2015-12-03, 07:31
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Nu är det ju så att det är en myt att inte säljs i bokhandeln. De kanske inte skyltar med den men säljer den gör de http://www.bokus.com/bok/9780395925034/mein-kampf/

Jo, jag vet. Kom bara inte på nåt bättre exempel. Saken är den att pliktexemplar censureras inte.
Citera
2015-12-03, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jo, det har det visst. Runt 2007-2008 någon gång. Kan vara så enkelt att användaren till klippet sedan tog bort sitt konto. Precis som en del har beskrivit klippet är precis så jag minns det också. Folk har dock hackat upp sej på att det är Arne. Det är Bo Hansson som säger det. VM 94.

Men jag förstår att det är svårt att inse att man har fel innan man blir överbevisad.

Om Arne inte sagt det när han själv påstår dvs i matchen Eng-Kam så är det tillräckligt för en mythbust tycker jag. Många är ju säkra på olika så ett blankt påstående om att det är Bo Hansson utan att ange match o läge i matchen ger ingen större trovärdighet.

VM 90 Kam-Eng är ju inte färdiggranskad än så det kan ju fortfarande vara den matchen men i ett annat läge. Att nån inte redan plockat fram en referens från typ Offside, tidningsartikel eller klipp borde ändå oroa de mest övertygade..

Jag slänger in en möjlighet som inte nämnts än: Alla såg ju på sportnytt på den här tiden. Kan man ha fått det om bakfoten och att det inte alls yttrades av kommentatorn i matchen utan av den som refererade klippet i Sportnytt/Sportspegeln?
Citera
2015-12-03, 07:54
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Kan ha varit vid 1-0 England också.
Jag slötittade igenom matchen igår (youtube), från det att england gjorde 1-0 (kring 25:e minuten) tills det blev 1-1 i 60:e. Inga lämpliga avbytarbänksbilder i den sändningen men det kan ju skilja lite mellan olika utsändningar. Jag kan konstatera att Kamerun var inte så jävla bra ändå. De spelade faktiskt skit tills de fick kvitteringen. Kvitteringen kom från ingenstans. De borde ha sett bedrövade ut under hela den tiden.

Tråkigt att det verkar visa sig vara en myt (om det inte dyker upp ännu). Det är mitt första kända falska minne då. När jag tänker efter så kanske jag inte kommer ihåg själva yttrandet, men jag har minnesbilder av en avbytarbänk. När jag såg matchen var jag väldigt fokuserad på den rent sportsligt och skulle inte ha noterat en lustighet speciellt mycket. Därför har jag tänkt att det samma gäller de flesta, och att det är orsaken till att klippet inte finns nånstans.

Jag är dock fortfarande fundersam till varifrån citatet härstammar. Hur kan det bara blossa upp? Rastapopolus drog en anekdot om igår om Malmska Valen, som finns på naturhistoriska museet i Göteborg. Men där är det ändå två olika saker som kombinerats ihop till en annan händelse. Valen finns, och caféet, dock inte kombinationen. Jag är inte riktigt tillfreds med situationen just nu.

Citera
2015-12-03, 07:59
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Om Arne inte sagt det när han själv påstår dvs i matchen Eng-Kam så är det tillräckligt för en mythbust tycker jag. Många är ju säkra på olika så ett blankt påstående om att det är Bo Hansson utan att ange match o läge i matchen ger ingen större trovärdighet.

VM 90 Kam-Eng är ju inte färdiggranskad än så det kan ju fortfarande vara den matchen men i ett annat läge. Att nån inte redan plockat fram en referens från typ Offside, tidningsartikel eller klipp borde ändå oroa de mest övertygade..

Jag slänger in en möjlighet som inte nämnts än: Alla såg ju på sportnytt på den här tiden. Kan man ha fått det om bakfoten och att det inte alls yttrades av kommentatorn i matchen utan av den som refererade klippet i Sportnytt/Sportspegeln?

Jag nämnde Sportnytt igår, du får kolla upp sändningen. Frågan är varför Arne, då i USA, skulle gå in och lägga nytt kommentatorspår till Sportnytt? Makes no sense?
Citera
2015-12-03, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Jag nämnde Sportnytt igår, du får kolla upp sändningen. Frågan är varför Arne, då i USA, skulle gå in och lägga nytt kommentatorspår till Sportnytt? Makes no sense?

Ja men om det sades i Sportnytt är min tanke att man flera år därefter blandat ihop vem som sade orden dvs man kom ihåg vilken matchen var och situation tänkte då att det var Arne som sa detta eftersom han var kommentator. Det är lite långsökt men ändå en reel möjlighet som jag ser det.

Edit. Jag utesluter inte att Arne även gjorde speakerrösten till inslaget i Sportnytt, det känns ganska troligt på den tiden.

Sportnyttssändning från den tiden.. Nog inte helt lätt att kolla upp, men KB-KILLEN: om det inte sägs i matchreferatet kan du kolla sportnyttsändningen samma kväll eller kvällen efter (beroende på när matchen spelades)
Senast redigerad av VLCD 2015-12-03 kl. 08:10.
Citera
2015-12-03, 08:09
Medlem
Citat:

Anrell hade noll källkritik, så uttalandet kan vara lika påhittat som alla grodor Christer Abrahamsson och Rolf Zetterlund påstås ha stått för.

Arne är dammig i kupan, så enkelt är det nog.
Citera
2015-12-03, 08:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Om man kollar på hela England - Kamerun så kommer man att hitta kommentaren. Detta eftersom det var där det skedde. Jag fascineras över den kollektiva hjärntvätt som pågår härinne att helt plötsligt är det hela en myt.

Om det inte finns från SVTs officiella utskick av matchen håller jag det inte för otroligt att Arnes kommentar helt enkelt censurerats bort. I vilket fall som helst är det bästa att få fram kommentaren, och inte bara avsaknaden av den.

Det finns ju inget 'officiellt utskick' från SVT. Bara matchen så som den sändes 1990.
Citera
2015-12-03, 09:21
Medlem
Citat:
Känns det troligt att ingen skulle ha länkat till det klippet då? Internet borde som sagt vara fullt av döda länkar till det borttagna klippet om det funnits ute. Hitta dessa!

Att resonera att bara för att det inte finns döda länkar så har det inte existerat är bara jävligt dumt.

Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
I vilken match 1994 då?

Rysslandmatchen.

Citat:
Många är ju säkra på olika så ett blankt påstående om att det är Bo Hansson utan att ange match o läge i matchen ger ingen större trovärdighet.

Jag har skrivit tidigare att det är i matchen mot Ryssland. Men ingen verkar lyssna. Alla är övertygande om att det är Arne när det var Hansson som sade det. Så länge folk är inne på Arne kommer ni inte lösa det.
Citera
2015-12-03, 09:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Att resonera att bara för att det inte finns döda länkar så har det inte existerat är bara jävligt dumt.
[...]

Att det inte är ett vattentätt bevis i sig håller jag med om, men varför är det 'jävligt dumt'? Det är ett indicium som absolut har en viss tyngd. Det verkar alltså vara omöjligt att hitta någon som ens länkat till det påstådda citatet under alla dessa år.

Samtidigt är det lätt att hitta alla de andra uppmärksammade citaten.
Citera
2015-12-03, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Att det inte är ett vattentätt bevis i sig håller jag med om, men varför är det 'jävligt dumt'? Det är ett indicium som absolut har en viss tyngd. Det verkar alltså vara omöjligt att hitta någon som ens länkat till det påstådda citatet under alla dessa år.

Samtidigt är det lätt att hitta alla de andra uppmärksammade citaten.

På Fragbite.se från 20 maj 2008 har något skrivit att klippet finns på Youtube.

Så myten om att det inte funnit något klipp är överbevisad. För varken jag, eller någon annan här nog, påstår att de sätt klippet bara för någon på Fragbite skrivit att det funnit. Ni andra få helt enkelt tro oss.
Citera
2015-12-03, 09:37
Medlem
Så här säger Arne själv

Citat:
– Kamerun var på väg mot sitt bästa resultat i VM någonsin när Gary Lineker kvitterade till 2-2 på straff i slutet av matchen. Då zoomade de in Kameruns avbytarbänk där de satt och såg molokna ut, och jag tänkte aldrig på betydelsen av det jag sa. Hade det varit tvärtom och de filmat Englands bänk hade jag sagt likadant. Nu var det istället någon uppmärksam tittare som noterade det där och på den vägen är det. Men annars har jag faktiskt sagt väldigt lite fel
Citera
2015-12-03, 09:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
På Fragbite.se från 20 maj 2008 har något skrivit att klippet finns på Youtube.

Så myten om att det inte funnit något klipp är överbevisad. För varken jag, eller någon annan här nog, påstår att de sätt klippet bara för någon på Fragbite skrivit att det funnit. Ni andra få helt enkelt tro oss.

Länkar den personen till klippet? Har du sett inlägget själv? Det finns massor av personer i denna tråd som menar att det Hegerfors sade det omstridda citatet 1990, 1994 och även andra år.

Det bevisar ingenting om någon påstår något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in