Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-03, 01:58
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Givetvis har det inte censurerats bort. Det är inte ens en konstig sak att säga. Det handlar bara om att folk ofta uppskattar vissa sorters grejer som upprepas & blir klassiker. Typ hela grejen med "Vem faaaan är Nisse Hult" eller "Det går lika bra med selleri" mm. Finns inget stötande alls med det & i stort sett ingen uppfattar det som rasistiskt.

Om det inte skedde tidigt i förlängningen mot England, då Hegerfors kanske kände att Kamerun var lite i mentalt underläge, så har det såklart blandats ihop med någon annan match. Troligen då Kamerun-Ryssland 1994 eller Kamerun-Brasilien 1994.

Bosse Hansson kommenterade både Brasilien-Kamerun och Ryssland-Kamerun. Vi har alltså än så länge tre kandidater till detta citat: Arne, Bosse och Lindeborg + ett tiotal (?) matcher…

Japaner, japaner från 1936 finns på youtube och visas ofta i tv… Mörkt på avbytarbänken från 90-94 visas aldrig på tv och ingen kan enas om vilken match och kommentator som sa det
Citera
2015-12-03, 02:01
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Jag är 100% seriös

Dom hade alltså av någon anledning tvingats ta med oerfarna spelare till den här träningsmatchen, & kommentatorn Lindeborg bedömer det då som så pass besvärligt att tvingas byta in dessa, att han då säger att det ser mörkt ut på bänken?

Du inser väl att det är långsökt som fan? Jag litar mer på trovärdigheten hos dem som svär på att det var England-Kamerun 1990. Det kan ha visats pausbilder innan förlängningen. Hela grejen du drar upp här med att Nigeria inte hade något vettigt att slänga in i en träningsmatch känns helt konstig.
Citera
2015-12-03, 04:05
Medlem
GayGatsbys avatar
Hade det varit en italiensk kommentator hade ni aldrig ifrågasatt hans legacy. Ni är ena respektlösa papphuvuden från Skövde som säkert följer engelsk fotboll och hyllar fish 'n' ships med majonnäs. Vidrigt rent ut sagt.

Ni borde skaffa er lite italiensk respekt och hylla era äldre istället som varit grundstenen för utvecklingen av svensk fotboll som har många band till den fina italienska Calcion.
Citera
2015-12-03, 04:13
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayGatsby
Hade det varit en italiensk kommentator hade ni aldrig ifrågasatt hans legacy. Ni är ena respektlösa papphuvuden från Skövde som säkert följer engelsk fotboll och hyllar fish 'n' ships med majonnäs. Vidrigt rent ut sagt.

Ni borde skaffa er lite italiensk respekt och hylla era äldre istället som varit grundstenen för utvecklingen av svensk fotboll som har många band till den fina italienska Calcion.
Ok, det är fel att ifrågasätta händelser som uppenbarligen inte har hänt, åtminstone inte när de påstås ha hänt. Det är även fel med majonnäs. Tack för ditt bidrag till tråden. Jag känner att du rätade ut en del frågetecken.
Citera
2015-12-03, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Ok, det är fel att ifrågasätta händelser som uppenbarligen inte har hänt, åtminstone inte när de påstås ha hänt. Det är även fel med majonnäs. Tack för ditt bidrag till tråden. Jag känner att du rätade ut en del frågetecken.
+1
För övrigt ifrågasätts väl allt som italienare gör, man tar dem inte seriöst. Svårt att ens förstå inlägget, alltså rent språkligt o intellektuellt.. Men det kanske bara är jag.
Citera
2015-12-03, 07:10
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Om man kollar på hela England - Kamerun så kommer man att hitta kommentaren. Detta eftersom det var där det skedde. Jag fascineras över den kollektiva hjärntvätt som pågår härinne att helt plötsligt är det hela en myt.

Om det inte finns från SVTs officiella utskick av matchen håller jag det inte för otroligt att Arnes kommentar helt enkelt censurerats bort. I vilket fall som helst är det bästa att få fram kommentaren, och inte bara avsaknaden av den.

Finns inte en chans i hela helvetet att det censurerats bort. Pliktexen som skickas till biblioteken är grundlagsskyddade typ, Mein Kampf och liknande finns där. Allt som publicerats officiellt i Sverige finns där.
Dessutom är det ingen stor rasistisk sak om det skulle ha sagts, mer en kul grej. Därför som Arne med lätthet kan skratta åt det i tex Mix Megapol och andra intervjuer.
Åh hej på dig å kom igen, tjoho!
Citera
2015-12-03, 07:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Klippet har aldrig funnits pa YouTube.

Jo, det har det visst. Runt 2007-2008 någon gång. Kan vara så enkelt att användaren till klippet sedan tog bort sitt konto. Precis som en del har beskrivit klippet är precis så jag minns det också. Folk har dock hackat upp sej på att det är Arne. Det är Bo Hansson som säger det. VM 94.

Men jag förstår att det är svårt att inse att man har fel innan man blir överbevisad.
Citera
2015-12-03, 07:20
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jo, det har det visst. Runt 2007-2008 någon gång. Kan vara så enkelt att användaren till klippet sedan tog bort sitt konto. Precis som en del har beskrivit klippet är precis så jag minns det också. Folk har dock hackat upp sej på att det är Arne. Det är Bo Hansson som säger det. VM 94.

Men jag förstår att det är svårt att inse att man har fel innan man blir överbevisad.

Känns det troligt att ingen skulle ha länkat till det klippet då? Internet borde som sagt vara fullt av döda länkar till det borttagna klippet om det funnits ute. Hitta dessa!
Citera
2015-12-03, 07:22
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben

I vilken match 1994 då?
Citera
2015-12-03, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Finns inte en chans i hela helvetet att det censurerats bort. Pliktexen som skickas till biblioteken är grundlagsskyddade typ, Mein Kampf och liknande finns där. Allt som publicerats officiellt i Sverige finns där.
Dessutom är det ingen stor rasistisk sak om det skulle ha sagts, mer en kul grej. Därför som Arne med lätthet kan skratta åt det i tex Mix Megapol och andra intervjuer.
Åh hej på dig å kom igen, tjoho!
Nu är det ju så att det är en myt att inte säljs i bokhandeln. De kanske inte skyltar med den men säljer den gör de http://www.bokus.com/bok/9780395925034/mein-kampf/
Citera
2015-12-03, 07:27
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Nu är det ju så att det är en myt att inte säljs i bokhandeln. De kanske inte skyltar med den men säljer den gör de http://www.bokus.com/bok/9780395925034/mein-kampf/
Vem har påstått att Mein Kampf inte säljs i bokhandeln? Hur vore det ens relevant?
Citera
2015-12-03, 07:29
Medlem
Igår skulle jag ha kunnat svära på att jag sett klippet för något år sedan, kameran sveper över båset och spelarna hänger med huvudet.. men nu börjar man ju undra

Påminner om när Clintan sprättar upp en cigarett ur bröstfickan fast på en mycket större skala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in