2024-02-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Om ditt minne är så "kristallklart", varför så rädd för att kolla upp om det verkligen är kristallklart? Är det världens undergång ifall du minns fel? Du anklagar ju tre trovärdiga personer här för lögn enbart baserat på ett 34 årigt minne som bevisligen inte är kristallklart (din recap från matchen med händelser och mål stämmer inte överens med hur det gick till)
Men berätta mer om matchen!
Har för mej att Kamerun tog ledningen med 2-0, sen kvitterade England till 2-2, sen gjorde England ledningsmålet på straff, 2-3.
Kan minnas fel eftersom matchen var inte speciellt intressant, England på förhand skulle köra över Kamerun.
Matchen blev sen intressant med Kameruns ledning och jag hejade på Kamerun faktiskt.
Senast redigerad av SlowCooker 2024-02-06 kl. 22:24.
Citera
2024-02-06, 22:30
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Men berätta mer om matchen!
Har för mej att Kamerun tog ledningen med 2-0, sen kvitterade England till 2-2, sen gjorde England ledningsmålet på straff, 2-3.
Kan minnas fel eftersom matchen var inte speciellt intressant, England på förhand skulle köra över Kamerun.
Matchen blev sen intressant med Kameruns ledning och jag hejade på Kamerun faktiskt.
-Det var kvartsfinal. Ej semifinal.
-England leder efter halvtid 1-0. Kamerun vänder med två snabba mål varav ena på straff i andra halvlek.
England kvitterade ganska sent på straff. 2-2 efter ordinarie tid. England avgör i förlängningen på straff igen.

Kanske minnet klarnar bättre nu?
Citera
2024-02-06, 22:31
Medlem
mickenyqvist123s avatar
England tog ledningen 1-0, sen vände Kamerun till 2-1, sedan kvitterade England i 83 vilket ledde till förlängning där England vann på en sen straff.

Citat:
Kan minnas fel eftersom

Jaha, så nu var det inte kristallklart längre? Dra på trissor.

Om vi förutsätter att arkivet på Kungliga Biblioteket existerar med den matchen (du säger att du inte pallar åka dit men det betyder inte att matchen inte finns att titta där för de som orkar) så finns det bara två förklaringar som är möjliga.

1. Citatet är en folksägen
2. Citatet yttrades, men agenter skickade av Ulf Kristersson, Stefan Löfven, SVT och PK-maffian bröt sig in på Kungliga Biblioteket och klippte bort citatet (men lämnade betydligt grövre rasistiska grodor från andra program och sändningar orörda). Vad är mest troligt?
Citera
2024-02-06, 22:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det jag vet om KB är lite fragmentariska kunskaper men vet att förr krävdes speciella tillstånd för tillgång till KB:s arkiv, att en random flashbackare har varit där och "kollat" inspelningen låter inte alltför troligt speciellt när snubben är anonym vem som helst kan påstå sånt.

Matchen var Kamerun - England, semifinal VM 1990, Kamerun tog ledningen 2-0 och det började lukta skräll, sen gjorde England två mål, 2-2, sen fick England straff 2-3, kameran visade Kamerun-bänken, de såg inte alltför glada ut.
Kristallklart minne av detta. Som igår. Fast matchen var rätt ointressant från början, England kör över Kamerun var det tänkt. Därför fastnade matchen i minnet.

KB’s och SMDB’s villkor för att man ska få ta del av material är ju inte så svåra att ta reda på, så förstår inte varför vi måste lyssna på dina invändningar pga fragmentariska minnesbilder.

Villkoren finns dessutom angivna flera gånger i denna tråd. Så, nej, det är inte svårt att inse att det inte är särskilt svårt att få ta del av materialet.

Sen får man väl bedöma berättelserna de som sett matcher via SMDB och avgöra hur trovärdiga de är, och låt mig bara säga att dina minnesbilder från 1990 är betydligt mindre trovärdiga
Citera
2024-02-06, 23:04
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
KB’s och SMDB’s villkor för att man ska få ta del av material är ju inte så svåra att ta reda på, så förstår inte varför vi måste lyssna på dina invändningar pga fragmentariska minnesbilder.

Villkoren finns dessutom angivna flera gånger i denna tråd. Så, nej, det är inte svårt att inse att det inte är särskilt svårt att få ta del av materialet.

Sen får man väl bedöma berättelserna de som sett matcher via SMDB och avgöra hur trovärdiga de är, och låt mig bara säga att dina minnesbilder från 1990 är betydligt mindre trovärdiga

Jag kan dock förstå hur folk inte orkar "betala uppmärksamhet" när det är så många sidor, det tog mig flera timmar att läsa igenom allt (men det var fan värt det, otroligt underhållande & lärorikt på samma gång) men att anta att man ska ta död på en 8-9 år gammal tråd med enbart sitt "kristallklara minne" som bundsförvant kommer man inte långt med.
Citera
2024-02-06, 23:16
Medlem
Citat:
Jag kan dock förstå hur folk inte orkar "betala uppmärksamhet" när det är så många sidor, det tog mig flera timmar att läsa igenom allt (men det var fan värt det, otroligt underhållande & lärorikt på samma gång) men att anta att man ska ta död på en 8-9 år gammal tråd med enbart sitt "kristallklara minne" som bundsförvant kommer man inte långt med.
Vet inte varför ni ifrågasätter folks minnen, jag själv har rätt klara minnen av matchen.
Sen att någon startar en tråd i något obskyrt syfte att få folk att tvivla på sina egna minnen är kanske psykologiskt intressant.
Den här tråden är fake helt och synd om er som tuggar och är offer för fejknyheter.
Rätt skrämmande att man kan manipulera folk så lätt, framtiden ser inte så ljus ut med massa okritiskt boskap.
Citera
2024-02-06, 23:21
Medlem
liddens avatar
Citat:
Rätt skrämmande att man kan manipulera folk så lätt, framtiden ser inte så ljus ut med massa okritiskt boskap.

Okritisk boskap? För att vi tittar på bevisen som finns och drar slutsatser från det?
Citera
2024-02-06, 23:21
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Vet inte varför ni ifrågasätter folks minnen, jag själv har rätt klara minnen av matchen.
Sen att någon startar en tråd i något obskyrt syfte att få folk att tvivla på sina egna minnen är kanske psykologiskt intressant.
Den här tråden är fake helt och synd om er som tuggar och är offer för fejknyheter.

Vänta här nu sakta i backarna.

Du dök upp på hästen med draget svärd och sa att du hade glasklart minne men hade fel om allt i England-Kamerun... och din slutsats är alltså fortfarande att ditt minne är vad du trodde att det var? Hatten av för den typen av självförtroende, önskar att man kunde ha ett sånt.
Citera
2024-02-06, 23:27
Medlem
Citat:
Vänta här nu sakta i backarna.

Du dök upp på hästen med draget svärd och sa att du hade glasklart minne men hade fel om allt i England-Kamerun... och din slutsats är alltså fortfarande att ditt minne är vad du trodde att det var? Hatten av för den typen av självförtroende, önskar att man kunde ha ett sånt.
Hade jag fel allt om matchen. Tror inte det.
Sen såg jag matchen, gissar att du inte ens vad född då. Varför tjafsar du emot?
Du går på hörsägen och anonyma FB-tomtars skriverier. Haha...lägg ner.
Citera
2024-02-06, 23:37
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Du ser! Fattar du att jag hållit mig undan att skriva här! Flashback och foliehattar! Inget mer från mig här i detta ämne!

Ha de!

Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Ja dessvärre går det inte att diskutera med dessa. Trots att vi har Arne som själv berättar situationen när han sa det, vad som hände i matchen, vad han reagerade på, osv.

Varför brukar SVT/SR prata om detta citat men aldrig kunnat visa det? Har ni två nån teori om den saken som känns fungerande?
Citera
2024-02-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Varför brukar SVT/SR prata om detta citat men aldrig kunnat visa det? Har ni två nån teori om den saken som känns fungerande?
För det första, Arne säger själv att han inte minns detta. Men det är mindre intressant,
Sen stöder många här på FB på motsatsen att några i tråden påstår att de har varit på KB och sett originalversionen av SVT:s spelning. Vem som helst kan påstå detta, inget bevisvärde alls.
En sådan här tråd lockar till sej massa galenpannor så den uppgiften tar jag med en skopa salt.

För mej personligen finns inga tvivel, såg matchen i direktsändning.
Senast redigerad av SlowCooker 2024-02-06 kl. 23:48.
Citera
2024-02-06, 23:49
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
För det första, Arne säger själv att han inte minns detta. Men det är mindre intressant,
Sen stöder många här på FB på motsatsen att några i tråden påstår att de har varit på KB och sett originalversionen av SVT:s spelning.
Det här stöder sej på de flesta förnekarna, en sådan här lockar till sej massa galenpannor så den uppgiften tar jag med en skopa salt.

För mej personligen finns inga tvivel, såg matchen i direktsändning.

Många såg matchen, bla jag. Så det säger ingenting.
Du glömde svara på min fråga av någon märklig anledning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in