2024-02-28, 10:55
Medlem
Att Arne har sagt det när han kommenterat en match med Kamerun kan ju uteslutas helt.

Arne har sagt citatet på en DVD som heter "Självmål och fotbollstabbar 2" från 2006, där han nämner det som ett exempel på hur även kommentatorer kan tabba sig. Men det är ju såklart inte ursprunget av citatet.

De alternativ som återstår är:

1) Arne har sagt det, men inte som kommentator. Det vill säga citatet har sitt ursprung från någon annan sportsändning, t.ex. sportspegeln eller från något helt annat program, exempelvis Kryzz.

2) Samma som ovan fast det inte var Arne.

3) Det kommer från radiosportens sändningar, dvs. citatet har sagts, men det var inte Arne.

4) Citatet sades i Eurosports sändningar under VM 94, dvs. citatet har sagts, men inte av Arne.

5) Citatet är helt enkelt påhittat.

Även om alternativ 5 är mest sannolikt tycker jag ändå det vore intressant att just gå igenom radiosändningar, Eurosports sändningar, avsnitt av kryzz och diverse sportsändningar för att helt kunna avfärda citatet.

Tycker dock det är underhållande att en hel del människor jag frågat som annars inte är mycket för konspirationsteorier faktiskt tror att citatet har redigerats bort i alla arkiv. Är nog ärligt talat det vanligaste svaret jag får när jag har pratat med folk om detta.

Måste säga att hela situationen är intressant, varenda svensk känner väl till citatet, som ändå troligtvis aldrig har sagts. Är väl bara "Bapelsin gubbjävel" som kommer i närheten?
Citera
2024-02-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Frågan får betraktas som utredd. Förutom att det är lite väl mycket mystiska eller märkliga omständigheter kring när det påstås att det upptäckts så har det kollats igenom grundligt på tänkbara matcher plus att ingen som påstår sig minnas kan förklara riktigt exakt när dwr sagts. Någon måste väl kunna precisera nu när dom påstår sig minnas det så himla bra. Men nej..

Ni som påstår att ni minns..Fine, ha era minnen. Men kom inte och tjafsa utan mer på fötterna än bara ert påstådda minne.. Vi kommer aldrig tro er och vi har den fakta som finns att stödja oss på. Vi är inte intresserade av era betraktelser!

Såvida ingen kan komma med något nytt så bör tråden låsas. Låt den begravas med Arne som tråkigt nog inte finns med oss längre.
Håller med föregående talare.
Det har redan funnits en hel del troll i tråden och det riskerar att fortsätta som en trolltråd, då inga bevis framkommit under alla år tråden varit uppe.
Tråden borde låsas och arkiveras.
Citera
2024-02-29, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Håller med föregående talare.
Det har redan funnits en hel del troll i tråden och det riskerar att fortsätta som en trolltråd, då inga bevis framkommit under alla år tråden varit uppe.
Tråden borde låsas och arkiveras.

Det är en riktigt dåligt idé att låsa och arkivera den här tråden. Det ramlar ju hela tiden in nya dårar som "minns att de hört det" och dessa måste tas om hand på något sätt.

Ju längre tid tråden lever och frodas, desto större blir tyngden av att något citat inte hittas.
Citera
2024-02-29, 16:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det är en riktigt dåligt idé att låsa och arkivera den här tråden. Det ramlar ju hela tiden in nya dårar som "minns att de hört det" och dessa måste tas om hand på något sätt.

Ju längre tid tråden lever och frodas, desto större blir tyngden av att något citat inte hittas.

Så är det. Fattar inte alls varför tråden skulle låsas.
Citera
2024-02-29, 16:56
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så är det. Fattar inte alls varför tråden skulle låsas.
Japp. Att låsa denna tråden vore ju nästan som att begrava allt jobb som har gjorts. Så länge tråden lever så kommer fler att inse att det är en skröna.
Citera
2024-03-01, 21:02
Medlem
Citat:

Just därför. Hela tråden riskerar att fyllas av "Jag minns rätt, ni har fel" osv, trots att det i denna mångåriga tråd aldrig presenterats bevis för det.
Citera
2024-03-01, 21:50
Medlem
Citat:
Just därför. Hela tråden riskerar att fyllas av "Jag minns rätt, ni har fel" osv, trots att det i denna mångåriga tråd aldrig presenterats bevis för det.

Och varje individ som kommer in med sådana idiotiska argument får ju samma behandling. Det är bra. "Det har varit 50 personer före dig som sagt samma sak, och alla har fått vända med svansen mellan benen".

Ju fler de blir, desto bättre. Det är därför tråden ska fortsätta leva.
Citera
2024-03-01, 22:34
Medlem
Rolig tråd. Jag som nästan kan svära på att jag sett ett klipp där kameran sveper över Kameruns avbytarbänk medans Arne säger den legendariska meningen, sjukt att de förmodligen inte ens har hänt haha.
Citera
2024-03-01, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empompom
Rolig tråd. Jag som nästan kan svära på att jag sett ett klipp där kameran sveper över Kameruns avbytarbänk medans Arne säger den legendariska meningen, sjukt att de förmodligen inte ens har hänt haha.

Yes, har samma minne, det är sjukt

Eller ja, hade samma minne 😄 inser ju nu att det är falskt
Citera
2024-03-02, 09:40
Medlem
Citat:
Och varje individ som kommer in med sådana idiotiska argument får ju samma behandling. Det är bra. "Det har varit 50 personer före dig som sagt samma sak, och alla har fått vända med svansen mellan benen".

Ju fler de blir, desto bättre. Det är därför tråden ska fortsätta leva.
Leva, förutsatt att det framkommer något matnyttigt, vilket efter åtta år är mindre troligt. Tråden riskerar därmed att bli en trolltråd med inlägg vars enda uppgift är att vara motvalls, vilket vi sett prov på tidigare med användare som fyller på med helt bisarra inlägg och lögner.
Det skulle förminska det långa arbete som många lagt ner på att finkamma videokassetter, klipp, sändningar osv.
Citera
2024-03-02, 10:18
Medlem
Citat:
Leva, förutsatt att det framkommer något matnyttigt, vilket efter åtta år är mindre troligt. Tråden riskerar därmed att bli en trolltråd med inlägg vars enda uppgift är att vara motvalls, vilket vi sett prov på tidigare med användare som fyller på med helt bisarra inlägg och lögner.
Det skulle förminska det långa arbete som många lagt ner på att finkamma videokassetter, klipp, sändningar osv.

Det förminskar absolut ingenting, om det mot förmodan skulle inträffa, vilket jag betvivlar.

Den här tråden är full av duktiga skribenter som sågar alla sådana troll längs fotknölarna.

Jag tror inte för en sekund att de som ramlar in här och påstår att "de faktiskt hört det" gör detta för att vara motvalls. Jag tror att de på riktigt är övertygade om att de faktiskt hört citatet, och detta är den plats där de kan få hjälp att ta sig igenom den mentala smärta det innebär att inse att man levt med en lögn.

Om tråden låses, försvinner den möjligheten i stor utsträckning.
Citera
2024-03-02, 19:34
Medlem
Citat:
Det förminskar absolut ingenting, om det mot förmodan skulle inträffa, vilket jag betvivlar.

Den här tråden är full av duktiga skribenter som sågar alla sådana troll längs fotknölarna.

Jag tror inte för en sekund att de som ramlar in här och påstår att "de faktiskt hört det" gör detta för att vara motvalls. Jag tror att de på riktigt är övertygade om att de faktiskt hört citatet, och detta är den plats där de kan få hjälp att ta sig igenom den mentala smärta det innebär att inse att man levt med en lögn.

Om tråden låses, försvinner den möjligheten i stor utsträckning.

Ja, och för varje gång den här tråden aktualiseras stärks kunnigheten bland befolkningen om att citatet är en myt. Jag har hört om att citatet är en myt från många håll genom åren. Kunskapen blir allt mer utbredd.

Det viktiga med den här tråden handlar främst inte om citatet i sig imo, utan om två viktiga livslärdomar.
1) Att man aldrig kan lita på sitt (eller andras minne) till hundra procent och att man behöver ha en ödmjukhet inför det.
2) Att människor som blir beskyllda för att ljuga mycket väl kanske bara minns fel. Även där behöver man mer ödmjukhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in