I
denna intervjun beskriver Hegerfors situationen väldigt detaljerat. VM i Italien, 1990 mot England.
Citat:
Ursprungligen postat av
mrshylock
Blev lite skriverier om det i tabloidpressen dagen efter. Och nej, har inget bevis aka youtubeklipp. Bara mitt ord.
Jag gick nyss igenom samtliga artiklar publicerade 1990 utifrån sökordet "england kamerun". Inte en enda artikel nämner det. Inte ens den långa sammanfattning av VM i Italien där man går igenom det bästa, sämsta, roligaste, udda, etc. nämner kommentaren.
Söker jag på "kamerun* avbytarbänk" så dyker citatet upp första gången 1995-12-17 i Aftonbladet där Lars Anrell listar sportfloskler med följande omnämnande:
Citat:
"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" Arne Hegerfors, SvT
Sökning på "hegerfors kamerun" ger första träff 1994 då deras match mot Sverige nämns och att Hegerfors ska kommentera öppningsmatchen.
Tidigare i år publicerade Carl-Gustaf Scott en bok med namnet African footballers in Sweden (9781137542076) där han påstår att citatet gjordes i VM 1994 med källhänvisning 26. Tyvärr finns inte listan publicerad på nätet men har någon nära till
biblioteket så får ni gärna kolla upp källan.
Citat:
he is still remembered for his commentary during the 1994 World Cup, when he infamously quipped, "Things look dark on Cameroon's bench"
Tyvärr hittar jag inga tidningsartiklar som nämner kommentaren under 1994.
1998 påstår Lars Agrell följande:
Citat:
- "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk", yttrat av Arne Hegerfors under fotbolls-VM 1994.