbytarbänk."

- Bosse Hansson, Sverige - Nigeria, träningsmatch 1994
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in