Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-01, 09:48
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Fattar inte..Någon måste ju ha VM-krönikan från 1990? Den sändes för övrigt även 2002 som jag minns att jag spelade in..men har tyvärr tappat bort det.

Jag är helt säker på att det har sagts då. Mellan England och Kamerun. Så där behöver ni inte tveka. NEJ, DET ÄR INGEN MYT....Herregud..En sak var bara att det blev inte så väldigt uppmärksammat i media just då som blev senare.
VM-krönikan från 1990 finns på YouTube. Jag såg faktiskt den för bara någon vecka sedan. Hegerfors påstådda citat förekommer inte i den vad jag såg och hörde.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=-IoOF_VSVeI
Senast redigerad av BarryHero 2015-12-01 kl. 09:54.
Citera
2015-12-01, 10:16
Medlem
BarryHeros avatar
Den som verkligen kan hitta klippet där han säger det har en stor jävla YouTube-sensation i sina händer.

Vi snackar miljontals visningar.
Citera
2015-12-01, 10:21
Medlem
Att det gått flera dagar och 10+ sidor utan att ett klipp dykt upp eller att ens konsensus nåtts om när detta skulle ha sagt tyder ju på att det här faktiskt är en urban legend. Rätt otroligt.
Citera
2015-12-01, 10:21
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
VM-krönikan från 1990 finns på YouTube. Jag såg faktiskt den för bara någon vecka sedan. Hegerfors påstådda citat förekommer inte i den vad jag såg och hörde.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=-IoOF_VSVeI
Jäkligt konstigt. Hur klipper dom egentigen?

Det där var inte alls och är inget kontroversiellt. Alla inom media förstod att han inte menade något illa med det, och tyckte det var kul. Men att man klipper nuförtiden hade inte förvånat mig med dagens skitnödiga mediaklimat.
Citera
2015-12-01, 10:22
Medlem
Nivovics avatar
Jag kollade på Arne Hegerfors special på TV4 igår kväll och lade märke till en del stora ögonblick och citat från tiden då Arne var kommentator. Men det kända citatet nämdes eller visades tyvärr inte.

Jag läste också på Arnes Wikipediasida:
"Under TV:s 50-årsjubileum anmärkte han på att han troligen skulle bli mest ihågkommen för orden "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" som han omedvetet uttryckte sig vid en kameravinkel mot deppande spelare på avbytarbänken under en kvartsfinalen mellan Kamerun och England i Fotbolls-VM 1990, medan det som groda kunnat tolkas som en hudfärgsfråga."

Längst nere på sidan finns en referens från "Sportspegeln 50 år, SVT 2, 6 januari 2011", vilket jag antar är samma sak som "TV:s 50-årsjubileum"?
Om så är fallet kanske klippet finns med i Sportspegelns 50-årsjubileum som kom ut 2011 och borde kunna finnas någonstans ute på nätet. Har tyvärr inte hittat det, men om någon i tråden gör det så hojta gärna till!
Citera
2015-12-01, 10:26
Medlem
BarryHeros avatar
Ni som påstår att ni hörde det i direktsändning när det begav sig - är ni helt säkra på att ni verkligen hörde det?
Citera
2015-12-01, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hur menar du nu? Du pratar förstås om ett annat citat där ordet negrer ingår? Du har fått pk på knarkar hjärnan.
Hur jag menar? Jag menar på den tiden var det inte så hemskt att säga neger eller kommentera att dom var mörka.
Knarkarhjärna??? Är du pårökt eller vad är ditt problem?
Citera
2015-12-01, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyKuken
Och att ni säger någonting innebär ännu mindre.

Att Arne inte ens verkar ha kommenterat VM 1994 säger desto mer.
Vad har du fått det ifrån?
http://www.expressen.se/kvp/sport/hegerfors-tvingades-avsta-20-arsjubileet/
Citera
2015-12-01, 10:50
Medlem
Steff83s avatar
Hur som helst..Jag fattar inte varför det ifrågasätts och spekuleras om "myt"..Detta har det du ju snackats om hur länge som helst..Jag minns att vi skämtade om det i skolan på den tiden.

Vi säger..OM..det skulle skett 1994..Vilken match då? Mot Brasilien? För Bosse Hansson kommenterade mot Sverige och Ryssland.
Citera
2015-12-01, 10:52
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Ja..Där har "Hockeykuken" helt fel..Fattar inte vad folk får allt i från..Slänger sig med gissningar..mm.
Citera
2015-12-01, 10:54
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Hur som helst..Jag fattar inte varför det ifrågasätts och spekuleras om "myt"..Detta har det du ju snackats om hur länge som helst..Jag minns att vi skämtade om det i skolan på den tiden.

Vi säger..OM..det skulle skett 1994..Vilken match då? Mot Brasilien? För Bosse Hansson kommenterade mot Sverige och Ryssland.
Nu säger jag inte att det är en myt, men de mest kända myterna är de som alla talar om och tror sig själva ha hört.

Tror det är större sannolikhet att det skedde under VM 1990 mellan England och Kamerun, det verkar Arne och de flest källorna vara överens om.
Citera
2015-12-01, 11:05
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Han menar att Hegerfors inte kommenterade någon av Kameruns matcher i VM 94.

Jag är numera helt övertygad om att det rör sig om en myt. En av de mest berömda sportgrodorna i svensk TV-historia (kanske till och med den mest berömda) och det finns inte en enda ljudupptagning med den? Helt osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in