2015-12-15, 13:43
Medlem
jag har sett nigeria-italien VM94 (italien vänder och vinner efter mål av baggio i 89nde och sedan samme baggio på straff i förlängning) och argentina-nigeria VM94 (gruppspelsmatch, 2-1 även där efter att argentina vänt och vunnit). Båda kommenteras av Hegerfors men ingen av bilderna på nigerias bänk ackompanjeras av den beryktade meningen..

Har dock inte sett hela sändningarna, utan spolat igenom dom för att sedan stanna till vid varje bild på avbytarbänk. Snart är dock nigeria-italien förlängningen genomkikad från början till slut. Å det är ju bara under förlängningen nigeria legat under...
Citera
2015-12-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Det var som fan - JellyJansen, vittnet som framstått som mest trovärdigt av alla - hade alltså oxå fel...

Det positiva i detta är väl iaf att OM det sas, så sas det faktiskt av Arne.

Framförallt så är nu alla matcher i tråden som angavs inna granskning avförda. Det börjar se illa ut i hoppet om att det skulle existera.
Citera
2015-12-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bisl01
jag har sett nigeria-italien VM94 (italien vänder och vinner efter mål av baggio i 89nde och sedan samme baggio på straff i förlängning) och argentina-nigeria VM94 (gruppspelsmatch, 2-1 även där efter att argentina vänt och vunnit). Båda kommenteras av Hegerfors men ingen av bilderna på nigerias bänk ackompanjeras av den beryktade meningen..

Har dock inte sett hela sändningarna, utan spolat igenom dom för att sedan stanna till vid varje bild på avbytarbänk. Snart är dock nigeria-italien förlängningen genomkikad från början till slut. Å det är ju bara under förlängningen nigeria legat under...

Har du matcherna på VHS eller är du i arkivet?

Så snart tycks alltså även Nigeriaspåret avfört. Aj aj. Det liknar allt mer en myt.
Citera
2015-12-15, 14:14
Medlem
mefedronkungens avatar
Jag har alltid irriterat mig på detta citat eftersom att det senare återberättats fel. Matchen ifråga är en VM match i början av 90-talet med ett afrikanskt lag. Kommentatorn(Vet inte om det var Arne) sa då något i stil med att det såg mörkt ut för motståndarlaget vilket var lite plumpt då de spelade mot ett afrikanskt lag. Det här med att det var riktat mot den afrikanska avbytarbänken har någon kommit på efteråt.
Citera
2015-12-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mefedronkungen
Jag har alltid irriterat mig på detta citat eftersom att det senare återberättats fel. Matchen ifråga är en VM match i början av 90-talet med ett afrikanskt lag. Kommentatorn(Vet inte om det var Arne) sa då något i stil med att det såg mörkt ut för motståndarlaget vilket var lite plumpt då de spelade mot ett afrikanskt lag. Det här med att det var riktat mot den afrikanska avbytarbänken har någon kommit på efteråt.

Det låter iofs som kommentaren som Careless hittade i pausen på England - Kamerun VM 1990.

Okänd Bild finns dock på denna okända man
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio halvtid, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless 2 )

Är det vad du minns?
Citera
2015-12-15, 14:34
Medlem
Carelesss avatar
Det var alltså inte halvtidsstudion utan studion innan första förlängningskvarten började.
Citera
2015-12-15, 14:44
Medlem
OPerottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popparen
[...]innan jag tittade på klippet från nigeria-argentina matchen så målade jag upp en inre bild på hur jag mindes det och det passade in exakt, med kameravinklar och allt.

Det är just det här som är problemet med myten. Det är så himla lätt att föreställa sig. Det finns max tre sätt att filma en bänk på, antingen från höger, vänster, eller från en kamera på läktaren på andra sidan planen. Det är ju inte Lynch som regisserat dramat.

Vi har alla hört Arne Hegerfors snackat i timmar. Så man kan föreställa sig allt med hans röst. Dessutom har han vid flertalet gånger upprepat "citatet".

Det skall ha hänt för över 20 år sen. Varje gång man har hört historian föreställer man sig det igen och efter bara ett par gånger har man byggt ihop en historia där man själv spelar en roll. Vid det laget är det svårt att svälja att det faktiskt inte är sant.

Efter att ha läst delar av tråden och varit oerhört underhållen och tacksam av arbetet som visa själar har lagt ner är jag övertygad att det är just en myt. Hade det varit sant så hade första googlingen på ämnet lett till en Youtube-länk med klippet.

Det här är dock ett mycket bättre och nyttigare utfall. Så här enkelt är det att lura det kollektiva medvetandet. Det är inte ens någon som ligger bakom och driver myten. Det har vi själv gjort. Vi har skapat den och gått i fällan helt själva.
Citera
2015-12-15, 15:05
Medlem
mullvadsgrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPerotti
Det är just det här som är problemet med myten. Det är så himla lätt att föreställa sig. Det finns max tre sätt att filma en bänk på, antingen från höger, vänster, eller från en kamera på läktaren på andra sidan planen. Det är ju inte Lynch som regisserat dramat.

Vi har alla hört Arne Hegerfors snackat i timmar. Så man kan föreställa sig allt med hans röst. Dessutom har han vid flertalet gånger upprepat "citatet".

Det skall ha hänt för över 20 år sen. Varje gång man har hört historian föreställer man sig det igen och efter bara ett par gånger har man byggt ihop en historia där man själv spelar en roll. Vid det laget är det svårt att svälja att det faktiskt inte är sant.

Efter att ha läst delar av tråden och varit oerhört underhållen och tacksam av arbetet som visa själar har lagt ner är jag övertygad att det är just en myt. Hade det varit sant så hade första googlingen på ämnet lett till en Youtube-länk med klippet.

Det här är dock ett mycket bättre och nyttigare utfall. Så här enkelt är det att lura det kollektiva medvetandet. Det är inte ens någon som ligger bakom och driver myten. Det har vi själv gjort. Vi har skapat den och gått i fällan helt själva.
Jag skulle vänta med att avfärda detta innan Argentina-Nigeria matchen är avklarad. Verkar vara det hetaste tipset just nu.
Citera
2015-12-15, 16:31
Bannlyst
Citat:

Kolla HELA matcherna för fan! Det är ju inte ens säkert han säger det när negrerna sitter på bänken och visas i tv. Han kanske säger det när allt filmas ovanifrån som vanligt.
Citera
2015-12-15, 16:34
Medlem
2mass avatar
Citat:

Vad säger han under den här sekvensen då? https://www.youtube.com/watch?v=35LNA8yhJJo#t=43m44s
Citera
2015-12-15, 17:57
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullvadsgreken
Jag skulle vänta med att avfärda detta innan Argentina-Nigeria matchen är avklarad. Verkar vara det hetaste tipset just nu.

Sen blir någon annan match hetaste tipset... med 10 till personer som är helt säkra på att det är just så.
Citera
2015-12-15, 18:03
Medlem
Sammanfattning av granskningen i tråden

Resultat av granskningen:
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 11
Antal avförda DVDs: 3
Antal avförda krönikor: 3

Första publicering av citatet
September, 1994
(anv: AnotherStranger)

Avförda direktsändningar:
England - Kamerun, VM 1990, 2 sett - Myt!
(anv: Careless, Glorkas 1 2)

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., maj 1994 - Myt!
(anv: Careless, Glorkas)

Sverige - Kamerun, VM 1994 - Myt!
Matchen: https://m.youtube.com/watch?v=lNqBllXhwZs

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: lindemann )

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT:
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982 - Myt!
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982 - Myt!
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982 - Myt!
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990 - Myt!
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990 - Myt!
England - Kamerun, Trän.m. 1991 - Myt!
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 - Myt!

Avförda eftersändningar/sammandrag:
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas 3 )

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas 3 )

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun VM 1990, SVT halvtid - Myt!
(anv: Careless )

Avfört övrigt:
SVT Fotbolls-VM 1982, krönika: - Myt!
Krönikan: http://www.youtube.com/playlist?list=PL7367BC4A19D4624F

SVT Fotbolls-VM 1990, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/-IoOF_VSVeI

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/NL5q4HnQVNk

Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)

Vägen till brons - Myt!
(anv: nomadic)

EJ sedda matcher:
Argentina - Nigeria, 2-1, VM 1994, 1994-06-25
Italien - Nigeria 2-1, VM 1994, 1994-07-05
Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990, 1990-06-08
Kamerun - Colombia 2-1, VM 1990, 1990-06-23
Jugoslav. - Colombia 1-0, VM 1990, 1990-06-14

EJ sedda halvtidspauser:
Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Ryssland, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Brasilien, VM 1994, SVT halvtid
Ryssland - Kamerun, 1994, SVT halvtid

Särskilt intressanta sekvenser
Argentina - Nigeria, 33 min in, Argentina har vänt till 2-1. Bänken visas i utl sändningar.
https://m.youtube.com/watch?v=35LNA8yhJJo#t=43m44s

Jugoslavien - Colombia, 34a min in i 2a halvlek, Jugoslavien får straff. Bänken visas i utl. sändningar.
https://m.youtube.com/watch?v=VQEqBlTt-Lg

Liknande funna citat:
Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982
https://vimeo.com/58035972 11:00-

Arne Hegerfors
- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
https://m.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4 9:00-
Matchreferat, VM 1994, Sverige - Saudiarabien

Okänd Bild finns dock på denna okända man
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio innan 1a förlängningskvarten, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless 2 )

Billy Ohlsson
- "Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM 1998
(anv: IntrovertCyniker )
Senast redigerad av avec 2015-12-15 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in