2024-02-18, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleAk
Om mytens ska redas ut:

1. Vilket år "sade" kommentaren, 1990 eller 1994?

2. När året är utrett, vilken match?

Och

3. Handlar myten om Arne Hegerfors eller Bo Hansson?

Jag har hela tiden fått för mig att det ska komma från VM 1994 i matchen mellan Ryssland - Kamerun (6-1) kommenterad av Bo Hansson.

Alla dessa teorier har redan retts ut. Även Ryssland Kamerun har kollats igenom.

Citatet är en myt!
Citera
2024-02-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Hej igen avec. Det handlar absolut inte om det. Jag kan inte tala för nån annan. Även om jag skulle se hela matchen och citatet inte var med skulle det inte ändra nånting! Jag har redan accepterat att citatet är borttaget, på ett eller annat sätt.
Annars hade ju denna tråden varit död för längesen då citatet dykt upp för massa år sen. Det fattar du väl?
Jag kan inte säga att mitt minne kring detta är fel då jag helt enkelt vet när mitt minne är riktigt eller om jag är osäker. Kvittar vad någon annan säger.
Det är ju det ni inte vill eller kan förstå.
Vissa minnen litar man bara på helt enkelt.

Sen får ni tycka det handlar om stolthet o ego hur mycket ni vill, men det handlar inte alls om det.

Det intressanta är att du skriver att bevisningen inte spelar någon roll. Du har ditt minne och det litar du på. Det är bra att du är så öppen med det.

Forskning har dock visat att det är relativt enkelt att förändra folks minnen. Och om man väl förändrar minnet så litar individen på det aktuella minnet. Tanken blir inte att "jag minns fel" då det mänskligt naturliga är att lita på minnet. Många vill inte minnas fel och känslan av det upplevs som skrämmande. I den fasen vill inte ens individen veta om den minns fel.

Så jag finner det inte ett dugg förvånande att påhejarna av kamerunbänken inte tar sig till biblioteket.

Värt att nämna är att det finns ganska många i tråden som kommit in och varit övertygade om att de hört Kamerun-citatet men ändrat åsikt och insett att de mindes fel.
Senast redigerad av avec 2024-02-18 kl. 21:36.
Citera
2024-02-18, 21:30
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det intressanta är att du skriver att bevisningen inte spelar någon roll. Du har ditt minne och det litar du på. Det är bra att du är så öppen med det.

Forskning har dock visat att det är relativt enkelt att förändra folks minnen. Och om man väl förändrar minnet så litar individen på det aktuella minnet. Tanken blir inte att "jag minns fel" då det mänskligt naturliga är att lita på minnet. Folk vill inte minnas fel och känslan av det upplevs som skrämmande. I den fasen vill inte ens individen veta om den minns fel.

Så jag finner det inte ett dugg förvånande att påhejarna av kamerunbänken inte tar sig till biblioteket.

Värt att nämna är att det finns ganska många i tråden som kommit in och varit övertygade om att de hört Kamerun-citatet men ändrat åsikt och insett att de mindes fel.

Ja. Bevisningen spelar ingen roll. Som sagt kan bara tala för mig. Kvittar om jag skulle åka till KB o se matchen. Hade inte ändrat nånting. Jag vet vad jag minns. Det jag personligen undrar över är varför/hur citatet redigerats bort.
Men nu är det inte så himla viktigt så jag nöjer mig med att tjafsa i denna tråd istället. Med er som inte verkar acceptera att vissa inte väljer att köpa att minnet är inkorrekt.

Det som gör mig lite lätt uppretad dock är att ni tror det handlar om stolthet och ego. Eller nån slags rädsla. Detta är helt fel.. Men där kommer jag nog aldrig övertyga er.

Edit : ja det får stå för dom. Det kan jag inte göra dock
Citera
2024-02-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ja. Bevisningen spelar ingen roll. Som sagt kan bara tala för mig. Kvittar om jag skulle åka till KB o se matchen. Hade inte ändrat nånting. Jag vet vad jag minns. Det jag personligen undrar över är varför/hur citatet redigerats bort.
Men nu är det inte så himla viktigt så jag nöjer mig med att tjafsa i denna tråd istället. Med er som inte verkar acceptera att vissa inte väljer att köpa att minnet är inkorrekt.

Det som gör mig lite lätt uppretad dock är att ni tror det handlar om stolthet och ego. Eller nån slags rädsla. Detta är helt fel.. Men där kommer jag nog aldrig övertyga er.

Edit : ja det får stå för dom. Det kan jag inte göra dock

Att man inte kan acceptera att man kan minnas fel handlar om ego imo. Vi kan däremot ha olika åsikt om det.

Du begriper väl att ingen varit och klippt i arkivet. Finns inget sådant dokumenterat fall någonsin genom historien. Men det skulle alltså gjorts här?

Det blir smått komiskt faktiskt hur man så blint kan tro på minnesbilder trots att bevisningen visar att man minns fel.
Citera
2024-02-18, 21:39
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Att man inte kan acceptera att man kan minnas fel handlar om ego imo. Vi kan däremot ha olika åsikt om det.

Du begriper väl att ingen varit och klippt i arkivet. Finns inget sådant dokumenterat fall någonsin genom historien. Men det skulle alltså gjorts här?

Det blir smått komiskt faktiskt hur man så blint kan tro på minnesbilder trots att bevisningen visar att man minns fel.

Nej det handlar inte om ego i detta fallet.. Det handlar om att jag har ett såpass tydligt minne att jag helt enkelt vet att det hänt.. Skulle det vara fel kan likabra allt vara fel. Jag är dement o minns inte ens hur min mamma ser ut. Men så är inte fallet. Har inte med ego att göra.

Nej jag tror inte nån varit o klippt i arkivet. Jag har inte en susning vad som kan ha hänt.

Ja det kan jag förstå att du tycker...
Citera
2024-02-18, 21:45
Medlem
Citat:
Nej det handlar inte om ego i detta fallet.. Det handlar om att jag har ett såpass tydligt minne att jag helt enkelt vet att det hänt..

Minnet lurar dig helt enkelt. Och bevisningen visar det.

Antagligen har du förväxlat det med något annat citat Arne eller någon annan kommentator sagt rörande hudfärg. Så ditt minne om att Arne skämtat om hudfärg stämmer men du blandar ihop det du minns med Kamerun bänken.

----------
"
Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det match", då Kameruns bänk visas i bild. Det kan låta som "här är det matt", "här är det natt" eller "här är det svart".
källa: nomadic,
villalarm

https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
youtube-klipp
källa: nomadic

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31, avec

Hasse Borg, SVT Studio
England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Auswanderer, Careless
"
Citera
2024-02-18, 21:47
Medlem
Yoloswag55s avatar
Nu babblar du igen samma saker om o om igen. Detta har du postat i tråden typ 5ggr nu? Du låter nästan lite hopplös..
Vad är det du inte får in... Det kvittar vad bevisen säger..

Ha en fin söndag nu o sov gott sedan.
Citera
2024-02-18, 21:52
Medlem
Citat:
Nu babblar du igen samma saker om o om igen. Detta har du postat i tråden typ 5ggr nu? Du låter nästan lite hopplös..

Klart det inte kvittar vad bevisningen säger.

Däremot kvittar det vad du minns. Det finns alla möjliga minnesbilder i matchen du talar om och de spretar åt alla möjliga håll. Ditt minne är inte mer värt än någon annans.
Citera
2024-02-18, 21:57
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Klart det inte kvittar vad bevisningen säger.

Däremot kvittar det vad du minns. Det finns alla möjliga minnesbilder i matchen du talar om och de spretar åt alla möjliga håll. Ditt minne är inte mer värt än någon annans.

Så varför diskuterar vi ens? Jag bryr mig väl inte vad du tycker så varför är du så hellbent på att försöka övertyga mig?

Varför kan du inte acceptera det jag säger o låta det vara där bara?
Förstår verkligen inte varför du pushar så hårt.
Jag menar, ge dig? Nånstans får du ju acceptera att jag inte tänker lägga mig på denna front... Du säger det kvittar vad jag minns jag säger det kvittar vad du påstår. Ok fine. Adjö? Liksom, bara ge dig!

Sov gott
Citera
2024-02-18, 22:03
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Om jag ska vara snäll nu så tror jag på det du säger och din upplevelse. Jag har full respekt för det. Själv så har jag likt många minnen från att jag hört det men har ändrat mig helt enkelt.

Ditt problem är att du kan nte heller bevisa någonting med att bara säga att du minns det. Även om du upplever att du gör det så kan det lika gärna vara ett rent påhitt från din sida(som jag inte tror då) som ett falsa minne. Du kan bevisa lika lite själv som du anklagar dom med motsatt åsikt för.
I denna tråd har det gjorts allt för att hitta det utan att lyckas. Den som hävdar att det har gjorts har bevisbördan på sig. Ni "äger" inte tråden så att säga.

Sen är det som bekant väldigt många andra försvårande omständigheter kring detta som vi vet som tyder på att det inte stämmer eller har sagts.

Så kan du inte bevisa något så är det dessvärre rätt lönlöst att argumera dig blodig här. Du kommer aldrig få gehör så länge du inte kan vara mer specifikt kring omständigheterna. Jag respekterar ditt minne men tror inte på det. Precis som jag inte gör med mitt eget när det begav sig.
Senast redigerad av Steff83 2024-02-18 kl. 22:07.
Citera
2024-02-18, 22:05
Medlem
Citat:
Så varför diskuterar vi ens? Jag bryr mig väl inte vad du tycker så varför är du så hellbent på att försöka övertyga mig?

Varför kan du inte acceptera det jag säger o låta det vara där bara?
Förstår verkligen inte varför du pushar så hårt.
Jag menar, ge dig? Nånstans får du ju acceptera att jag inte tänker lägga mig på denna front... Du säger det kvittar vad jag minns jag säger det kvittar vad du påstår. Ok fine. Adjö? Liksom, bara ge dig!

Sov gott

Jag har inget intresse av att övertyga dig. Jag bara diskuterar frågan och bemöter dina befängda påståenden om att det måste vara klippt i arkivet för att du minns att det sades i den matchen.

Du får tro på ditt minne. Det är helt ok. Men kom inte här och vifta med det som något slags bevis.
Citera
2024-02-18, 22:05
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Om jag ska vara snäll nu så tror jag på det du säger och din upplevelse. Jag har full respekt för det. Själv så har jag likt många minnen från att jag hört det men har ändrat mig helt enkelt.

Ditt problem är att du kan du inte heller bevisa någonting med att bara säga att du minns det. Även om du upplever att du gör det så kan det lika gärna vara ett rent påhitt från din sida(som jag inte tror då) som ett falsa minne. Du kan bevisa lika lite själv som du anklagar dom med motsatt åsikt för.
I denna tråd har det gjorts allt för att hitta det utan att lyckas. Den som hävdar att det har gjorts har bevisbördan på sig. Ni "äger" inte tråden så att säga.

Så kan du inte bevisa något så är det dessvärre rätt lönlöst att argumentr dig blodig här. Jag respekterar ditt minne men tror inte på det. Precis som jag inte gör med mitt eget när det begav sig.

O det är helt ok!! Jag har aldrig påstått nåt annat heller! Jag minns det oavsett vad nån annan säger.

Har aldrig påstått att jag har nåt bevis!! Sluta projicera!

Jag har gång på gång försökt medla, säga att det inte finns nåt att diskutera, bara att acceptera att folk tycker o tänker olika.

That's it.
Senast redigerad av Yoloswag55 2024-02-18 kl. 22:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in