2015-11-30, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrshylock
Kan garantera att Hegerfors sade detta. Såg själv matchen, kommer ihåg när han sade det och att jag smålog i soffan. Blev lite skriverier om det i tabloidpressen dagen efter. Och nej, har inget bevis aka youtubeklipp. Bara mitt ord.

Vilken match var det då enligt dig?
Citera
2015-11-30, 10:54
Medlem
rambostinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Vilken match var det då enligt dig?

VM 90 England-Kamerun

https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Hade en diskussion för ett tag sedan om vad han sa och vilken match. Tror det var runt 3-4 år sen då fanns klippet på Youtube.
Senast redigerad av rambostina 2015-11-30 kl. 10:59.
Citera
2015-11-30, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Fast det var VM-86. Jag såg själv matchen och vill minnas att jag själv hört honom säga det.
Du minns fel Kameron kvala inte ens till VM 86.

Citat:
Ursprungligen postat av deejade
rätt säker på att det var vm 94

Arne Hegerfors säger ju själv att det var efter att Kameron fick 2 straffar mot sig som han sa det.

Jag har gjort värsta researchen så jag vet till 100% att under VM 90 och 94 så hade Kameron 2 straffar mot sig under en enda match och det var VM 1990 kvartsfinalen mot England , där Kameron även spelade bättre än England och borde ha vunnit.

Så det är garanterat den matchen till 100%, problemet är att hitta klipp på svenska från själva matchen.
Senast redigerad av qirtero 2015-11-30 kl. 11:45.
Citera
2015-11-30, 11:39
Medlem
mrshylocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Du minns fel Kameron kvala inte ens till VM 86.

Arne Hegerfors säger ju själv att det var efter att Kameron fick 2 straffar mot sig som han sa det.

Jag har gjort värsta researchen så jag vet till 100% att under VM 90 och 94 så hade Kameron 2 straffar mot sig under en enda match och det var VM 1990 kvartsfinalen mot England , där Kameron även spelade bättre än England och borde ha vunnit.

Så det är garanterat den matchen till 100% problemet är att hitta klipp på svenska från själva matchen.

Japp, vm90, kvarten, eng (Lineker) satte två straffar (83e och 105e min).
Citera
2015-11-30, 11:45
Medlem
Märkligt hur denna myt har kunnat leva kvar.
Citera
2015-11-30, 13:02
Medlem
Lurigfaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Märkligt hur denna myt har kunnat leva kvar.

Den var rolig första gången man hörde den. Inte lika kul när man hör den för 360:e gången av sina icke-fotbollsintresserade kollegor varje gång det vankas CL/EM/VM-slutspel.
Citera
2015-11-30, 13:05
Bannlyst
Det var under England-Kamerun vm 1990, hade precis fyllt 15 och satt hormonsprängd och asgarvade i samband med kommentaren.

Varcör har så många fått för sig att det var under VM 94?
Citera
2015-11-30, 13:15
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColinCherry
Det var under England-Kamerun vm 1990, hade precis fyllt 15 och satt hormonsprängd och asgarvade i samband med kommentaren.

Enligt Lasse Anrells bok sa utspelade det sig under VM 94. Jag tror dig dock och det ar kul att det trots allt kanske ar ett sant citat.

Dock kryllar Lasse Anrells bok av felaktigheter. Bland annat hävdar han att Dahlin gick ut for Henke Larsson i bronsmatchen VM 94 vilket inte stammer over huvud taget. Dahlin var skadad och spelade inte, medan Henke spelade från start.
Citera
2015-11-30, 13:35
Medlem
I denna intervjun beskriver Hegerfors situationen väldigt detaljerat. VM i Italien, 1990 mot England.

Citat:
Ursprungligen postat av mrshylock
Blev lite skriverier om det i tabloidpressen dagen efter. Och nej, har inget bevis aka youtubeklipp. Bara mitt ord.

Jag gick nyss igenom samtliga artiklar publicerade 1990 utifrån sökordet "england kamerun". Inte en enda artikel nämner det. Inte ens den långa sammanfattning av VM i Italien där man går igenom det bästa, sämsta, roligaste, udda, etc. nämner kommentaren.

Söker jag på "kamerun* avbytarbänk" så dyker citatet upp första gången 1995-12-17 i Aftonbladet där Lars Anrell listar sportfloskler med följande omnämnande:

Citat:
"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" Arne Hegerfors, SvT

Sökning på "hegerfors kamerun" ger första träff 1994 då deras match mot Sverige nämns och att Hegerfors ska kommentera öppningsmatchen.

Tidigare i år publicerade Carl-Gustaf Scott en bok med namnet African footballers in Sweden (9781137542076) där han påstår att citatet gjordes i VM 1994 med källhänvisning 26. Tyvärr finns inte listan publicerad på nätet men har någon nära till biblioteket så får ni gärna kolla upp källan.

Citat:
he is still remembered for his commentary during the 1994 World Cup, when he infamously quipped, "Things look dark on Cameroon's bench"

Tyvärr hittar jag inga tidningsartiklar som nämner kommentaren under 1994.

1998 påstår Lars Agrell följande:

Citat:
- "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk", yttrat av Arne Hegerfors under fotbolls-VM 1994.
Senast redigerad av Ducedo 2015-11-30 kl. 13:42.
Citera
2015-11-30, 14:23
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColinCherry

Myt

Som råttan i pizzan osv osv

Karln har aldrig sagt ngt liknande o förnekar det ju själv.
Citera
2015-11-30, 14:26
Medlem
Grevelings avatar
Återstår att någon letar fram sina gamla videoband och lägger upp matchen. Vill minnas jag har sett sändningen någonstans och det var inte in situ så det bör finnas andra tvprogram där klippet är återgivet också.

VM -94 måste väl vara en tidningsanka eftersom det verkar klarlagt att Hegerfors inte kommenterade någon match med Kamerun då.
Senast redigerad av Greveling 2015-11-30 kl. 14:34.
Citera
2015-11-30, 14:26
Bannlyst
Detta sade på den tiden innan pk regerade Sverige. Då var det helt naturligt att säga ordet neger om en svart människa utan att mena något illa med det. Nu verkar det ju vara så otroligt kränkande att påstå att dessa mörka människor inte har samma färg som vi på huden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in